Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraiden kielten opiskelu koulussa muissa maissa?

Vierailija
05.07.2021 |

Voiko esim. Usassa läpäistä "peruskoulun" lukematta yhtään mitään vierasta kieltä? Tai Venäjällä? Kiinassa?

Onko Euroopassakin maita joissa ei ole pakko lukea vierasta kieltä?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyennyt myöskään kommunikoimaan ranskaksi, koska ymmärsi vain ja ainoastaan täysin virheetöntä ranskaa sieltä omasta maakunnastaan.

Höpöhöpö!

Et ole yhtään ranskalaista koskaan tavannut? Tuollaisia ne ovat. :D Sanovat turistille päin naamaa, että sinä et näköjään puhu ranskaa, kun tämä parhaansa yrittää. Missä tahansa muussa maassa ollaan iloisia, että meidän kieltä yritetään puhua. (Paitsi englannikieliset suhtautuvat samaan asiaan itsestäänselvyytenä, mutta hekään eivät ole noin väheksyviä.)

Olen asunut Pariisissa. Tämä sterotypia on roskaa! Tällaista ei sattunut kertaakaan.

Olen kirjaimellisesti ollut tilanteessa, missä tuo on sattunut. Noilla sanoilla. Huono tuuri varmaan sitten.

Sen jälkeen, kun tätä höpinää on kuullut vuosikymmeniä, en usko siihen ollenkaan.

Pahoittelen. Tämä todellakin tapahtui, sijainti Pariisi. Ehkä tuolla Ranskan maaseudulla tosiaan ollaan ystävällisempiä, kuten toinen kommentoija kuvaa. Olisi mukavaa, jos näin olisi.

Vierailija
62/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyennyt myöskään kommunikoimaan ranskaksi, koska ymmärsi vain ja ainoastaan täysin virheetöntä ranskaa sieltä omasta maakunnastaan.

Höpöhöpö!

Et ole yhtään ranskalaista koskaan tavannut? Tuollaisia ne ovat. :D Sanovat turistille päin naamaa, että sinä et näköjään puhu ranskaa, kun tämä parhaansa yrittää. Missä tahansa muussa maassa ollaan iloisia, että meidän kieltä yritetään puhua. (Paitsi englannikieliset suhtautuvat samaan asiaan itsestäänselvyytenä, mutta hekään eivät ole noin väheksyviä.)

Olen asunut Pariisissa. Tämä sterotypia on roskaa! Tällaista ei sattunut kertaakaan.

Olen kirjaimellisesti ollut tilanteessa, missä tuo on sattunut. Noilla sanoilla. Huono tuuri varmaan sitten.

Sen jälkeen, kun tätä höpinää on kuullut vuosikymmeniä, en usko siihen ollenkaan.

Pahoittelen. Tämä todellakin tapahtui, sijainti Pariisi. Ehkä tuolla Ranskan maaseudulla tosiaan ollaan ystävällisempiä, kuten toinen kommentoija kuvaa. Olisi mukavaa, jos näin olisi.

Olen kuullut että pariisilaiset on niille maalaisillekin oikeasti epäystävällisiä. Mun siskon mies on kanadanranskalainen ja häntäkin tylyttivät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Latinaa???

Joissain maissa vielä arvostetaan perinteistä sivistystä.

Kuten Suomessa, terkuin kolme vuotta latinaa peruskoulussa opiskellut.

Vierailija
64/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö!

Ihmiset ovat toistuvasti tuoneet tämän asian sinulle esiin jo vuosikymmeniä? Eikö se ole vähän outoa, että perätöntä asiaa nostetaan tuolla lailla esiin? Ei mulle ainakaan kukaan ole tullut puhumaan vaikkapa vaaleanpunaisista elefanteista vuosikymmeniä. Ei sellainen asia tule juuri koskaan kenellekään mieleen, koska vaaleanpunaisia elefantteja ei ole.

Vierailija
65/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa, englantilaisessa yksityiskoulussa tyttäremme (6v.) aloitti kielten opiskelunsa: englanti, espanja, saksa ja ranska. Kaikissa kielissä oli natiivi opettajat, kielitunteja oli päivittäin ja opetus oli tehokasta. Ko kielistä oppilaat suorittivat myöskin koulun ulkopuolella järjestettäviä virallisia kielitutkintoja. Kotona äiti eli minä opetin hänelle suomen kieltä, jonka hän nyt hyvin hallitseekin muiden kielten lisäksi:)

Suurin osa lapsista ei käy yksityiskouluja joten ne eivät anna oikeaa kuvaa maan koulujen kieltenopetuksesta.

Olen itse käynyt Suomessa kielikoulun ja vaikka minä luin koulussa kuutta kieltä, joista nyt aikuisena puhun sujuvasti neljää, en ole mitenkään esimerkki keskiverto suomalaisesta peruskoulun käyneestä.

Sisälukutaitoa et sitten oppinutkaan, edes suomeksi.

Häh?

Vierailija
66/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö!

Ihmiset ovat toistuvasti tuoneet tämän asian sinulle esiin jo vuosikymmeniä? Eikö se ole vähän outoa, että perätöntä asiaa nostetaan tuolla lailla esiin? Ei mulle ainakaan kukaan ole tullut puhumaan vaikkapa vaaleanpunaisista elefanteista vuosikymmeniä. Ei sellainen asia tule juuri koskaan kenellekään mieleen, koska vaaleanpunaisia elefantteja ei ole.

Argghhhhh! IHMISET, JOTKA TUSKIN OVAT KOSKAAN RANSKALAISTA IHMISTÄ NÄHNEETKÄÄN! Ja joskus käyvät Ranskassa, ja kas kummaa, "just sellaisia ne ranskalaiset ovat", vaikka mitään tuollaista ei ole edes tapahtunut. Netti on täynnä tätä pseudotietoa!

Vierailija
67/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Kokemusta vain saksalaisesta koulusta. Englanti tuli 1. luokalla, ranska 6. luokalla ja 8. luokalla sai valita italian ja espanjan välillä. Joissakin kouluissa myös pitkä latina ranskan tilalla (ja ranska myöhemmin). 

Onko kaikissa kouluissa siellä noin vai vain osassa?

En ole sama henkilö, jolle vastasit. Riippuu siitä, mihin kouluun menet 4. luokan (tai joissakin osavaltioissa 6. luokan) jälkeen: a) Hauptschule (9. luokkaan saakka, myös 10. luokka mahdollinen), b) Realschule (10. luokkaan saakka) vai c) Gymnasium (12. tai 13. luokkaan saakka, johtaa johtaa ylioppilastutkintoa vastaavaan tutkintoon). Hauptschulessa opetetaan yleensä vain englantia. Realschulessa on mahdollista valita kielilinja, jolla opiskellaan englannin lisäksi ranskaa (voi kyllä riippua osavaltiosta tai ihan koulustakin, voiko vaihtoehtona olla joku  muukin kieli) ja Gymnasiumissa pitää opiskella englannin lisäksi vähintään yhtä toista kieltä (yleensä ranska tai latina). Lisäksi Gymnasiumissa voi halutessaan opiskella myöhemmin myös espanjaa tai italiaa (ehkä muitakin kieliä). Yhtenäiskouluissakin on yleensä samat kielivaihtoehdot, linjasta riippuen.

Uskomatonta, että Saksassa, joka on järkevä maa, opiskellaan LATINAA. Turha, kuollut kieli.

Vierailija
68/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Latinaa???

Joissain maissa vielä arvostetaan perinteistä sivistystä.

Pah, niitä perinteisen sivistyksen kirjoituksia on kyllä käännettynäkin.

Vierailija
69/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hollantilaisessa lukiossa lapsemme lukee ranskaa, saksaa, englantia, latinaa ja kreikkaa

Hollantilaiset ovatkin kielitaitoista porukkaa ja heillä on sama etulyöntiasema kuin pohjoismaalaisilla koska TV-ohjelmia ja elokuvia ei dubata, joten kuulevat muutakin kuin omaa kieltään.

Hollantilaisilla on vielä se etu, että hollanti kuulostaa ihan saksan ja englannin sekoitukselta. Olen joskus lukenut, että englantia äidinkielenään puhuvalle on hollanti helpoin vieras kieli. Oletan, että hollantilaisille sekä saksa että englanti ovat helppoja kieliä.

Vierailija
70/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Latinaa voi opiskella Suomessakin, mm. Helsingissä ja Turussa ja varmasti muuallakin. Hyödyllinen oppiaine esimerkiksi niille jotka suuntaa opiskelemaan lääketiedettä tai kieliä.

No jaa, koko muu perhe on käynyt lääkiksen ja totesivat minulle, että turha on opiskella latinaa sen vuoksi, mieluummin panostaa muihin kieliin senkin energian. Oma lapseni pohti juuri sitä, että hakisiko latinaluokalle, kun yläkoulussa sitä voisi opiskella. Ei hänellä ole muuta mielenkiintoa ko. kieltä kohtaan.

Vierailija
71/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kenenkään pakko lukea latinaa. Mutta kyllä se on monipuolisesti hyödyllinen kieli ja avain mm. merkittävään osaan länsimaiden historiaa ja sivistyssanojen juuriin. Kannattaa toki miettiä, natsaako latina omiin kiinnostuksenkohteisiin, mutta turha kieli se ei ole. (Myös muinaiskreikka on samalla tavalla merkityksellinen kieli, mutta sitä on harvemmin tarjolla.)

Vierailija
72/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö!

Oon muuten aina tuota ihmetellyt, kaikkialla muualla, Kreikka, Italia, Espanja... ollaan suhtauduttu myönteisesti jos matkailija edes vähän yrittää paikallista kieltä, Ranskassa tuli kyllä aika mulkaisuja kun lukioranskalla yritit jotain toimittaa. Pariisissa ja Nizzassa oltiin aikoinaan ja matkustettiin SNCFlla. 

Vierailija
73/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, ranskalaisia puolustava taitaa itse puhua natiivitasoista ranskaa eikä siksi tietenkään kohtaa tätä asennetta?

Euroopassa laajasti matkustelleen silmissä Ranska ikävä kyllä erottuu joukosta tuossa kriittisyydessä ja vihamielisyydessä "puutteellista" ranskaa puhuvia kohtaan - vaikkei kriitikko edes itse juurikaan puhuisi muita kieliä.

Ja tietysti joka maassa on myös todella mukavia ihmisiä. Ei kukaan ole väittämässä, että KAIKKI ranskalaiset vain mulkoilevat, pyörittelevät silmiään ja kieltäytyvät vastaamasta puutteellisesti esitettyihin kysymyksiin.

Vierailija
74/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa, englantilaisessa yksityiskoulussa tyttäremme (6v.) aloitti kielten opiskelunsa: englanti, espanja, saksa ja ranska. Kaikissa kielissä oli natiivi opettajat, kielitunteja oli päivittäin ja opetus oli tehokasta. Ko kielistä oppilaat suorittivat myöskin koulun ulkopuolella järjestettäviä virallisia kielitutkintoja. Kotona äiti eli minä opetin hänelle suomen kieltä, jonka hän nyt hyvin hallitseekin muiden kielten lisäksi:)

Aloittiko hän kaikki nuo kielet samaan aikaan?! Ei kuulosta tehokkaimmalta tavalta. Yleensä neuvotaan, ettei kannattaisi aloittaa kahta uutta kieltä ihan samaan aikaan, vaan hyvä olisi porrastaa. (Vaikka tietysti yksi noista on maan oma kieli, eli se tulee muiden päälle kuten suomessakin S2-tunnit tulevat muiden kieliopintojen lisäksi.)

Vierailija
75/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittiko hän kaikki nuo kielet samaan aikaan?! Ei kuulosta tehokkaimmalta tavalta. Yleensä neuvotaan, ettei kannattaisi aloittaa kahta uutta kieltä ihan samaan aikaan, vaan hyvä olisi porrastaa. (Vaikka tietysti yksi noista on maan oma kieli, eli se tulee muiden päälle kuten suomessakin S2-tunnit tulevat muiden kieliopintojen lisäksi.)

Ko koulussa lapset olivat 20-25 eri kansallisuutta, vaikka koulu oli pieni, perheenomainen. Yhteisiä tapahtumia, retkiä tms oli paljon ja niiden järjestämisiin/ osallistumisiin vanhempienkin odotettiin ottavan osaa. Lapset tapasivat toisiaan myös vapaa-ajalla. Kielten opiskelu aloitettiin samaan aikaan; eikä niitä vain opiskeltu, vaan niitä käytettiin pitkin koulupäivää jo heti alusta alkaen. Virallisiin kielitutkintoihin valmistauduttiin ja niitä sitten suoritettiin joka vuosi; kuka näin halusi. Tyttärellä on ollut hyötyä vahvasta kielitaidosta.

Vierailija
76/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ko koulussa lapset olivat 20-25 eri kansallisuutta, vaikka koulu oli pieni, perheenomainen. Yhteisiä tapahtumia, retkiä tms oli paljon ja niiden järjestämisiin/ osallistumisiin vanhempienkin odotettiin ottavan osaa. Lapset tapasivat toisiaan myös vapaa-ajalla. Kielten opiskelu aloitettiin samaan aikaan; eikä niitä vain opiskeltu, vaan niitä käytettiin pitkin koulupäivää jo heti alusta alkaen. Virallisiin kielitutkintoihin valmistauduttiin ja niitä sitten suoritettiin joka vuosi; kuka näin halusi. Tyttärellä on ollut hyötyä vahvasta kielitaidosta.

Ihan kiva. Ei kauheesti vastaa kysymykseen tyypillisestä kielenopiskelusta missään maassa, mutta kiva tyttärellesi.

Vierailija
77/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli ranskalainen vaihto-oppilas joka oli mielestään valtavan hyvä kielissä. Ei osannut puhua edes englantia, koska siellä opetetaan vain kirjallisesti. Ei kyennyt myöskään kommunikoimaan ranskaksi, koska ymmärsi vain ja ainoastaan täysin virheetöntä ranskaa sieltä omasta maakunnastaan.

Siellä ei kuule englantia yhtään missään.

Tämä nyt ei ole laisinkaan totta. Kyllä Ranskassa kuulee englantia, mutta ei tietenkään samoja määriä jokaisella alueella. Opetus on myös yleensä sekä teksti+kuuntelu ja puhe, eli ihan "normaalisti". 

Tämän sanon usein Ranskassa käyneenä ja ranskalaisia eri puolelta maata tuntevana.

Vierailija
78/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiva. Ei kauheesti vastaa kysymykseen tyypillisestä kielenopiskelusta missään maassa, mutta kiva tyttärellesi.

Tästä on jo joitakin vuosia; en tiedä, miten koulu toimii juuri tällä hetkellä.

Sen tiedän, että ko koulu toimii edelleen; on mm. laajentunut valtavastI ja ehkä joitakin muutoksiakin on tehty!? En tiedä.

Hyvät ovat muistot tyttärelleni, pienestä eng. koulustaan!

Vierailija
79/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hollantilaisessa lukiossa lapsemme lukee ranskaa, saksaa, englantia, latinaa ja kreikkaa

Hollantilaiset ovatkin kielitaitoista porukkaa ja heillä on sama etulyöntiasema kuin pohjoismaalaisilla koska TV-ohjelmia ja elokuvia ei dubata, joten kuulevat muutakin kuin omaa kieltään.

Hollantilaisilla on vielä se etu, että hollanti kuulostaa ihan saksan ja englannin sekoitukselta. Olen joskus lukenut, että englantia äidinkielenään puhuvalle on hollanti helpoin vieras kieli. Oletan, että hollantilaisille sekä saksa että englanti ovat helppoja kieliä.

Joidenkin mielestä hollanti on vain yksi saksan murre. Kyllä ne aika hyvin ymmärtävät toisiaan hollantilaiset saksaa ja saksalaiset hollantia, vaikka eivät olisikaan toista kieltä opiskelleet.

Vierailija
80/87 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin mielestä hollanti on vain yksi saksan murre. Kyllä ne aika hyvin ymmärtävät toisiaan hollantilaiset saksaa ja saksalaiset hollantia, vaikka eivät olisikaan toista kieltä opiskelleet.

Tämähän on vielä enemmän totta italiasta ja espanjasta. Jos ihan tarkkoja ollaan, klassisen määritelmän mukaan ne olisivat vain saman kielen eri murteita, koska niiden puhujat ymmärtävät toisiaan aika lailla täydellisesti opiskelematta toistensa kieliä päivääkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan