Arvo Ylppö opetti että lapsen saa ottaa syliin vain 4h välein
Kommentit (9)
Niin minuakin ruokittiin 4 tunnin välein (synnyin -80), mutta syliin ottamisesta en ole tullut kysyneeksi.
Se nyt oli semmosen natsiajan kasvatti. Paljon muutakin hullua tapahtui silloin.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 17:21"]
Se nyt oli semmosen natsiajan kasvatti. Paljon muutakin hullua tapahtui silloin.
[/quote]
Ylppö taisi opiskella lääketiedettä Berliinissä jo keisarikunnan aikaan, joten sanoisin pikemminkin preussilaisen kasvatuskoulukunnan edustaja.
Olenkin miettinyt, että koska tämä Ylpön palvonta alkaa laantua.
Kylmä kasvatus on saanut kyllä paljon tuhoa aikaan tässä maassa. Auktoriteettipelkoiset ihmiset ovat ottaneet jopa kirjaimellisesti kaikki kylmän ja julman sedän ohjeet kuuntelematta itseään ja lasta, miltä tuntuu ja mikä toimii heillä parhaiten.
Ylppö piti tiukan säännöllisiä elämäntapoja jopa vaarallisena, sillä kaavoihin kangistunut elimistö ei välttämättä jousta yllättävissä tilanteissa. 1920-luvulla hän teki mielestään virheen opettaessaan, että sylivauvalla pitää olla säännölliset ruoka-ajat, joiden välissä vauva saa vain vettä.
Lapset ovat erilaisia. Ei pidä noudattaa orjallisesti mitään kaavaa, Ylppö totesi Ihmisen ääni -muistelmateoksessa.
Nykyisen ihmisen geenit ovat muovautuneet kivikauden oloihin. Siellä mikään ei ole säännöllistä, joten ajatteleva ihminen kai voi päätellä mikä on parasta.
Synnyin 70-luvulla ja silloin synnytyssairaalassa neuvoivat äitiäni, että vauvaa syötetään 4 tunnin välein ja muina aikoina ei saa ottaa syliin, ettei totu siihen. Niinpä äiti sitten syötti minua 4 tunnin välein enkä edes itkenyt muulloin, olin pullolapsi. Olin varmaan maailman helpoin kakara.