Miten edetä nuoren ahdistuksen kanssa
Pitäisi saada varhaisteinille apua, julkinen ei hoida. Isoin ongelma ahdistus, alakulo ja koulussa käymättömyys. Taustalla mm kiusaamista, muutto toiselle paikkakunnalle, ADHD todettu. En jotenkin tiedä miten edetä. Kannattaako tässä ensin hakeutua psykiatrille, psykologille, terapeutille vai esim johonkin kolmannen sektorin palveluihin?
Sosiaalitoimi on jo mukana kuvioissa tuon kouluasian vuoksi, itse pyysin apua. Heiltä ei kuitenkaan ole saanut oikein mitään tukea. Viimeksi esim sain paperin Teamsilla tapahtuvaan vanhempien ADHD-infoon. Vertaisryhmää, leiriä, tukihenkilöä on ehdotettu, mutta kaikkialle jonot tai ei tällä hetkellä käynnissä en toimintaa.
Itse koen että lapsi tarvitsee apua mahdollisimman pian, ei kesäkuussa leirin muodossa tms.
Koulun tukimuodot jo kokeiltu, ei oikein apua saatu kun sielläkin tuki suht kevyttä kuitenkin ja kun lapsi tosiaan koulussa harvoin käy.
Vai onko kenties parempi soittaa vaikka suoraan johonkin yksityiseen lääkärikeskukseen, että mitä he suosittelevat? Ei viitsisi kovin montaa satojen eurojen ammattilaista kokeilla, kun lisäksi sopivia vastaanottoaikojakin harvakseltaan tarjolla.
Lapsi tosiaan täyttämässä 13v ja asumme Pirkanmaalla.
Kommentit (61)
Onko lääkitys? Voi meinaa olla ihan haittavaikutuksia, on meinaan monessa lääkkeessä yleisiä.
Pirkanmaalla ei valitettavasti saa mitään apua.
Tee lasu nyt ensimmäiseksi, koulun pitää tarjota riittävästi tukea. Lastensuojelu voi vaikuttaa asioihin, meillä alkoi ainakin hommat edetä vasta lasun myötä.
Meillä hyvin samanlainen tilanne; saimme apua kun olimme nuoren kroonisen fyysisen sairauden vuoksi Tyksissä. Eli erikoissairaanhoidosta saatiin lähete psykiatrille ja sitä kautta nuorisopsykiatrian säännölliset hoitopolut ja lääkitykset. Kannattaa vielä kokeilla jos TK:n kautta saisi lähetteen psykiatriselle.
Jos on mahdollisuus maksaa satasen verran per käynti, niin varaa terapia-aika itse, ilman terveydenhuollon apua.
Jos nyt aloituksessa olin epäselvä, niin koulusta emme ole saaneet apua ja julkisella meitä ei tosiaan hoideta, joten se ei ole mahdollisuus. Koululääkäri oli ensimmäinen johon olin yhteydessä, mutta lähetteet eteenpäin ovat palautuneet.
Juuri oli esim ylellä juttu, että julkiselta v.2023 tehdyistä n. 3500 psykiatrian lähetteestä palautui n.2500. Eli en ole ongelmani kanssa yksin, mutta en halua odottaa siihen pisteeseen että lapsi on itsetuhoinen ja oireilu pahenee, jolloin lähetekin menisi läpi.
Ja sinulle joka kysyit lääkityksestä. ADHD lääkitys on, mutta sitäkään lapsi ei muista tai suostu aina ottamaan, eikä se aina suoraan auta valitettavasti ahdistukseen ja masennukseen eikä asioiden käsittelyyn.
Pyydä Perhetyöntekijä, sellainen ainakin meillä järjestyi nopeasti, mä otin hänet mukaan kouluun palavereihin ja ihan lääkäri käyneille, kertoo että ne ongelmat mitä on ovat todellisia, ei vaan äidin ylisuojeleva asenne..
Olin näköjään todella epäselvä aloituksessani. Sosiaalitoimi on jo kuvioissa mukana. Lasukin tehdään automaattisesti kun koulussa paljon poissaoloja, mutta se ei takaa apua.
Yksityiseltä saa aina apua, tosin hintakin on sen mukainen.
Yksityinenkin voi tehdä lähetteen julkiseen erikoissairaanhoitoon. Etsi yksityinen psykiatri joka tekee päivätyötä julkisella puolella, hän voi ns. lähettää teidät itselleen.
Itse olin nimenomaan käynnit maksamassa. Se olikin kysymys, että kenelle. Eli terapia olisi sinusta paras?
Yksityiseltä lastenpsykiatri jos ei muu auta. Kallista toki on.
Suoraan psykiatriselle tai neuropsykiatriselle puolelle.
Ensimmäiseksi menisin yksityiselle psykiatrille.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin nimenomaan käynnit maksamassa. Se olikin kysymys, että kenelle. Eli terapia olisi sinusta paras?
Varaa aika kokeneelle psykiatrille, niin voitte pohtia jatkoja.
Perhetyöntekijät ovat sosiaalitoimen kautta mukana myös. Heiltä juurikin em apua on tarjottu. Koen ettei ADHD:seen liittyvät Teams-tietoiskut nyt ole riittäviä ja muusta avusta on sanottu ettei ole tällä hetkellä tarjota. Esim vertaistukiryhmä oman jaksamisen tueksi voisi oikeesti olla hyvä, mutta yhtäkään ei ole nyt käynnissä, eikä ole ollut viimeiseen 2kk. Koen että tarvitsisimme hieman jykevämpää apua nyt, mutten tiedä mistä aloittaa.
Ap, jonkun pitäisi arvioida tämän lapsen tilanne ennen terapiaa tms hoitoa. Psykiatri on henkilö, joka pystyy tarvittaessa kirjoittamaan lähetteitä ja määräämään lääkitystä. Psykologi tai terapeutti ei näitä tee. Ja terapeuttien osaaminen on hyvin vaihtelevaa, kaikilla ei ole välttämättä ensinkään relevanttia koulutusta ja/ tai kokemusta lapsista.
Sopivan terapeutin löytäminen 13-vuotiaalle ei ole helppoa. Ei mahdotontakaan, mutta silti aloittaisin polun psykiatrista.
Meidän 14-v pääsi julkiselle puolelle (HUS) im yrityksen jälkeen. Hän on tarvinnut tutkimuksia, lääkkeitä ja keskusteluja psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Terapiaan saattaa päästä 16-vuotiaana.
Hänellä masennusta, ahdistusta ja itsetuhoisuutta. Taustalla mm. vuosien koulukiusaaminen. Nyt meneillään adhhd-tutkimukset myös.
Masennuslääkitys on auttanut häntä. Ja koulunvaihto.
ADHD altistaa mielenterveys ongelmille. Kannattaa käydä koululäkärilä ja pyytää apua.