Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko seurustella työkyvyttömyyseläkeläisen kanssa?

Vierailija
05.07.2021 |

Mielenterveyden haasteet kyseessä ja uusi suhde.

Pitkästä avioliitosta tai prisuhteesta tuskin kukaan eroaisi tälläisen takia, mutta vaikuttaisiko uuden suhteen aloittamiseen?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin, jos miehen sairaus on hoitotasapainossa eikä kovin vaikuttaisi arkeen, ja jos mies on ystävällinen, liikunnallinen, kohtelee minua ja muita hyvin ja tekee osansa kotitöistä ja on muutenkin tasa-arvoinen. Itse tienaan hyvin (+100 k e/), joten rahaan ei suhde kaatuisi. Olisin valmis kustantamaan esim. yhteiset hankinnat, menot ja matkat tulojen suhteessa, eli minä maksan suurimman osan. Työkyvyttömyys ei hyvää miestä pilaa.

Se vaan kun hyvä mies ei antaisi käyttää sinua noin paljon.

Jeesus-fantasioista kannattaa päästä eroon koska niillä vetää puoleen vain niitä alimpia ihmisiä.

Vierailija
42/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa peukuista onko tiistai-iltapäivänä palstalla enemmän mt-ongelmaisia vai työssäkäyviä :)

Tsemppiä ja kivaa kesää kaikille Työkyvyttömyyseläkeläisille ja työssäkäyville. Ongelmien määrä on molemmissa ryhmissä vakio!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rikas ja iso eläke, nih.

Vierailija
44/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin, jos miehen sairaus on hoitotasapainossa eikä kovin vaikuttaisi arkeen, ja jos mies on ystävällinen, liikunnallinen, kohtelee minua ja muita hyvin ja tekee osansa kotitöistä ja on muutenkin tasa-arvoinen. Itse tienaan hyvin (+100 k e/), joten rahaan ei suhde kaatuisi. Olisin valmis kustantamaan esim. yhteiset hankinnat, menot ja matkat tulojen suhteessa, eli minä maksan suurimman osan. Työkyvyttömyys ei hyvää miestä pilaa.

Se vaan kun hyvä mies ei antaisi käyttää sinua noin paljon.

Jeesus-fantasioista kannattaa päästä eroon koska niillä vetää puoleen vain niitä alimpia ihmisiä.

Alimpia ihmisiä..!?!

Vierailija
45/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voisin. Tapailin miestä, joka käynyt läpi useita leikkauksia, tk-eläkkeellä oli siis fyysisistä syistä. Tosin tilanne myös aiheutti masennusta. Oli mahtavaa, että oli paljon yhteistä aikaa.

Vierailija
46/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian vähän aikaa/ liian vähän rahaa

liian stressaavaa/ liikaa ikäviä ennakkoluuloja

normipaine/ statuksen & arvostuksen puute

Vierailija
47/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että olen siirtymässä työkyvyttömyyseläkkeelle. Tosin  teen jatkuvasti pieniä projekteja ja otan rahaa niistä. Sopii mulle paljon paremmin kuin 8tuntia joka arkipäivä töissä.

Lisäksi sijoittelen osakkeisiin ja rahastoihin järkevästi. Sivistyneet ja urheilulliset harrastukset. Joskus juon liian pitkään mutta en ole paha alkoholismin kieltävä alkoholisti. En väkivaltainen ja raha-asiat hallussa todellakin.

Tulen toimeen ja meinaan tehdä muutamia elämäntöitä. Jokapäiväiseen täysaikaiseen työhön musta vain ei ole. En ole laiska ja pidän huushollini kunnossa. Unelmia on ja niiden eteen teen töitä. Kiusaamista oli joskus koulussa ja ne hullut kun ei nähtävästi vieläkään lopeta niin yritä siinä olla sitten normaali työssäkäyvä ihminen.

Vierailija
48/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että olen siirtymässä työkyvyttömyyseläkkeelle. Tosin  teen jatkuvasti pieniä projekteja ja otan rahaa niistä. Sopii mulle paljon paremmin kuin 8tuntia joka arkipäivä töissä.

Lisäksi sijoittelen osakkeisiin ja rahastoihin järkevästi. Sivistyneet ja urheilulliset harrastukset. Joskus juon liian pitkään mutta en ole paha alkoholismin kieltävä alkoholisti. En väkivaltainen ja raha-asiat hallussa todellakin.

Tulen toimeen ja meinaan tehdä muutamia elämäntöitä. Jokapäiväiseen täysaikaiseen työhön musta vain ei ole. En ole laiska ja pidän huushollini kunnossa. Unelmia on ja niiden eteen teen töitä. Kiusaamista oli joskus koulussa ja ne hullut kun ei nähtävästi vieläkään lopeta niin yritä siinä olla sitten normaali työssäkäyvä ihminen.

Vierailija
49/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy elämään suht normaalia elämää ja kyseessä on ihana persoona niin voisin seurustella. Pidän ihmisiä tärkeämpänä kuin raha tai työura.

Vierailija
50/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva nähdä millaisia keski-ikäisiä läskejä kesien kuivuttamilla naamoilla täällä on taas nostattamassa itseänsä esim. 23v auto-onnettomuuden takia työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneen mallikasvoisen, hygieniastaan ja kropastaan huoltapitävän naisen tai miehen yläpuolelle, niin kuin sinä olisit se valitseva osapuoli. :D

Tunnen sotilaita , nuoria lentäjiä ja tiedän balettitanssijoita joille annettu työkyvyttömuuseläke niin , lisäksi luonne ratkaisee näissä asioissa esinet ei se elämäntilanne. Työkyvyttömyyteen joutuu usein myös selän takia tai vaikkapa hyväksikäytön takia tai jopa raiskauksen. Eikä noista mikään vie koko toimintakykya eikä ole kukkuu ongelmia.

Vierailija
51/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin. Ei nuo ole mitään dealbrakereita.

AP:n kaltaisen kanssa en voisi seurustella.

Vierailija
52/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Haluan suunnitella ja toteuttaa elämässäni monenlaisia kiehtovia asioita. Työkyvyttömän eläkeläisen kanssa on onnistuminen, jos hän lupautuu lähtemään lähi-Hesburgeriin tai korttelinympäryslenkille treffeille.

Kerro lisää negatiivisia yleistyksiä työkyvyttömän eläkeläisen valmiuksista. Voit jatkaa vaikka "kaikki eläkeläiset", kyllähän sinä osaat.

Vierailija
53/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni näköjään voisi mutta minua ei kiinnosta. Olen tk eläkkeellä ja elän ihan tavallista elämää paitsi en käy töissä. Ei ole mitään päivittäisi lääkityksiä ja fyysinen kunto on hyvä. En suostuisi ikinä muuttamaan kuitenkaan kenenkään kanssa yhteen, koska se on kuluttavaa. Ehkä joku päivä hankin jotain kevyttä seuraa, mutta sillekään ei ole nyt tarvetta.

Vierailija
54/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No seurustelen. Emme asu yhdessä. Hän on usein väsynyt, mikä pitää huomioida, mutta sairaus minun nähdäkseni tasapainossa. Jotain pikkukremppoja on. Mutta eikö kaikilla?

Vierailija
55/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kuntoutustuella mutta en mt-ongelmien vaan tapaturman aiheuttaman pahan vamman vuoksi. Menetin työkyvyn lisäksi kaikki harrastukseni joita rakastin ja olen kyllä jonkin verran masentunut tämän kaiken aiheuttamana (aiemmin olin aina töissä tai opiskelemassa). Rehellisesti sanottuna en tiedä pystyisinkö suhteeseen sellaisen kanssa jolla olisi mt-ongelmia koska tarvitsisin ehkä jonkun henkisesti vahvan tyypin vierelleni koska itselläkin on sen verran vaikeaa ollut kestää tämä työkyvyttömyys juuri henkisesti. Normitilanteessa ehkä voisin riippuen ongelman vakavuudesta.

Vierailija
56/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap pohtii:

Tiedän että olen kamalan pinnallinen, mutta itseäni häiritsee nimenomaan tuo eläke. Sen verran tunnen miestä että elämänsä sujuu hyvin, voisi kuvailla ihan tavalliseksi elämäksi. Ainoa poikkeus on että ei käy töissä. Melkeinpä mietin että onko tuo eläke lopullista vai voisiko sitä siirtyä töihin.. ota ja tiedä..

Miten tuoda asiaa esille kaveriporukassa jossa kaikki on jonkinlaisissa töissä, toiset luo uraa kovastikin, toiset on ihan vaan tavallisesti töissä 8-16. Suvussani on yli puolet yrittäjiä kuten vanhempanikin ovat ja työntekoa aina arvostettu paljon. Itse en ehkä yhtä vahvasti kuin vanhempani mutta tässä sen näkee että on tainnut kasvatus juurtua minuun

Mikset ottaisi mieluummin jotain koulutettua ja työssäkäyvää miestä? Miksi juuri tämä mies olisi kaikista paras vaihtoehto?

Vierailija
57/58 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta sanoisin, että jos olet nuori ja sinulla on tulevaisuus edessäsi, niin en suosittele. Palstalla on helppo hurskastella, olla idealistinen romantikko ja uskoa että pelkkä rakkaus riittää, mutta reaalimaailmassa se tie on raskas. Hyvä tahto ja rakkaus kantavat vain tietyn matkaa. Jos suhde on vasta alussa, on parempi etsiä joku jolla on peruspalikat kohdillaan.

MT-ongelmat eivät tee ihmisestä huonoa, mutta mt-ongelmainen osaa olla uskomattoman raskas läheisilleen vaikka olisi kuinka hyvä ja mukava ihminen. On raskasta seurata kun toinen kärsii pystymättä auttamaan. On raskasta joutua toisen pahan olon purkautumiskanavaksi, läheisimmät ihmiset kun yleensä ovat niitä ukkosenjohdattimia. On raskasta, kun toisen ihmisen toivottomuus synkistää koko kodin ilmapiirin.

Suhde mt-ongelmaiseen ei ole tasa-arvoinen. Puolisoiden välinen tukeminen luisuu helposti yksipuoliseksi, kun mt-ongelmaisella ei ole voimavaroja vastavuoroiseen tukemiseen, eikä tämän taakkaa halua lisätä omilla murheillaan. On helppo ajautua omaishoitajaksi. On iso riski että alat itse väsyä ja voida huonosti. Siinä vaiheessa kun mt-ongelmainen on alkanut luottaa sinuun ja tukeutua sinuun, et vastuuntunnon takia helposti uskalla lähteä suhteesta vaikka voisit itse todella huonosti.

Jos haaveilet perheestä, niin kannattaa huomioida ainakin seuraavat asiat. Jos mt-potilaan voimavarat eivät riitä työssäkäyntiin edes kevyissä ja yksinkertaisissa tehtävissä, ne tuskin riittävät myöskään perhearjen pyörittämiseen. Lapsiperhe-elämä on kuormittavaa. On iso riski, että mt-potilas on perheessä huollettava muiden joukossa, ei voimavara. Jos mt-potilas kärsii esimerkiksi sosiaalisesta ahdistuksesta, tämä tuskin kykenee opettamaan ko. taitoja myöskään jälkikasvulleen. Sosiaalisen mallin lisäksi myös taipumus mt-ongelmiin on periytyvää. Onko tämä se perintö jonka haluat välittää lapsillesi? Vai haluaisitko tarjota näille paremmat lähtökohdat elämään?

Valitettavasti lapsiperheen ylläpito on myös kallista. Ellet ole rikas, yksi palkka on vaikea saada riittämään perheen elämiseen. Pariskunta pystyy downshiftaamaan omaehtoisesti, mutta lapsiperheessä köyhyys on todella iso kuormitustekijä eikä siinä ole mitään romanttista.

Pyydän, että mietit tarkkaan mitä teet. Et pysty pelastamaan toista ihmistä vaikka rakastaisit kuinka paljon ja luopuisit kaikesta tämän puolesta. Pahimmillaan sairastut itse ja sitten teitä on yhden sijaan kaksi sairasta. Huonossa tapauksessa sysäät myös toisen vain syvemmälle pimeyteen vetämällä maton tämän jalkojen alta kun et enää pysty jatkamaan suhteessa.

Vierailija
58/58 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 57 kiteytti monta asiaa hyvin. Palstalla on niin helppo jeesustella kun tilanne ei koske itseä. Tai ehkä tilanne nimenomaan koskee itseä ja sitä yrittää sitten purkaa tänne ”ulkopuolisen” näkökulmasta.

Ehkä itsekin keski-ikäisenä, lapset jo tehtynä ja omaa elämää elävänä voisin tuollaisessa tilanteessa suhteeseen ryhtyä. Aikuisten suhteeseen, jossa ei ole tarkoituskaan avioitua, elättää toista, perustaa perhettä tai ehkä edes asua yhdessä. Mutta kun etsii puolisoa - painotan sanaa puoliso ja haastan miettimään mitä se ”puolisous” tai ”kumppanuus” tarkoittaa - jonka kanssa perustaa perhe ja rakentaa elämä, saisi olla miehellä jotakin todella isoa plussaa jotta tälläisen miinuksen saisi kumottua.

Ja vaikka itsekin etsin puolisoa itselleni enkä läheisilleni, kyllä minä huomioin myös läheisteni mielipiteitä. Vietän paljon aikaa läheisteni kanssa ja jos puolisoni ei voisi siihen joukkoon liittyä, olisi se minulle ongelma. Ja läheiset perheenjäsenet ja ystävät jotka olen tuntenut 30 vuotta eivät mene tapailumiehen ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi