Missä olet syönyt elämäsi parasta pizzaa?
Kommentit (1357)
Vierailija kirjoitti:
Italiassa. Colosseumin läheisyydessä oli semmoinen pieni paikka.
Minä olen puolestani syönyt Colosseumin lähellä pienessä paikassa huonoimman pizzan ikinä. Paras pizza tuli sekin syötyä samalla reissulla Roomassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se taitaa olla ihan Napolissa, siellä Michelin-tähden ravintolassa sai hyvää pizzaa
Tarkoitatko sitä Via Tribunalilla olevaa pizzeriaa joka on saanut yhden Michelin-tähden? Jossa muutama vuosi myytiin vain kolmenlaista pizzaa hintaan 5 euroa kappale (napolilaiset pizzat ovat pieniä, lähinnä meidän ruokalautasen kokoisia).
Olen varmasti saanut parempaa ammattilaisen tekemää pitsaa, mutta muistot..
Äiti teki sellaisia pikkupitsoja pakkaseen välipaloiksi, joissa oli muunmuassa metsäsieniä, tonnikalaa ja mitä milloinkin (90-luvun lama-aikaa). En ole koskaan onnistunut enää itse tekemään vastaavan makuisia edes yrittämällä. Vaikka lämmitin ne mikrossa, muistelen usein tätä makua.
80-luvulla isoisäni lämmitti pyöreässä sähköisessä pöytägrillissä jauheliharoiskeläppiä. .... parasta ikinä nostalgiasyistä
Tampereella, Napoli-niminen pizzeria keskustassa. Listalla aina 100 erilaista pizzaa.
Adriano baari Lappeenrannassa.
” Ravintolan perusti pesunkestävä italialaislappeenrantalainen Adriano Vinciguerra ja hänen liikekumppaninsa Raimo Kietäväinen. Adriano eksyi Suomeen jo 1950-luvulla orkesterin mukana ja jäi tänne Lappeenrantaan. Ravintolan nimeksi päätettiin Adriano Bar ja loppu onkin historiaa.”
Tampereella Lucianossa joskus 80-luvun alussa. Sittemmin Italiassa useissa paikoissa jopa turistirysissä.
Ravintola Madre Lahdessa.
Roomalainen pizzakokki teki ihan järkyttävän hyvää Margherita-pizzaa!
Rovaniemen ensimmäisessä pizzeriassa, Don Giovannissa, 80-luvun alussa. Se räjäytti tajunnan, enkä ikinä ole niin hyvää pizzaa mistään maailman kolkasta saanut.
Roomassa ja Bloccossa. Jos käytte Kuopiossa, niin käykää:
Suosittelen lämpimästi. ❤
Roomassa. Reunatkin oli taivaallisen hyvät viinin kanssa
Muistan kun nuorna miehenä oltiin itiksessä jossain karva käsien lettukioskissa tilaamassa lättyä, näin kun se toinen r u s kuainen sylki siihen, tuli kahakka, me leivottiin niitä porukalla käkättimeen siellä kioskissa. Se oli paras lettu ikkinä.
Hakunila, ravintola Piilopaikka.
Kroatiassa Dubrovnikissa, oli ihan best 🍕
Kyllä pizzan pitää olla kunnon napolilainen. Suomessa parhaat löytyy mielestäni Fat Lizardilta https://ravintolafatlizard.fi/pizza/
Parhaat pizzat olen kyllä syönyt Napolissa, mutten muista ravintoiloita. Suomessa parhaat saa Fat Lizardilta https://ravintolafatlizard.fi/pizza/
Suomi: 450 (Turku) ja Rukan pizzeria.
Muu maailma: NYC Little Italy
Parhaasta en tiedä mutta huonoimman söin Italiassa Gardajärvellä. Yksinkertaisesti italialaiset ei vaan osaa tehdä hyvää pizzaa.
Ravintola Trio, Punkalaidun, joskus 90-luvulla. Siellä oli huippukokki eikä ennenvanhaan myöskään täytteissä kitsasteltu!