Taitaa tulla karenssi mutta onko tämä oikein
Jäin viimesyksyinen työttömäksi yt-neuvotteluiden seurauksena. Talvella menin osa-aikaiseksi puhelinmyyntiä kun ajattelun että jotain on tehtävä ja sais siis soviteltua päivärahaa. Nyt viimeviikolla tekivät koeaikapurun (en ollut kovinkaan hyvä myyjä) ja työkkäristä tuli lausunto että selvittävät tilannetta ja liitosta tuli tieto että ansiopäivärahan maksaminen on keskeytetty selvityksen ajaksi.
Onko muille käynyt näin? Onko siis niin ettei kannata edes yrittää uutta työtä koska jos siihen ei ole sopiva niin karenssia pukkaa?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkä koeaika sulla oli jos talvella aloitit ja nyt tuli koeaikapurku?
Aloitin helmikuun lopussa ja koeaika oli 6 kuukautta. Moni muukin on laitettu koeajalla pihalle samasta paikasta.
Ei tosta karenssia tule. Ihan selvä keissi.
Ei pitäisi tulla karenssia, jos ei ole selvästi itse aiheuttanut tilannetta esim. myöhästelemällä, olemalla luvatta poissa töissä, huonolla käytöksellä tms.
Ehkä tuosta saa perusteen, jonka esittää jatkossa, jos on tarjolla puhelinmyyntiä ts. ettei ole menestynyt siinä aikaisemmin.
Ei karenssia. Moni luulee, että puhelinmyyntiin voi mennä kuka vain. Niin ei ole. Työ vaatii todella korkeaa ammattitaitoa.
Itseä ahistaa koko tilanne. Olen yrittänyt kaikkeni ja tuon työnkin otin että saisityökokemusta ja tahdon näyttää ennen tahto vain loisia. Minulle oli ok että tekivät purun kun en oikein pärjännyt mutta tuo selvitys ahdistaa. Uskaltaako tässä mennä enää mihinkään ”kokeilemaan”. En ole ikinä ennen ollut työtön vaan edellinen työsuhdekin kesti miltei 10 vuotta joten ei ole kokemusta tällaisesta
Missä ap tuossa on se karenssi? Ihan normaali toimi eli työsuhde purettu ja nyt pitää tarkistaa, oletko oikeutettu etuuteen vai omilla toimillasi aiheuttanut työsuhteen päättymisen. Maksatus keskeytyy, mutta saat ne rahat joka tapauksessa heti, kun olet vastannut selvityspyyntöön ja asiasi on tutkittu. Eli syy ei ollut sinussa (työsuhteen päättymisen syy koeaikapurku, pitää olla mainittu peruste purulle).
Kauankohan siinä sitten menee että selvittävät tilanteen?
Vierailija kirjoitti:
Missä ap tuossa on se karenssi? Ihan normaali toimi eli työsuhde purettu ja nyt pitää tarkistaa, oletko oikeutettu etuuteen vai omilla toimillasi aiheuttanut työsuhteen päättymisen. Maksatus keskeytyy, mutta saat ne rahat joka tapauksessa heti, kun olet vastannut selvityspyyntöön ja asiasi on tutkittu. Eli syy ei ollut sinussa (työsuhteen päättymisen syy koeaikapurku, pitää olla mainittu peruste purulle).
Ok anteeksi en ymmärrä näistä mitään kun en ole ennen joutunut tällaiseen tilanteeseen. Lähetin kyllä jo heti tiistaina työkkäriin työsopimuksen jossa mainitaan koeaikapurku työnantajan aloitteesta työsuhteen päättymisen syynä.
Kauanko tilanteen selvittämisessä menee? No ihan niin kauan kuin mitä sinä viivyttelet oman vastineesi kanssa.
Ei pitäisi tulla karenssia, kun työnantaja on purkanut työsuhteen. Et sinä itse ole aiheuttanut sitä, vaikka sinä et kovin hyvä myyjä ollut - vai aiheutitko? Siinä tapauksessa sinä voit vedota siihen, että työnantaja ei perehdyttänyt sinua kunnolla. Omassa vastineessasi kirjoitat, että halusit kokeilla, onko sinusta puhelinmyyjäksi mutta ei, ryhdyt mieluummin taas samaan työhön, jossa olit aiemmin.
Toiseksi lain mukaan työntekijän on oltava käytettävissä KOKOAIKATYÖHÖN, joten osa-aikatyön lopettamisesta ei pitäisi karenssia tulla muutenkaan. Kirjoitat siis omaan vastineeseen, että haet kokoaikatyötä, jota puhelinmyynnissä ei valitettavasti ollut tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko tilanteen selvittämisessä menee? No ihan niin kauan kuin mitä sinä viivyttelet oman vastineesi kanssa.
Ei pitäisi tulla karenssia, kun työnantaja on purkanut työsuhteen. Et sinä itse ole aiheuttanut sitä, vaikka sinä et kovin hyvä myyjä ollut - vai aiheutitko? Siinä tapauksessa sinä voit vedota siihen, että työnantaja ei perehdyttänyt sinua kunnolla. Omassa vastineessasi kirjoitat, että halusit kokeilla, onko sinusta puhelinmyyjäksi mutta ei, ryhdyt mieluummin taas samaan työhön, jossa olit aiemmin.
Toiseksi lain mukaan työntekijän on oltava käytettävissä KOKOAIKATYÖHÖN, joten osa-aikatyön lopettamisesta ei pitäisi karenssia tulla muutenkaan. Kirjoitat siis omaan vastineeseen, että haet kokoaikatyötä, jota puhelinmyynnissä ei valitettavasti ollut tarjolla.
