Monta kuukautta jatkunut ripuli, työnteko?
Ongelma onkin jo otsikossa. Olen käynyt lääkärissä, tutkimukset kesken. Kuukauden päästä ylävatsan uä. Mitään ohjeistusta tai epäilyä ibs ei lääkäri ole maininnut, olen itse Googlen kautta diagnosoinut... Labroissa vain maksa-arvot koholla, muuten ok. En usko että johtuu alkoholista, en juurikaan käytä.
Ongelmana siis ripuli. Jatkuva sellainen. Hyvinä päivinä jää pelkkään aamuripuliin, tuolloinkin vessaan on päästävä heti, tai tulee housuun :( olen siis kirjaimellisesti paskonut housuun varmaan kymmeneen kertaan, kun vessaan ei ole heti päässyt. Vesiripulia, limaista veriripulia... Nyt olisi loman jälkeen paluu töihin, ja vatsa on tosi huonona. Töissä vessa on monen sadan metrin päässä, joten jos hätä iskee on housuun ripuloiminen satavarma. Viime kuukausina olen ratkaissut asian olemalla töissä syömättä ja juomatta. Nyt alkaa kuitenkin 10h pituiset työvuorot, ja työmatka on 1,5h suuntaansa...
Apua :(
Kommentit (63)
Mee lääkäriin äläkä kysele täällä.
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut mitään ohjeistuksia. Työterveyslääkäri, jolla kävin pari kuukautta sitten, ei tosiaan ole sanallakaan ibs maininnut. Sain tuolloin viikon sairasloman, joka tuli kyllä tarpeeseen, ripuloin tuolloin kymmenen kertaa päivässä... Oman työpaikkani vakuutus ei korvaa esimerkiksi kolonoskopiaa, joten lääkäri laittoi lähetteen kunnalliselle. Keliakia suljettiin labrakokeilla pois, samoin otettiin bakteeriviljely, niissäkään ei mitään. Lääkärillä oli soittoaika muutama viikko sitten, ei koskaan soittanut. Eli ilmeisesti täytyy odotella aikaa kunnalliseen hoitoon.
Lomani aikana vatsa oli suht ok, vain aamuripulia lähinnä. Nyt olen pari päivää taas ripuloinut jatkuvasti, verta ja vesiripulia...
En tiedä uskallanko saikuttaa. Selvisin jo yt-neuvotteluista, uudet todennäköisesti tulossa :(
Jos lääkäri ei soita, niin soita itse työterveyshuoltoon ja varaa uusi soittoaika. Keskustele tilanteen vaikeutumisesta. Lähetteesi tilaa voit kysyä suoraan sairaalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitoa en juo, kahvinkj7in juon mustana niin kuin aina jo 15 vuoden ajan. Ilmavaivoja on, vessassa käynti on siis aikamoista torvensoittoa, ilmaa tulee todella todella paljon. Juustoa käytän kyllä leivän päällä. Vatsanväänteitä vain vähän, lähinnä vessassa asioidessa. Tulehdusarvot normaalit.
En oikein ymmärrä mistä tämä kaikki alkoi. En ole muuttanut ruokavaliota, en ole matkustellut. Yhtäkkiä vain pari kuukautta sitten alkoi. Ikää 37,nainen siis olen.
Nimenomaan työterveyslääkärillä olen siis käynyt, sen yhden kerran. Sen jälkeen hän soitti yhden kerran labratulosten jälkeen, laittoi lähetteen kunnalliselle ja uusien labrojen jälkeen ei soittanut sovittuna soittoaikana.
Musta kahvi - paljonko juot kahvia? Ehkäpä vatsasi ei enää kestä kahvia. Älä juo kahvia tyhjään vatsaan ja kokeile vaihtaa teehen muutamaksi viikoksi. Ihan testataksesi auttaako.
Ethän käytä makeutusaineita? Karkit, mehut, limsat, jogurtit, jäätelöt, joissa makeutusaineita pois. No sugar kertoo usein sen, että makeutussinetta on tuotteessa.
Juon kahvia yhden kupillisen, aamulla aamupalan kanssa. Aamulla täytyy tosin mennä ripuloimaan heti herättyä, jo ennen kahvin juontia. Pari kertaa olen yölläkin herännyt ripuloimaan... Makeisia en juurikaan syö,tai juo limsoja. Ap
Oletko keskustellut lääkärin kanssa esim. Imodiumin käytöstä?
Ongelma ei ole otsikossa, vaan ruuansulatuselimistössäsi. Syöpä?
Nyt varaat kuvaukseen yksityiselle ajan, maksaa toki vähän, mutta parempi köyhänä kuin kuolleena. Luottokortilla saat maksuaikaa.
En nyt tiedä jaksaisiko kukaan trollata tälläisellä asialla 🤔 itse en ainakaan. Soittelen huomenna terveyskeskukseen aamulla ja yritän jouduttaa asiaa. Jos ei onnistu, kai se on pakko vinguttaa luottokorttia ja mennä yksityiselle. Mutta kiitos, saitte minut toisiin aatoksiin asian vakavuuden suhteen. Eihän tämä jatkuva ripulointi ja housuun p*skominen tosiaan kovin normaalia taida olla. Ap
Imodium on ehdoton ei, jos kyseessä on IBD/ paksusuolentulehdus! Kielletään jopa pakkausselosteessa. Itse kärsin pitkään limaisesta ja verisestä ulosteesta ja julkisella puolella ei ollut apua tarjolla, sillä verikokeessa ei vielä näkynyt mitään huolestuttavaa. Mitä pidempään oireilu (varsinkin verenvuoto) jatkuu, sitä todennäköisemmin esim. hb laskee. Ei kannata myöskään tuijotella CRP:tä taikka leukkareita (B-leukosyytit), koska ne eivät välttämättä kerro mitään ja tulehdus voi silti olla olemassa suolistossa. Itselläni 6kk:n oireilun jälkeen colitis todettiin tähystyksellä, mutta yhdessäkään verikokeessa CRP tai leukosyytit eivät olleet koholla, ainoastaan hemoglobiini laski muutamassa kuukaudessa todella alas. Kalpro-näyte voisi olla paikallaan tilanteessasi, se kertoo paljon suoliston voinnista. Yksityiseltä sain minäkin lopulta avun, maksaa kyllä, mutta oli sen arvoista! Tähystykseen pääsee myös julkiselle yksityiseltä lähetteellä, jolloin hinta ei ole juuri mitään.
Kaikki kuvailemasi oireet (ripuli, lima, veri, kiire vessaan, useat ulostuskerrat päivässä) valitettavasti viittaavat tulehdukselliseen suolistosairauteen.
No tällaisia tulee mieleen:
Syötkö riittävästi maitohappobakteeripitoista ruokaa? Hapankaalta, hapankurkkuja, kimchiä, pastöroimattomattomasta maidosta tehtyä juustoa, ab-piimää tai jugurttia. Ja juomiakin on: kombutsaa ja boris-juomaa. Oma suolistoni rauhoittui näillä tosi paljon, samalla jätin sokerit pois, vähensin viljoja ja perunaa. Perunajauhovesi auttaa monella ensihätään.
Vyöhyketerapialla sain suoliston pidettyä siedettävässä kunnossa, ennenkuin uskoin luontaishoitajaani ja tein tuon ruokavaliomuutoksen. Lääkäristä en ikävä kyllä saanut mitään oikeaa apua tai oli se tietenkin apuna, kun kaikki tutkittiin, mutta mitään ei onneksi löytynyt. Vyöhyketerapiassa käyn edelleen, se kun auttaa mulla muihinkin vaivoihin.
Oletko ottanut koronarokotteen? Yhdellä tutullani alkoi ripulointi ekan rokotteen jälkeen ja toisen jälkeen paheni niin että joutui sairaalahoitoon. Mutta hänellä oli kyllä jo valmiiksi sellainen herkkä vatsa, aina kun esim. jännitti, ripuloi. Nyt vaan sitä ripulointia on joka päivä. Toivottavasti menee ohi.
Ja siis tottakai kannattaa tutkia. Tsemppiä, tiedän, miten ikävää ja hankalaa tuo on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle, niin saat oikeasti hoitoa. Oikeastiko olet kuukauden odottanut ripuloiden?
Kohta kolme kuukautta tässä alkaa tulla ripuloitua. Minulla ei valitettavasti ole omaa sairasvakuutusta, mikä on typerää, tiedän. Ap
Onko sinulla mahdollisuutta maksaa tutkimuksia yksityisellä? Soitin itse noin 15 vuotta sitten terveyskeskukseen verisestä ulosteesta ja ripulista. Puhelimitse arveltiin, että kyseessä on laktoosi-intoleranssi ja peräpukamat. Olin ollut pari viikkoa laktoosittomalla ruokavaliolla, mutta sitä ei noteerattu. Varasin ajan yksityiselle gastroenterologille, joka varasi ajan kolonoskopiaan alle viikon päähän. Suoli tähystettiin ja diagnosoitiin haavainen paksusuolentulehdus, joka on krooninen suolistosairaus. Olen edelleen katkera terveyskeskukselle tästä kivasta puhelindiagnoosista.
Et ole työkykyinen, jos ripuloit monta kertaa päivässä, etkä ehdi aina vessaan. Suoli pitää tähystää. Sinuna varaisin ajan yksityiselle gastroenterologille, jos se on suinkin mahdollista.
varaa aika yksityiseltä ja pyydä sairasloma,eihän töissä voi olla ripuli voi olla salmonella tai norokin ja tartttua muihin.sulla on huono lääkäri vaihda se.
tosiaan moni lääkäri niin tyhmä ettei anna sairaslomaa ellei sitä pyydä,varsinkin salmonella keittiös työssä on no no tarttuu asiakkaisiinkin
Vierailija kirjoitti:
Imodium on ehdoton ei, jos kyseessä on IBD/ paksusuolentulehdus! Kielletään jopa pakkausselosteessa. Itse kärsin pitkään limaisesta ja verisestä ulosteesta ja julkisella puolella ei ollut apua tarjolla, sillä verikokeessa ei vielä näkynyt mitään huolestuttavaa. Mitä pidempään oireilu (varsinkin verenvuoto) jatkuu, sitä todennäköisemmin esim. hb laskee. Ei kannata myöskään tuijotella CRP:tä taikka leukkareita (B-leukosyytit), koska ne eivät välttämättä kerro mitään ja tulehdus voi silti olla olemassa suolistossa. Itselläni 6kk:n oireilun jälkeen colitis todettiin tähystyksellä, mutta yhdessäkään verikokeessa CRP tai leukosyytit eivät olleet koholla, ainoastaan hemoglobiini laski muutamassa kuukaudessa todella alas. Kalpro-näyte voisi olla paikallaan tilanteessasi, se kertoo paljon suoliston voinnista. Yksityiseltä sain minäkin lopulta avun, maksaa kyllä, mutta oli sen arvoista! Tähystykseen pääsee myös julkiselle yksityiseltä lähetteellä, jolloin hinta ei ole juuri mitään.
Kaikki kuvailemasi oireet (ripuli, lima, veri, kiire vessaan, useat ulostuskerrat päivässä) valitettavasti viittaavat tulehdukselliseen suolistosairauteen.
Jotain olen huomannut mikä auttaa edes vähän kun kärsin vastaavasta ja olen kärsinyt jo vuosia. Vatsani tai suolistoni tuntuu tykkäävän: Ab piimästä, banaanista, mustikkasopasta ja broilerista. Kun olen syönyt broileria useana päivänä peräkkäin vatsa on parempi mutta yksitoikkoiseksi käy. Juonut olen vain ab piimää, mustikkasoppaa ja vettä. Magnesium jostain syystä myös tuntuu auttavan. Kaikkea mahdollista olen kokeillut kuukausien saatossa ja nuo on tuntuneet parhaimmilta. Täytyy vain muistaa ottaa lisäravinteita kun tuollainen ruokavalio ei pitemmän päälle ole kovin ravinteikasta.
Mulla ibs ja en kestä kahvia ollenkaan. Alkaa heti vatsanvääntet, ylävartalo turpoaa ja närästää. Pitkään jatkoin aamukahvin juomista ja ramppasin sitten loppupäivän vessassa. Kun vaihdoin kahvin teehen, ovat vatsavaivat lähes mennyttä. Veriripulia minulla ei ollut, mutta limaa tuli ulosteen mukana.
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut mitään ohjeistuksia.
Eikä näköjään kiinnosta yhtään etsiä niitä itse. Olet kyllä naurettavan avuton. Siinä. Tai no en tiedä auttavatko ne sinua, kun ei tule ohje lääkäriltä. Etkä sä avuton varmaan viitsi edes lukea itse sitä, saati sitten toteuttaa. Mutta siinähän sitten kärsit ripulista, ja odottelet, että joku muu sen parantaa.
Ärtyvän suolen oireyhtymän ravitsemushoito - https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01265
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä kannata Vi-sibliniä alkaa käyttämään jos ripulointi on ongelmana! Ennemminkin kannattaisi kokeilla kuitujen vähentämistä.
Muutenkaan tuo Vi-siblin ei kaikille sovi, itsellä meni vatsaoireet todella paljon pahemmaksi. Varsinkin, jos ilmavaivoja on jo valmiiksi, en todellakaan suosittele. Jos kuitulisää haluaa jossain vaiheessa kokeilla, kannattaa valita joku vatsaystävällinen vaihtoehto, vaikka pellavansiemenrouhe.
Samaa mieltä, Vi-Siblinin sijasta mieluummin pelkkää psylliumia (saa luontaistuotekaupoista ja isommista ruokakaupoista). Vi-Siblinissä on mm. sokeria ja sorbitolia, jotka eivät paranna vatsan oloa.
Onko laboratoriokokeissa tutkittu suolistoloiset kuten esim. giardia ja ameebat? Niitä voi saada huonolla tuurilla Suomessakin.
Tutkimusten jälkeen ota pitkä kuuri Saccharomyces boulardii -hiivaprobioottivalmistetta, jota käytetään turistiripulin ehkäisyyn. Saa apteekeista ja luontaistuotekaupoista. Siitä on ollut apua monille ibs-vaivasta kärsiville.
Ei missään nimessä kannata Vi-sibliniä alkaa käyttämään jos ripulointi on ongelmana! Ennemminkin kannattaisi kokeilla kuitujen vähentämistä.
Muutenkaan tuo Vi-siblin ei kaikille sovi, itsellä meni vatsaoireet todella paljon pahemmaksi. Varsinkin, jos ilmavaivoja on jo valmiiksi, en todellakaan suosittele. Jos kuitulisää haluaa jossain vaiheessa kokeilla, kannattaa valita joku vatsaystävällinen vaihtoehto, vaikka pellavansiemenrouhe.