Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä evääksi junaan?

Vierailija
10.07.2014 |

Elikkä olen matkustamassa ensiviikon alussa Helsingistä Rovaniemelle junalla. Mitä ottaisin evääksi jos on näin lämmintä ? Mikä säilyy parhaiten ?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä runsaasti ja vähän mehuakin, mansikoita ja herneitä :)

Vierailija
2/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junasta saa ruokaa. Ei se mitään gourmeta ole, mutta mä tykkään pitkällä matkalla käydä ravintolavaunussa istuskelemassa. :> Mutta joo, hedelmiä, proteiinipatukoita, pähkinöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso, mitä kaupasta löytyy "huoneenlämpöisiltä" hyllyiltä. Pillimehua, vettä (paljon). Pähkinöitä, tuoreita ja kuivattuja hedelmiä, porkkanaa, pikkutomaatteja, croissant, pretzeli, naksuja, keksejä. Voit pakastaa litteään pulloon vettä = kylmäkalle, jonka viereen voit pakata leipää ja salaattia. Kevyt kylmälaukku tai hätävarana sanomalehteä ympärille. Sulamisen jälkeen kylmäkalleveden voi hörppiä. Muutenkin voit ottaa kylmäsäilytettävääkin mukaan, kunhan syöt ne alkumatkasta. Jukurtti ja viili ei ole turhan herkkää, kestävät hetken lämpiämistäkin. Suklaa on hankalaa, kannattaa välttää:)

Vasta oli sama mietintä automatkalla Keski-Euroopassa. Lidlin paistopiste, vihannekset ja pähkinät rulasivat.

Vierailija
4/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka-aika on alle 10 tuntia, joten ei siinä pitäisi kovin suuria säilyvyysongelmia vielä tulla. Ainakaan, jos syöt evääsi jo ennen Oulua. Tee pitkä patonki suolaisilla täytteillä ja sen seuraksi salaattia kesän vihanneksista.

Vierailija
5/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan ota eineslihapullia... Matkustin junassa, onneksi vaan puolitoistatuntia, ja joku perhe oli ottanut evääksi eineslihapullia ja jotain itse tehtyä dippiä, kun avasivat sen lihapullarasian luulin että joku laitapuolenkulkija hönkäisi, niin kauhea valkosipulin ja ties minkä lemu löyhähti, se suojakaasu jo haisee hirveälle, ja se haju oli siinä koko matkan ajan, loota kiersi lapselta toiselle mun vieressä ja takana...

Vierailija
6/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 14:10"]

Junasta saa ruokaa. Ei se mitään gourmeta ole, mutta mä tykkään pitkällä matkalla käydä ravintolavaunussa istuskelemassa. :> Mutta joo, hedelmiä, proteiinipatukoita, pähkinöitä.

[/quote]

Kivaa tosiaan jaloitella ja tankata pitkällä matkalla. Ainakin Pendolinon ravintolassa ruoka on ihan kunnollista.  Ravintolavaunujen karmea maine taitaa perustua kokemuksiin menneiltä vuosikymmeniltä. Ei niistä toki mitään elämysruokaa saa, mutta kelvollista kuitenkin.

Vierailija
7/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 14:14"]

Älä ainakaan ota eineslihapullia... Matkustin junassa, onneksi vaan puolitoistatuntia, ja joku perhe oli ottanut evääksi eineslihapullia ja jotain itse tehtyä dippiä, kun avasivat sen lihapullarasian luulin että joku laitapuolenkulkija hönkäisi, niin kauhea valkosipulin ja ties minkä lemu löyhähti, se suojakaasu jo haisee hirveälle, ja se haju oli siinä koko matkan ajan, loota kiersi lapselta toiselle mun vieressä ja takana...

[/quote]
Joo hyi että, einesten suojakaasu haisee aivan krapulapäivän pierulta! Samoin ikäviä elämyksiä aiheuttavat ainakin meetvursti, juustonaksut, banaani ja tonnikala. Ja se haju tosiaan leijuu monta tuntia siellä, joskus olen vaihtanut vaunua tuon takia.

Vierailija
8/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! :)

Ravintolavaunua mietin, mutta eikö se ole aika kallis? Olen opiskelia ja rahat on tiukilla joten siksi otan mielummin eväät :)

Vierailija
9/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 =ap

Vierailija
10/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä, paljon. Leipiä, väliin juustoa ja voita muttei muuta. Hedelmiä (rypäleet, mandariini, banaani, omena, luumu, aprikoosi..). Pähkinöitä. Limsaa.

Vierailija
11/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapansilakka on hyvää. Voi syödä suoraan purkista. Hyvää ja terveellistä.

Vierailija
12/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile DURIANhedelmää. Maku hyvä, mutta haju vähän jotain toista.

Vierailija
13/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

taskumatti ja ristisanoja. Torkkutyyny.

Vierailija
14/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni kylmälaukku mukaan niin voi ottaa melkein mitä vaan :) Kylmäkallen kanssa voi toki säilyttää jonkin aikaa ilman kylmälaukkuakin. Kylmäkalleksi voi pakastaa vesi- tai mehupullon, jonka voi juoda tyhjäksi sitten kun sisältö on sulanut. Tai sitten ostat ruokaa, jota ei kaupassakaan säilytetä kylmässä.

Minusta junasta saa ihan hyvää evästä, mutta törkeän kallista.

Vierailija
15/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävästi juotavaa, suolaista pientä purtavaa, jotain joka ei sotke sormia eikä paikkoja. Jos teet voileipiä, pakkaa ne perittain vastakkain vaikka pakasterasiaan. Kuori valmiiksi appelsiini ja irrottele lohkot rasiaan. Myös omenan voit kuoria ja lohkoa valmiiksi. Ota myös pieni leikkelehaarukka, jolla on kiva napsia näitä hedelmälohkoja suuhun.

Vierailija
16/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junan ruoka on perushuoltoasema ruokaa ravintolahintaan. Mikrossahan se lämmitetään ja juuri tuossa Rovaniemen junassa on usein ollut ruoka loppu jo Seinäjoen jälkeen. 

Mulla on ollut viinirypäleitä, mysli tai proteiinipatukoita, marjakeittoa, minitomaatteja, paprikaa siivuina, babyporkkanoita, lihapasteijaa ym. Myös hapanmaitotuotteet säilyvät hetken huoneen lämmössäkin. Liity ap veturiin, niin saatat saada jotain tarjouksia ravintolavaunusta. Tällä hetkellä näkyy olevan veturikortilla ainakin kahvi yhden euron. Voileivät menee helposti mössöksi. Junissa on ilmastointi, mutta joskus se on liian kylmällä ja joskus ei toimi. Jos tykkäät voileipiä, joissa vihanneksia välissä, suosittelen laittamaan juustoa mieluummin kuin leikkelettä ja vihannekset erikseen, jotka voit sitten syömisen aikana vasta laittaa sinne leivän väliin. Sulhaspiirakat myös on ok, isot hajoaa helpommin oltuaan pitempään laatikossa. 

Vierailija
17/17 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän