Ensikertalainen kysyy lentokoneessa juomisesta
Olen lähdössä pakon edessä ensimmäistä kertaa ulkomaille lentäen. Minulla on sairaus, joka kuivattaa suun limakalvoja ja siksi minun on juotava tavallista enemmän. Olen kuullut, että lentokoneeseen ei saa viedä nesteitä kuin minimaalisen määrän. Miten ihmeessä kestän monen tunnin lennon, jos en voi ottaa mukaan omia juomapulloja? Auttaisiko lääkärintodistus? Vai joudunko ostamaan kahvia (sitä siellä kai myydään??) koko matkan ajan? Se tunnetusti poistaa nestettä kehosta, joten olen entistä janoisempi.
Lisäksi kahvin juonti juoksuttaa vessassa ja pelkään lentämistä todella paljon. En voisi kuvitella tilannetta, että minun täytyisi nousta paikaltani mennäkseni lentokoneen vessaan. Pienessä kopissa yksin, ovi lukossa, kaikki koneen äänet ympärilläni! Juuri ja juuri voisin kuvitella pystyväni istumaan paikallani matkan ajan, silmät kiinni. Vaippoja ei kannata kuitenkaan ehdottaa. Ilman yletöntä kahvin juontia luulen pystyväni pidättelemään.
Ja joka epäilee aloitustani provoksi, unohda. Tällaisia paniikki-ihmisiä nyt vaan sattuu oikeasti olemaan olemassa.
Kommentit (303)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 11:58"]
Lentoemo vastaa: kaikki vessat saa ulkoapäin auki.
lomalennoilla vesipullot ovat pieniä ja maksullisia. Reittilennolla kaadetaan vesi laseittain, mutta juomakärry menee ohi kerran emmekä ehdi tulla kaatelemaan laseihin lisää esim riville 8, jos puoli konetta odottaa vielä ruokaa ja sitä ensimmäistä juomaa. Kun tarjoilu on ohi, keittiöstä voi tulla hakemaan lasillisen vettä tai muita juomia, mutta emme mielellämme täyttele ihmisten vesipulloja, koska meiltä loppuisi silloin omat vedet. Varsinkin jos menolento, niin meidän pitää varmistaa, että paluulennollekin riittää.
hyvä neuvo on ostaa turvatarkastuksen jälkeen vesipullo/t ja/tai käydä täyttämässä kentän vessassa oma pullo, vaikka 1,5 l, luulis riittävän.
[/quote]
Kylläpä niiden japanilaisten isoja vesipulloja ehditte täyttää vaikka kuinka. Japanilisilla turisteilla on yks pönttö kuumalle ja toinen kylmälle, ja kyllä ollaan niin mielinkielin, mutta auta armias ku suomalainen pyytää teen sokerilla ja lasillisen vettä, niin saa kahvia maidolla ja se vesikin unohtuu. Ja jos asiasta huomauttaa, saa takaisin vain tuhinaa. Näin Finskillä, viimeksi pari päivää sitten CPH-HEL -välillä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 11:58"]
Lentoemo vastaa: kaikki vessat saa ulkoapäin auki.
lomalennoilla vesipullot ovat pieniä ja maksullisia. Reittilennolla kaadetaan vesi laseittain, mutta juomakärry menee ohi kerran emmekä ehdi tulla kaatelemaan laseihin lisää esim riville 8, jos puoli konetta odottaa vielä ruokaa ja sitä ensimmäistä juomaa. Kun tarjoilu on ohi, keittiöstä voi tulla hakemaan lasillisen vettä tai muita juomia, mutta emme mielellämme täyttele ihmisten vesipulloja, koska meiltä loppuisi silloin omat vedet. Varsinkin jos menolento, niin meidän pitää varmistaa, että paluulennollekin riittää.
hyvä neuvo on ostaa turvatarkastuksen jälkeen vesipullo/t ja/tai käydä täyttämässä kentän vessassa oma pullo, vaikka 1,5 l, luulis riittävän.
[/quote]
Kylläpä niiden japanilaisten isoja vesipulloja ehditte täyttää vaikka kuinka. Japanilisilla turisteilla on yks pönttö kuumalle ja toinen kylmälle, ja kyllä ollaan niin mielinkielin, mutta auta armias ku suomalainen pyytää teen sokerilla ja lasillisen vettä, niin saa kahvia maidolla ja se vesikin unohtuu. Ja jos asiasta huomauttaa, saa takaisin vain tuhinaa. Näin Finskillä, viimeksi pari päivää sitten CPH-HEL -välillä.
[/quote]
Juuri tuon takia en koskaan lennä Finnairilla. Tämä vastaajakin on juuri niin tympeä kuin ne kaikki lentoemännät siinä firmassa, kuten joku jo aiemmin sanoikin. Mm. SAS:lla ja Lufthansalla aivan loistavat, avuliaat ja iloiset emot.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:21"]Minulla on matka varattuna ensi viikolle, mutta taidan perua sen. En jumalauta halua matkustaa, jos Kanssamatkustajat ovat tätä luokkaa.
[/quote]Miettikääpäs hetki, jos tulisi onnistunut pakkolasku ja pitäisi näiden tolvanoiden kanssa tulla sitä liukumäkeä ovesta ulos? Vai olisko niin, että hiekkalaatikkoyliopisto pätevöittää liukumäkien suvereeniin käyttöön?
Muuten kyllä huomaa, miksi Suomessa jää joka useita ihmisiä ennenaikaiselle eläkkeelle mielenterveysongelmien vuoksi. Ei näin neuroottista ja ahdistunutta tonttulaumaa voi ollakaan, että vessakäynnitkään eivät suju kuin oman kodin rikkumattomassa rauhassa. Ja mekaaninen ymmärrys ei riitä ovisalvan käyttöön. Huhheijaa.
[/quote]
Kuulepa pimatsu. Jos se kova paikka oikeasti tulisi, nämä tavalliset, maanläheiset suomalaiset naiset auttaisivat vielä sinuakin, kun vingut siinä liukumäessä, että kynsi meni poikki!
[/quote]
Mutta jos se tositilanne tulee, niin ei siinä kyllä ehdi tänne av:lle kysymään neuvoa että mitä teen kun lentokone syöksyy maahan.
[/quote]
Kenties minä imbesilli torvelo olen maalaisjärjellä varustettu, toisin kuin sinä, joka olet istunut jossain pölyisessä yliopistossa päästäksesi mollaamaan muita. Sinähän sitä nettiä ja feisbuukia ja hästägiä koko ajan tarvit.
[/quote]
Ei kuitenkaan maalaisjärkesi riitä vessan oven avaamiseen?
[/quote]
Mistä niin päättelet?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:21"]Minulla on matka varattuna ensi viikolle, mutta taidan perua sen. En jumalauta halua matkustaa, jos Kanssamatkustajat ovat tätä luokkaa.
[/quote]Miettikääpäs hetki, jos tulisi onnistunut pakkolasku ja pitäisi näiden tolvanoiden kanssa tulla sitä liukumäkeä ovesta ulos? Vai olisko niin, että hiekkalaatikkoyliopisto pätevöittää liukumäkien suvereeniin käyttöön?
Muuten kyllä huomaa, miksi Suomessa jää joka useita ihmisiä ennenaikaiselle eläkkeelle mielenterveysongelmien vuoksi. Ei näin neuroottista ja ahdistunutta tonttulaumaa voi ollakaan, että vessakäynnitkään eivät suju kuin oman kodin rikkumattomassa rauhassa. Ja mekaaninen ymmärrys ei riitä ovisalvan käyttöön. Huhheijaa.
[/quote]
Kuulepa pimatsu. Jos se kova paikka oikeasti tulisi, nämä tavalliset, maanläheiset suomalaiset naiset auttaisivat vielä sinuakin, kun vingut siinä liukumäessä, että kynsi meni poikki!
[/quote]
Mutta jos se tositilanne tulee, niin ei siinä kyllä ehdi tänne av:lle kysymään neuvoa että mitä teen kun lentokone syöksyy maahan.
[/quote]
Kenties minä imbesilli torvelo olen maalaisjärjellä varustettu, toisin kuin sinä, joka olet istunut jossain pölyisessä yliopistossa päästäksesi mollaamaan muita. Sinähän sitä nettiä ja feisbuukia ja hästägiä koko ajan tarvit.
[/quote]
[/quote]
Mistä niin päättelet?
[/quote]
50-50 tsäänssit, että et osaa käyttää lentokoneen vessaa. Puolet täällä valittaa, että on niin hankalaa, on niin hankalaa. Toinen puoli yrittää neuvoa, mutta sekään ei kelpaa, ootte ku herrasväki Lahtiset: apua saa, mut ku mikään ei kelpaa ja sit yllättäen oma väpelyys on muiden vika. Suosittelen pysymään kotona, jos on noin hankalaa elämä.
En minä ainakaan lähde kesken tarjoilun täyttelemään japanilaisten enkä kenenkään muunkaan pulloja, köpiksen lentoaika on 1:20, ei siinä ehdi melkein edes normaalia tarjoilua vetää. Mutta jos joku tulee takakeittiöön termarin tai pullon kanssa ja mulla on siinä hetki aikaa, niin toki täytän, ihan riippumatta kansallisuudesta. En myöskään voi ottaa vastuuta 1500 kollegani tekemisistä. Jos sinulle ei ole tuotu teetä tai kahvia, niin se ei ole minun vikani. Suomalainen on lähes ainoa kansallisuus joka ottaa aina kaiken mitä ikinä ilmaiseksi saa eli kahvin/teen, mehun JA veden. Ja sitten pissattaa! Suomalaiset kilometrin pituiset vessajonot ovat legendaarisia, siksi se tarjoilu kestää, kun sahataan sen kärryn kanssa edes takas, et jengi pääsee just tarjoilun ollessa käynnissä, vessaan. Rakastan teitä, jotka käytte vessassa lentokentällä ja istutte sen jälkeen koko matkan kiltisti penkeissänne sen oman juomapullonne ja vaikka eväittenne kanssa! T:lentoemo
En ole tuo lentoemo, mutta en tajua miten tuo hänen ensimmäinen viestinsä oli jonkun mielestä tympeä? Ihan asiallisesti kertoi, miten asia on. Viimeisimmästä jo ehkä aistii hieman tuohtumusta, mutta se on ihan ymmärrettävääkin tuollaisen hyökkäyksen jälkeen. Ei ne lentoemot kuulkaa niitä sääntöjä keksi tai päätä paljonko lennolle varataan vettä mukaan.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 15:11"]
En minä ainakaan lähde kesken tarjoilun täyttelemään japanilaisten enkä kenenkään muunkaan pulloja, köpiksen lentoaika on 1:20, ei siinä ehdi melkein edes normaalia tarjoilua vetää. Mutta jos joku tulee takakeittiöön termarin tai pullon kanssa ja mulla on siinä hetki aikaa, niin toki täytän, ihan riippumatta kansallisuudesta. En myöskään voi ottaa vastuuta 1500 kollegani tekemisistä. Jos sinulle ei ole tuotu teetä tai kahvia, niin se ei ole minun vikani. Suomalainen on lähes ainoa kansallisuus joka ottaa aina kaiken mitä ikinä ilmaiseksi saa eli kahvin/teen, mehun JA veden. Ja sitten pissattaa! Suomalaiset kilometrin pituiset vessajonot ovat legendaarisia, siksi se tarjoilu kestää, kun sahataan sen kärryn kanssa edes takas, et jengi pääsee just tarjoilun ollessa käynnissä, vessaan. Rakastan teitä, jotka käytte vessassa lentokentällä ja istutte sen jälkeen koko matkan kiltisti penkeissänne sen oman juomapullonne ja vaikka eväittenne kanssa! T:lentoemo
[/quote]
Mitä ihmettä? Eikö sinulle makseta palkka juuri siitä, että tuot sitä vettä/ kahvia ja ajat niitä kärryjä? Ja palvelet matkustajia? Voi anteeksi, että olen vaivannut sinua joskus ostoksineni!
Miksi lentoemännät ylipäätään luulevat olevansa hienossakin ammatissa? Pelkkiä siivoojia ja keittiöapulaisia. Ja vielä kehdataan valittaa, kun joutuu tekemään töitä palkkansa eteen. Taidat olla Anne Hedman.
Hahhhahha Anne hedman on tietääkseni hammashoitaja!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 15:29"]
[/quote]
Onko? Minäkin luulin häntä lentoemännäksi.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 15:11"]
[/quote]
Jopas jopas! Eiköhän sinun ongelmasi nyt liene ammattinvalinta! 70-luvulla jokainen missiehdokas halusi lentoemännäksi. Mitä nyt vingut, kun joudut kännisille viinaa roudaamaan?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 15:29"]
[/quote]
Mitähän Kati Kaivanto nykyään puuhaa?
No Kati Kaivanto on kyllä Finnairin lentoemäntä ja hyvä ystäväni, mutta en tosin ymmärrä, miten hän liittyy Anne Hedmaniin :) tai tähän ketjuun.
TADAA! Ap tässä!
Reissu heitetty. Sain juomat mukaan koneeseen, kuten täällä ennusteltiinkin. :) Joinpa koneessa pari konjakkiakin, joka oli aivan loistava ratkaisu. Rentoutti ja väsytti mukavasti. Ja mikä parasta, en tarvinnut käydä wc:ssä mennessä enkä tullessa! :) Katsoin kyllä koneeseen mennessäni vessojen paikan valmiiksi ja seurasin, miten muut sinne mennessään käyttäytyvät. Kummankaan koneen etuvessa ei ollut businessmatkustajien oma, vaan aivan yleinen. Istuin melko edessä, eli matka ei olisi ollut ylivoimainen, jos olisi tullut pakottava tarve mennä.
Nyt vasta luin ketjun kokonaan. Aivan huikeata keskustelua! Opin monta muutakin asiaa, joita ei olisi tullut mieleenkään kysyä. Lentämisestä en hirveästi pidä vieläkään. Sopivasti tuo Ukraina-episodikin sattui kohdemaassa ollessani, mutta en siitä huolimatta ollut täysin paniikissa kotiinpäin tullessa.
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille ja toivotuksia lähettäneille. Aurinkoista kesän jatkoa ja lennellään! :)
Onnittelut ap, yksi parhaista ketjuista ikinä! :) <3
Tervetuloa kotiin! Kiva, että reissu onnistui. Minusta sinun olisi kyllä pitänyt kokeilla sitä vessaa, jos et tuon enempää pelännyt. Ensi kerralla olisi helpompi tarvittaessa mennä.
En lukenut kaikkia vastauksia, mutta kentältä pystyy ostamaan juomia turvatarkastuksen jälkeen. Ennen tarkastusta nesteet kerätään pois, siis aiemmin ostetut, mutta älä pelästy. Kauppaparatiisi alkaa vasta turvatarkastuksen jälkeisessä osassa kenttää. Siellä on siis mitä vaan merkkikamaa shoppailtavaksi, veden lisäksi.
Olihan tuolla kejussa ap:n kuulumiset matkan jälkeen.
Minua jäi kyllä vaivaamaan tuo Anne Hedmanin ja Kati Kaivannon lentoemokaveri, joka vihjaili jotain, mutta ei kuitenkaan paljastanut.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 09:24"]
TADAA! Ap tässä!
Reissu heitetty. Sain juomat mukaan koneeseen, kuten täällä ennusteltiinkin. :) Joinpa koneessa pari konjakkiakin, joka oli aivan loistava ratkaisu. Rentoutti ja väsytti mukavasti. Ja mikä parasta, en tarvinnut käydä wc:ssä mennessä enkä tullessa! :) Katsoin kyllä koneeseen mennessäni vessojen paikan valmiiksi ja seurasin, miten muut sinne mennessään käyttäytyvät. Kummankaan koneen etuvessa ei ollut businessmatkustajien oma, vaan aivan yleinen. Istuin melko edessä, eli matka ei olisi ollut ylivoimainen, jos olisi tullut pakottava tarve mennä.
Nyt vasta luin ketjun kokonaan. Aivan huikeata keskustelua! Opin monta muutakin asiaa, joita ei olisi tullut mieleenkään kysyä. Lentämisestä en hirveästi pidä vieläkään. Sopivasti tuo Ukraina-episodikin sattui kohdemaassa ollessani, mutta en siitä huolimatta ollut täysin paniikissa kotiinpäin tullessa.
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille ja toivotuksia lähettäneille. Aurinkoista kesän jatkoa ja lennellään! :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]