Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kissa saa pelottavia kohtauksia

Vierailija
08.07.2014 |

Epäilen että mun kissalla "ei ole kaikki kotona".

kissa on 2 vuotias siamilainen leikattu kolli, tulee toimeen koirien kanien ja muiden kissojen kanssa täydellisesti. Mutta joka päivä kissa katsoo ulos, mouruaa, maukuu,karvat pystyssä ja sähisee. Sitten kissa kääntyy yleensä minua tai muita eläimiä päin, ja hyökkää. Se raapii ja puree tosi lujaa ja ei meinaa lopettaa. Mun puolesta se sais hyökätä mun päälle mutta ei toisten eläinten. Niinkuin sanoin,se tulee toimeen erinomaisesti mun ja eläinten kanssa,mutta siinä yleensä tasan puoli seitsemän illalla kissalla kilahtaa.

Kerran yritettiin tehdä niin, että ennen kuin kissa saa tämän kohtauksen lähdettiin koko porukka talosta pois noin tunniksi, mutta sitten kissa odotti ovella ja hyökkäsi koiran kimppuun.

Tää varmaan kuulostaa tosi naurettavalta tää juttu, mut apua tarvittais. Ei jaksais joka päivä tulla kissan raadeltavaksi. En halua lopettaa kissaa koska on mulle hyvin rakas.

apua...

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei normaali kissa leikkiessään täysillä pure tai kynsi, ainakaan perheenjäseniä. Kissanomistajat varmaan tietävät mitä tarkoitan. Kannattaisi käyttää se katti tarkastuksessa ainakin.

Vierailija
22/39 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tekee ulkoiluttaessa samaa. Hyökkää yllättäen pohkeeseen kiinni silmittömästi. On aika pelottavaa ja kyse ei takuulla ole leikistä.

Minä olen yhdistänyt tämän reviirikäyttäytymiseen. Haistaa ehkä jonkun muun kissan merkkailut ja menee siitä jotenkin sekaisin. Olen kyllä lopettamistakin miettinyt. Eläinlääkärissä ei ole kissasta vikaa löydetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 17:06"]

18 kommentoi feliwaysta: Kokeilla voi, meillä vaan pahensi tilannetta nuo feromonijutut. Tai no, haihduttimesta en tiedä vaikuttiko mitenkään, suihkettakin kokeiltiin, siihen kissa suhtautuin HYVIN epäluuloisesti, esimerkiksi jos sitä oli meidän käsissä, niin suhtautui vihaisesti myös meihin. Ei mitään apua siis meillä ollut. Joillain kai on toiminut.

[/quote]

19 vastaa: Joo, riippuu varmaan kissasta ja ongelmasta. Mulla vuosia sitten rauhoitti kissaa joka pidempään sairastaessaan vaikutti stressaantuneelta.

Täällä AP:lle (jos feliway ei oo tuttu) asiaa feliway-kokemuksista:

http://www.kissamaailma.net/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1115925435

http://keskustelu.suomi24.fi/node/3516937

Vierailija
24/39 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissoillakin on mt-ongelmia. Epilepsia, kilpirauhasen liikatoiminta, kasvain... Lekurissa selviää.

Vierailija
25/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on leikkikaveria vailla, leikittäkää sitä!!

Vierailija
26/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että menette el.lääkäriin.

Leikissä eläin ei satuta (paitsi vahingossa).

Kyseessä voi olla esim kipu, jonka kissa luulee tulevan ulkoa.

Vierailija
27/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa aina samaan kellonaikaan kun tuijottaa ikkunasta ulos? Olisiko siellä ulkona jokin äänenlähde mikä käynnistyy tuohon aikaan ja kissa ei siitä tykkää? Niillähän on tarkempi kuulo kuin meillä.

Vierailija
28/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että menette el.lääkäriin.

Leikissä eläin ei satuta (paitsi vahingossa).

Kyseessä voi olla esim kipu, jonka kissa luulee tulevan ulkoa.

Ihan samaa mieletä, nopeasti lääkäriin!

t. myös siamilaisen omistaja

Vierailija
29/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kuin joltain harhoilta. Mulla on ollut monta kissaa, ja yksikään ei ole noin käyttäytynyt. Kerran olen kynnestä saanut, ja silloin se säikähti jotain, oli sylissä. 

Vierailija
30/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinlääkärillä kannattais pistäytyä. Toki voi olla jonkun metsästysvietin aktivoituminen tai sitten voi olla tosiaan joku aivotapahtuma esim. cluster-päänsärkykohtaus tai aivokasvain. eläin voi hyökätä kohti jos sillä on ankara kipukohtaus. Se on joskus vaistotoimintaa ankarissa kipukohtauksissa kun keho tulkitsee kivun, että se on hyökkäyksen kohteena ja pitää puolustautua.

toki kissa hyökkii ihmisiä ja eläinkavereitaan huvin ja urheilun kannalta mutta siitä huomaa ettei se ole tosissaan vihainen ja haluaa vain leikkiä, koheltaa ja painia lajityypilliseen tapaan vaikka joskus siinäkin tapahtuu ylilyöntejä eli kisu käyttää kynsiä ja hampaita reippaammin kun ei tajua, että ihmisen iho on paljon herkempi ja ohuempi kuin kisun nahka.

Jos kissa on vanha, sillä voi olla dementiasta johtuvia vainoharhaisuuskohtauksia. Siihen auttaa jotkut rauhottavat lääkkeet.

Toisaalta tuo kesken leikin ikkunalle kapuaminen ja mouru voi viitata siihen, että kisu "ottaa leikin liian tosissaan" eli sillä pamahtaa villikissan vaistot päälle ja sivistyksen pintakuori häviää. Kissa "villiintyy", se ei enää "leiki" vaan vaistot on ottanut täysin vallan ja se on villipeto kunnes sen ylivirittynyt hermosto rauhottuu ja se on taas mukava kotikissa. Tällaisille herkkähermoisille kisuille pitkät ulkoilulenkit luonnossa on parasta terapiaa. Ulkoilulenkit ei paradoksaalista kyllä, aktivoi kissaa riehumaan kotona lisää, vaan tyynnyttää kissan mielen. Kissa on rauhallinen ja sopuisa. Se tekee hyvää kissan hermoille.

Vierailija
31/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä vuotta vanha aloitus, jos ette huomanneet.

Vierailija
32/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka näitä nostaa?

Vierailija
33/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on tosiaan paljon keskustelua syntynyt siitä että kissan pitää leikkiä. En muistanut mainita aloituksessa että yleensä leikin kesken kissa menee ikkunalaudalle ja mouruaa. Kohtauksen jälkeen se siis hyökkää. Menee piiloon pariksi minuutiksi ja tulee taas leikkimään. Oon ehkä vainoharhainen mut mun mielestä se on tosi tosi outoa.

ap

Tästä tulee mieleen, että stimuloituuko kissa liikaa leikin aikana? Jotkut kissat esim. saattaa alkaa raivoisasti purra ja raapia kun niitä on hetken aikaa rapsutellut ja sislitellyt. Se ylistimuloituu ja "räjähtää" ja on usein heti kohta sitten aivan kuin hämillään ja ihmeissään mitä tapahtui. Tämä muistuttaa sitä.

Siihen auttaa usein leikkituokiot pitkin päivää. Energia ei ehdi lataantua ja purkautua sitten räjähtämällä. 

Toinen asia voi olla, että kissa näkee ulkona jotain pelottavaa/ärsyttävää joka saa sen purkamaan kiukkunsa lähimpään kohteeseen. Tiedän tapauksen missä kissa illalla käyttäytyi juuri noin, ja syytä kun etsittiin kauan ja perusteellisesti selvisi, että ohi ajavien autojen lyhdyt kajasti pihaan sellaisen välähdyksen ohi ajaessaan. Se pelotti tai ärsytti kissaa. 

Tietysti on hyvä tarkistuttaa eläinlääkärillä, ja jos on mahdollista löytää kissojen käytökseen perehtynyt ihminen jonka kanssa pähkäillä. Kissojen sielunelämä on salaperäistä!

Vierailija
34/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh

Vierailija
35/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä se siellä ulkona näkee? Olisko joku kissa?

Vierailija
36/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miau 🐈

Vierailija
37/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo monta kissaa elämän aikana omistaneena eivät koskaan hyökänneet kenenkään kimppuun.Ilmeisesti tuo on jo erään kirjoittajan tekemä diagnoosi eli päässä on kasvain .

Vierailija
38/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä se ulos riehumaan.

39/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin kissa oli aamulla herätessään ihan normaali mutta yhtäkkiä päivän aikana meni ihan oudoksi ja alkoi kaatuilla sitten kaatui lopullisesti ja kun kokeiltiin pysyikö pystyssä ei enää pysynyt tekivät sitten sen kaikista raskaimman päätöksen

Minun mielipidettä ei kysytty vaikka periaatteessa kyse oli minun kissastani

Minä häntä ruokein minä hänen kanssaan eniten olin minun kanssa hän nukkui ja minä tein hänelle nukkuma paikkoja

Olisin estänyt eutanasian mutta siinä tilanteessa ei ollut voimia siihen

Ei siksi että olisin halunnut hänen kärsivän ei todellakaan siksi

Sen takia jos jotakin olisi ollut vielä tehtävissä

Vaikka sekin on myönnettävä että tilanne oli lohduton

Pentti Karvonen 36 vuotta ou jee

😜🍗🚀🍻🔪🇬🇷🍆🍺💓🇫🇮🍑

Tässä teille palkinto kas näin........

🐒💨 🐒💨 🐒💨 🐒💨 🐒💨

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi