Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kadehditko akateemisten elämää?

Vierailija
05.07.2021 |

Paremmat palkat, vakaammat työpaikat, parempi elintaso?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta duunarihommat. Minua kiinnostavat esim kielet, yhteiskuntateoria ja filosofia. Niitä opiskellaan yliopistossa ja niiden kanssa akateemiset ovat työkseen tekemisissä, kuten minä.

Vierailija
42/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ja luulen että akateemiset kadehtii minun elämää. Huomattavasti paremmat palkat ja leppoisaa okt elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ne meidän akateemiset naapuri tappelee pihalla istutuksien paikoista. Kaikki tuntemani akateemiset on ihan tavallisia talleroita ja muuten tunnen niitä paljon. Rahaa niillä on ehkä enemmän kouluun keskiverto duunarilla muttei muuta juurikaan. Osa ei matkustele ollenkaan.

Lisäksi progressiivinen verotus tasaa kivasti hieman korkeamman palkan lähes duunarin tasolle. Suurin osa "akateemisista" todellakin on ihan tavan tallaajia, tavallisissa työpaikoissa, keskimääräisillä palkoilla.

Vierailija
44/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oikeastaan. Olen itse ihan suorittavan tason duunari, mutta tunnen jonkin verran akateemisia kun on sama harrastus/intohimo. Suurin osa tosiaan saa parempaa palkkaa ja työaika on liukuva, mutta heillä on vastuuta ja pakollista sosiaalisuutta vähän liikaa omaan makuuni. Osa onkin aika väsyneitä. Itse olen ihan tyytyväinen kun saan olla rauhassa sellaiselta.

Vierailija
45/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en.

Suvussa joitain yliopiston käyneitä eikä heidän elämä nyt erityisen kadehdittavalta vaikuta. Perus lapsiperhe-elämää asuntolainoineen.

Vierailija
46/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnosta duunarihommat. Minua kiinnostavat esim kielet, yhteiskuntateoria ja filosofia. Niitä opiskellaan yliopistossa ja niiden kanssa akateemiset ovat työkseen tekemisissä, kuten minä.

Yliopistossa opiskellaan myös hammaslääketiedettä, logopediaa tai konetekniikkaa. Akateemisten palkkahaitarikin on yhtä leveä kuin opiskeluaineiden kirjo. Aika hankalaa yleistää mitään. Jostain syystä täällä akateeminen koulutus mielletään humanistiseksi tai yhteiskuntatieteelliseksi vaikka ovat pieni osa paletista.  Ja osa akateemisesti koulutettujen ihmisten töistä on hyvin "duunarityylistä" - tai samoja hommia voi tehdä myös useammanlaisella koulutustaustalla. Koska koulutus tuo vain pienen osan vaativissa töissä tarvittavasta osaamisesta, ne maisterinpaperit saa päntättyä kuka vaan keskivertoälyllä varustettu. 

Vierailija
47/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja en yhtään.

Ystäväpiirissäni on työtöntä tohtoria,  tutkijoita, lääkäreitä, taiteen maistereita sekä graafiseltä että teatterikorkeasta ja muita akateemisia.

Osa onnettomia ja työttömiä ja osa todella upeissa duuneissa, kuten diplomaatteina ja politiikassa.

Rahaa on mahdollista tienata enemmän, mutta kun ei sitäkään kaikilla akateemisilla ole ja tunnetusti rahalla saatava turvallisuus tekee onnellisemmaksi.

Vierailija
48/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua suoraan sanoaen vtuttaa miten moni täälläkin aloittaa lauseensa "olen akateeminen"...ja perään kaikki muu humblebrag. Hienoa varmaan elää tuollaisessa paremmuuden tunteessa.

Vierailija
49/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain mielessä(kadehtia ei ehkä ole oikea sana), mutta en noiden asioiden takia.

Tuntemillani akateemisilla ei ole erityisen korkea elintaso, onpa joillakin ongelmia, jotka tavallisesti yhdistetään kouluttamattomuuteen.

Vierailija
50/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisuudella ei nykyisin ole sitä merkitystä kuin mitä sillä oli menneisyydessä. Esim. ICT- alalla AMK- tutkinto ja muutama oikea sertifikaatti ovat paljon arvokkaampia kuin pelkkä KTM:n tutkinto.

Lisäksi mitä vanhempi tutkinto on, sitä vähemmän sillä on työmarkkinoilla painoarvoa.

On toki akateemisia tutkintoja kuten matematiiikka jossa vaaditaan kykyä monimutkaiseen ajatteluun sekä niiiden soveltamistaitoja mutta myös paljon akateemisia tutkintoja joissa luetun sisäistämisellä ja kohtuullisilla kirjallisilla taidoilla saa tutkinnon.

Olen itse akateeminen eli kyse ei ole ketusta ja happamista pihlajanmarjoista.

Vierailija
51/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ajatellut "akateemisten elämää" jotenkin muista erillisenä ilmiönä. Sielläkin on aloja niin monenlaisia, että monta kertaa ammattikoulupohjainen yrittäjä tienaa enemmän. En varsinaisesti kadehdi ketään, mutta olisihan se kivaa jos rahaa olisi oikein kunnolla, ihan sama millä meriiteillä se on hankittu.

Vierailija
52/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ja luulen että akateemiset kadehtii minun elämää. Huomattavasti paremmat palkat ja leppoisaa okt elämää.

Nautitko työstäsi? Saatko toteuttaa itseäsi?

Vierailija
53/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemiset pimpsloorat ovat löysähköjä ja telineensä lahnoja.

Vierailija
54/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kannattaa kyllä kadehtia.

T: Akateeminen työtön

Vierailija
55/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisuus ei tuo automaattisesti hyvää elämää, vaan koulutus antaa mahdollisuudet rakentaa uraa.

Vierailija
56/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadehdi, olen ihan tyytyväinen omaan elämääni. Näin viisikymppisenä olen onnellinen lapsistani ja miehestäni. Ovat se tärkeimmät ja pidemmissä opinnoissa ehkä isoin asia itselleni oli, että olisi siirtänyt lasten saamista myöhemmäksi, kun koin että vakituinen työpaikka on ensin hyvä olla.

En tiedä mitä enemmän positiivista akateemisuus olisi tarjonnut elämääni. Jo nyt olen vaativissa asiantuntijatehtävissä, enkä usko että olisin työelämässä sen kummemmissa hommissa korkeammalla koulutuksella. En kuitenkaan olisi halunnut edetä työelämässä ja minulla on ollut halu priorisoida perhe-elämään. Lisäksi en edes koe, että eteneminen olisi vaatinut akateemisuutta.

Vierailija
57/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mulla on sama palkka, kuin ystävälläni joka on akateeminen ja virassa. Ero on se, että ystäväni ei työpäivän jälkeen jaksa muuta kuin nukkua. Menee yöunillekin yhdeksältä. Lisäksi minä tiputan työtavarat heti kun vuoro päättyy, kaverilla taas työpäivä saattaa jatkua jopa iltakuuteen vaikka meni seitsemältä. Eli ei se edes voi sopia mitään menoja, kun ei se ikinä tiedä koska pääsee lähtemään.

Vierailija
58/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Mulla on sama palkka, kuin ystävälläni joka on akateeminen ja virassa. Ero on se, että ystäväni ei työpäivän jälkeen jaksa muuta kuin nukkua. Menee yöunillekin yhdeksältä. Lisäksi minä tiputan työtavarat heti kun vuoro päättyy, kaverilla taas työpäivä saattaa jatkua jopa iltakuuteen vaikka meni seitsemältä. Eli ei se edes voi sopia mitään menoja, kun ei se ikinä tiedä koska pääsee lähtemään.

Minulla juuri toisinpäin. Olen opettaja ja jaksaisin työpäivien jälkeen ja viikonloppuisin tehdä vaikka mitä, mutta duunariammatissa oleva ystäväni on aina kovin väsynyt ja hyvällä tuurilla jaksaa sunnuntaina tavata.

Vierailija
59/59 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nautitko työstäsi? Saatko toteuttaa itseäsi?

Kyllä ja kyllä. Niin vapaalla kuin töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi