Kokoajan nälkä, jano ja väsymys. Mistä voi johtua?
Nälkä pysyy syömisen jälkeen poissa n. 1-2 tuntia, vaikka söisinkin runsaasti ja kunnollista ruokaa (ei pelkkää hiilaria). Maha on myös usein sekaisin ja joudun käymään vessassa isolla hädällä n. 1-3 kertaa päivässä. Varsinkin aamulla herään siihen, että suu on rutikuiva, vaikka olen lisännyt juomista. Kymmenen tunnin yöunien jälkeenkin olen aivan poikki ja joudun repimään itseni ylös sängystä tärisevänä ja sekaisin. Ongelma jo ennen näitä helteitä. En juo alkoholia.
Mikähän tässä voi olla? Anemia, diabetes, kilppari?
Kommentit (17)
Kilpirauhanen tuli minullekin tästä mieleen.
lyön vaikka vetoa, että kärsit kilpirauhasen LIIKAtoiminnasta, kaikki oireesi sopisivat siihen. Itselläni kilpparin vajaatoiminta ja näitä juttuja tullut paljon tutkittua. Sinulta pitäisi mitata ainakin TSH ja T4V.
Hikoiletko? onko vapinaa? painon laskua? vaikeuksia keskittyä?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:21"]
Diabetes voi hyvin olla.
[/quote]
Miehellä on I-diabetes, joten olen tavan ihmistä herkempi seuraamaan diabeteksen oireita. Onneksi kotona on verensokerimittaukseen tarvittava laitteisto, joten oma seuranta onnistuu. Aloitellaan siis siitä.
Ja kun joku tulee kuitenkin kohta sanomaan, että mene lääkäriin, niin Suomessa tällaisilla epämääräisillä oireilla ei saa lääkäriaikaa kuin yksityiseltä, johon ei tällä hetkellä ole meillä varaa. -ap
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:21"]
Diabetes voi hyvin olla.
[/quote]
Miehellä on I-diabetes, joten olen tavan ihmistä herkempi seuraamaan diabeteksen oireita. Onneksi kotona on verensokerimittaukseen tarvittava laitteisto, joten oma seuranta onnistuu. Aloitellaan siis siitä.
Ja kun joku tulee kuitenkin kohta sanomaan, että mene lääkäriin, niin Suomessa tällaisilla epämääräisillä oireilla ei saa lääkäriaikaa kuin yksityiseltä, johon ei tällä hetkellä ole meillä varaa. -ap
[/quote]
Ja ajattelit sitten saavasi oikean diagnoosin tuntemattomilta av-ihmisiltä, joilla ei ole minkään valtakunnan lääketieteellistä koulutusta?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:21"]
Diabetes voi hyvin olla.
[/quote]
[/quote]
Ja ajattelit sitten saavasi oikean diagnoosin tuntemattomilta av-ihmisiltä, joilla ei ole minkään valtakunnan lääketieteellistä koulutusta?
[/quote]
En diagnooseja, mutta vinkkejä :) -ap
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:28"]
[/quote]
Av:han on täynnä lääkäreitä ja muita akateemikkoja, jokaisessa ketjussa joku väittää olevansa se tai tämä lääkäri, tutkija, asiantuntija tai muuten vaan koulutettu ihminen :D Tottakai täältä saa hyviä vinkkejä, jos nyt ei ehkä diagnooseja.
Minulla on samaa, paitsi että käyn paskalla valehtelematta yli 10 kertaa päivässä. Kyllä minä sain lääkäriajan, mitä sä sekoilet.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:37"]
Minulla on samaa, paitsi että käyn paskalla valehtelematta yli 10 kertaa päivässä. Kyllä minä sain lääkäriajan, mitä sä sekoilet.
[/quote]
Jaa. No en tiedä mitä sekoilen. En saanut lääkäriaikaa, hoitajalle pääsen parin viikon päästä, mutta senhän nyt tietää kaikki, että hoitaja vain kyselee, hymistelee ja käskee lepäämään ja syömään monivitamiineja. Sitä ennen voin ihan hyvin tutkia itse asiaa. Ja jos paskalla käy 11-13 kertaa päivässä, niin tilanne on ehkä vähän pahempi, kuin jos käy 1-3 kertaa. -ap
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:41"]
[/quote]
Jaa. No en tiedä mitä sekoilen. En saanut lääkäriaikaa, hoitajalle pääsen parin viikon päästä, mutta senhän nyt tietää kaikki, että hoitaja vain kyselee, hymistelee ja käskee lepäämään ja syömään monivitamiineja. Sitä ennen voin ihan hyvin tutkia itse asiaa. Ja jos paskalla käy 11-13 kertaa päivässä, niin tilanne on ehkä vähän pahempi, kuin jos käy 1-3 kertaa. -ap
[/quote]
Älä nyt, monesti ne hoitajat on kokeneempia ja fiksumpia kuin lääkärit.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:41"]
[/quote]
[/quote]
Älä nyt, monesti ne hoitajat on kokeneempia ja fiksumpia kuin lääkärit.
[/quote]
Ihan varmasti on niitä tosiammattilaisiakin hoitajissa, itse olen törmännyt lähinnä sellaisiin, jotka eivät uskalla ottaa kantaa suuntaan tai toiseen ja vain nyökyttelevät ja kuittaavat kaiken huonon ruokavalion piikkiin (jota mulla ei ole). Omat kokemukset on tasoa: "No, mikäs sua vaivaa, miks pitäis muka lääkärille päästä?" "Luulen et mulla on angiina, kun kurkku kipee ja siellon valkosia läikkiä ja mulla on ollut usein angiina, ja nyt tuntuu ja maistuu samalta." "Jätetäänpä ne diagnoosinteot lääkäreille!" [True story] -ap
Kilpirauhasen vajaatoiminta, uniapnea ja ärtynyt suoli oli itsellä samoin oirein. Janottaako myös öisin ja kuorsaatko? Vaadi hoitoa.
Hiivasyndrooma (candida albicansin liikakasvu). Lääketiede ei tunnista, mutta on hoidettavissa kyllä. Jos ei hoida, tila pahenee ja pahenee.
Diabetes kolkuttelee varmaan myös.
Hoito auttaa molempiin.
Paksuna?