Uudella työpaikalla työvuorosotkuja, miten suhtautuisit?
Aloitin keväällä osa-aikaisena uudessa työpaikassa. Tykkään työstä, palkka on ihan ok, ja työkaverit kivoja. Mutta työvuoroissa on ollut paljon sotkua, mm. viime viikolla minun odotettiin olevan paikalla, mutta kukaan ei ollut muistanut informoida minua, toinen työvuoro peruttiin samana päivänä (enkä saa siitä palkkaa uskoakseni), ja nyt tänään menin työpaikalle mutta minulle ei ollutkaan töitä.
Harmittaa, kun teen myös muita töitä ja olisin voinut tällekin päivälle sopia muualle työvuoron ja nyt tästä tuleekin kokonaan palkaton päivä, samoin kuin kävi viime viikolla. Usein myös töitä on vähemmän kuin on informoitu, ja työvuoro jää lyhyemmäksi ja taas palkka pienemmäksi.
Olisin jo häipynyt näiden säätöjen vuoksi, mutta kun tykkään työstä tosi paljon (paljon enemmän kuin muista töistäni).
Mitä sinä tekisit? Nielisitkö vain nämä säädöt ja antaisit olla, vai lopettaisitko koeajalla?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Pelkään, että jos alan vaativaksi niin potkivat ulos jollakin tekosyyllä koeajalla. Vaikka toisaalta osa minusta haluaa itse purkaa sopimuksen kun tuntuu niin sähellykseltä. Toisaalta työ on kivointa mitä olen tehnyt ikinä ja olen harmissani että tämä työvuorosähellys sitten pilaa koko homman.
Mä katsoisin koeajalla puutteita läpi sormien ja sen päätyttyä alkaisin vasta puuttua epäkohtiin (rakentavassa hengessä toki).
Joku voi pitää kierona, mutta oon oppinut valitettavasti kantapään kautta, ettei työelämässä voi olla luottavainen ja jättää selustaansa varmistamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako tuollaista työpaikkaa ees ollakaan? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Kyllähän nyt jokainen esimies tajuaa ees etukäteen ilmoitta, jos tarvetta tulla töihin ei ole. Minkälainen soppari on? Vai onko mitään?
Kuulostaa vähän provolta tämäkin.
Kyllä valitettavasti tällaisia työpaikkoja on olemassa. Kuten edellä jo arvattiin, tällaiset paikat on yleensä todella pieniä. Yrittäjän lisäksi työntekijöit on 1-6 kappaletta. Olen myös itse kokenut tällaiset yrittäjän. Että kun oli hiljaista hän saattoi soittaa ettei tänään tarvitsekaan tulla, kun hän jo teki sun työt. Kun ajatteli säästää sillä tavalla. Olin itse tuolloin todella nuori, enkä ymmärtänyt että ei noin vain voi tehdä. Onneksi tuo on nykyään vain kaukainen muisto. Ainakin voin varotella lapsia, ettei heitä käytetä samalla tavalla hyväksi. Omasta kokemuksesta sanoisin että älä jää, vaikka työ olisi kuinka kivaa. Työaikajärjestely ei tule parantumaan tuossa firmassa niin kauan kuin yrittäjä itse säheltää omiaan.
Hei, oli tosi harmi lukea tällaisesta, otan osaa hankaluuteesi. Neuvoisin, että harkitset hyvin tarkkaan koeajalla irtisanoutumista, perustelen sen sillä, että jos työvuoroissa on näinkin paljon heittelyjä ja suoranaisia epäkohtia, eivät ne yleensä ole ottaneet loppuakseen tai tilanne parantuakseen. Seuraat jonkin aikaa, mutta en suosittelisi jäädä, vaikka työ sinua miellyttääkin, jos luvatut vuorot ja palkka eivät kohtaa. Tsemppiä, mutta pidä ehdottomasti asiat omassa hallinnassasi, työpaikallasi toimitaan ehdottoman väärin.
Ei, vaan minulle tarjottiin sovitun työvuoron sijaan mahdollisuutta tehdä tuo 15 minuutin työ. Kerrottiin ettei ole tarvetta muuhun. Työni on suorittavaa, en nyt halua kertoa minkälaista, mutta samaan tapaan kuin vaikka joku kuljettaja vie tavaraa asiakkaalle tai siivooja siivoaa lääkärikeskuksen kun potilaat ovat lähteneet. Työtä ei voinut tehdä tänään, sitä ei ollut.