Kortisonin sivuvaikutukset, pitäskö huolestua? Terveysihmiset hoi!
Osaiskohan kukaan jeesata? Astman pahentumisvaiheeseen olen saanut nyt 2vk 30mg kortisonia. Nyt annosta tiputellaan pikkuhiljaa- kuukausi vielä menisi tiputellen. Ongelma on mun olo. Mä oon ihan hillittömän väsynyt. Olo on kukakuinkin normaali aamulla, mutta pillerin jälkeen alkaa totaaliväsymys joka kestää iltaan saakka. Mulla on koko ajan jano. Mietin jo että ei kai tässä ole diabetes puhkeamassa (sokerinsieto on ollut raskausaikoina huono, mutta kun en ole raskaana, ei sokereissa ole ollut häikkää). Pitäkö tässä lääkäriin mennä? vai kuuluuko tää vaan tähän hommaan? Ison annoksen aikaan oli keuhkot niin tukossa, että en paljon ahdistellut muista oloista, kun henki ei meinannut kulkea.. Nyt keuhkot paremmat, mutta olo kun jyrän alle jäänyt.
Kommentit (4)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 19:58"]
Kortisoni voi laukaista sokeriaineenvaihdunnan häiriön, joka voi edetä dm2:ksi. Tarkistuta sokeriarvot, paastosokerin voi mittauttaa ainakin joissain apteekeissa. 12 tuntia vain syömättä ennen.
[/quote]
Eikö ole "fiksuinta" ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin vaikkapa soittamalla terveysasemalle, jolloin hoitaja voi konsultoida lääkäriä, vaikket heti saisikaan vastaanottoaikaa. Lääkäri arvioi tilanteesi ja mahdollisesti saamasi lähetteen avulla saat verikokeet "ilmaiseksi." Miksi maksaisit niistä apteekille?
Kyllä kannattaa ottaa välittömästi yhteyttä lääkäriisi, jotain taitaa olla pielessä. Normaalisti kortisoni tuollaisella annoksella nimittäin piristää ja aikaansaa aivan hervottoman toimeliaan olon. Nukkuminenkin voi olla vaikeaa. Terv. kok. monelta reumasairaalta ja ms-sairaalta, jotka joutuneet syömään kortisonia.
Kiitoksia. Otan huomenna yhteyden lääkäriin. Pelkään vaan, että toteavat että lopettelet sen nyt pikkuhiljaa ja että märisen turhasta. Kesäsulut menossa joten päivystysreissu sit varmaan... Itse täällä aina sanon että mene lääkäriin, jos joku jotain kyselee. Ja itse samalla tavalla nihkeilen...
Mut kiitos. Otan neuvosta vaarin.
Kortisoni voi laukaista sokeriaineenvaihdunnan häiriön, joka voi edetä dm2:ksi. Tarkistuta sokeriarvot, paastosokerin voi mittauttaa ainakin joissain apteekeissa. 12 tuntia vain syömättä ennen.