Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epärealistinen, sotkuinen kaverimies

Ystävänainen
05.07.2021 |

Olen tuntenut tämän miehen jo parin vuosikymmenen ajan, ja olemme olleet koko ajan ystäviä, emme kuitenkaan enempää. Alusta asti mies on kuitenkin elätellyt toiveita, että suhteemme kehittyisi parisuhteeksi ja on kosinut ainakin kahdesti. Minä puolestani en tunne häntä kohtaan mitään sellaista, ainoastaan ystävyyttä. Olen yhteisen naistuttumme kautta saanut kuulla, että nämä haaveet elävät jatkuvasti ja mies kuvittelee, että ajan myötä muuttaisin mieltäni.

Minulle aiheuttaa turhautumista ja paineita se että en pysty täyttämään hänen toiveitaan. Hänelle tuntuu olevan arvoitus se, että miksi joku nainen haluaisi olla miehen kanssa ystävä, jos taka-ajatuksena ei ole parisuhde.

Sairaan tästä tilanteesta tekee se, että hän haaveilee samaa kuviota myös siskoni kanssa. Olen saanut yhteisen naistuttavamme kautta kuulla, että mies olisi ilmeisesti valmis dumppaamaan ystävyytemme, jos saisi sillä siskoni kanssaan naimisiin. Siskoni sai joku aika sitten lapsen ja erosi miehestään, ja nyt hän käyttää lasta hyväkseen antamalla tämän miehen "leikkiä kotia". Siskoni on kuitenkin kerran pilvessä ja humalassa sanonut minulle, että hän ei ala sen miehen kanssa parisuhteeseen, vaikka se olisi maailman viimeinen mies.

Miehelle taas riittäisi mikä tahansa etäisestikin parisuhdetta muistuttava tila, on jopa ehdottanut että menisimme naimisiin mutta saisin asua yksin omassa asunnossani. Pääasia tuntuu olevan että äidin toive vaimosta ja lapsesta toteutuu. Jostain syystä minä en kelpaa äidille miniäksi, siskoni kylläkin. Muutenkin mies on täysin äitinsä talutusnuorassa.

Entistä mutkikkaammaksi asian tekee se, että mies on selvästikin henkisesti jonkin verran jälkeenjäänyt. Ei pidä kunnostaan huolta, on ylipainoinen, ei osaa pukeutua siististi, kämppä on likainen, vatteet haisevat ym. Haaveilee vaativista ammateista ja työpaikoista ym. mutta hommat kuivuu saamattomuuteen. Käytös on välillä haastavaa ja arvomaailmassa vilahtelee välillä jyrkkää suvaitsemattomuutta ja empatiakyvyttömyyttä muita paitsi omia läheisiä kohtaan.

Mies on ollut naimisissa, mutta liitto päättyi eroon. Hänellä on myös pitkäaikainen miespuolinen ystävä, joka on kärsivällisesti yrittänyt auttaa ja ohjata ja tehnyt paljon asioita puolesta, mutta mikään ei tunnu muuttuvan.
Silloin tällöin ilmestyy uusia naisia, mutta suhteet ovat jääneet alkutekijöihinsä, mahdollisesti juuri yllä mainituista syistä.

Kysymys siis kuuluu; kuinka saan hänet uskomaan että en aio muodostaa parisuhdetta hänen kanssaan, mutta ystävyyden säilyminen olisi tärkeää? Pelkään ystävyyden menetystä ja siksi kovin jyrkästi sanomista. Ja toinen kysymys; kuinka saada hänet ymmärtämään se, että jos olemus on tuollainen, 99% naisista ei pysty ajattelemaankaan mitään parisuhdetta, saati fyysistä läheisyyttä? Samoin empatiakykyyn pitäisi saada jotain korjausta, esimerkiksi tuomitseva suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin ei ole monellekaan naiselle plussa. Pystyykö melkein viisikymppinen mies enää muuttumaan? Jos pystyisi, joku kärsivällinen nainen saattaisi vielä olla löydettävissä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä puhu näin suoraan mutta minua ihmetyttää se, miksi haluat olla tuollaisen ihmisen ystävä? Miehellä ei selkeästi ole kykyä asettua toisen ihmisen asemaan. Hän on ennakkoluuloinen, ajattelee vain omia tarpeitaan, elää epärealistisessa haavemaailmassa ja hänen elämänhallinnassaan on selkeitä puutteita. Hän kuulostaa niin itsekeskeiseltä ja kehittymättömältä, että epäilen hänellä olevan mitään aitoa annettavaa mihinkään ihmissuhteeseen, olipa se sitten pari- tai ystävyyssuhde.

Jotenkin sain aloituksestasi sen kuvan, että koet olevasi vastuussa tästä miehestä ja hänen hyvinvoinnistaan sekä pariutumisestaan. Et ole. Et myöskään voi saada tätä kaverimiestäsi muuttumaan, koska muutos lähtee aina ihmisestä itsestään. Mies ei kuulosta siltä, että olisi motivoitunut muuttumaan tai edes tunnistaisi tarvetta muutokselle.

Mieti nyt kolme kertaa, kannattaako sinun roikuttaa tätä kaveria enää elämässäsi. Hyväsydäminen voi olla mutta ei oman hyvinvoinnin kustannuksella. Moni "reppana" on fiksumpi kuin miltä päällepäin näyttää ja vetää ongelmaisen surkimuksen roolia vain lypsääkseen sympatiaa.

Vierailija
2/15 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä aloitukseen.

Vuoden päivät on kulunut ja mikään ei ole muuttunut, korkeintaan huonompaan suuntaan. Mies on alkanut urkkia yksityiselämääni liittyviä tietoja, kuten sitä kenen kanssa olen mahdollisesti ollut suhteessa ja kenen en. Minkäänlaiset sanomiset siihen suuntaan, että toisten yksityiselämään ei puututa, kaikuvat kuuroille korville. Uskoo kaikki valheet mitä siskoni ja tämän eksä syöttävät ja tivaa minulta vastauksia. Samaa teki kuulemma siskoni suuntaan silloin kun hänen raskautensa oli alkuvaiheessa eikä halunnut siitä vielä julkisesti kertoa.

Mies pitää itseään siskoni lapsen suuntaan jonkinlaisena kasvattajana, vaikka ei ole edes kummi. Sillä perusteella moralisoi minunkin menemisiäni ja tekemisiäni, kun ne kuulemma vaikuttavat lapsen lähipiirin ihmissuhteisiin ja sitä kautta haitallisesti lapseen. Perustaa kaiken omaan ylivoimaiseen moraaliinsa, joka tulee raamatusta.

Ilmeisesti hänen toimintansa todellinen motiivi on mustasukkaisuus ja loukkaantuminen siitä, että en ota häntä puolisokseni tai edes suostu tekemään hänelle lasta ilman parisuhdetta. Mikä minun mielestäni olisi täysin perverssiä touhua. Ei selvästikään tiedosta omia tunteitaan eikä hallitse sanomisiaan ja käytöstään. Välillä menee jo stalkkaamisen puolelle, kyttäilee mm. Facebookissa ja Whatsupissa milloin olen aktiivinen ja yrittää tykittää viestiä sitä kautta.

En tiedä enää kauanko jaksan. Toisaalta hän on minulle tärkeä ja kiva kaveri muissa yhteyksissä. En haluaisi hylätä ketään muutenkaan, mutta pistää ajattelemaan että onko kohta pakko. On myös ilmennyt, että hänellä on jonkinasteinen autismi, mahdollisesti Asperger sekä lisäksi selkeää älyllistä jälkeenjääneisyyttä. Siksikin tuntuisi ikävältä pistää välit lopullisesti poikki.

No, tämä oli taas avautuminen, mikään tuskin muuttuu, sen enempää minussa kuin tuossa miehessäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka ihmeessä tarinaasi vaikkei kukaan jaksa lukea läpi tuota sepustusta.

Vierailija
4/15 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatka ihmeessä tarinaasi vaikkei kukaan jaksa lukea läpi tuota sepustusta.

Mikäs ongelma sulla on? Jaksamisongelma? Jaksat kuitenkin täällä lueskella ja "kommentoida".

Vierailija
5/15 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ja tärkeä kaveri? Joka moralisoi sinua, kyttää, vahtii, stalkkaa...   Jos sinulla on paha ja vaikea olo hänen kanssaan, sinulla ei ole MITÄÄN  velvollisuutta ystävyyteen. KUKA sen on määrännyt, että sinun on kaveerattava vastenmielisen ihmisen kanssa?  Vaikka olette vuosia olleet tekemisissä, kenelläkään ei ole velvotteita mihinkään suuntaa, ei edes lähisukulaisen, jos se aiheuttaa ahdistusta ja mielipahaa.

Minä olen katkaissut välini sisareeni (yhteen heistä), enkä kadu sitä sekuntiakaan.

Vierailija
6/15 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva ja tärkeä kaveri? Joka moralisoi sinua, kyttää, vahtii, stalkkaa...   Jos sinulla on paha ja vaikea olo hänen kanssaan, sinulla ei ole MITÄÄN  velvollisuutta ystävyyteen. KUKA sen on määrännyt, että sinun on kaveerattava vastenmielisen ihmisen kanssa?  Vaikka olette vuosia olleet tekemisissä, kenelläkään ei ole velvotteita mihinkään suuntaa, ei edes lähisukulaisen, jos se aiheuttaa ahdistusta ja mielipahaa.

Minä olen katkaissut välini sisareeni (yhteen heistä), enkä kadu sitä sekuntiakaan.

Niimpä...tämä on ollut monesti mielessä. Siskoon on jo välit poikki, niin alkaa mietityttää että onko itsessä jokin vika kun tuntuu että on ympärillä vaan hankalimmat tyypit. Mutta varmaan tämä välien lopullinen katkaisu on lähempnä kuin aiemmin, siksi varmaan aktivoiduin tännekin kirjoittamaan. 

Vierailija
7/15 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä varten haluat olla tuon kaveri?

Hyödytkö jotenkin?

Vierailija
8/15 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ysävyytenne ei tuota sinulle iloa ja hän elää yhä harha kuvitelma saa sinut kesytettyä? En käsitä miksi pidät ystävyttänne yllä?Saatko jotain itse nautinto sitä salaa,kun voit hänet torjua ja silti olet edes hänelle haluttu?

Vierailija
9/15 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niimpä...tämä on ollut monesti mielessä. Siskoon on jo välit poikki, niin alkaa mietityttää että onko itsessä jokin vika kun tuntuu että on ympärillä vaan hankalimmat tyypit. Mutta varmaan tämä välien lopullinen katkaisu on lähempnä kuin aiemmin, siksi varmaan aktivoiduin tännekin kirjoittamaan. 

Sinussa on se vika, että hyysäät kavereinasi ihmisiä, joista on sulle vain haittaa. Sisko onneksi tajusi mikä mies on miehiään, kyllästyi leikkimään. Sä vaan saat vielä jotain tuosta miehestä, mitä? Fiiliksen että oot kiltti, kun oot sen kaveri? Fiiliksen, että ainakin sulla menee hyvin, kun on tuollainen luuseri kaverina? Hoivaamisviettiä vai ylemmyydentunnetta? Joka tapauksessa, mies käyttäytyy jo vaarallisesti sua kohtaan, eli nyt olis oman turvallisuutesi vuoksi korkea aika pistää kunnolla välit poikki. Suututtaa ukko kunnolla ja/tai blokata kaikissa kanavissa. Kertoa kavereillekin, että tyyppi on vaarallinen stalkkeri ja tarvittaessa ottaa yhteyttä poliisiin. Ainakin uhkailla, jos/kun ukko ei usko, että pitää pitää suhun väliä.

Mitään ystäviä ette ole oikeasti koskaan olleetkaan. Miehen puolelta varsinkaan. Ystävä aattelee toisenkin hyvinvointia, tuo mies vain omaansa. 

Vierailija
10/15 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä varten haluat olla tuon kaveri?

Hyödytkö jotenkin?

Taisin odottaa taas liikoja kun kuvittelin että täältä saisi jotain rakentavia vastauksia. 

Mutta jos yhtään luette rivien välistä, niin varmaan ymmärrätte, että hän on minulle läheinen ja tärkeä, kaikesta huonosta huolimatta. En kai muuten asiasta mitään huolta edes kantaisi. Minulla on myös ihan aito huoli hänestä itsestään, ja mielelläni auttaisin, jos se olisi mahdollista.  Joku ehkä miettii kaverisuhteissa hyötyjä, minä en.

Vierailija
11/15 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että ihmisen ei pidä tuhlata voimavarojaan ja aikaansa huonoon ystävyyteen. Siispä kyllä tuo ystävyyden jatkaminen (ja kaikki muut sen mukana tulleet ja tulevat hankaluudet) on ihan vaan sinun, ap, käsissäsi.

En minäkään usko että kumpikaan teistä enää muuttuu, "suhteenne" on jämähtänyt tuollaiseksi. Mahd. älyllinen jälkeenjääneisyys selittää jonkin verran kuviotanne.

Vierailija
12/15 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinussa on se vika, että hyysäät kavereinasi ihmisiä, joista on sulle vain haittaa. Sisko onneksi tajusi mikä mies on miehiään, kyllästyi leikkimään. Sä vaan saat vielä jotain tuosta miehestä, mitä? Fiiliksen että oot kiltti, kun oot sen kaveri? Fiiliksen, että ainakin sulla menee hyvin, kun on tuollainen luuseri kaverina? Hoivaamisviettiä vai ylemmyydentunnetta? Joka tapauksessa, mies käyttäytyy jo vaarallisesti sua kohtaan, eli nyt olis oman turvallisuutesi vuoksi korkea aika pistää kunnolla välit poikki. Suututtaa ukko kunnolla ja/tai blokata kaikissa kanavissa. Kertoa kavereillekin, että tyyppi on vaarallinen stalkkeri ja tarvittaessa ottaa yhteyttä poliisiin. Ainakin uhkailla, jos/kun ukko ei usko, että pitää pitää suhun väliä.

Mitään ystäviä ette ole oikeasti koskaan olleetkaan. Miehen puolelta varsinkaan. Ystävä aattelee toisenkin hyvinvointia, tuo mies vain omaansa. 

Empä osannut arvata että joudunkin tässä itse syytettyjen penkille. Mutta asiassa saattaa olla jotain perääkin. Ehkä en osaa luopua hänestä, koska sitten olisin omassa elämässäni ainut luuseri.  Sen verran tähän kuitenkin kommentoisin, että tuo monikko "ihmisiä" on virheellinen. En hyysää ketään muuta kuin tätä. Mutta kyllähän tämä pistää ajattelemaan, vaikka ikävältä tuntuukin.

Vierailija
13/15 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Empä osannut arvata että joudunkin tässä itse syytettyjen penkille. Mutta asiassa saattaa olla jotain perääkin. Ehkä en osaa luopua hänestä, koska sitten olisin omassa elämässäni ainut luuseri.  Sen verran tähän kuitenkin kommentoisin, että tuo monikko "ihmisiä" on virheellinen. En hyysää ketään muuta kuin tätä. Mutta kyllähän tämä pistää ajattelemaan, vaikka ikävältä tuntuukin.

Kysyit aiemmin onko sussa jotain vikaa kun seuraan vaan hankalimmat tyypit, niin oisko ollut alitajunnassa kuplimassa vähän tuo sama vastaus jo. "Kiltteyden" ja välittämisen naamioiden takaa löytyy kaikenlaista, jos sinne uskaltaa katsoa.

Vierailija
14/15 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on enpä eikä empä!

Vierailija
15/15 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyit aiemmin onko sussa jotain vikaa kun seuraan vaan hankalimmat tyypit, niin oisko ollut alitajunnassa kuplimassa vähän tuo sama vastaus jo. "Kiltteyden" ja välittämisen naamioiden takaa löytyy kaikenlaista, jos sinne uskaltaa katsoa.

Hyvä keskustelu sittenkin, ehkä tämä avaa nyt jotain ja saan asian jonkinlaiseen järjestykseen. Kiitos osallistuneille!