Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko hautuumaa muka sopiva paikka mennä syömään jäätelöä?

Vierailija
04.07.2021 |

Tuntuu että jäätelökioskeja löytyy nimenomaan hautausmaiden kupeesta.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein sopivaa, meitä on monta tallustajaa, mutta itse en hautausmaalla jäätelöä söisi, enkä kyllä mitään muutakaan, en maiskuttelisi edes karamelliä. Minulle hautausmaa on rakkaitteni leposija, muistelemisen paikka, itkun paikka, surun paikka, muistelmien paikka, eikä mikään yleinen torialue.

Ai? Olen sisarusteni kanssa juonut kahvit muistelun merkeissä vanhempiemme haudalla. Tarkoitus oli muistella, ja juoda kahvit vainajien kunniaksi.

Grillasitteko myös?

Emme, mutta keksit söimme. Katsoimme tarkkaan, ettei mitään roskaa jäänyt jälkeemme.

Vierailija
22/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite tykkään kierrellä hautausmailla, saatan lomalla ihan vaan mennä käymään hautausmaalla kuin missä tahansa puistossa. Ainoa on, että siellä ei puhuta kovaan ääneen, puhuta puhelimeen tai juosta. Monesti olen vaellellut ja syönyt jotain.

Syödä voi, mutta mikä tekee kovaäänisen puhumisen erityisen moitittavaksi, täällä tarjotaan jopa vainajille jäätelöä, jos pystyisivät ottamaan, mutta kovaa puhetta he eivät kestäisi, mitä tai keitä varten kuuluu olla HILJAA?

Enpä tiedä, mutta eikö ole mukavaa, että on edes yksi paikka, jossa on hiljaista. Puistoissa ja kaupunkimetsissä on aina meteliä, pahimmillaan nuotiobileitä ja kovaäänistä musiikkia. Hautausmaat ovat rauhallisia alueita, joissa toivottavasti jatkossakin on tilaa ja rauhaa. Siellä on myös surua ja ikävää, ehkä meidän kulttuurissamme hautausmaat eivät vain mitenkään ole ilon paikkoja. 

En siis luule, että haudat ja haudatut sitä rauhaa kaipaavat, vaan siellä käyvät ihmiset. Olivatpa sitten menossa hautajaisiin, läheisensä haudalle tai vain rauhoittumaan kauniissa ympäristössä. Luultavasti siis meidän elävien kesken sovittu kulttuurisidonnainen juttu, että hautausmaa ei ole bilepaikka.

Kävin Italiassa HEIDÄN kulttuurissaan, paikka oli mitä kaunein, korkealla paikalla, josta avautui upea näköala Välimerelle, kiertelimme kauan, MUTTA, yhtään syövää ihmistä ei tullut vastaan, ei yhtään ainoaa, ei edes jäätelö kädessä, mutta suomessa kuuluisi syödä ja juoda hautausmaalla. Olen eri mieltä!

Meksikossa muistoateriat haudalla kuuluvat asiaan kuolleiden päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menenpäs ostamaan ison tuutin ja meen käymään mummin haudalla. Olisi varmaan vaan hyvillään. :) 

Vierailija
24/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautuumaan vainaa kyä nääs ei ragee.

Vierailija
25/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hautuumalla saa olla ja käydä muistelemassa vainajia Mummoni sanoi minulle aina, kun mentiin ukkini haudalle, että tehdään siellä sitten jotain mukavaa, koska ukkikin olisi toivonut ettei sinne tulla murehtimaan, vaan iloitsemaan. Milloin meillä oli koira mukana ja koira sai leikkiä, milloin syötiin eväät siellä ukin hautakiveä katsellessa, milloin mitäkin. Uskon, että mummoni ja ukkini oli tuossa oikeassa. Ei se vainajakaan haluaisi, että kuljetaan kumarassa surun murtamana koko elämä läpi vain siksi, että ollaan vainajaa menossa tapamaan ja kulutettaisiin siellä kolme nessuapakettia, vaan eiköhän ne vainajat toivo, että omaisten elämä jatkuu ja että heitä muistellaan ilon ja elämän kautta. Tätä ajatusta aion omille lapsillenikin tuputtaa ja kehottaa heitä myös soittamaan siellä musiikkia, jos siltä tuntuu. Perseillä ei saa, muuten tulen kummittelemaan.

Vierailija
26/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hautuumalla saa olla ja käydä muistelemassa vainajia Mummoni sanoi minulle aina, kun mentiin ukkini haudalle, että tehdään siellä sitten jotain mukavaa, koska ukkikin olisi toivonut ettei sinne tulla murehtimaan, vaan iloitsemaan. Milloin meillä oli koira mukana ja koira sai leikkiä, milloin syötiin eväät siellä ukin hautakiveä katsellessa, milloin mitäkin. Uskon, että mummoni ja ukkini oli tuossa oikeassa. Ei se vainajakaan haluaisi, että kuljetaan kumarassa surun murtamana koko elämä läpi vain siksi, että ollaan vainajaa menossa tapamaan ja kulutettaisiin siellä kolme nessuapakettia, vaan eiköhän ne vainajat toivo, että omaisten elämä jatkuu ja että heitä muistellaan ilon ja elämän kautta. Tätä ajatusta aion omille lapsillenikin tuputtaa ja kehottaa heitä myös soittamaan siellä musiikkia, jos siltä tuntuu. Perseillä ei saa, muuten tulen kummittelemaan.

"Rekku, ei saa merkata! Rekku, ei saa kaivaa luita! Rekku, IRTI, se on mummi! Tuhma hauva, anna heti tänne Lasse-enon sääri."

Vierailija
27/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen ja kahvittelu, kuten joku asian ilmaisi tehneensä, on moukkamaisinta mitä vähään aikaan olen kuullut. Kaikenlainen syöminen hautausmaalla on epäasiallista. Suomalaisen tyylin tuntien, heitetään ja jätetään jäätelöpaperitkin varmaan käytäville.

Vierailija
28/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se hautuumaa sen kummempi paikka ole jäätelön nauttimiselle, kuin muutkaan puistot. Kunhan vaan käyttäytyy asiallisesti, eikä sotke paikkoja niin samapa se, missä jäätelönsä syö.

Vierailija
29/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Euroopassa kierrellesäni kävin muutamalla hautausmaalla. Siellä oli valtavia graniittirakennelmia pöytineen ja penkkeineen haudoilla. Siis ei puistoalueella vaan aidatuilla haudoilla. Romanit kuulemma viettävät piknikkejä haudoilla suurin eväin. Erilaista kuin meillä. Mitä yksi jäätelö haittaa. Ei siellä haudoissa mitään tiukkapipopyhimyksiä makaa vaan ihan tavallisia ihmisiä tai siis heidän jäänteet. Löysätkää nyt vähän sitä pipoa.

Vierailija
30/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vainajaltako se kuuluu tiedustella, itkenkö häntä, sutenko häntä tai tulenko pulla kahveille. Ihme porukkaa, minä kuljen hautausmaalla elävänä itsenäni, enkä vainajan mukaan. Jos vainaja oli esim. viinamäen mies tai nainen, kuuluisiko minun juoda hautakiven äärellä, KUN VAINAJA EI PAHASTU. Apuaaa!

Vierailija
31/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää jäätelöstä. Haudoista ja vainajista kyllä. Joskus tosin nauraa ääneen kun näkee jonkin ääliömäisen kirjoituksen tai koristeen hautakivillä

Vierailija
32/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein sopivaa, meitä on monta tallustajaa, mutta itse en hautausmaalla jäätelöä söisi, enkä kyllä mitään muutakaan, en maiskuttelisi edes karamelliä. Minulle hautausmaa on rakkaitteni leposija, muistelemisen paikka, itkun paikka, surun paikka, muistelmien paikka, eikä mikään yleinen torialue.

Ai? Olen sisarusteni kanssa juonut kahvit muistelun merkeissä vanhempiemme haudalla. Tarkoitus oli muistella, ja juoda kahvit vainajien kunniaksi.

Sinäkään et sitten ymmärrä eroa siinä että te kävitte OMAISEN haudalla. Tässä puhutaan idiooteista jotka menevät toisten haudoille muuten vaan, hengailemaan.

On eri asia istua siellä hautausmaan penkillä, hiljaa ja katsella maisemaa. Nykyihmiselle se tarkoittaa mölinää, kännykässä huutamaista tai leffan huudattamista, piknikille menoa jonkun haudan kupeeseen ja sottaamista. Ei voi enää vedota siihen miten ennen käyttäydyttiin kun porukka on taantumassa apinoiksi. 

Vierailija
33/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-Euroopassa kierrellesäni kävin muutamalla hautausmaalla. Siellä oli valtavia graniittirakennelmia pöytineen ja penkkeineen haudoilla. Siis ei puistoalueella vaan aidatuilla haudoilla. Romanit kuulemma viettävät piknikkejä haudoilla suurin eväin. Erilaista kuin meillä. Mitä yksi jäätelö haittaa. Ei siellä haudoissa mitään tiukkapipopyhimyksiä makaa vaan ihan tavallisia ihmisiä tai siis heidän jäänteet. Löysätkää nyt vähän sitä pipoa.

Vai että romanit pitivät perhepiknikkejä haudoilla lol. Se että romanit sukukokoontuvat hautausmailla ei tarkoita että se olisi jotenkin hyväksyttävää tai että paikalliset siitä tykkäisivät. 

Vierailija
34/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se hautuumaa sen kummempi paikka ole jäätelön nauttimiselle, kuin muutkaan puistot. Kunhan vaan käyttäytyy asiallisesti, eikä sotke paikkoja niin samapa se, missä jäätelönsä syö.

Että ei ole eroja puistoilla ja hautausmailla?:D Miten olis vaikka..ihmisten jäänteet mullan alla?;) 

35/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
36/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkään et sitten ymmärrä eroa siinä että te kävitte OMAISEN haudalla. Tässä puhutaan idiooteista jotka menevät toisten haudoille muuten vaan, hengailemaan.

On eri asia istua siellä hautausmaan penkillä, hiljaa ja katsella maisemaa. Nykyihmiselle se tarkoittaa mölinää, kännykässä huutamaista tai leffan huudattamista, piknikille menoa jonkun haudan kupeeseen ja sottaamista. Ei voi enää vedota siihen miten ennen käyttäydyttiin kun porukka on taantumassa apinoiksi. 

Mölinäsukupolven vesipäät alapeukuttamassa kun kielletään asialliset paikat niin kuin hautausmaat:) Joka paikkaan ei vain pääse eikä voi ulostaa minne haluaa, hyväksykää se. 

Vierailija
37/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa mitään pahaa ole, jos käyttäytyy kuitenkin asiallisesti.

Itse pelaan usein Pokémon GO:ta hautausmaalla, kun siellä sattuu olemaan useampi gym ja stoppi. Asianmukaisesti tietenkin. En oikaise viheralueiden läpi enkä muutenkaan pidä mitään melua mennessäni. Jos hautajaiset ovat juuri menossa, kierrän ne hyvin kaukaa tai en mene ollenkaan pelaamaan.

Vierailija
38/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vaan ikinä mene ulkomailla hautausmaille, ettet loukkaannu kun jopa vainajille tuodaan ruokia tai pidetään rituaaleja hautojen äärillä. Hautasmaat on vainajien viimeinen leposija mutta eläville tehty.

Vierailija
39/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmaalla ei mielestäni ole sopivaa kirjoilla, syljeskellä, polttaa tupakkaa, nauraa lujaa ääneen, tai huutaa. Jäätelöä voi mielestäni syödä. En tiedä miksi, en ole koksaan nähyt kenenkään syövän hautausmaalla mitään.

Vierailija
40/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elossa ollessaan isä ja äiti olisivat arvostaneet tietoa, että kippistän jäätelötuutilla heidän haudallaan. Haudalle on pitkä matka ilman omaa autoa, eikä kauppaa lähellä, joten mukana on aina muut eväät. Ei tietenkään tule kysymykseen, että roskaisi ympäristöä eväspapereilla.