Itse siis annoin vastineeni jo viimeviikon tiistaina. Etten päässyt tavoitteisiin enkä kehittynyt ja laitoin liitteeksi työtodistuksen.
Minä kyselin karenssista liitosta ja te toimistolta jos otan työpaikan vastaan ja työn vaativuuden vuoksi en sitä pystykkään tekemään ja tulen sen takia irtisanotuksi.
Kummassakaan paikassa eivät kyenneet sanomaan varmaa vastausta miten käy.
No päätin olla menemättä tuonne.
Että semmoista tietämystä tämän hyvinvointivaltion virastoissa on.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyselin karenssista liitosta ja te toimistolta jos otan työpaikan vastaan ja työn vaativuuden vuoksi en sitä pystykkään tekemään ja tulen sen takia irtisanotuksi.
Itse tässä nyt mietin että mitä teen. Ahdistaa. Uskallanko enää kokeilla mitään työtä. Tuo työ josta siis irtisanottiin syksyllä oli mun pisinaikainen työ ja siellä olin yli 15 vuotta. Toiminta loppui ja kaikki lähtivät yt-neuvotteluiden päätteekSi. Itse en oikein muuta osaa. Olen 43 vuotias jos sillä siis mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Itseä ahistaa koko tilanne. Olen yrittänyt kaikkeni ja tuon työnkin otin että saisityökokemusta ja tahdon näyttää ennen tahto vain loisia. Minulle oli ok että tekivät purun kun en oikein pärjännyt mutta tuo selvitys ahdistaa. Uskaltaako tässä mennä enää mihinkään ”kokeilemaan”. En ole ikinä ennen ollut työtön vaan edellinen työsuhdekin kesti miltei 10 vuotta joten ei ole kokemusta tällaisesta
Älä ainakaan lähde työkokeiluihin. Ne voi kestää jopa puoli vuotta eikä niistä palkata kuin erittäin harvoin. Ilmainen duunari kelpaa esim. varastotöihin. Tai eihän se ole työnantajalle täysin ilmainen. Niille maksetaan vähän näistä 9 e orjista. Tuo on niin sairas systeemi että se on este palkkatöille. Näissä työkokeiluissa eli ilmaiseksi töissä on kymmeniä tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan lähde työkokeiluihin. Ne voi kestää jopa puoli vuotta eikä niistä palkata kuin erittäin harvoin. Ilmainen duunari kelpaa esim. varastotöihin. Tai eihän se ole työnantajalle täysin ilmainen. Niille maksetaan vähän näistä 9 e orjista. Tuo on niin sairas systeemi että se on este palkkatöille. Näissä työkokeiluissa eli ilmaiseksi töissä on kymmeniä tuhansia.
En ole kuullutkaan, että työkokeilijasta maksetaan työnantajalle. Kerro ihmeessä, anna vaikka joku lainkohta, johon tuo perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pidät tuota tietämyksen puutteena? Onhan aika outoa, että joku kysee, voiko saada etuutta, jos tulee IRTISANOTUKSI työn vaativuuden ja oman osaamattomuuden takia. Eihän tuohon kykene kukaan vastaamaan. Kyse on aika lailla siitä, millaisesta osaamisesta on kyse, ilmeneekö osaamistarve jo työn alussa vai 3 vuoden kuluttua, perehdytetäänkö, onko huijannut haastattelussa jne.
Älä ota mitään pientä puuhastelua tai ”kokeilua” vastaan, jos olet työttömänä. Joudut vain suurempiin ongelmiin. Ota vain vastaan työ, joka vaikuttaa oikeasti lupaavalta. Oma kokemukseni on ollut tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin helmikuun lopussa ja koeaika oli 6 kuukautta. Moni muukin on laitettu koeajalla pihalle samasta paikasta.
Rainmaker? Koska kuulostaa ihan Rainmakerin touhulta :D
Hyvä kysymys ja perusteltu kannanotto. Touhu on enempi kuin mielivaltaista. En enää ole työtön, mutta vuosia sitten olin. TE-toimisto tarjosi lähinnä jotain naurettavia hanttihommia, välillä tein hyviä palkkahommia, taas pätkiä TE-toimiston orjana. Silleen. Jos TE-toimisto tarjoaa esim. toimihenkilötyötä tehneelle vaikka leipurin hommia, eikä ne ota sujuakseen, syystä koska ET OLE LEIPURI, ja työnantaja valittaa TE-toimistoon, ettet ole hyvä duunari, tai sinut irtisanotaan koeajalla, niin yleensä käy niin, ei aina, mutta suurimmaksi osaksi käy siis niin, että vika on tekijässä, ei väärään ammattiin pakottamisessa tai muussa, vika valitettavasti valitusten jälkeenkin päätyy tekijän tappioksi. Ihan jäätävän iso korjaamisen paikka, mutta kukaan ei tee mitään, koska näin voidaan tiputtaa karenssille ja yhteiskunta säästää. Ovelaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että semmoista tietämystä tämän hyvinvointivaltion virastoissa on.Miksi pidät tuota tietämyksen puutteena? Onhan aika outoa, että joku kysee, voiko saada etuutta, jos tulee IRTISANOTUKSI työn vaativuuden ja oman osaamattomuuden takia. Eihän tuohon kykene kukaan vastaamaan. Kyse on aika lailla siitä, millaisesta osaamisesta on kyse, ilmeneekö osaamistarve jo työn alussa vai 3 vuoden kuluttua, perehdytetäänkö, onko huijannut haastattelussa jne.
Purku ja irtisanominen ovat eri asia, sivuhuomautus.