US Puheenvuoro: Rintsikattomuus on nouseva trendi nuorten A-kuppilaisten keskuudessa
Palstalla on taas kiihkoisasti keskusteltu isojen tissien vetovoimasta. Laitetaan vaihtelun vuoksi Ion Mittlerin havaintoja Helsingin katukuvasta:
"Kävin eilen Linnanmäellä, ja jonkun aikaa ihmettelin siinä maailman menoa, että onko Vantaalta Helsinkiin näin pitkä matka, maantieteellisen etäisyyden lisäksi myös kulttuurisesti, kun naisväkeä parveili joka puolella ohuissa ihonmyötäisissä paidoissa ilman rintaliivejä. Eikä vain Linnanmäellä, vaan myös läheisen Alepan nurkilla, paikallisten asukkaiden keskuudessa.
---
Ihminen on sosiaalinen olento, ja muiden mielipiteet ovat ihmiselle paljon tärkeämpiä kuin juhlapuheissa halutaan tunnustaa. Niinpä Linnanmäellä ohuessa kesämekossa ilman rintsikoita vaeltavat turistit eivät ole vanhuksia eivätkä keski-ikäisiä, vaan enimmäkseen ikäluokkaa 16-30 vuotta, ja useimmat kuppikokoa A tai enintään ryhdikäs B. Tässä tulee vastaan se realiteetti, miksi rintaliiveistä tuli niin suosittuja sata vuotta sitten. 1900-luvun menestynein rintaliivien tehtailija Ida Rosenthal totesi kerran, että rintsikoita polttavat feministit eivät huolestuta häntä, koska naisten ikääntyminen ja painovoima ovat hänen puolellaan."
Loput:https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ionmittler/rintsikattomuus-on-nouseva-…
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo näitä "ihania" roikkotissejä onkin sitten saanut ihailla päivittäin vastentahtoisesti. Helle vielä pahentaa ilmiötä. Ihme riippuhinkkejä suomalaiset naiset kyllä ovat. Joko ne jäätävät vyötärölle ulottuvat navettatissit tai veltot lättänät rukkaset kananmunan kokoisilla nänneillä. Pidättelen oksennusta.
Täriseekö katkarapu?
Nyt ammuit huti. Olen nainen.
Susi sinä olet.
No löllöriipparinaisille olen. Ehkä pahempaakin. Vilkaiskaa nyt itseänne peilistä ennen kuin lähdette ihmisten ilmoille.
Nämä sinun kirjoittelusi kannustavat minua liivittömyyteen itseasiassa. Otanpa haasteena ja uskaltaudun riippareillani välillä ihan julkisesti uloskin 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi mies ei varmaan edes tiedä millasta on hikoilla liivien kanssa. :D :S Luulis varmaan että munkin syynä olis joku itteni paljastelu, mutta toisaalta osaan pukeutua niin ettei ne ihan nii erikoisesti törrötä.
Mutta tässä kirjoitat oleellisen eron: sä osaat silti pukeutua hyvän maun rajoissa.
Blogin perusteella Linnanmäen pukeutujat on pukeutuneet provokatiivisesti ohuisiin ja läpinäkyviin yläosiin/mekkoihin.
Mielestäni tuo "provokatiivinen"-sana viittaa naisen alistamiseen. Jos nainen näyttää oman vartalonsa sellaisena, kun se on, se on muka provokatiivista pukeutumista. Ihan kun nainen olisi olemassa muiden katseita varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo näitä "ihania" roikkotissejä onkin sitten saanut ihailla päivittäin vastentahtoisesti. Helle vielä pahentaa ilmiötä. Ihme riippuhinkkejä suomalaiset naiset kyllä ovat. Joko ne jäätävät vyötärölle ulottuvat navettatissit tai veltot lättänät rukkaset kananmunan kokoisilla nänneillä. Pidättelen oksennusta.
Täriseekö katkarapu?
Susi sinä olet.
No löllöriipparinaisille olen. Ehkä pahempaakin. Vilkaiskaa nyt itseänne peilistä ennen kuin lähdette ihmisten ilmoille.
Nämä sinun kirjoittelusi kannustavat minua liivittömyyteen itseasiassa. Otanpa haasteena ja uskaltaudun riippareillani välillä ihan julkisesti uloskin 😁
Valmistaudu vastaantulijoiden tirskahteluihin, silmien muljautteluun ja satunnaiseen oksenteluun. Onnea ja "wobble wobble" sitten vaan!
En edes tiedä kuppikokoani koska en käytä rintsikoita, paitsi urheilurintsikoita ja niissä koot on yleensä S, M, L jne.. Mutta anyway tissini ei ole pienet eikä isot, aika roikkuvat kylläkin vaikka nuori oon, mutta en anna sen haitata, oma mukavuus menee edelle. Ei kiinnosta paskan vertaa jos jotain häiritsee mun roikkutissit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täriseekö katkarapu?
Susi sinä olet.
Valmistaudu vastaantulijoiden tirskahteluihin, silmien muljautteluun ja satunnaiseen oksenteluun. Onnea ja "wobble wobble" sitten vaan!
Onko miestissien kanssa tuollaista?
Kaikki naiset voisivat olla aina rinnat paljaina😍😍😍😍
Toi koko blogialusta on kyllä nykyään yhdet setämiesten kokoontumisajot. Ovat saaneet karkotettua sieltä pois suunnilleen kaikki naiskirjoittajat. Vähän sääli. Siellä oli ennen hyviä tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi mies ei varmaan edes tiedä millasta on hikoilla liivien kanssa. :D :S Luulis varmaan että munkin syynä olis joku itteni paljastelu, mutta toisaalta osaan pukeutua niin ettei ne ihan nii erikoisesti törrötä.
Mutta tässä kirjoitat oleellisen eron: sä osaat silti pukeutua hyvän maun rajoissa.
Blogin perusteella Linnanmäen pukeutujat on pukeutuneet provokatiivisesti ohuisiin ja läpinäkyviin yläosiin/mekkoihin.
Mielestäni tuo "provokatiivinen"-sana viittaa naisen alistamiseen. Jos nainen näyttää oman vartalonsa sellaisena, kun se on, se on muka provokatiivista pukeutumista. Ihan kun nainen olisi olemassa muiden katseita varten.
Hahhah! Perustele ja mielellään monipuolisesti miksi on LÄPIKUULTAVIA JA LÄPINÄKYVIÄ VAATTEITA? Mitä käytännön hyötyä naiselle itselleen?
Siis miksi naiset tekee taas ongelmia - miehet pukevat mukisematta alustopin esim.kauluspaidan alle ja paita napitettu ylös. Hyvän maun mukaista ja tyylikästä. Mutta ei, naiset ei vaan voi tehdä samoin. Miksi?
Rintaliivit ovat aina tuntuneet ikävältä, epämukavalta vaatekappaleelta. Kun aloin imettää, rinnoille suositeltiin ilmakylpyjä. Maidon noustessa imetysliivit tuntuivat tukalilta ja rinnoista tuli kivikovat. Pelkäsin, että saan vielä jonkin rintatulehduksen. Päätin koittaa olla koko päivän ilman liivejä. Se oli ihanaa! Paluuta entiseen ei enää ollut. Enää käytän liivejä vain, jos lähden juoksemaan. B-kuppi ja en koe tarvetta liiveille. Teininä aloin käyttää, koska häpesin nännejäni. T paita hyvästä kankaasta ja kukaan ei huomaa, onko mulla liivejä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täriseekö katkarapu?
Susi sinä olet.
Onko miestissien kanssa tuollaista?
Miksi tuntuu olevan niin vaikeata uskoa, että riipputissit eivät ole sen kauniimpia miesten kuin naistenkaan silmille. Aina oletetaan, että negatiivisten kommenttien kirjoittajat ovat miehiä. Säälittävää. Jälleen kerran: olen nainen.
Säälittävää on juu, että pitää kommentoida negatiivisesti ja "naisena". Todella uskottavaa taas.
Minulla ei rintoja ole juuri ollenkaan joten en tarvitsisi rintsikoitakaan. Mutten voisi kuvitella että meneväni mihinkään ilman topattuja rintsikoita sillä niiden kanssa tunnen oloni normaaliksi. Välillä mietin että kuinka monen muun naisen ajatukset on aivopesty samallalailla.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi naiset tekee taas ongelmia - miehet pukevat mukisematta alustopin esim.kauluspaidan alle ja paita napitettu ylös. Hyvän maun mukaista ja tyylikästä. Mutta ei, naiset ei vaan voi tehdä samoin. Miksi?
Ja kovilla helteillä miehet ottavat kaikki paidat pois. Hyväksyttyä ja miehille varmaan oikein mukavaa kuumana kesäpäivänä. Mutta ei, naiset ei vaan voi tehdä samoin. Miksi? Naisilla pitää olla paita päällä, ja lisäksi vielä hiostavat epämukavat rintsikat siellä alla.
No ei ole miehillekään hyväksyttyä ottaa missä vaan paitaa pois. Te ootte kyllä niin naurettavia.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole miehillekään hyväksyttyä ottaa missä vaan paitaa pois. Te ootte kyllä niin naurettavia.
Ok. Taidankin kokeilla olla huomisen päivän pihassani paidatta, naapurin mieskin on joka päivä niin kaipa se on ok minullekin.
Veikkaan, että ton sedän arviot kuppikoista on vähän alakanttiin ja todennäköisesti ovat olleet luokkaa d-e. Miehillä on kummallisia mielikuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Taidankin kokeilla olla huomisen päivän pihassani paidatta, naapurin mieskin on joka päivä niin kaipa se on ok minullekin.
Missasit varmasti ihan tahallaan pointin.
Olen AA-kuppinainen ja tosiaan en mitään liivejä tarvitse muutoin kun nännien piilottamiseen. Tissini näyttävät samalta, kun 25 vuotta sitten (olin 22). Olen ollut ilahtunut, kun olen huomannut naisten rintsikoiden käytön vähentyneen. Miksi tissit ei saisi näkyä tai höllyä? Miksi naisen ylävartalo pitäisi ahtaa tiukkoihin ja muotoiltuihin, jopa topattuihin härpäkkeisiin? Ei kiitos. Kauneus on sitä paitsi makuasia. Onneksi tänä päivänä ei ole vain yhtä muottia, johon kaikkien naisten pitäisi itsensä tunkea. Eläköön alakulttuurit!