Miksi ET käy gynellä ?
En ymmärrä miksi osa naisista ei käy gynekologilla. Kaverini ovat kertoneet välttelevänsä siellä käyntiä viimeiseen asti. Kuulemma käyvät sitten kun tulee tarpeelliseksi.
Eikö gyne ole juuri tärkeä kun halutaan ennakoida erilaiset sairaudet kuten kohdunkaulansyöpä. Nyt tarkistuttamaan alapäänne. Se on oikeus ja mielestäni jopa velvollisuus joka tulisi täyttää itsensä vuoksi. Gyne on palvelus itsellesi!
Ja miehet urologin luo. Kivessyöpä on petollinen...ei tunnu kipuna ja kasvaa kiveksen sisälle.
Kommentit (29)
Olen seurustellut viimeiset 4v tyttöystäväni kanssa eikä meillä kummallakaan ole aiempia seksikumppaneita. T. Tyttö 22v
Ei ole enää mitään tutkittavaa. Mammografiassa käyn kahden vuoden välein.
Kyllä mä papassa käyn. Rintani tutkin itse. Olen 26v kätilö, en näe syytä käydä muuten vaan gynellä. Voisi sitten samantien käydä yhdellä jos toisella tohtorilla.
Olen avioliitossa, en käytä ehkäisyä mihin ei riittäisi tk-lääkärillä käynti, en ole ikinä sairastanut virtsatie- tai hiivatulehdusta, tutkin rintani itse ja papa-kokeen voi ottaa myös terveyskeskuksessa. Mikäli jotain ilmeneisi, soittaisin terveyskeskukseen lääkäriajan.
Siksi, koska en myöskään käy vuosittain neurologilla, korvalääkärillä, silmälääkärillä, kardiologilla, ihotautilääkärillä, onkologilla jne. jne. Olen TERVE 36-vuotias nainen. Käyn PAPA-seulonnoissa ja kierukan vaihdossa 5 vuoden välein JA JOS jotain vaivaa tulee, niin sillon käyn lääkärissä.
T. Lääkäri
Ei ole ollut tarvetta. Olen neitsyt, eikä vaginassa ole ollut ongelmia. Lisäksi pelkään lääkäreitä (ja erityisesti gynekologeja) paljon. -N20
En käy koska ei ole syytä. Papa-koe otetaan joka tapauksessa viiden vuoden välein.
En käy, koska ei ole tarvetta tai oireita. En käytä hormonaalista ehkäisyä ja harrastan seksiä vain naisten kanssa. Kun koetin varata kavereiden painostuksesta ("kyllä tuossa iässä pitää gynelle mennä!") ajan YTHS:ltä, en saanut sitä, koska en käytä hormonaalista ehkäisyä enkä "ole harrastanut YHDYNTÖJÄ vähintään viittä vuotta", kuten hoitaja puhelimen päässä asian ilmaisi. Alkoi vituttaa ja ajattelin, että olkoot, kun ei mitään oireitakaan kerran ole. Papa-seulontaan menen kun kutsu kolmen vuoden päästä tulee.
En näe mitään syytä. Oon käynyt kerran, 16-vuotiaana papassa ja gynellä kun vaadittiin että saan pillerit. Suoraan sanottuna en halua tietää jos on syöpä, ja muutenkaan en näe tarvetta mennä kun ei ole mitään oireita ja pillu toimii.
Rintoja en tutki ikinä, ihan siitä syystä että mulla, ja koko äidin puolen suvulla, on niin möykkyiset rinnat, että sieltä löytyy aina paljon patteja. Sitä mahdollista kasvainta ei siis tunnustelemalla erota lääkärikään, enkä jaksa ravata koepaloissa kuten äitini tekee. Ihan turhaa vain huolestuisin ja stressaisin. Enkä kyllä sitäkään syöpää erityisemmin haluaisi tietää.
Jos tulee häiritseviä oireita mihin päin kroppaa tahansa, menen lääkäriin. Muuten en näe syytä