Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monta kuukautta jatkunut ripuli, työnteko?

Vierailija
07.07.2021 |

Ongelma onkin jo otsikossa. Olen käynyt lääkärissä, tutkimukset kesken. Kuukauden päästä ylävatsan uä. Mitään ohjeistusta tai epäilyä ibs ei lääkäri ole maininnut, olen itse Googlen kautta diagnosoinut... Labroissa vain maksa-arvot koholla, muuten ok. En usko että johtuu alkoholista, en juurikaan käytä.

Ongelmana siis ripuli. Jatkuva sellainen. Hyvinä päivinä jää pelkkään aamuripuliin, tuolloinkin vessaan on päästävä heti, tai tulee housuun :( olen siis kirjaimellisesti paskonut housuun varmaan kymmeneen kertaan, kun vessaan ei ole heti päässyt. Vesiripulia, limaista veriripulia... Nyt olisi loman jälkeen paluu töihin, ja vatsa on tosi huonona. Töissä vessa on monen sadan metrin päässä, joten jos hätä iskee on housuun ripuloiminen satavarma. Viime kuukausina olen ratkaissut asian olemalla töissä syömättä ja juomatta. Nyt alkaa kuitenkin 10h pituiset työvuorot, ja työmatka on 1,5h suuntaansa...

Apua :(

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä kysellä saikkua. Itse kyllä sain vastaukseksi että mene vaan töihin, kyllä se siitä... Että ketutti! Ihan hirveä olo töissä ja stressi varmaan vielä pahentaa.

Oletko kokeillut minkälaisia ruokavaliomuutoksia? Saako tutkimuksien aikana kokeilla jättää jotain pois? Tosi pitkä aika on uä:en, saisiko sitä nopeutettua jos valittaisit äkillistä kipua tms? Oireita kannattaa aina vähän liioitella jotta jotain tapahtuu. 

Vierailija
2/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut mitään ohjeistuksia. Työterveyslääkäri, jolla kävin pari kuukautta sitten, ei tosiaan ole sanallakaan ibs maininnut. Sain tuolloin viikon sairasloman, joka tuli kyllä tarpeeseen, ripuloin tuolloin kymmenen kertaa päivässä... Oman työpaikkani vakuutus ei korvaa esimerkiksi kolonoskopiaa, joten lääkäri laittoi lähetteen kunnalliselle. Keliakia suljettiin labrakokeilla pois, samoin otettiin bakteeriviljely, niissäkään ei mitään. Lääkärillä oli soittoaika muutama viikko sitten, ei koskaan soittanut. Eli ilmeisesti täytyy odotella aikaa kunnalliseen hoitoon.

Lomani aikana vatsa oli suht ok, vain aamuripulia lähinnä. Nyt olen pari päivää taas ripuloinut jatkuvasti, verta ja vesiripulia...

En tiedä uskallanko saikuttaa. Selvisin jo yt-neuvotteluista, uudet todennäköisesti tulossa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran syöt päivisin maitotuotteita tai maidosta valmistettuja?

Vierailija
4/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mulla ainakin nykyään alko tekee tuota samaa vaikka ei paljoa joisi, ainut vaan verta ei tule. Mutta ripuli saattaa kestää päiviä ja saa myös käydä koko aika vessassa. Siksi ei enää oikein maistu.

Vierailija
5/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin vähän löysänpuoleista tupannut nyt olemaan, aina välissä OK tavaraa tulee mutta yleisesti aika limaista meininkiä. Kokeilin jättää ensin kahvin pois, seuraavaksi jos yrittäisi laktoositonta linjaa.

Vierailija
6/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee mukana, ihan selvästi tuo vaikuttaa suolisto-ongelmalta, ja paksunsuolen ongelmalta.

Ei tuohon mitään apua löydy ylävatsan ultarauksesta.  Harvoin korkeat maksa-arvot tuollaista ripulia aiheuttavat.

Mutta onko silla muita vastavaivoja, vääntääkö vatsaa? Onko kipuja?  Onko ilmavaivoja?

Jos sulla ei ole edes tulehdusarvot koholla, niin ainakaan mitään tulehdusta suolistossa ei ole.

Entäs ravinto, vältä maitotuotteitta joissa on laktoosia.

Juomatta ei saa jättää, ihminen kuivuu muutenkin ripulin ollesssa päällä.

Eikös tuollainen jo tee heikon olon, jos ripulin takia ei ravinto imeydy ollenkaan.

Ei muuta kuin paksunsuolen tähystykseen,  että nähdään mitä sieltä löytyy.

Imodium on hyvä ripulilääke saa ilman reseptiä.

Sitä kannatta jo ottaa etukäteen, kun tietää että työmatkalle lähtee, niin ei tule housuihin.

Siitä on olemassa myös halvempi versio.

Sinuna menisin terveyskeskuslääkärin vastaanotolle.

Näyttä työterveyslääkäri olevan täysin hukassa asiasi kanssa, kun ei ripulia noteeraa.

Vierailija
7/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappihapporipuli?

Pyydä työterveydestä s-lomaa tutkimusten ajaksi ja kunnes sopiva hoito löytyy. Ei ole inhimillistä että työmatkalla tai työpaikalla joutuu ripuloimaan housuunsa!

Vierailija
8/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vika siis suolistossa vai vatsassa???? T. Lääkäri

Vierailija
9/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kuitenkin stressi taustalla osatekijänä, jos lomalla ollut parempana ja nyt loman loppuessa pahenee.

Vierailija
10/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma ja housuun on tullut paskottua työmatkalla eli pitää käyttää aikuisten vaippaa. Kaikenlaisissa tutkimuksissa olen käynyt ja mitään syytä eivät keksi kuin työstressin. Vähemmästäkin tietysti stressaa. Voi kun osaisin auttaa mutta kun en oikein itsekään muuta osaa tehdä kuin että olen syömättä ja juomatta siihen saakka kunnes pääsen kotiin. Aamulla lasi vettä ja kaksi imudium plussaa pitää useimmiten ripulin poissa aamupäivän ja töissä sitten toinen satsi puoliltapäivin. Joskus vaan ei auta sekään.

Vierailija
11/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ripuloit verta, kyseessä voi olla ibd joka on vakavuudeltaan eri luokkaa kuin ibs. Se ei parane ruokavaliomuutoksilla vaan vaatii lääkityksen ja välillä sairaalahoitoa. Mene uudestaan lääkäriin ja pyydä lähete paksusuolen tähystykseen. Voit myös hakeutua päivystykseen. Sairastan itse colitista ja pahimmillaan hb ollut 63 veriripulin takia.

Vierailija
12/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa en juo, kahvinkin juon mustana niin kuin aina jo 15 vuoden ajan. Ilmavaivoja on, vessassa käynti on siis aikamoista torvensoittoa, ilmaa tulee todella todella paljon. Juustoa käytän kyllä leivän päällä. Vatsanväänteitä vain vähän, lähinnä vessassa asioidessa. Tulehdusarvot normaalit.

En oikein ymmärrä mistä tämä kaikki alkoi. En ole muuttanut ruokavaliota, en ole matkustellut. Yhtäkkiä vain pari kuukautta sitten alkoi. Ikää 37,nainen siis olen.

Nimenomaan työterveyslääkärillä olen siis käynyt, sen yhden kerran. Sen jälkeen hän soitti yhden kerran labratulosten jälkeen, laittoi lähetteen kunnalliselle ja uusien labrojen jälkeen ei soittanut sovittuna soittoaikana.

Vierailija
13/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veren rauta-arvo minulla oli 143. Verta siis ripulissa on, usein alkaa verisillä limanökäreillä ja lopulta tuloksena "normi ripulia". Anteeksi yksityiskohdat. Toki tuosta rauta-arvojen labrasta nyt jo aikaa yli kk. Loman aikana vatsa oli parempi, vain aamuvesiripuli lähinnä.

Vierailija
14/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoa en juo, kahvinkin juon mustana niin kuin aina jo 15 vuoden ajan. Ilmavaivoja on, vessassa käynti on siis aikamoista torvensoittoa, ilmaa tulee todella todella paljon. Juustoa käytän kyllä leivän päällä. Vatsanväänteitä vain vähän, lähinnä vessassa asioidessa. Tulehdusarvot normaalit.

En oikein ymmärrä mistä tämä kaikki alkoi. En ole muuttanut ruokavaliota, en ole matkustellut. Yhtäkkiä vain pari kuukautta sitten alkoi. Ikää 37,nainen siis olen.

Nimenomaan työterveyslääkärillä olen siis käynyt, sen yhden kerran. Sen jälkeen hän soitti yhden kerran labratulosten jälkeen, laittoi lähetteen kunnalliselle ja uusien labrojen jälkeen ei soittanut sovittuna soittoaikana.

Jätä nyt ihan ensimmäisenä se kahvi kokonaan pois. Kahvi provosoi paksusuolen supistelua ja pahentaa ripulia. Oletko kokeillut FODMAP-ruokavaliota? Vi-Sibliniä?

Vierailija
15/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin silicolgel valmistetta, sekä Symbisys alflorex tabletteja, en ole huomannut vaikutusta vielä. Fodmapia olen googletellut, mutta rehellisesti turhauduin kun siellä räsäsmäisesti "kielletään kaikki".

Vierailija
16/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta maitoa/piimää ja juo sitä viikon verran päivittäin riittävän paljon sekä jugurtteja, raejuustoa, jäätelöä ym. maitotuotteita ja katso muuttuuko olo paremmaksi sillä maitotuotteet kovettaa vatsaa. Liian vähäinen maitotuotteiden käyttö vetää joillain vatsan löysäksi mahdollisesti ibs:n takia.

Vierailija
17/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle, niin saat oikeasti hoitoa. Oikeastiko olet kuukauden odottanut ripuloiden?

Vierailija
18/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle, niin saat oikeasti hoitoa. Oikeastiko olet kuukauden odottanut ripuloiden?

Kohta kolme kuukautta tässä alkaa tulla ripuloitua. Minulla ei valitettavasti ole omaa sairasvakuutusta, mikä on typerää, tiedän. Ap

Vierailija
19/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö melatoniinia, aiheuttaa pitemmän päälle monille tuollaista?

Vierailija
20/63 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä mitään lääkkeitä, pois lukien nuo ripulia varten ostamani jotka mainitsin tuossa aiemmin. Ap