Sinä joka naureskelet amerikkalaisten yleistiedolle! Alappas luetella
Euroopan maat ja pääkaupungit, mitkä valtiot kuuluu Euroopan Unioniin ja kerropa vielä maanosan historian tärkeimmät tapahtumat vaikka 1400-luvulta alkaen.
Amerikassa oman maan ja maanosan tuntemus kuuluu ihmisten perussivistykseen ja käydään läpi tarkasti peruskoulussa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän Suomessakin nuo aloituksessa mainitut asiat (ja paljon muutakin!) käydään peruskoulussa läpi...
Juu mutta opitaanko ne?
Saman kysymyksen voit esittää myös amerikkalaisista. Osalla ei ole edes edellytyksiä oppia noita, kun eivät osaa edes lukea.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset osaa luetella maan presidentit järjestyksessä vaikka takaperin. Niitä muuten on paljon!
Onnistuuko sama suomalaiselta?
ap
Kolmasosa Jenkeistä ei osaa nimetä edes istuvaa presidenttiä..
Alapas. Yksi p. Greetings from your american cousin.
No mun mielestä yleistietoa ei kyllä ole vielä se, että osaa luetella ulkoa jonkun listan (siis vaikka nuo presidentit ensimmäisestä viimeiseen ja viimeisestä ensimmäiseen). Ulkoa opeteltu litanja ei tarkoita vielä sitä, että olisi hajuakaan mitä asia oikeasti koskee. Papukaijakin varmaan oppisi tuon listan, mutta ei varmasti käsittäisi että mitä itseasiassa luettelee.
Suomessa EI ole läänejä, joten luettelo lyhyt tai oikeastaan olematon.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monelta suomalaiselta onnistuu luetella edes Suomen läänit sekä tärkeimmät kaupungit ja sijoittaa ne kartalle?
Uusiksi:
Suomessa EI ole läänejä, joten luettelo lyhyt tai oikeastaan olematon.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän Suomessakin nuo aloituksessa mainitut asiat (ja paljon muutakin!) käydään peruskoulussa läpi...
Mutta kuten aloitus kertoikin he eivät tiedä mitään ulkopuolisista maista. Saati että tietäisivät maiden historiaa 1400-luvulta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset osaa luetella maan presidentit järjestyksessä vaikka takaperin. Niitä muuten on paljon!
ap
Kekkonen riittää.
Kekkonen olikin ainoa oikea presidentti jolla oli valtaa tehdäkin jotain, tämä nykyinenkin hallitus saisi kenkää alta aikayksikön, kaikenlainen rappio mikä maatamme rasittaa tänään kekkonen ei tällaista menoa sietäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monelta suomalaiselta onnistuu luetella edes Suomen läänit sekä tärkeimmät kaupungit ja sijoittaa ne kartalle?
No itse ainakin olen tuossa todella huono. Siitä huolimatta, että olen lapsesta saakka tehnyt paljon myös kotimaanmatkailua, ja työni puolesta vielä kulkenut paljon pitkin Suomea ( ja tiedän paljon mitä eri paikkakunnilta löytyy). Silti kartalle menevät vähän sinne päin.
Sama ja olen pyörinyt paljon ympäri Suomea ja keskimääräistä parempi maantiedossa. Silti onnistuu paremmin sijoittaa kartalle Euroopan maat ja isot kaupungit, tai USA:n osavaltiot suurkaupunkeineen.
Annakun minä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuten aloitus kertoikin he eivät tiedä mitään ulkopuolisista maista. Saati että tietäisivät maiden historiaa 1400-luvulta asti.
Suurin osa koulujen historiantunneilla opetettavista asioista on Euroopan historiaa, eli jos joku ei tiedä Euroopan historian tärkeimpiä tapahtumia, jossain on jotain vikaa. Kaikkia yksittäisten maiden tapahtumia ei ole tarkoituskaan oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kekkonen riittää.
Kekkonen olikin ainoa oikea presidentti jolla oli valtaa tehdäkin jotain, tämä nykyinenkin hallitus saisi kenkää alta aikayksikön, kaikenlainen rappio mikä maatamme rasittaa tänään kekkonen ei tällaista menoa sietäisi.
Vahva presidentti on tie onneen. Esim. lännen pelkäämä Putin on ihan oikeasti todella pidetty Venäjällä ja nostanut maan yleistä elämänlaatua huomattavasti kaikilla mittareilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kekkonen riittää.
Vahva presidentti on tie onneen. Esim. lännen pelkäämä Putin on ihan oikeasti todella pidetty Venäjällä ja nostanut maan yleistä elämänlaatua huomattavasti kaikilla mittareilla.
Eipä ole vaikeaa arvata, minkä puolueen kannattaja ylistystään kirjoittaa. Suomi voisi aloittaa vaikka ottamalla oppia, miten hienosti naapurissa on torjuttu koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Annakun minä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa koulujen historiantunneilla opetettavista asioista on Euroopan historiaa, eli jos joku ei tiedä Euroopan historian tärkeimpiä tapahtumia, jossain on jotain vikaa. Kaikkia yksittäisten maiden tapahtumia ei ole tarkoituskaan oppia.
Jännä huomio muuten Euroopasta ja yksittäisistä maista: Euroopan maiden lukumäärä on 3-kertaistunut sadassa vuodessa. Vuonna 1914 maita oli vielä alle parikymmentä.
Helppoa. Osaan myös kertoa lähes kaikkien Euroopan maiden valuutat, puhutut kielet ja mikä on minkäkin maan pääuskonto (erotellen ortodoksit, katoliset jne). Piti oikeen testata vieläkö menisi ulkomuistista pisimmät joet, korkeimmat vuoret yms.
Nämä kaikki meilläkin koulussa opeteltu. Kuten myös USAssa opettelevat asioita. Että eipä juuri mitään ihmeellistä.
PS hieman jouduin omaa osaamista täydentämään ensin Jugoslavian hajoamisen kuin sitten Kosovon sodan myötä.
Itseään täynnä olevia mulkkuja jotka kuvittelee olevansa jotain palvottavia jumalolentoja, tämä näistä ameriikan suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Mun keskieurooppalaiset kaverit naureskelevat suomalaisten yleistiedolle :(
Mitäs nauramista laajassa yleistiedossa on? Vai onko turhaa painolastia tietää kaikki maailman valtiot, niiden pääkaupungit, summittainen sijainti ja paljon muitakin yksityiskohtia? Keskieurooppalaiset luulevat että Suomi on jossakin tundralla, jos yleensä tunnistavat koko maata.
Minä naureskelen yhdysvaltalaisten huonolle yleistiedolle. Osaan luetella kaikki Euroopan valtiot ja niiden pääkaupungit. Osaan luetella kaikki Yhdysvaltain osavaltiot ja melkein kaikkien pääkaupungit. Onko minulla nyt oikeus nauraa yhdysvaltalaisille?
Alappas. Soitappas. Laitappas. Käyppäs. Ostappas. ----- LoL.
Mammat miinustaa kun eivät edes noita tiedä :D
No itse ainakin olen tuossa todella huono. Siitä huolimatta, että olen lapsesta saakka tehnyt paljon myös kotimaanmatkailua, ja työni puolesta vielä kulkenut paljon pitkin Suomea ( ja tiedän paljon mitä eri paikkakunnilta löytyy). Silti kartalle menevät vähän sinne päin.