Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyykö suurperheen äidin olla aina hyvä organisoimaan?

Vierailija
10.07.2014 |

Miten arjen saa pidettyä hyvin hallinnassa niin että jää aikaa myös lasten kanssa oleiluun? Itse olen todella surkea organisoimaan asioita, koti on ainaisen kaaoksen vallassa kun ruoanlaitto, pyykit ja muu "pakollinen" vie niin paljon aikaa. Sitten ei ole ikinä aikaa/mahdollisuutta siivota kaappeja ja järjestää ym, päivittäiset toimet vie kaiken ajan lastenhoidon ohella. Ainainen kaaos = ainainen stressi, ja haluaisin oppia nauttimaan elämästä niin että vieraatkin olisivat aina tervetulleita!

Vinkkejä otetaan vastaan.. lapsia minulla tosin vasta 4 ja pienin on vauva :)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutonen komppaa seiskaa! Juuri näin. Ainoastaan tuo pyykkihomma ei meillä mene yhteen päivään, koska meillä pyykkiä on niin paljon että ei ehdi päivässä pesemään :-(

Vierailija
2/11 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 21:42"]Meillä kohta 5 lasta.Itse pesen vain kerran viikossa pyykkiä(ellei joku oksenna tai muuta haisevaa pyykkiä talossa)Meillä on kuivashuone ja kun on pyykkipäivä,pyykit viedään myös heti kuivuttuaan paikoilleen.

Ruokaa teen 2päiväksi kerrallaan eli joka toinen päivä säästyn kokkaamiselta.

Joka aamu pilkon ison kulhon salaattia,nyt helteellä myös vesimelonia,rypäleitä yms mitä saa äkkiä pöytään välipalaksi.

Kaupassa käyn kerta viikkoon ja ostan kaapit täyteen.

Kuopus on ainut joka nukkuu vielä päikkärit,silloin isommille laitan dvd:n ja nostan jalat kattoon ja lepään itsekkin.

[/quote]

Häh? Miten pyykkiä vain kerta viikkoon? Meillä 4 lasta ja koneellinen päivässä tasaiseen tahtiin. Jos jää välistä niin pestävä toisena päivänä enemmän. Siis jo pelkät lakanat vie pari koneellista vkl. En ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin leivät homehtui yms. kun vanhemmat huonoja organisoijia. Itse aion pitäytyä 2 lapsessa.

Vierailija
4/11 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, voihan ne kaikki elää kuin Ryysyrannassa.

Vierailija
5/11 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kymmenen päivän siivouslista, joka koostuu max puolen tunnin hommista. Yhdelle päivää pölyt, toiselle lakanat, kolmannelle peilit ja ikkunat jne. Imurointi toki on muutamana päivänä, normaalia pyykkiä kerran viikkoon, vaippoja kahdesti viikossa ja lakanat sekä pyyhkeet kerran kymmeneen päivään. Vessat siistin joka ilta, samoin vien roskat ja kompostin. Perinteistä viikkosiivousta ei siis ole.

Yhtenä päivänä viikossa valmistelen ruokia, joita on mahdollista etukäteen esivalmistaa. Kaupassakin käydään kerran viikossa ennalta suunnitellun viikon ruokalistan mukaan. Ruoan laitto on Se suurin kotityö meillä. Keittiön siivoan heti ruokailun perään ja konekin tyhjennetään heti kun pystyy astioihin koskemaan.

Lapset osallistuvat omalla tasollaan ja hoitavat myös leikkinsä itse pois. Opetan heille koko ajan, että tavarat aina omille paikoilleen, jos kuvittelee vielä joskus ne löytävänsä. Samoin, ettei vaatteita jätetä lojumaan mihinkään, vaan jokainen menee joko odottamaan huomista tai pyykkikoriin. Vähitellen tuntuu menevän jakeluunkin.

Näiden lisäksi teen erilaisia projekteja jaksamisen ja ehtimisen mukaan. Järjestelmällinen olen mielestäni muutenkin. Vähän ehkä liikaakin, kun mieskin jo kysyy minulta omien tavaroidensa perään, vaikken ole niihin koskenutkaan :/

Perhe sinänsä ei ole vielä suurperhe, vain Se neljä lasta, mutta kaikki alle kouluikäisiä. Järjestelmällinen ei ehkä tarvi olla, mutta ainakin Se helpottaa elämää kummasti.

Vierailija
6/11 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, voihan se organisoiva osapuoli olla perheen isäkin, mutta suotavaa olisi, että edes jompi kumpi olisi "puikoissa", ettei ihan kaoottiseksi mene. Vastuualueita voi myös jakaa.

Millaisista asioista kaaos koostuu. Etsi ensin ne ongelmakohdat ja ala ratkoa niitä.  Meillä esimerkiksi edellytys keittiön siistinä pysymiselle on se, että tiskikone ja roskis tyhjennetään AINA aamuksi tai ensimmäisenä aamulla, jotta astiat ja roskat voi lappaa koneeseen ja roskiin sitä mukaa kun niitä tulee. Jos jompi kumpi on aamulla täynnä, tasoille ja tiskialtaalle jää ensin jotain pientä, ja kohta se on kerännyt itselleen miljoona kaveria... :D

Vierailija
7/11 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun äiti ei ollut ja meillä oli koti kuin kaatopaikka: pyykit homehtui kodinhoitohuoneessa ja ruoat pöydillä ja jääkaapissa yms. :( Että jos kerran niitä lapsia pitää hirveästi tehdä niin olisi syytä harkita, riittääkö voimavarat, aika ja energia.

Vierailija
8/11 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko siihen olemassa mitään vinkkejä että miten oppisi organisoimaan asioita ja päiväjärjestystä? Ja meillä on myös totta puhuen liikaa tavaraakin. :/

ap

Vierailija
9/11 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-turhat tavarat kierrätykseen

-säännöllinen päiväohjelma

-tiskit hoidetaan heti, samoin pyykkivuorta ei kasata

-viikkosiivous kerran viikossa, tarvittava imurointi siinä välissä

-pesukoneitten käynnissä ollessa luen lapsille, samoin iltaisin. Laitan leikit alulle ja lapset jatkavat siitä.

-ulkoilua lounaan jälkeen

-ei turhaa stressiä

Pyöritän arkea yksin, mies töissä klo 7-21

Vierailija
10/11 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös neljä lasta. Järjestyksen pidän yllä seuraavilla ohjenuorilla:

- jäljet ja sotkut siivotaan sitä mukaa, kun niitä tulee

- kerran viikossa viikkosiivous

- jokainen osallistuu omien taitojensa mukaan

- tästä järjestyksestä voi poiketa hetkellisesti

- hyvä mieli ja iloinen elämä on tärkeää!!

- välillä (melko harvoin) otamme tositosi rennosti, emmekä tee muuta kuin lököttelemme, hyvä jos puemme päivävaatteet päälle.

- aamulla tiskikoneen tyhjennys, roskien vienti

- tiskit koneeseen suoraan sitä mukaa, kun tiskiä tulee

- aamiaisen jälkeen keittiö siistiksi, valmistelen lounasta jos ei ole eilisen iltaruuan tähteitä ja teen koko kodissa seuraavan järjestyksen mukaan vartin - tunnin töitä:

1. Pyykkikone pyörimään (jos emme lähde minnekään)

2. Näkyykö jossain kaaoksen alkua => pikasiivous lapset auttavat, minkä osaavat (puhtaita pyykkejä kaappiin, lehtienkasan selkkaus, sormenjäljet ikkunoista mitä milloinkin)

3. Noin kerran viikossa otan "projektin" ja siivoan esim. oman vaatekaappini, jonkun lapsen vaatekaapin, jonkin tietyn huoneen tai hyllykön. Varsinkin sadepäivinä tällaista. Projektipäivänä on vielä tavallistakin helpompi lounas.

- Sitten menemme ulos, kirjastoon, asioille, puistoon, joka päivä vähintään omalle pihalle

- Lounas ja taas keittiö siistiksi heti, samalla kun teen lounasta saatan tehdä myös välipalan valmiiksi / alulle (kiisselin, sämpylät tsm)

- Päikkärit jolloin ensin luen lapsille ja sitten lepään aina myös itse, luen, teen käsitöitä,  mukavia juttuja

- välipala

- leikitään lasten kanssa, leivotaan, ulkoillaan...

- päivällinen ja jälkien siivoaminen

- hetki huilitaan, saatetaan käydä jossain ja sitten monesti jokun ripeä kodin kunnostus tai siivoushomma, pihan laittamista

- iltapalaan klo 20 mennessä koko koti siistiksi lelut yms paikoilleen

Vierailija
11/11 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kohta 5 lasta.Itse pesen vain kerran viikossa pyykkiä(ellei joku oksenna tai muuta haisevaa pyykkiä talossa)Meillä on kuivashuone ja kun on pyykkipäivä,pyykit viedään myös heti kuivuttuaan paikoilleen.

Ruokaa teen 2päiväksi kerrallaan eli joka toinen päivä säästyn kokkaamiselta.

Joka aamu pilkon ison kulhon salaattia,nyt helteellä myös vesimelonia,rypäleitä yms mitä saa äkkiä pöytään välipalaksi.

Kaupassa käyn kerta viikkoon ja ostan kaapit täyteen.

Kuopus on ainut joka nukkuu vielä päikkärit,silloin isommille laitan dvd:n ja nostan jalat kattoon ja lepään itsekkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan