joutuuko miehesi kysyä sinulta luvan lähtä vaikka baariin? miksi?
Ihmetyttää kun kaverit sanoo että mies kysyi saako lähtä baariin, ja he kielsivät!? Mun mies ei kysy kun ehkä korkeintaan että oliko meillä mitään suunniteltua menoa ja jos ei ole niin tottakai aikuinen ihminen saa tehdä mitä halua, mikä mä olen kieltämään. Ilmoittaa tietysti pitää. Jos alkaa kiinnostaa baareilu/joku muu enemmän kun kotona olo niin sitten mietin uudestaan onko meidän järkeä olla yhdessä mutta meillä ainakin tää toimii hyvin eikä mies käy ulkona kuin ihan muutaman (3-5) kerran kuussa. En ole mieheni äiti eikä siis ole mun tehtävä kieltää tai antaa lupaa yhtään mihinkään.
Kommentit (42)
munkin mielestä 3-5kertaa kuussa on todella paljon, mun mies ei käy edes vuodessa noin montaa kertaa, johtunee siitä ettei ole täällä ketään kavereita ja meillä ei todellakaan ole rahaa moiseen touhuun.
Kysyisi luvan, koska meillä on pienet lapset ja minun täytyy siten olla vapaana hoitamaan heidät. Tosin tämä on ihan hypoteettinen kuvio, sillä mies ei ole käynyt baarissa ilman mua varmaan viiteen vuoteen... Enkä minäkään ole iltaisin koskaan missään, joten joudan kyllä aina hoitamaan lapset, jos mies johonkin haluaisi lähteä. Poikkeustilanne olis esim jos minä olisin sairaana tai vaikka hirveän univelkainen tai jos ei oltaisi miehen kanssa vietetty yhteistä vapaa-aikaa hetkeen.
Kyllä meillä kysytään lupa puolin ja toisin. Olemme molemmat vastuussa lasten hoitamisesta, joten vaikka itsenäisiä aikuisia ollaankin niin vastuun sysääminen toiselle ei ole vain ilmoitusasia. Meillä miehellä tulee pienestäkin niin kamala krapula, että tiedän olevani lapsista vastuussa myös sen seuraavan päivän... Menoja on kyllä niin harvoin, että yleensä annan luvan ja samoin hän minulle.
Myös töiden jälkeen kaljalla käyminen pitää sopia, kun yleensä toinen hakee lapset hoidosta ja toinen tekee ruuan, niin suuttuisin kyllä, jos ei miestä näy ei kuulu eikä mitään ole sovittu...
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:31"]
munkin mielestä 3-5kertaa kuussa on todella paljon, mun mies ei käy edes vuodessa noin montaa kertaa, johtunee siitä ettei ole täällä ketään kavereita ja meillä ei todellakaan ole rahaa moiseen touhuun.
[/quote]
Mä kans mietin, että en kyllä "hyväksyisi" jos mies kävisi 3-5 kertaa kuussa ulkona baareilemassa. Jos nuo puolestaan sisältävät muitakin menoja (alkoholittomia), niin toki sitten olisi ok.
Meillä ainakin on tapana kysyä monestakin asiasta kysymysmuodossa. Pelkkä toteaminen kuulostaa kovalta. En koskaan sano "Menen tänään lenkille klo 20." vaan kysyn, että voinko lähteä kohta lenkille. Toki oletan, että saan mennä, ellei tule jotain muuta estettä, esim. mies ajatellut käväistä äkkiä vielä kaupassa eikä viitsisi pakata lapsia ukaan.
Samoin baarinmenosta kysytään. Tietenkin luvan saa, jos ei ole syitä kieltää. Meillä tosin mies käy oikeasti harvoin baarissa, eli n. 3 kertaa vuodessa (=pikkujoulut, kesäjuhla ja joku muu tilaisuus, kuten kaverin tuparit tai varpajaiset). Minusta 3-5 kertaa kuussa on todella paljon. Sehän tarkoittaa viikottaista baarireissua.
En ole kysynyt keneltäkään lupaa sen jälkeen kuin täytin 18.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:31"]
[/quote]
No meilläpä on kavereita, aikaa ja rahaa, joten...
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:14"]
Mitä siitä tulisi, jos me molemmat päättäisimme aikuisina ja riippumattomina ihmisinä lähteä baariin juuri samana iltana?
[/quote]
Te ette olekaan itsenäisiä ja riippumattomia ihmisiä, koska teillä on huollettavia.
no onnee teille 26, meillä ei! t. 20
Ei siinä mustakaan ole varsinaisesti luvan kysymisestä aina kyse vaan ihan kohteliaisuudesta ja toisen huomioimisesta. Hullua olis jos on yhteiset pienet lapset ja toinen vaan menis ovesta ulos mitään ilmottamatta vaikka sitten sinne baariin tai menis ja huikkais että hän menee ny. Meillä ei todellakaan ole mitään oletusta että minä äitinä hoidan lapset iltapuuhiin ja nukkumaan ja sitten taas aamulla.. Eli kannattaa kysyä ennen kun menee ellei halua herätä kuuden maissa leikkimään legoilla baari-illan jälkeen :D
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:24"]
En koskaan sano "Menen tänään lenkille klo 20." vaan kysyn, että voinko lähteä kohta lenkille.
[/quote]
Minä en koskaan kysy lupaa. Vaimoni ei ole äitini. Saatan sanoa esimerkiksi: "Ajattelin mennä tänään iltakasin maissa lenkille". Ja siihen vaimoni sanoo: "Kuulostaa hyvältä. Kaipaatko seuraa?" tai "Unohditko, että meillä on saunavuoro silloin?"
Musta luvan kysyminen ja kieltäminen kuulostaa ikäviltä sanoilta. Sen sijaan omista menoista ei tietenkään voi vaan yksipuolisesti ilmoittaa, vaan niistä keskustellaan.
Mua kiinnostais, mitä tarkalleen tarkoittaa luvan pyytäminen? Kuvittelen, että keskustelu menee jotenkin näin:
- Hei vaimo, saisinko mennä baariin lauantaina?
- No et saa.
- Ai jaa no ei sit.
Sen sijaan esim. meillä keskustelu voisi mennä:
- Kalle pyys mua baariin huomenna. Onko ok, jos meen?
- Ai, mut munhan piti mennä illalla leffaan Tiinan kanssa. Entäs lapset?
- Ai niin, unohdin. No, meen joku toinen päivä Kallen kanssa.
Siis kukaan ei määräile toista.
Joo, kyllä meistä molemmat joutuvat kysymään lupaa iltamenoihinsa. Meillä ei ole mitään automaattista lapsenvahtipalvelua, esim. isovanhemmat eivät auta.
Miksi te naiset olette noin hirveän riippuvaisia?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:51"]
Musta luvan kysyminen ja kieltäminen kuulostaa ikäviltä sanoilta. Sen sijaan omista menoista ei tietenkään voi vaan yksipuolisesti ilmoittaa
[/quote]
Meillä voi.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:40"]
Tottakai pitää kysyä lupa, jos ei riitaa halua. Onneksi miestä ei baarit kiinnosta.
[/quote]
Ja ikää oli?
Kyllä meillä kumpikin "kysyy luvan", koska lapsiperheessä toisen poissaolo vaikuttaa siten, että toinen varaa illan lapsen kanssa olemiseen. Lähinnä siis tarkoitus varmistaa, että ei tule päällekkäisiä menoja. Mielestäni ihan normaalia kommunikointia.
Ei joudu, koska meillä ei ole lapsia.
Kysyy vaikka olen sanonut että riittää kun ilmoittaa menevänsä, kiltti tapaus. :)
Tietysti pitää kysyä lupa.Kun mies lähtee baariin,se tarkoittaa,että minä olen kotona vahtimassa lapsia,enkä esim leffassa kaverin kanssa.Siksi pitää tietysti neuvotella kaikki menot etukäteen.