Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako työpaikkaan soitttaa ennen hakemuksen lähettämistä?

Vierailija
10.07.2014 |

Siinäpä kysymys. Ja mitä kannattaa kysyä, että jää mieleen?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä välttäisin turhaa soittamista, jos ei ole oikeasti mitään kysyttävää.

Vierailija
2/16 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoijien mielipiteitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa välttäisin soittamista, enemmän voi tulla negatiivista muistamista, jos turhia kyselee.

Vierailija
4/16 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Mua ainakin ottaa päähän sellaiset soittelijat, jotka soittavat ainoastaan sen vuoksi, että jäisivät mieleen.

T: Yksi rekrytoija

Vierailija
5/16 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma aktiivisuus on aina myönteistä. Lisäksi antaa kuvaa kiinnostuksesta työpaikkaa kohtaan ja vähentää kynnystä ottaa yhteyttä. Kyllä minulla heidän hakemukset ovat nousseet pinossa ylemmäs, jotka ovat soittaneet. Ei kannata kuitenkaan jumiutua siihen puhelimeen, vaan olla hyvinkin tiivis ja päästää toinen jatkamaan töitään heti, jos ilmaisee sen suuntaista.

t. yrittäjä

Vierailija
6/16 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti jotain asiaa. Vitosen mielipiteen olen kuullut usein. Eräs tuttu laittoin kerran ilmoituksen sunnuntain lehteen puhelinnumeroineen ja katui, sillä maanantaiaamuna hän ei ollut ehtinyt tehdä mitään muuta kuin vastata soittelijoille, joilla ei kellään kuulemma ollut oikeasti mitään asiaa. Oli vielä työmatkalle lähdössä ja osan aikaa autossa, arvaa moniko jäi mieleen? 

Vierailija
7/16 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:45"]

Ei kannata. Mua ainakin ottaa päähän sellaiset soittelijat, jotka soittavat ainoastaan sen vuoksi, että jäisivät mieleen.

[/quote]

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10743294

Vierailija
8/16 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja seiska vielä oman kokemuksen: Kerran olin palaverissa, työpaikassa, missä en ole enää pitkään aikaan ollut. Silloin oli myös paikka auki. Palaverin aikana tuli muutama puhelinsoitto ja työnantajaa selvästi ärsytti nämä soitot, mutta hän kuitenkin vastaili, kun oli meidän pienen porukan sisäinen palaveri. Ei hän mitään laittanut ylös.

Mutta sitten on tuollaisia kuten yrittäjä ylempänä, jotka tykkää että soitetaan, joten vaikea on oikeaa vastausta antaa. Älä kuitenkaan soita heti kun ilmoituksen olet nähnyt, sillä silloin suurin osa soittelee. Jos tuntuu siltä, että pitää kuitenkin soittaa, keksi joku oikea asia. Älä sellaista, minkä löytää netistäkin. 

Mietin, että jos meillä olisi paikka auki ja soittaisin itselleni, että mitä kysyisin. 'Voisin miettiä vaikka jotain omaa osaamisaluettani ja kysyä, että miten sen tyyppisiä hommia on. Tai voisin kysyä, että mihin olette tällä hetkellä eniten erikoistuneet. Netistä näkee kyllä mitä olemme tehneet aiemmin, mutta se on niin monipuolista juttua, että välttämättä juuri nyt emme kaikkea sitä tee.  Tai mä voisin vaikka kysyä, kun sijaintimme on keskustassa, että "olen menossa siihen lähelle paikkaan X, onko paikalla joku, jos tuon hakemuksen paikan päälle". Paikan päälle hakemuksen viennistä ei yleensä suurta hyötyä isoihin firmoihin ole, koska itse olen entisessä elämässäni tukityöllistettynä ollut ehkä jopa hämilläni, kun joku tuo hakemuksen ja koettaa antaa minulle miellyttävän kuvan itsestään; yleensä kun olin itse kilpailijana samoihin paikkoihin. 

Vierailija
9/16 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita, jos sulla on jotain sellaista kysyttävää, joka ei selviä työpaikka ilmoituksesta eikä esim. firman nettisivuilta ja joka olennaisesti vaikuttaa siihen, laitatko edes hakemusta ko paikkaan.

Tarkat kysymykset työn sisällöstä yms. voi jättää haastatteluun. Yleensä ilmoitukset on sen verran hyvin laadittu (ainakin jos iso firma), että tällaisia kysyttäviä asioita ei jää.

Meillä on työpaikalla oikeen ääneen ihmetelty niitä soittajia, jotka toteaa puhelun aluksi, että teillä oli se ja se paikka auki ja sitten eivät sano eikä kysy mitään. Tekisi mieli kysyä, että oliko sulla jotain asiaa. Tuollaiset soitot ja henkilöt jää kyllä mieleen, mutta ei positiivisessa mielessä.

Vierailija
10/16 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä on toitotettu, että soittaa pitää joka paikkaan, mistä vain on kiinnostunut. Itse olen saanut töitä nimenomaan silloin, kun en ole soittanut turhaa "teillä oli paikka auki" -puhelua. Varmaankin se turha soittaminen siis oikeasti ärsyttää.

Vierailija
11/16 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai soitan, kysyn palkkauksesta, mahdollisuudesta edetä työssä, lomien pituudesta jne. En kai suinpäin mene haastatteluun, jos nämä ei ole kunnossa.

Vierailija
12/16 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 07:56"]No tottakai soitan, kysyn palkkauksesta, mahdollisuudesta edetä työssä, lomien pituudesta jne. En kai suinpäin mene haastatteluun, jos nämä ei ole kunnossa.

[/quote]

Mulle jää ainakin negatiivisessa mielessä mieleen hakija, jonka kaikki kysymykset koskee ainoastaan sitä mitä hän työstä saa eikä sen sisältöä...

Vierailija
13/16 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 08:01"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 07:56"]No tottakai soitan, kysyn palkkauksesta, mahdollisuudesta edetä työssä, lomien pituudesta jne. En kai suinpäin mene haastatteluun, jos nämä ei ole kunnossa.

[/quote]

Mulle jää ainakin negatiivisessa mielessä mieleen hakija, jonka kaikki kysymykset koskee ainoastaan sitä mitä hän työstä saa eikä sen sisältöä...

[/quote]

Ok, minä olen työpaikan vaihtaja ja en missään nimessä vaihda huonompaan. Työnsisältö on kyllä selvillä yleensä hakemuksessa ja toki täydennän sitäkin, jos haluan.

Vierailija
14/16 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:45"]

[/quote]

Mielenkiintoinen rekrytoija. Toivottavasti ei päätyösi ole rekrytoida isoon yritykseen jatkuvasti uutta työvoimaa. Luulisi rekrytoijankin olevan helpompi löytää haastateltavat kun on puhunut jo monen kanssa etukäteen.

Vierailija
15/16 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sen verran pienellä alalla töissä, että olen kyllä soittanut. Kysyn toki aina pystyykö rekrytoija sillä hetkellä puhumaan ja jos ei niin koska hän olisi vapaa. Puhelun aikana olen yleensä kysellyt aiheista, joita ei ilmoituksessa tai yrityksen kotisivuilla mainita - asoita, jotka oleellisesti liittyvät työhön. Samalla minulla on tilaisuus kertoa omasta osaamisestani etc. Usein puhelun aikana on käynyt ilmi, että rekrytoija tuntee vanhan pomoni jostain yhteydestä koska ala on pieni,ja olen voinut laittaa tämän vaikka hakemukseen suosittelijaksi (toki tämän luvalla). Työhakemus on puhelinkeskustelun jälkeen paljon helpompi kirjoittaa, koska voi viitata puhelinkeskusteluun ja mitä siinä käytiin läpi. Samalla rekrytoija hakemukselleni edes vähän persoona ja erottuu hyvin toisista hakemuksista. Ärsyttävää rekrytoijalle tai ei, niin en usko että omassa tapauksessani tästä on ainakaan ollut haittaa sillä melkein aina puhelinsoitto on johtanut vähintään haastatteluun. Tämä taktiikka ei varmaan toimisi jos luukuttaisi 200 hakemusta, mutta pieninä täsmäiskuina toimii. Pitää kuitenkin perehtyä yrityksen toimintaan ja tehdä researchia :)

Vierailija
16/16 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimessa en kyllä lähtisi kyselemään palkasta tai eduista, sen aika on vasta sitten, jos ollaan esim. toisella haastattelukierroksella tai työnantaja on ilmoittanut, että sinulle tarjotaan tätä työtä.

Tässä on varmaan isoja eroja sen mukaan, millaista työtä haetaan. Jos on vähän koulutusta vaativa suorittava työ, saattaa varmaan olla, että kummoista hakemusta tai CV:tä ei edes edellytetä, vaan puhelun perusteella pyydetään haastatteluun. Tällöin voi olla, että palkastakin puhutaan aika nopeasti. Sitten taas joku asiantuntija/päällikkötason homma ei todellakaan aukea, jos kysyt puhelimessa heti kättelyssä, paljon maksatte palkkaa ja koska lomat alkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi