Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutus ja aamupala

Vierailija
09.07.2014 |

Tämä nyt on typerä kysymys mutta pohdin ääneen :) Minulle ei useinkaan maistu aamuisin ruoka, voin siis heräämisen jälkeen olla muutamankin tunnin syömättä mitään. Kannattaako siis pitkittää tuota syömistä mahdollisimman pitkälle ja syödäkin sitten vaikka vasta lounas klo 11-12 ja jättää aamupala väliin? Vaiko yrittää väkisin syödä jotain heti herättyään?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syöt aamulla ihan mitä tahansa, ihan kuinka vähän tahansa, kunhan jotain polttoainetta heität kurkusta alas koneistoon, käynnistät aineenvaihduntasi heti aamusta, mikä taas johtaa tuloksiin laihdutuksessa tehokkaasti, terveellisesti ja pitkäkestoisesti. Tee vaikka blenderissä smoothie, johon rahkaa, mehua/maitoa/vettä/jääpaloja, banaania/jotain muuta hedelmää, jotta saat sekä protskua että hiilareita. Kroppa ja aivot tykkää, ja jos ei tee mieli syödä ruokaa on hedelmä- tai vihersmoothiet käteviä aamupaloja koska niitä ei tarvitse pureskella, se on enemmän juomista kuin syömistä. Ja vielä vinkki vitonen; laihduttaessa ihan ekana sängystä noustessasi juo ISO lasi vettä, sekä kanna koko ajan mukanasi vesipulloa jonka täytät muutaman kerran päivän aikana. Menikö jo liian paasaukseksi :)

Itsekään en useimpina aamuina voisi kuvitella pureskelevani kauhean isoja ja raskaita aamupaloja, mieluummin säästän myös aikaa ja makoilen sängyssä vähän pidempään. Sitten vaan heittää ainekset blenderiin ja aamupala on 2 minuutissa valmis ja syöty (juotu)!

Tapoja laihduttaa on toki monia, mutta aamupalan väliinjättö tosiaan laittaa sen säästöliekin päälle, mikä ei ole optimaalisin keino laihtua (jos siis tahtoo laihduttaa pitkäjänteisesti ja kestäviä lopputuloksia silmälläpitäen).

Itsellä aineenvaihdunta potkaisee nilkkaan heti jos skippaan aamupalan, eron huomaa jo päivässä. Joillain on luonnostaan tehokkaampi aineenvaihdunta, toisilla sitten sellainen jota pitää vähän avittaa.

Ateriarytmi on myös erittäin tärkeä, nälän tunnetta ei saisi tulla, sillä silloin on se säästöliekki jo syttynyt ja tulee myös syötyä enemmän.

Nää on tosiaan vaan mun (ja aika monen ammattilaisen) mielipiteitä. Tsemppiä AP:lle laihduttamiseen! Googlettele vaikka tämmöisiä helppoja aamupaloja ja muutenkin kannattaa kaikkien tutkiskella näitä ravitsemusjuttuja laihdutukseen liittyen, sekä harrastaa lähdekritiikkiä. Aurinkoista päivää kaikille, MUISTAKAA JUODA VETTÄ HELTEILLÄ! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:59"]

säästän myös aikaa ja makoilen sängyssä vähän pidempään. Sitten vaan heittää ainekset blenderiin ja aamupala on 2 minuutissa valmis ja syöty (juotu)!

[/quote]

Kuorineen siemenineen päivineenkö sä ne sinne heität, vai miten se on 2 minuutissa tehty? Mun kaupassa ja jääkaapissa ne on sellaisessa muodossa ettei niitä sellaisenaan voi blendata. Eikä oikein voi kuoria edellisenä iltana valmiiksikaan. Nopeammin sitä paistaa vaikka sen munan kun alkaa pestä ja kuoria ja pilkkoa kasviksia ja hedelmiä.

Vierailija
4/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syöt aamulla ihan mitä tahansa, ihan kuinka vähän tahansa, kunhan jotain polttoainetta heität kurkusta alas koneistoon, käynnistät aineenvaihduntasi heti aamusta, mikä taas johtaa tuloksiin laihdutuksessa tehokkaasti, terveellisesti ja pitkäkestoisesti. Tee vaikka blenderissä smoothie, johon rahkaa, mehua/maitoa/vettä/jääpaloja, banaania/jotain muuta hedelmää, jotta saat sekä protskua että hiilareita. Kroppa ja aivot tykkää, ja jos ei tee mieli syödä ruokaa on hedelmä- tai vihersmoothiet käteviä aamupaloja koska niitä ei tarvitse pureskella, se on enemmän juomista kuin syömistä. Ja vielä vinkki vitonen; laihduttaessa ihan ekana sängystä noustessasi juo ISO lasi vettä, sekä kanna koko ajan mukanasi vesipulloa jonka täytät muutaman kerran päivän aikana. Menikö jo liian paasaukseksi :)

Itsekään en useimpina aamuina voisi kuvitella pureskelevani kauhean isoja ja raskaita aamupaloja, mieluummin säästän myös aikaa ja makoilen sängyssä vähän pidempään. Sitten vaan heittää ainekset blenderiin ja aamupala on 2 minuutissa valmis ja syöty (juotu)!

Tapoja laihduttaa on toki monia, mutta aamupalan väliinjättö tosiaan laittaa sen säästöliekin päälle, mikä ei ole optimaalisin keino laihtua (jos siis tahtoo laihduttaa pitkäjänteisesti ja kestäviä lopputuloksia silmälläpitäen).

Itsellä aineenvaihdunta potkaisee nilkkaan heti jos skippaan aamupalan, eron huomaa jo päivässä. Joillain on luonnostaan tehokkaampi aineenvaihdunta, toisilla sitten sellainen jota pitää vähän avittaa.

Ateriarytmi on myös erittäin tärkeä, nälän tunnetta ei saisi tulla, sillä silloin on se säästöliekki jo syttynyt ja tulee myös syötyä enemmän.

Nää on tosiaan vaan mun (ja aika monen ammattilaisen) mielipiteitä. Tsemppiä AP:lle laihduttamiseen! Googlettele vaikka tämmöisiä helppoja aamupaloja ja muutenkin kannattaa kaikkien tutkiskella näitä ravitsemusjuttuja laihdutukseen liittyen, sekä harrastaa lähdekritiikkiä. Aurinkoista päivää kaikille, MUISTAKAA JUODA VETTÄ HELTEILLÄ! :)

[/quote]

Toi on niin ulkoa luettua tekstiä ilman omia ajatuksia.

Vierailija
5/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:08"]

säästän myös aikaa ja makoilen sängyssä vähän pidempään. Sitten vaan heittää ainekset blenderiin ja aamupala on 2 minuutissa valmis ja syöty (juotu)!

[/quote]

Kuorineen siemenineen päivineenkö sä ne sinne heität, vai miten se on 2 minuutissa tehty? Mun kaupassa ja jääkaapissa ne on sellaisessa muodossa ettei niitä sellaisenaan voi blendata. Eikä oikein voi kuoria edellisenä iltana valmiiksikaan. Nopeammin sitä paistaa vaikka sen munan kun alkaa pestä ja kuoria ja pilkkoa kasviksia ja hedelmiä.

[/quote]

No mitäpä luulet :) Oletettavasti kuorin hedelmät (esim banaani 5 sekuntia), sellaisia vihanneksia en taida yleensä edes smoothieissa käyttää joita tarvitsisi kuoria (salaatti, kurkku) paitsi tietysti avocado (10 sekuntia kun halkaiset, poistat kiven ja lusikoit blenderiin). Ja siis pardonmuaa jos se valmistusaika ei olekaan tasan 2 minuuttia, vaan ehkä 1,5-3,5? Ihme vänkäystä, mikä tää sun kauppasi oikein on? Mikset voi kuoria valmiiksi edellisenä iltana? Tää ei myöskään ole ketjun pointti, aiheena on keskustella aamupalan tärkeydestä ylipäätään, joten ota noi mun kysymykset retorisina. Paistettu muna on toki myös erittäin toimiva ja nopea aamupala!

Vierailija
6/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä ammattilaisten mielipiteitä moneen suuntaan aina, tässä tutkimus, jonka mukaan ei olisi väliä monessako erässä kalorinsa syö:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19943985

Aamupalan syöminen on niin oletusarvoista meidän kulttuurissamme, että sen jättäminen välistä tai sellaisen ehdottaminen tuntuu herättävän aika tunteikkaitakin reaktioita. 

Vierailija
7/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä, mutta yleensä aamupalan syöminen on paras monelle. Kokeile kuukauden ajan?

Vierailija
8/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotaan että aamupalan väliin jättäminen antaa kropalle signaalin että ruoka on vähissä -> menee säästöliekille eikä polta energiaa/rasvaa 

syö vaikka minimaalisesti muna/pekoni  

Vierailija
9/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta verensokeri ei hyppelehtisi miten sattuu, on hyvä syödä säännöllisesti aamiaisesta iltapalaan asti. Eihän sen aamiaisen tarvitse olla kauhean runsas englatilaiseen tyyliin, kevyempikin riittää. Vaikka itse olen nälkäinen heti herättyäni ja vielä puoliunessa käyn panemassa kahvin tippumaan, niin en minä kuitenkaan suostuisi niihin muniin, paksuihin pekonisiivuihin ja makkaroihin ja mitä kaikkea siellä saarivaltakunnassa aamulla isolle lautaselle kerätäänkään. Mukillinen kahvia ja pari voileipää tykötarpeineen riittää hyvin pitämään nälän loitolla lounaaseen asti.

Vierailija
10/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:16"]

sanotaan että aamupalan väliin jättäminen antaa kropalle signaalin että ruoka on vähissä -> menee säästöliekille eikä polta energiaa/rasvaa 

syö vaikka minimaalisesti muna/pekoni  

[/quote]

OK. Eli tällä perusteella kannattaisi syödä tosiaan vaikka munaa ja pekonia aamulla. Rahkaa tms. ap

Vierailija
11/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole pakko syödä aamupalaa jos ei maistu, ja se sopii sinulle hyvin. Itsellänikään ei ole ikinä nälkä aamuisin, ja pitkään "väkisin" söin aamupalaa koska niin vaan kuuluu tehdä ja aamupala on päivän tärkein ateria, säästöliekki ja verensokeri jne. Googlaa vaikka intermittent fasting, mulle ainakin oli helpotus lukea että tällainen mulle luonnollinen rytmi onkin ihan ok, eikä ole pakko syödä 2-3 tunnin välein heti aamusta lähtien. Mulle henk. koht. sopii paremmin kun voi syödä itsensä kunnolla kylläiseksi eikä jatkuvasti närppiä jotain pientä, siitä tulen vaan kärttyiseksi ja nälkäiseksi. Ja olen laihtunut (normaalipainonkin sisällä) ihan järkevillä kaloreilla (1600-1800/päivä) joten ei siitä mihinkään säästöliekille mene. Eri asia tietenkin, jos aamupalan skippaamisesta tulee huono/heikko olo, mutta sinulla ei vissiin tätä ongelmaa ole, joten ihan huoletta voi skipata aamupalan ja syödä sen lounaan vasta sitten.

Vierailija
12/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävistäni olen huomannut, että he jotka eivät syö ovat lihavia. Hoikat puolestaan syövät aamupalaa. Eli on tuossa varmaan jokin yhteys. Luultavasti se säästömoodi.

Vierailija
13/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko aamupalaa syödä. Kuuntele omaa kroppaasi ja syö sen mukaan, ei niinkuin "määrätään"

Vierailija
14/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:01"]

Ystävistäni olen huomannut, että he jotka eivät syö ovat lihavia. Hoikat puolestaan syövät aamupalaa. Eli on tuossa varmaan jokin yhteys. Luultavasti se säästömoodi.

[/quote]

Mun BMI on 20, enkä syö aamupalaa. Olisiko yhteys kenties jossain muualla, nämä aamupalan skippaajat eivät hirveästi yleisesti välitä ravitsemuksestaan tai muuta sellaista?

Vierailija
15/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:01"]Ystävistäni olen huomannut, että he jotka eivät syö ovat lihavia. Hoikat puolestaan syövät aamupalaa. Eli on tuossa varmaan jokin yhteys. Luultavasti se säästömoodi.

[/quote]

Mä olen taas ystävistäni huomannut, että ylipainoisia on molemmissa. Itse en ole ikinä syönyt aamupalaa (lapsuuden jälkeen) ja olen ollut hoikka, normaali ja ylipainoinen.

Vierailija
16/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pidä syödä, jos laihduttaa eikä ole nälkä. Itse syön ensimmäisen kerran vasta 12.30 lounaan töissä. Aamulla kotona pelkkä kahvi. Olen laihtunut kolmessa vuodessa 38 kg.

Säästöliekki uhkaa, jos kituutat muuten. Minä syön illalla tosi tukevasti, siksi jaksan tuohon asti aivan hyvin. Nälkä ei ole silloinkaan. Ja rasva palaa.

Vierailija
17/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän tärkein ateria on aamupala! Syö vaikka pari weetabiksia maidolla

Vierailija
18/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:18"]

Päivän tärkein ateria on aamupala! Syö vaikka pari weetabiksia maidolla

[/quote]

Höpö höpö

Vierailija
19/19 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh, unohda nyt alkuunsa noi helvetin weetabixit! Itse laihdutan myös ja syön kolme ateriaa päivässä, ateriaväli 5-6h, aamupalaa en välttämättä syö heti herättyäni (herätys kun saattaa olla vaikka jo 6.50) vaan joskus 8-9 aikaan, munakas tai turkkilaista jogurttia marjoilla ja pähkinöillä tai rasvainen smoothie (turkkilainen juge, kookosöljyä, avokadoa, marjoja) näillä nälkä pysyy hyvin poissa iltapäivään asti, juon aamulla kuitenkin heti herättyäni 0,5l huoneenlämpöistä vettä tyhjään mahaan niin aineenvaihdunta lähtee käyntiin! -10,5kg maaliskuusta lähtien näillä opeilla ja hyvä tahti jatkuu! :) unohda viljat ja sokeri, ne ei pidä nälkää, nostavat verensokerit tappiin ja max tunnin päästä mietit jo taas mitä sitä söisi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän