Monta kuukautta jatkunut ripuli, työnteko?
Ongelma onkin jo otsikossa. Olen käynyt lääkärissä, tutkimukset kesken. Kuukauden päästä ylävatsan uä. Mitään ohjeistusta tai epäilyä ibs ei lääkäri ole maininnut, olen itse Googlen kautta diagnosoinut... Labroissa vain maksa-arvot koholla, muuten ok. En usko että johtuu alkoholista, en juurikaan käytä.
Ongelmana siis ripuli. Jatkuva sellainen. Hyvinä päivinä jää pelkkään aamuripuliin, tuolloinkin vessaan on päästävä heti, tai tulee housuun :( olen siis kirjaimellisesti paskonut housuun varmaan kymmeneen kertaan, kun vessaan ei ole heti päässyt. Vesiripulia, limaista veriripulia... Nyt olisi loman jälkeen paluu töihin, ja vatsa on tosi huonona. Töissä vessa on monen sadan metrin päässä, joten jos hätä iskee on housuun ripuloiminen satavarma. Viime kuukausina olen ratkaissut asian olemalla töissä syömättä ja juomatta. Nyt alkaa kuitenkin 10h pituiset työvuorot, ja työmatka on 1,5h suuntaansa...
Apua :(
Kommentit (63)
Älä ystävä hyvä juo mitään limuja, syö karkkia tai mitään muutakaan sokerista nyt kun suolesi on tollasessa shokkitilassa. Normaalisti varmaan kestät niitä, mutta nyt siellä on jotain pahasti vialla, joten ruolavalio kannattaa muuttaa äkkiä odottaessasi lääkäriä.
Rutiiniksi aamulla heti ( ennen kuin syö mitään) herättyä 2 kpl LOPEX 2mg (apteekissa ihan käsikauppalääke , hinta alle 5euroa, 10kpl paketti).
(Lopex vaikuttaa tehokkasti suoraan ruoansulatuskanavaan ja vähentää mm suolen kouristelua.)
Heräät hyvissä ajoin ennen töihin lähtöä, rauhassa aamutoimet, ei kiirettä.
2 kpl Lopexia veden kanssa.
Syöt hieman jotain, kahvi + leipä, tmv, pikapuuro olisi ihanteellisin.
Yleensä vatsa alkaa hetimiten toimimaan joten sitten vessaan ----> tämän vuoksi varattava sitä aikaa aamuisin.
Joka aamu sama rutiini.
Noin viikon kuluessa rauhoittuu niin ettei tarvitse juoksennella veskiin.
Edellyttäen että pidät ruokarytmin samanlaisena. Aamulla, päivällä eväät/lounas, illalla kotona jotain. Suurin piirtein samaan aikaan.
Lopexia kannattaa käyttää vain tuo 2 viikkoa joka päivä, mutta yleensä se riittääkin. Muista tuota vettä hörpätä, ei limua, ei kivennäsivettä, vaan vaikka lähdevettä pullosta.
Tämä Lopex-kuuri toimi minulla, ja oli tosi paha tilanne.
(Imodium ei tepsinyt alkuunkaan.)
Onnea matkaan.
Soita sinme työterveyteen nyt heti ja vaadi uusi soittoaika, ei se nyt käy että lääkäri ei soittanut sovittuun aikaan ja asia vain jää sikseen.
Terveys on kyllä sellainen että kukaan muu ei sitä puolestasi hoida, asia saattaa venyä kuukausia, ehkä ensi vuonna pääset sitten paksusuolenkin tähystykseen JOS ET ITSE OLE AKTIIVINEN. Eli soita lääkäriin ja älä pätkääkään epäröi ja vähättele. Sanot että ripuloit joka päivä, pahimmillaan sen 10 kertaa kuten kerroit, ja on verta ja limaa. Et uskalla syödä tai juoda työpäivinä ja ripuloit housuun.
Olen aika varma että olet vähätellyt asiaa tai kierrellyt tai jättänyt kertomatta näitä. Sanot nyt vaan ihan suoraan ja myös että tarttet saikkua ja tutkimuksia.
Ja pyydä HETI lähete sinne paksusuolen tähystykseen. Jos odotat että lääkäri itse keksii sitä ehdottaa niin et pääse sinne ainakaan puoleen vuoteen.
Sinuna en myöskään joisi kahvia, enkä söisi kuin 1 tai 2 asiaa... joo tylsä ruokavalio, mutta kokeile edes viikko, koska keholle noin pitkäaikainen ripuli on myös kova koettelemus. Söisin vaikka pelkästään airfry kanaa ja keitettyä perunaa, en mitään muuta.