Kadehditko akateemisten elämää?
Paremmat palkat, vakaammat työpaikat, parempi elintaso?
Kommentit (59)
Ai on vai? Aika järjetön kuvitelma, että kaikki akateemiset elävät homogeenista, samanlaista elämää.
Todellisuudessa vaikkapa pätkäapurahoilla sinnittelevät humanistit tai kirjastonhoitajat tai kunnallishallinnon alemmat virkamiehet eivät elä laisinkaan tuolla lailla.
Itse olen YTM ja toimittaja, ja vaikka nyt viisikymppisenä ansaitsen viitisen tonnia bruttona kuussa, ei se ole kovin kummoinen liksa kun sitä vertaa alallaolovuosiin (32), vastuisiin (kolmisenkymmentä alaista) ja vaativuuteen (epäsäännöllinen vuorotyö, päivittäiset deadlinet, ilmaista päivystystä kellon ympäri). Moni våhemmän koulutettu ansaitsee enemmän ja helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
En kadehdi akateemisia, ovat hirveän tylsiä ihmisiä. Siksi en halunnut yliopistoon opiskelemaan, koska näen sen tylsänä paikkana. Siellä vallitsee vain tietyn muotin ajattelu, ei sovi minulle. Akateemiset ovat harmaita ja tylsiä. Olen itse taiteellinen ja rakastan vapautta, en näe akateemisuudessa mitään vapautta, päinvastoin. Tylsiä harmaahiiriä harjoittamassa akateemisuuttaan.
Joo, tosi tylsiä, harmaita, ankeita ja tylsiä. Ja tylsiä, vai sanoinko sen jo? Joka tapauksessa tosi tylsiä ihmisiä.
Olen akateeminen, eikä ole mitään noista. Ap tarkoittaa varmaan lääkäreitä ja lakimiehiä?
Itse ihmettelen kun akateeminen tuttu pariskunta osti remontoitavan omakotitalon.
He olisivat saaneet peruskorjatun talon lähes samaan hintaan. Talot olivat samaanaikaan myynnissä. Tästä talosta lohkottiin tontti ja siitä uudet omistajat saivat 80 000 e. Tämä talo ei tutulle kelvannut😎
Nyt tämä pariskunta on rampannut 10 vuotta tätä taloa. Ei ole ollut halpaa eikä helppoa. Yläkerta on nytkin auki ja talo muutenkin ränsistynyt. Heidän tontista ei saa lohkoa tonttia.
Toinen on KTM eikä nähtävästi ymmärrä talousasioista mitään.
Mitä erityistä akateemisuus oikeastaan määrittelee? Nuo alussa mainitut voi olla kellä vaan hyvin pärjänneellä.
Toisaalta ei kaikki akateemisen koulutuksen vaativat työt ole hyväpalkkaisia tai varmoja. Osa toki on.
En osaa sanoa akateemisten elämästä millaista se on. Kait on niin monta erilaista elämää kuin on akateemikkoakin. Voi olla rahapulaa ja avioeroa taustalla elämässä, vaikka koulutustaso korkea olisikin. En voi siis sanoa kadehtivani. Ennemminkin ihailen sitä, jos ihmisellä on kunnianhimoa jotain alaa kohtaan, että opiskelee ahkerasti ja nauttii myöhemmin ns. työnsä hedelmistä. Se on täysin ansaittua, kun sen eteen on tehnyt paljon töitä ja on ollut sinnikäs🙂
En kadehdi kenenkään elämää. Olen pienipalkkainen duunari, työni ei ole kuitenkaan tylsää enkä joudu raatamaan vaan minulla on myös mukavasti vapaata. Rahat riittävät tarpeisiini ja katto on pään päällä. Tieto ja sivistys taas ovat kaikkien halukkaitten ulottuvilla.
No ei tod. ole automaattisesti paremmat palkat :D Putkimies ja moni muukin duunari tienaa takuulla enemmän ;)
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen kun akateeminen tuttu pariskunta osti remontoitavan omakotitalon.
He olisivat saaneet peruskorjatun talon lähes samaan hintaan. Talot olivat samaanaikaan myynnissä. Tästä talosta lohkottiin tontti ja siitä uudet omistajat saivat 80 000 e. Tämä talo ei tutulle kelvannut😎
Nyt tämä pariskunta on rampannut 10 vuotta tätä taloa. Ei ole ollut halpaa eikä helppoa. Yläkerta on nytkin auki ja talo muutenkin ränsistynyt. Heidän tontista ei saa lohkoa tonttia.
Joillekin remppaaminen on rakas harrastus ja elämäntapa.
Jaa-a. Kyllä taitaa raksamies urakkahommissa tienata paremmin kuin minä. Paperimiehistä nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla ne meidän akateemiset naapuri tappelee pihalla istutuksien paikoista. Kaikki tuntemani akateemiset on ihan tavallisia talleroita ja muuten tunnen niitä paljon. Rahaa niillä on ehkä enemmän kouluun keskiverto duunarilla muttei muuta juurikaan. Osa ei matkustele ollenkaan.
Siis velkaa niillä on ehkä enemmän. Vai maksetaanko heille ensimmäisessä työpaikassa tuliais rahaa joku 50 000€ että saa käytetyn Mersun ostettua ?
Vierailija kirjoitti:
No ei tod. ole automaattisesti paremmat palkat :D Putkimies ja moni muukin duunari tienaa takuulla enemmän ;)
Totta. Toisaalta harvapa hakeutuu yliopistoon ihan vaan sen palkan takia. Useimmiten on muitakin syitä opiskella.
Akateemikkoja ei sitten ole Suomessa montaa, oliko 10-20. Akateemisia on aika monta ja sekaan mahtuu kaikenlaista menijää.
Kyllä lastentarhanopettaja, kirjastotäti tai museoamanuenssi varmasti allekirjoittavat ap:n käsitykset akateemisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla ne meidän akateemiset naapuri tappelee pihalla istutuksien paikoista. Kaikki tuntemani akateemiset on ihan tavallisia talleroita ja muuten tunnen niitä paljon. Rahaa niillä on ehkä enemmän kouluun keskiverto duunarilla muttei muuta juurikaan. Osa ei matkustele ollenkaan.
Siis velkaa niillä on ehkä enemmän. Vai maksetaanko heille ensimmäisessä työpaikassa tuliais rahaa joku 50 000€ että saa käytetyn Mersun ostettua ?
Ei nelikymppisillä ole enää kuin korkeintaan sijoitusvelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ex duunari nyk. eläkkeellä. ja tehnyt talooni remppaa yli 20 vuotta. Olisin voinut ostaa uudenkin tai rakennuttaa mutta kun en halua.
En. Olen onnellisempi mitä keskiverto akateeminen. Itseasiassa luulen kuuluvani onnellisimpiin ihmisiin mitä täällä pallolla elää. Olen myös harkinnut, että jään työttömäksi, koska nykyinen yhteiskuntarakenne kannustaa siihen ja näin minulla jäisi enemmän aikaa nauttia maailmasta.
Itse opiskelin kun huomasin etten saa tarpeeksi tyydytystä putkimiehen hommista. Vuoden jälkeen jo joka päivä tuntui samalta ja ei ollut haasteita. Kuviot oli pienet ja työkavereilla rasvaiset jutut. Voi sitä pilkan määrää kun kuuluvat että menin opiskelemaan. Vanhemmat kollegat onnittelivat ja sanoi sen olevan paras ratkaisu.
Nyt on maailma kierretty ja asuttu ties missä. Menojalka vie vieläkin ja pysähdyn sitten eläkkeellä parhaaseen katsomaani paikkaan. Rahaa on tullut mutta myös mennyt enemmän kuin pari duunaria tienaa koko elämänsä aikana.
Kai te nyt ymmärrätte, että ap esitti kysymyksen, eikä alapeukuttaminen ole vastaus kysymykseen.
Olen työtön maisteri. - Ja vaikka saisin "oman alaini" töitä, kuten tavoitteenani on, niin olen 95% varma, että esimerkiksi ammattikoulusta veljeni tienaisi minua paremmin. - Eikä siinä mitään. Kyllä hän varmasti päässee halutessaan nauttimaan myös, ainakin osaksi "akateemisuuden eduista" kun käy meillä sisaruksilla kylässä tai vanhempiemme (tohtori ja maisteri) luona; tai joku tai jokut meistä hänen luonaan.
Eikö akateeminen vapaus ole oikeaa vapautta?