Voi elämä, äiti 47v. on raskaana...
Tänään sain tietää, laskettu aika marraskuussa.
Itse olen jo 24-vuotias, joten ei nyt ihan tullut mieleen, että niitä pikkusisaruksia enää tulisi. Kaiken huipuksi, minulla on reilu vuoden ikäinen poika, eli tämä tuleva on siis täti/eno jo syntyessään.
Ja ei, emme ole lestadiolaisia.
Kommentit (21)
Tuo on yleisempää kuin luullaan. Entisaikoina hyvin tavallista. Esim. isäni paras ystävä lapsena ja nuorena oli hänen enonsa... joka oli isääni vuoden nuorempi.
Onnea tulevalle isosiskolle! :)
Hahahaha! Mahtavaa, onnea uudesta sisaruksesta. Muista sitten ottaa vauva välillä yökylään, että äiti saa levätä.
Toivottavasti kaikki sujuu hyvin, aika iäkäs synnyttäjä! Saapahan lapsesi leikkikaverin :)
No mitä ihmettelemistä tuossa nyt on? Naiset ovat maailman sivu saaneet lapsia sinne asti kunnes vaihdevuodet ovat ohi. Ajanjakso, jolloin naiset hankkivat lapset nuorina oli hyvin lyhyt, alkoi 1950-luvun lopulla ehkäisymenetelmien yleistyttyä ja jatkui jonnekin 1980-luvulla, jolloin naisten kouluttautuminen taas nosti synnyttäjien ikiä. 47-vuotias on vielä riittävän nuori jaksaakseen pieniä lapsia, jos kunto on hyvä, eikä vaikeita perussairauksia ole. Juu, olen itsekin sen ikäinen, mutta itse en lasta enää hankkisi, koska toisella lapsistani on vaikea synnynnäinen neurologinen sairaus, johon alttius kulkee suvussa - enkä enää jaksaisi toista erityislasta.
WOW, oma valintansahan se on.
Ei moni tuossa iässä ole hedelmällinen, ei muuten ollut "vanhoina hyvinä aikoinakaan", vaikka niin aina sanotaan. Keski-ikä naisilla oli tosi alhainen ja lapsikuolleisuus suuri. samoin synnytyksiin kuoltiin.
Itse olin 39v kun sain kuopuksen, jos valita saisi, aiemmin ne lapset on saatava. Tottakai lapsi on aivan ihana ja rakas ja pois en anna, mutta kyllä se muutti meidän elämän täysin. Rehellinen voin olla, siihen loppui ne leppoisat ajat, toiset lapset jo yli 13v ja sitten sai aloittaa vauvailun alusta. Kun itse olen tod.näk kuumeilen vaihdevuosi-iässä 54v lapseni on 14v murkku.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:14"]
Tuo on yleisempää kuin luullaan. Entisaikoina hyvin tavallista. Esim. isäni paras ystävä lapsena ja nuorena oli hänen enonsa... joka oli isääni vuoden nuorempi.
Onnea tulevalle isosiskolle! :)
[/quote]
Jep, minun isäni parhaat ystävät lapsena ja nuorena oli hänen veljenpoikansa, toinen saman ikäinen ja toinen vuotta vanhempi :) Onnea minultakin!
Suomalaisten synnyttäjien terveys on säilynyt hyvänä ja äitiyskuolleisuus pienenä. Sekä ensisynnyttäjien että kaikkien synnyttäjien ikä nousi 1990-luvun puoliväliin saakka. 20–34-vuotiaiden synnyttäjien määrä on vähentynyt, mutta synnyttäminen 35. ikävuoden jälkeen on puolestaan yleistynyt. Synnyttäjien iän kasvu lisää kroonisten sairauksien kuten diabeteksen ja verenpainetaudin yleisyyttä. Yli kaksikymmentä vuotta jatkunut raskaudenkeskeytysten väheneminen pysähtyi vuonna 1995, ja muutaman vuoden jatkuneen yleistymisen jälkeen tilanne on pysynyt ennallaan.
Äidin ikä
Kaikkien synnyttävien äitien keski-ikä nousi vuodesta 1990 vuoteen 1997 29,2 vuodesta 29,9 vuoteen, mutta viime vuosina tilanne on pysynyt ennallaan. Vastaavasti ensisynnyttäjien keski-ikä nousi samana aikana 26,8 vuodesta 27,7 vuoteen. Alle 30-vuotiaiden osuus synnyttäjistä pieneni 1990-luvun aikana 59 %:sta 50 %:iin, ja 35-vuotiaitten ja sitä vanhempien osuus kasvoi 14 %:sta 18 %:iin. Vielä vuonna 1970 vain 6 % kaikista synnyttäjistä oli yli 35 vuotta täyttäneitä. Synnyttäjien ikäjakaumaan vaikuttavat sekä hedelmällisessä iässä olevien naisten ikärakenne että ikäryhmittäiset hedelmällisyysluvut, jotka kuvaavat vuoden aikana syntyneiden lasten lukumäärää tuhatta kyseisen ikäryhmän naista kohden.
Synnyttäjien ikääntymisellä on monia vaikutuksia. Mitä vanhempi synnyttäjä on, sitä todennäköisemmin hänellä on häiriöitä sokeriaineenvaihdunnassa ja verenpaineessa. Myös muiden kroonisten tautien esiintyvyys lisääntyy.
Naisen hedelmällisyys heikkenee 30. ikävuoden jälkeen ja steriliteettihoidon tarve nousee. Myös äitiyskuolleisuus suurenee ikääntymisen myötä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:23"]
Suomalaisten synnyttäjien terveys on säilynyt hyvänä ja äitiyskuolleisuus pienenä. Sekä ensisynnyttäjien että kaikkien synnyttäjien ikä nousi 1990-luvun puoliväliin saakka. 20–34-vuotiaiden synnyttäjien määrä on vähentynyt, mutta synnyttäminen 35. ikävuoden jälkeen on puolestaan yleistynyt. Synnyttäjien iän kasvu lisää kroonisten sairauksien kuten diabeteksen ja verenpainetaudin yleisyyttä. Yli kaksikymmentä vuotta jatkunut raskaudenkeskeytysten väheneminen pysähtyi vuonna 1995, ja muutaman vuoden jatkuneen yleistymisen jälkeen tilanne on pysynyt ennallaan.
Äidin ikä
Kaikkien synnyttävien äitien keski-ikä nousi vuodesta 1990 vuoteen 1997 29,2 vuodesta 29,9 vuoteen, mutta viime vuosina tilanne on pysynyt ennallaan. Vastaavasti ensisynnyttäjien keski-ikä nousi samana aikana 26,8 vuodesta 27,7 vuoteen. Alle 30-vuotiaiden osuus synnyttäjistä pieneni 1990-luvun aikana 59 %:sta 50 %:iin, ja 35-vuotiaitten ja sitä vanhempien osuus kasvoi 14 %:sta 18 %:iin. Vielä vuonna 1970 vain 6 % kaikista synnyttäjistä oli yli 35 vuotta täyttäneitä. Synnyttäjien ikäjakaumaan vaikuttavat sekä hedelmällisessä iässä olevien naisten ikärakenne että ikäryhmittäiset hedelmällisyysluvut, jotka kuvaavat vuoden aikana syntyneiden lasten lukumäärää tuhatta kyseisen ikäryhmän naista kohden.
Synnyttäjien ikääntymisellä on monia vaikutuksia. Mitä vanhempi synnyttäjä on, sitä todennäköisemmin hänellä on häiriöitä sokeriaineenvaihdunnassa ja verenpaineessa. Myös muiden kroonisten tautien esiintyvyys lisääntyy.
Naisen hedelmällisyys heikkenee 30. ikävuoden jälkeen ja steriliteettihoidon tarve nousee. Myös äitiyskuolleisuus suurenee ikääntymisen myötä.
[/quote]sain 44 v ja oon terve kun pukki. Olen tietysti jo nyt paljon vanhempi. Ei tässä jouda ET tä lukemaan eikä ole edes intressejä.
Äidin ikä
[/quote]en kuollut vaikka sain vauvan vanhoilla päiviää alle 45 v kuitenkin ja yli 42 v
Hui, oma äitini on 42v ja itse 19, olen raskaana. Vaikea kuvitella että pma äiti olisi samassa tilanteessa esim 5 vuoden päästä!
Toivottavasti äidillesi syntyy terve lapsi.. hurjaa että kun lapsi on 10v niin äiti jo pian eläkkeellä :D
Mun äiti syntyi vuonna 1952 jolloin hänen äitinsä oli 46 vuotias.
No se on ollut vahinko, itse olen vuotta nuorempi ja jos kävisi noin, niin ei aborttiakaan raaskisi tehdä.
Olen 47-vuotias, enkä missään olosuhteissa hankkiutuisi enää raskaaksi. Tai jos niin onnettomasti kävisi, niin edessä olisi keskeytys.
Rakastan kolmea lastani, mutta seuraavaksi odottelen sitten jo niitä lastenlapsia. Tällä välin nautin omasta ajastani.
Mutta kukin tavallaan, onnea ap:n äidille. Ja voimia.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:54"]
Äidin ikä
[/quote]en kuollut vaikka sain vauvan vanhoilla päiviää alle 45 v kuitenkin ja yli 42 v
[/quote]mulla ei ollut vahinko koska halusin mutta suuri yllätys oli.
Onneksi olkoon tädille ja äidille! Ja lapsesi saa enon :)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:09"]
Onneksi olkoon tädille ja äidille! Ja lapsesi saa enon :)
[/quote]
ei, ei, kirjoitin väärin, isosiskolle - ei tädille :D
Paremminkin eläkkeellä kun lapsi on 20v., vai kuinka?
Harvassa ammatissa pääsee viisseiskana eläkkeelle...
uote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:59"]Hui, oma äitini on 42v ja itse 19, olen raskaana. Vaikea kuvitella että pma äiti olisi samassa tilanteessa esim 5 vuoden päästä! Toivottavasti äidillesi syntyy terve lapsi.. hurjaa että kun lapsi on 10v niin äiti jo pian eläkkeellä :D[/quote]
Todella rohkeaa ja hienoa että joku haluaa lapsen 47-vuotiaana. Itse en kyennyt enää edes 40-vuotiaana. Ystäväni adoptoivat vielä 50-vuotiaina ja ovat huippuonnellisia. Lapset pitävät nuorena, siitä kannattaa lähteä.
Onnittelut!
Täytyy sanoa, että ihmettelen tuota monien aivan tavallisten lasten vanhempien valitusta lapsiperhe-elämän raskaudesta. Meillä on neljä lasta, eikä elämä lasten kanssa ole ollut raskasta kuin lasten vauva-aikoina. Toki jos on jotain erikoisia ongelma tilanne voi olla toinen. Aivan yhtä hyvin jaksoin hoitaa 40-vuotiaana saamani kuopuksen kuin esikoisen, joka syntyi ollessani 23-vuotias.
Se on sitten aitoakin aidompi mummoäiti :=DDD