Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikeudet auton ajamisessa

Vierailija
17.02.2026 |

Olen saanut ajokortin vuonna 2011. Olen ajanut autoa säännöllisesti tuosta ajankohdasta lähtien ja viimeiset 5 vuotta päivittäin. Tästä huolimatta minulla on vaikeuksia auton kanssa. En osaa parkkeerata kunnolla ja muutenkin on jotenkin vaikeaa. Luotto omiin kykyihin ja ajotaitoihin on todella heikko. Samalla myös pelkään ajamista todella paljon. Olen ollut syyttömänä osapuolena kahdessa peräänajossa ja en tiedä onko tällä voinut olla vaikutusta ajopelkoon. Tilanne on kurja sillä tarvitsen töihin pääsemiseen autoa. 

Kaipaan ehkä vertaistukea tai jotain vinkkejä miten tulisin varmemmaksi auton kanssa ja miten pääsisin ajopelosta eroon.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä julkisia ja unohda autoilu. 

Vierailija
2/12 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele tyhjällä parkkipaikalla ruutuun ajamista  

Ota pari ajotuntia autokoulussa, jos siellä osaisivat selittää, mikä sua häiritsee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajoit perään niin olit syyllinen.

Vierailija
4/12 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologista harjoittelua ja positiivisia mielikuvaharjotteita. Ajat vaan ja hoet kokoajan etteihän tässä ole mitään ongelmaa ja että sä oot itseasiaasa ihan hyvä.

Älä ruoki itse itsellesi ajamisenpelkoa, älä ole itsesi pahin vihollinen vaan käännä ajatuksesi vaikka väkisin positiiviseksi. Lopeta ongelmien etsiminen ja vatvominen, keskity tekemiseen.

Vierailija
5/12 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin ei pääse julkisilla. Työmatka on 40km suuntaan. 

Vierailija
6/12 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajoit perään niin olit syyllinen.

Perääni ajettiin, kun oli pysähtynyt punaisiin liikennevaloihin ja toisella kerralla, kun odotin, että lapsi pääsee suojatien yli. 

Vierailija
7/12 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin ei pääse julkisilla. Työmatka on 40km suuntaan. 

Muuta lähemmäs

Vierailija
8/12 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kolarit on pahoja. Kesti vuoden alkaa uskoa etä 99,9% kanssakuskeista väistää risteyksessä. Ja sama vuosi meni etten itse jarruttanut siinä samaisessa risteyksessä vaikka on etuoikeus. Harmi että jouduin ajamaan siitä päivittäin, ei voinut kiertää. Ja pelkkä peltikolari, ei loukkaantumisia.

Teinille yritän sitä.ruutuun ajamista opettaa. Autokoulun jälkeen voi valita ruutunsa, ei tarvi änkeä ahtaimpasn eikä taskuparkkiin.  Nokka edellä on mun mielestä helpompaa kuin tähdätä peruuttamalla. Sitä pitää vain harjoitella.

Vierailija
9/12 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kolarit on pahoja. Kesti vuoden alkaa uskoa etä 99,9% kanssakuskeista väistää risteyksessä. Ja sama vuosi meni etten itse jarruttanut siinä samaisessa risteyksessä vaikka on etuoikeus. Harmi että jouduin ajamaan siitä päivittäin, ei voinut kiertää. Ja pelkkä peltikolari, ei loukkaantumisia.

Teinille yritän sitä.ruutuun ajamista opettaa. Autokoulun jälkeen voi valita ruutunsa, ei tarvi änkeä ahtaimpasn eikä taskuparkkiin.  Nokka edellä on mun mielestä helpompaa kuin tähdätä peruuttamalla. Sitä pitää vain harjoitella.

Pelkoa minullekin on jäänyt. Sen huomaan. Esimerkiksi en luota, että ihmiset noudattavat valoja ja jos näen että kolmion takaa lähestyy auto, alan lähes vaistomaisesti jarruttaa, koska pelkään että sieltä tullaan päälle. Toisessa perään ajossa sain keskivaikean retkahdusvamman, joka kyllä parani kuntouksella ja ajan kanssa. 

Vierailija
10/12 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajaa päivittäin niin miten se ajotaito voi olla kehittymättä?

Vierailija
11/12 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee WoWolla. 

Vierailija
12/12 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee WoWolla.