Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret perheet maalla. On eläimiä, lapsia, maalaistalo...

Vierailija
05.07.2021 |

Ollaan asuttu metsän keskellä maalla kahdeksan vuotta. Nyt on pari pientä lasta, ja lisäksi lampaita, kanoja ja koiria. Iso maalaistalo ja puutarha hoidettavana. Mies hoitaa lypsykarjaa naapurissa siskonsa kanssa.

Suurin osa ihmisistä aina jaksaa ihmetellä ääneen, että miten ikinä jaksamme kaiken tämän. Ihan kamala työleiri! Tuntuu olevan monelle ihan kauhistus, kun on niin paljon tekemstä.

Itse olen kotiäitinä, mutta hyvin sujuisi tämän pyöritys töissä ollessakin. Monelle omakotiasukille toiveissa on helppo piha, terassi ja palju löhöilyyn. Meistä on paljon kivempaa touhuta perheen kesken. Miksi tällainen elämäntyyli aiheuttaa nykyään niin ihmetystä? 50-vuotta sitten tämä olisi arkipäivää suurimmalle osalle.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te jotkut voitte sanoa että tuo on nykyaikana turhaa? Ettekö syö ruokaa ollenkaan? Ruoka tulee edelleen maalta. Jonkun on edelleen mentävä pellolle ja navettaan, se on työtä eikä kukaan sädekehäänsä kiillottaakseen siellä ole rehkimässä.

Ei tuolla eläinmäärällä tod.näk. elätä kunnolla edes itseään.

Toisekseen, on ne lampaat siellä niityllä kesällä ihkuja, mutta ne on talveksi tuotava sisään vaikkapa lampolaan, ja keväällä luotava paska sieltä lampolasta ulos. Ja ruokittava pari kertaa joka ikinen päivä, tämä ei tietysti ole niin hankalaa, jos lapsensakin joutuu joka tapauksessa ruokkimaan.

Ja jos lähdet lomalle, on löydyttävä joku, joka juuri tuon tyyppiset eläimet osaa ruokkia ja katsoa, onko ne sairaita vai ei.

Vierailija
42/53 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus ei ollut kiillottaa omaa sädekehää tekemisilläni. Mutta haluaisin kuulla, miksi meidän elämäntapa kummastuttaa monia niin paljon. Ihmtettelijöitä riittää, eivät ole yksittäistapauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen maatilallinen. Olin kotiäiti vain sen vuoden per lapsi, mies ei millään yksin kerennyt tilan hommia. Ja itsekkin pääsin helpommalla kun sain tehtyä työt päivällä eikä yöllä kun lapset nukkuu.

Kyllähän tämä elämä työntäyteistä on, osittain itseaiheutettua. Tehdään paljon pihalla hommia, kasvatetaan omat marjat, vihannekset ja omenat. Karja on tosin sitova 24/7 joten koiraa enempi muita eläimiä ei ole.

Lapsille tämä elämä on mukavaa. Vanhemmat on aina ”kotona”. Pienin (8 vuotias) on kuin minä, aina joku projekti menossa ja auttelee paljon. Keskimmäistä ei maatila kiinnosta yhtään, ei ole käynyt pihatossa moneen vuoteen. Isoin ajaa jo koneita on on taitava korjailemaan. Lapsille on kaikilla myös kodin ulkopuolisia harrastuksia ja kavereita yökylässä melkein aina.

Eipä tätä kukaan ole kauhistellut, ihan normaalia maalaiselämää.

Vierailija
44/53 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä ei varmaan niin lähetä matkustelemaan.

Vierailija
45/53 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän semmoisen perheen jotka asuu maalla ja aina kova kiire takaisin maalle kun eläimet odottaa niin ei voi kun käväistä kylässä..

Vierailija
46/53 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hullua, että moni 50v täyttänyt haluaa erämaamökkiin, jossa kokee olevansa elossa, kun kaikki pitää tehdä itse puiden pilkkomisesta veden lämmittämiseen. Vuokraan pientä tupaa, jossa sähköt on ainoa ylellisyys ja sinne olisi hurjasti tulijoita.

Miksi hullua? Mulla onneksi tuollainen mökki itsellä, ilman sähköä. Olen alle 50.

Vierailija
47/53 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös maalla asuva, mutta meidän karja ei asu tässä pihassa vaan kauempana miehen vanhemmilla. En itse osallistu siihen millään tavalla, mutta hoidan meidän hevoset ja puutarhajutut + käyn muualla töissä. Olen itsekin kasvanut maatilalla ja sitä samaa toivoin myös omille lapsilleni. En keksi mitään muuta huonoa kuin sen, että talvella jos töihin lähtee klo: 5.00 aamulla, niin auraa ei ole näkynyt sitten illan jälkeen. Joten oltava iso ja kallis maasturi... Vaikka sitä ne kaupungissakin varmaan harrastaa huvikseen, koska tarviihan sitä nyt mukulakivillä olla maasturi. 🤷‍♀️

Mutta koska me ollaan molemmat täältä kotoisin, niin ei ole ihmettelijöitä. Kaikki ystävät on myös näiltä kulmilta ja he ymmärtävät vallan hyvin tämän valinnan.

Vierailija
48/53 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieltä ei varmaan niin lähetä matkustelemaan.

Meillä on siis lampaat ja kanat ihan lemmikkejä, joten lomittajaa niille ei ssada. Samoin koiria on vaikea saada hoitoon. Ja oikeastaan ei ole juuri tarvettakaan, koska matkustelu ei oo meidän juttu.

-ap

Vierailija
49/53 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hullua, että moni 50v täyttänyt haluaa erämaamökkiin, jossa kokee olevansa elossa, kun kaikki pitää tehdä itse puiden pilkkomisesta veden lämmittämiseen. Vuokraan pientä tupaa, jossa sähköt on ainoa ylellisyys ja sinne olisi hurjasti tulijoita.

Jännää. Minun lähipiirissä keski-ikäisten lapsuudessa vedettömyys ja ulkovessat oli lapsena arkipäivää. Nyt pyristelevät kaikesta tuosta eroon kaikin kenoin. Jopa mökin huussi koetaan niin vanhanaikaisena ja pakko saada uusimmat systeemit tilalle.

Näistä vuokraajistani suurimmalle osalle ulkovessa on eksoottinen asia. Vuokraan mökkiä 3 kk jaksoissa ja etenkin alkuvuoden 3 kk asukkaat on aivan täpinöissään siitä, miten pärjäävät ihan itsekseen tiettömän taipaleen takana. Joku atavistinen selviämisvietti.

Maalta kotoisin olevana tuo kuulostaa vähän lapselliselta. Kyllä meille se ulkovessa pakkasella oli pakollinen paha, kun sähköt oli poikki muutaman päivän tai WC väliaikaisesti pois käytössä kun putket oli jäätyneet. Mitä ihanaa on kärvistellä rakko täynnä kunnes on pakko nousta lämpimästä sängystä kuselle huussiin?

Tavallinen juttu oli kusiämpäri oven pielessä. Ei talvipakkasella ja pimeässä viitsinyt lähteä yöllä navetan taakse .

Vierailija
50/53 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten noin nuorella on varaa maatilaan ja olla vielä kotiäiti. Veronmaksajatko tämän touhun kustantavat, mies kovalla pakkotyöllä vai onko perintö?

Sinulla on selvästi valinnan varaa.

Sinulla ei taida olla käsitystä mitä vanhat maalaistalot maksavat. Voin kertoa, että alle sadalla tonnilla saa jo ison paikan.

Mikä on mielestäsi iso paikka ? Et kummosta plantaasia tuolla summalla saa

Vierailija
51/53 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraielija kirjoitti:

Koska tuo ei ole nykyaikaista elämää. Kyllähän se ihmetyttää, että elää noin kun voisi elää myös helppoa elämää.

Mitä vikaa on siinä että joutuu/saa nähdä vaivaa asioiden eteen?

Miltei kaikki keksinnöt tehdään työmäärän vähentämiseksi. Maalaiselo on teille näköjään harrastus ja jotain pieni talo preerialla larppausta.

Ja ihmisistä tulee aina vaan onnettomampia... Ihmistä ei ole tehty kerrostalokuutioon teknisten vempaimien sekaan. Omalla työllä rakennettu oma maailma on se, mitä ihminen tarvii.

Vierailija
52/53 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten noin nuorella on varaa maatilaan ja olla vielä kotiäiti. Veronmaksajatko tämän touhun kustantavat, mies kovalla pakkotyöllä vai onko perintö?

Sinulla on selvästi valinnan varaa.

Sinulla ei taida olla käsitystä mitä vanhat maalaistalot maksavat. Voin kertoa, että alle sadalla tonnilla saa jo ison paikan.

Mikä on mielestäsi iso paikka ? Et kummosta plantaasia tuolla summalla saa

Siis minä puhuin vain omasta tilanteestani. Meille riitti muutama hehtaari peltoa ja pienehkö maalaistalo. Ja hintalappu reilusti alle sata tonnia.

Vierailija
53/53 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maalta kotoisin, tehnyt korsirehua ja kuivaheinää kotitilalla ja työskennellyt maatalouslomittajana. Osaan lypsää ja peruuttaa traktorin kärryn varmasti edelleen, ja muistan yhä miltä navetassa tai aumassa haisee. Eikä ole silti ikävä tuota lapsuutta ja nuoruutta kahdenkymmenen vuoden takaa.

Kotitilan viimeinen kanttura käveli Poutun autoon v. 2000 ja nykyään tilakin jo myyty jollekin uushoopolle hevosenkasvattajalle, jonka pollet tuskin radalta omia kaurojaan koskaan tienaavat.

Itse teen siistit päivätyöt 9-17, vietän viisi viikkoa vuosilomaa ja ostan maitoni kaupasta rahalla. Toki asun omakotitalossa ja perunamaa sentään löytyy itseltä. Mutta maalaisromantiikkaa en kaipaa, ei sellaista ole olemassakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi