Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

oletko lukenut lapsesi tekstiviestejä?

Vierailija
11.07.2014 |

Niin,oletko?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 03:18"]

Minä maksan liittymän ja puhelimen, minä saan lukea viestit. Niin yksinkertaista, käytän vain maksamaani palvelua. Puhelin on ikään kuin lapsella lainassa ja vanhemmalla on oikeus asettaa ehtoja tälle lainalle, vaikkei niistä tarvitse lapselle kertoakaan. Hyvä vähän valvoa mitä teini-ikäinen touhuaa.

[/quote]

Jos minä maksaisin sinulle puhelimen ja liittymän, niin saisinko lukea viestisi? Tai jos maksaisin terveyskeskusmaksusi, saisinko lukea potilastietosi?

[/quote]

Tämä on ihan eri asia, jos molemmat ovat täysivaltaisia ja -ikäisiä kuin että toinen on toisen holhooja ja vastuussa tämän elämästä. Lapsen kyky ymmärtää ja käsitellä ja toimia esim. kiusaamistapauksissa tai jonkun hullun nettitutun kanssa on vielä kehittymätön ja sellaisissa tapauksissa tarvitaan ilman muuta aikuisen tukea, neuvoa ja opastusta.

Luitteko hiljattain Hesarin kuukausiliitteestä sen, miten nettipedofiilit toimii? Siinä kerrottin yhden nuoren pojan tarina. Kannattaa lukea.

Vierailija
22/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 08:02"]En tietenkään.

Täytyy olla aivan järkyttävä kontrollifriikki jotta ryhtyy moideen.

Kai tiesit että se on rikos?

[/quote]

Itseasiassa nämä nettipoliisit nimenomaan kehoittavat seuraamaan lapsen esim. Facebookia ja puhelinta.

[/quote] On eri asia seurata netinkäyttöä kuin lukea toisen viestejä.

https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/pages/CE65052D1A6A5C52C2257A7E0032480E?opendocument

Yksityisyys

Kysymys: Saanko katsoa alaikäisen lapseni yksityisviestejä?

Vastaus: Sosiaalisen median palveluissa olevat yksityisviestit, sähköpostit, tekstiviestit ja muut yksityiseksi tarkoitetut viestit ovat lähtökohtaisesti luottamuksellisia ja kuuluvat viestintäsalaisuuden piiriin myös lapsen osalta.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan lue teinin kännykkää. Lukisin vain jos olisi syytä epäillä kiusaamista tai ahdistelua .

Vierailija
24/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 11:08"]

Minä maksan liittymän ja puhelimen, minä saan lukea viestit. Niin yksinkertaista, käytän vain maksamaani palvelua. Puhelin on ikään kuin lapsella lainassa ja vanhemmalla on oikeus asettaa ehtoja tälle lainalle, vaikkei niistä tarvitse lapselle kertoakaan. Hyvä vähän valvoa mitä teini-ikäinen touhuaa.

[/quote]

Jos minä maksaisin sinulle puhelimen ja liittymän, niin saisinko lukea viestisi? Tai jos maksaisin terveyskeskusmaksusi, saisinko lukea potilastietosi?

[/quote]

Tämä on ihan eri asia, jos molemmat ovat täysivaltaisia ja -ikäisiä kuin että toinen on toisen holhooja ja vastuussa tämän elämästä. Lapsen kyky ymmärtää ja käsitellä ja toimia esim. kiusaamistapauksissa tai jonkun hullun nettitutun kanssa on vielä kehittymätön ja sellaisissa tapauksissa tarvitaan ilman muuta aikuisen tukea, neuvoa ja opastusta.

Luitteko hiljattain Hesarin kuukausiliitteestä sen, miten nettipedofiilit toimii? Siinä kerrottin yhden nuoren pojan tarina. Kannattaa lukea.

[/quote]Yksityisyyden suojassa ei ole ikärajoja. Jos et luota lapseesi, älä hanki hänelle puhelinta.

Vierailija
25/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt varmaan puhutaan aika eri ikäisistä lapsistakin. Asiaan vaikuttaa aika paljon, onko kyseessä 17-vuotias vai 8-vuotias.

Vierailija
26/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen ekaluokkalaisen.. Lapselle on kerrottu pelisäännöt, eli vanhemmat katsoo puhelimen silloin tällöin läpi, että voimme kontrolloida käyttämistä. Jos jotain epäilyttävää ilmenee, niin keskustellaan kännykän käytöstä. En aio puuttua asiaan enää kun lapsi on teini..

Vierailija
27/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 11:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Yksityisyyden suojassa ei ole ikärajoja. Jos et luota lapseesi, älä hanki hänelle puhelinta.

[/quote]

Ei kyse ole luottamuksesta, jos joku muu puhelimen välityksellä ottaa lapseen yhteyttä hämärissä tarkoituksissa. Lapsi (esim. alle 10-vuotias) on tosi helpoti eikuisten johdateltavissa ja vietävissä, vaikka olisi kuinka luotettava ja kiltti lapsi. Ei voi vielä sen ikäisen odottaa osaavan käyttäytyä kuin aikuinen kaikissa hänelle uusissa ja oudoissa tilanteissa.

Vierailija
28/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia, mutta älkää nyt ihmeessä penkoko ellette todella ole huolissanne ja epäile jotain vakavaa. En suosittele. Itse olisin katkaissut välit äitiini saman tien kun oli lukenut päiväkirjaani nuorempana, ellen olisi ollut riippuvainen talosta. Ja sen jälkeenkin tämä tonki huonettani ja kirjoituksiani. Voin sanoa että luottamus meni lopullisesti ja välit siinä samalla. Käsittämätöntä miten jotkut eivät ymmärrä päiväkirjojen tms. yksityisyyttä...

Vierailija
29/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 11:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei kyse ole luottamuksesta, jos joku muu puhelimen välityksellä ottaa lapseen yhteyttä hämärissä tarkoituksissa. Lapsi (esim. alle 10-vuotias) on tosi helpoti eikuisten johdateltavissa ja vietävissä, vaikka olisi kuinka luotettava ja kiltti lapsi. Ei voi vielä sen ikäisen odottaa osaavan käyttäytyä kuin aikuinen kaikissa hänelle uusissa ja oudoissa tilanteissa.

[/quote]

Jos et luota muihin ihmisiin, älä hanki lapsellesi puhelinta.

Vierailija
30/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa lukea lapsen viestittelyä, kuin vain luvalla tai hätätapauksessa. Kerran olen katsonut kun lapsi oli koko illan teillä tietämättömillä. Soittelin viimeksi soitettuihin numeroihin (kaverit oli tallennettu erikoisilla lempinimillä) ja sieltä löytyi kaverin luota.