muistatko ajan kun ei ollut internettiä?
1990 luvulla vielä, uutiset piti hakea postilaatikosta aamun lehdestä, katsoa tv ohjelmat ja lukea jonkun väsäpään artikkeleja, tai katsoa 30 min iltauutiset, mitä sinne yle sattui haluamaan laittaa. itselleni ei tullut lehteä kyllä enää opiskeluvuosina eikä ollut internettiä. ei muuten ollut televisiota eikä radiotakaan vuosikausiin ja elämä oli oikeasti ihan hauskaa ja elämää. Oli kavereita, tekemistä, urheilua ja virtaa.
Kommentit (50)
Muistan hyvin ajan ennen internettiä. Muistan jopa ajan ennen kännykkää ja tietokonetta. Lankapuhelin oli pienyrittäjävanhempien takia, mutta uutiset kuunneltiin radiosta ja luettiin sanomalehdestä. Sunnuntaisin lehteä ei jaettu, mutta sen saattoi hakea postilta ja myöhemmin linja-autoaseman kahvilasta. Meitä lähti aina pyhäaamuisin kulmakunnan penskalauma hakemaan lehteä.
Kännykän, sellaisen musta kalikan hankin jo 90-luvulla velipojan painostuksesta, kun ajoin pitkää matkaa ja veli oli huolissaan, että jos auto vaikka hajoaa. Vuosityhanne vaihteessa sitten hankin oman tietokoneen, kun sain asuntolainan maksetuksi hieman etuajassa ja säästyi sopiva rahamäärä koneen hankintaan. Alkuun netin käyttöni oli vähäistä, mutta kun sitten hurahdin sukututkimukseen, niin se oli menoa kerrasta. Ja rupesi sieltä netistä löytymään uutisiakin eikä vain digitoituja kirkonkirjoja.
Ennen internettiä oli telefax (tai vaan fax). Sillä lähetettiin frendeille huumoria, duunihommien ohella. On julkaistu jopa kirja, Siistiä sisätyötä, fax-huumorista.
Meidän ensimmäinen tietokone maksoi 14 000 mk.
Internet oli niin hidas, että ehti lukea Papillonin kannesta kanteen ennen kuin joku sivu latautui.
Vierailija kirjoitti:
Muistan ajan, jolloin internetin käyttö oli niin kallista ja hankalaa, ettei se ollut lähellekään jokapäiväistä. Meille tuli netti kotiin vasta 2000-luvun lopulla, joten monet asiat piti hoitaa manuaalisesti vielä pitkään.
2000-luvun lopulla???
kohta on pedonmerkin aika, kaikilla ei -uskovilla on pedonmerkki ja ilman sitä et voi tehdä mitään
Muistan toki, suuremman osan elämästäni olen elänyt ilman nettiä kuin sen kanssa. Ensimmäisen oman tietokoneeni ja nettiyhteyden hankin 1996. Silloin tein myös ensimmäiset kotisivuni, harmi ettei niistä ole mitään jäljellä, koska voisi hieman hymyilyttää selata niitä nyt :-D
kun ei ollut nettiä eikä puhelintakaan, oli pakko vaan mennä ulos etsimään kavereita missä ne on, ja siinä meni päivät kivasti traktaatteja jakaen ja illalla soitellen musaa ja rukoillen aina jossain kaverin luona tai muualla, se oli oikeaa hippielämää se
Vierailija kirjoitti:
Muistan toki, suuremman osan elämästäni olen elänyt ilman nettiä kuin sen kanssa. Ensimmäisen oman tietokoneeni ja nettiyhteyden hankin 1996. Silloin tein myös ensimmäiset kotisivuni, harmi ettei niistä ole mitään jäljellä, koska voisi hieman hymyilyttää selata niitä nyt :-D
Ootko webarchivesta tutkinu olisko tallennetta? Löysin omat muinaiset kotisivuni sieltä, 1999 oli vanhin tallenne ja jotain 10 vuodelta löytyi tallenteita http://web.archive.org/
Muistan toki. Elävästi jäi mieleen kun kaverilla oli netti (etana-versio) ja meillä ei. Pohdimme joskus 12-vuotiaina meidän luonamme, että mitä sisilisko syö. Piti tehdä esitelmä koulua varten. Isä sanoi "polkekaa kirjastoon lainaamaan eläinkirja" Kaveri katsoi isääni kuin hullua :D
Muistan toki. Sen, että silloin oli enemmän virtaa, uskoisin kuitenkin johtuvan pikemminkin siitä, että olin silloin kolmekymppinen ja nyt kuuskymppinen, kuin internetistä.
Menin tekulle 1995, siellä pääsi nettiin. Samaan ainaan ostin ekan tietokoneen kotiin. Nettiyhteyden hankin kotiin vasta 2004.
Itse olen käyttänyt nettiä -92, kun koulussa katteltiin Anttilan yms sivuja. Tutustuttiin hotmailiin ja tehtiin ekat omat nettisivut.
Miehen kanssa muutettiin yhteen - 93 ja silloin hankittiin meillekin modeemi. Sieltä mä olen päivittäin käyttänyt nettiä. En tosin lehtien lukemiseen, kun en oikein vieläkään tykkää.. keltaista lehdistöä tulee vilastua.
Paikallinen lehti ja hesari vielä tulevat postilaatikkoon ja se haetaan ja luetaan aamusta.
N49
Toki muistan. Ei sitä silloin osannut kaivatakaan, vähän samalla tavalla kun nykyään ei vielä osata kaivata jotain seuraavaa suurta innovaatiota. Netti oli kuitenkin minulle, syrjäkylien tytölle, pelastus. Ystäviä löytyi netistä ja sieltä löytyi mieskin vuonna 2004 😄 yhtä pidetään edelleenkin.
Toki muistan.
Nettiä alettiin käyttämään koulun ATK-tunneilla ollessani ala-asteella ysärin lopussa. Meillä oli pitkään kotona netti joka piti aina yhdistää erikseen ja se varasi puhelinlinjan ja maksoi paljon. Sain käydä kerran päivässä katsomassa sähköpostit ja pelata sitten vartin jotain nettipeliä :D Siinä oli mun ruutuaika.
Kiinteähintainen netti tuli meille vasta 2005 tai 2006 kun olin yläasteella. Se oli huikeaa :D
Vierailija kirjoitti:
Toki muistan.
Nettiä alettiin käyttämään koulun ATK-tunneilla ollessani ala-asteella ysärin lopussa. Meillä oli pitkään kotona netti joka piti aina yhdistää erikseen ja se varasi puhelinlinjan ja maksoi paljon. Sain käydä kerran päivässä katsomassa sähköpostit ja pelata sitten vartin jotain nettipeliä :D Siinä oli mun ruutuaika.
Kiinteähintainen netti tuli meille vasta 2005 tai 2006 kun olin yläasteella. Se oli huikeaa :D
Tarkoitin siis ALOIN käyttämään. Tokihan netti oli aiemmin olemassa. :D
Tottakai muistan. Netti tuli vasta kun olin jo parikymppinen.
Tietysti muistan. Vietin opiskeluaikana kolme kesää ulkomailla 90-luvulla ja äidilläni on kirjeeni tallessa noilta kesiltä. :) Olihan meillä Otaniemessä sähköpostit, mutta ei todellakaan ollut ulkomailla kesätyöpaikoissa.
En, koska en ollut silloin vielä syntynyt. Synnyin vasta 1977. Vanhempani muistavat ajan ennen internetiä kyllä.
Ensimmäinen kosketus tietokoneisiin v. 1982, meillä oli lukiossa harrastuskurssi tietokoneista ja Applen koneita ihan muutama. Ei omaa konetta kaikille. Silloin ei vielä tietotekniikka ollut oppiaineena varsinaisesti
Onko joskus muka ollut aika ilman internettiä?