Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

munuaisiin levinnyt infektio

Vierailija
09.07.2014 |

Elikkäs eilen illalla sain yhtäkkiä hirveitä kramppeja alaselkään ja jalat puutuivat täysin. Tämän jälkeen nousi kuume joka kohosi 41 asteeseen. Aamulla menin lääkäriin ja lääkäri ilmoitti että munuaisiin levinnyt virtsatien ifektio joka on aiheuttannut munuaistulehdeksun. Lähetti kotiin ja antoi 14 päivän antibioottikuurin. Tänään illalla kuume noussut taas 39 asteeseen ja koko ajan oksettaa. En kuulemma tarvii muuta lääkettä ku noi antibiootit:/ itellä hirvee pelko koko ajan että kohta sattuu jotain

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon sulla oli CRP tänään?

Vierailija
22/33 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:27"]Munuaistulehdukseen voi kuolla

[/quote]

Kaikkeen voi kuolla. Onko se nyt joku suurikin uutinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:41"]

Minulla oli munuaisiin levinnyt virtsatieinfektio ja jouduin olla viikon tipassa sairaalassa. Tulehdusarvot 300, kamalat krampit kuin synnytyssupistukset.

[/quote] En ymmarra miten tallaista kehitysmaan hoitoa pidetaan Suomessa maailman parhaana.

Minulla meni myos VTI munuaisiin, olin kolme paivaa teholla, sain suonen sisaista laakitysta ja pissantuloa vahdittiin kuin kuun nousua, joka senttilitra mitattiin. 

Kotona olisin kuollut. 

[/quote]

Kovinkaan moni perusterve ihminen ei todellakaan pyelonefriitin takia mitään tehon paikkaa saa. Ne paikat kun on varattu aidosti sairaille ja tehostettua hoitoa vaativille. Pyelon pystyy hoitamaan ihan sisätautiosastolla tai infektio-osastolla.

Virtsan eritystä tarkkaillaan kyllä, mutta ei muistaakseni siitäkään kovin tarkkoja mittoja otella. Toki jokainen tapaus on erilainen.

Vierailija
24/33 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna menisin uudestaan lääkäriin.

Vierailija
25/33 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä uudelleen lääkäriin. Isoäitini kuoli munuaisiin levinneeseen tulehdukseen. Korkea kuume myös merkkinä siitä, että antibiootit ei tehoa

Vierailija
26/33 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoito riippuu ihan CRP-arvosta, yleiskunnosta ja tulehduksen aiheuttamasta bakteerista. Itselläni hoidettiin aluksi suunsisäisillä antibiooteilla, kunnes parin päivän päästä todettiin ESBL-moniresistentti bakteeri. Siinä vaiheessa olin jo huonossa kunnossa, 41 asetta kuumetta ja CRP 395. Suonensisäisen antibiootti 3kk (!), eka 1,5 viikkoa meni osastolla, sitten viikko kotona ja 3 kertaa päivässä hakemassa sairaalassa suonensisäinen antibiootti (meronem) ja sitten kerran päivässä infuusiopolilla antibiootti suoneen (Invanz) pari kk. Tuon pari kk olin kyllä töissä ja kävin aina ruokkiksella infuusiopolilla. Mutta kauan koko hommassa meni! Tästä vuosi, ei ole uusinut. Mutta nyt tuo vitun bakteeri lopun ikää elimistössä ja joudun myös lopun ikääni eristykseen aina kun joudun sairaalaan :(

Vierailija
27/33 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä tuollaisen ESBL:n sait?

Vierailija
28/33 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 vastaa: Olen sairaalassa töissä. Olen siis voinut saada joltain potilaalta. Käyn myös n. kaksi kertaa vuodessa Itä-Aasiassa (Hongkong, Peking, Kuala Lumpur jne. ja siellä ESBL on tosi yleinen. Eli jommasta kummasta. Ottaa päähän, että sellaisen kantaja nyt sitten on lopun elämän... :(

Vierailija
29/33 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:50"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:41"]

27 vastaa: Olen sairaalassa töissä. Olen siis voinut saada joltain potilaalta. Käyn myös n. kaksi kertaa vuodessa Itä-Aasiassa (Hongkong, Peking, Kuala Lumpur jne. ja siellä ESBL on tosi yleinen. Eli jommasta kummasta. Ottaa päähän, että sellaisen kantaja nyt sitten on lopun elämän... :(

[/quote]

Saatko vieläkin olla sairaalassa töissä? Etkö voi tartuttaa potilaita?

[/quote]

Ei MRSA ja ESBL noin vaan tartu, immuunipuolustuksen pitää jo valmiiksi olla heikko kuten esim. potilaalla joka on valmiiksi sairaalassa jonkun infektion vuoksi. Tartunnat hoitajiin on siis harvinaisia. Eikä MRSA tai ESBL estä työskentelyä sairaalassa, kantajan täytyy vaan pitää hyvää huolta aseptiikasta ettei pöpöt tartu eteenpäin :)

T:sh

Vierailija
30/33 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:41"]

[/quote]

Vierailija
31/33 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, minulla oli pari vuotta sitten raju munuaisaltaantulehdus, jonka vuoksi olin viikon sairaalassa tiputuksessa sisätaudeilla ja sen jälkeen vielä kaksi viikkoa kotona antibioottikuurin kera. Sairaalaan mennessä crp oli jotain 250 paikkeilla ja kuumetta 40. Olin vuorokauden tarkkailussa ja sen jälkeen sisätaudeilla. Ja olin tuolloin 27-vuotias, hyväkuntoinen, urheilullinen nainen. Eli pyelonefriitti voi olla nuorella ja terveelläkin raju. Ja pahimmillaan tulehdus voi aiheuttaa verenmyrkytyksen, johon todella voi menehtyä. Jos olosi ei ala pian helpottaa, mene uudestaan lääkäriin! Kuntoutuminen ja olon normalisoituminen kesti itselläni useamman viikon, mutta kyllä kuume ja crp pitäisi lähteä antibiooteilla nopeaan laskuun.

Vierailija
32/33 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan moni on resisdenttien bakteerien kantaja ja ne ovat opportunisteja, eli kun on kantajana ja menee johonkin rutiinioperaatioon, kuten vasektomiaan, voi  sairastua.

Vierailija
33/33 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:50"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:41"]

Ei MRSA ja ESBL noin vaan tartu, immuunipuolustuksen pitää jo valmiiksi olla heikko kuten esim. potilaalla joka on valmiiksi sairaalassa jonkun infektion vuoksi. Tartunnat hoitajiin on siis harvinaisia. Eikä MRSA tai ESBL estä työskentelyä sairaalassa, kantajan täytyy vaan pitää hyvää huolta aseptiikasta ettei pöpöt tartu eteenpäin :)

T:sh

No hyvänen aika, sairaalathan on täynnä potilaita joilla on heikko immuunipuolustus. Ei sun pitäisi kyllä siellä olla töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä