VAHTIVA ROTU?
Okei kertokaa vahtivia rotuja, kokemusta on belgianpaimenkoirista ja sakemannista, ja snautserista. Oon elämäni elänyt koko elämän koirien kanssa, lapsuudenkodissa äidillä oli 3 rottweileriä yhtä aikaa. Taloni on iso,koko piha aidattu 2 metrisellä aidalla jonka yli ei voi kiivetä. Perheeseen kuuluu 16 vuotias eläimiä rakastava poika, joka on myös erittäin hyvä eläinten kanssa ja tykkää kouluttaa ja lenkittää myös.
Kertokaa vahtivia rotuja, voi olla pieni ja keskikokoinen, koolla ei väliä. Siksi haluttais vahtiva , koska koira pystyy toteuttamaan itseään koska piha on aidattu.
Kertokaa kans vähän jos teillä on ko. rotu, et miten vahtii, onko ihmisrakas, käyttäytyminen yms.
Kommentit (13)
Pystykorvat, esim. suomenpystykorva ja saksanpystykorvat. Itsellä on jälkimmäisistä keskikokoinen, eli mittelspitz. Erittäin iloinen, valpas, ystävällinen (vieraita kohtaan voi olla myös varautunut) ja älykäs koira. Vahtitaipumusta on pyritty minimoimaan, kerrostalossa kun asutaan, mutta luonnostaan spitzit ovat hälyttäviä vahteja.
Schipperke? Ne ovat erinomaisia vahtikoiria. Pienikokoisia, etteivät ole vaarallisia vahtiessaankaan. Ovat hyvin uskollisia omalle väelle (vahtikoirien tapaan usein varsuksellisia vieraita kohtaan), eloisia ja iloisia, uteliaita ja helposti koulutettavia (etenki agilityyn tai tokoon voisi olla potentiaalia). Helppoja ja mukavia koiria - etenkin, jos kokee vahtivietin eduksi.
Pystykorvat on kovia vahtimaan, itsellä akita ja chihu. Molemmat vahtii mielellään ja paljon.
Toki jos ulkonäöllä haluaa pelotella dobermanni ja rottweiler,laumanvartijat,mastiffit,tanskandoggi ja irkku ,isot koirat on aina vähän "pahiksia" , vaikka irkulla (ainakaan mun kahdella ) ei oo kokemuksesta hirveenä vahtiviettiä. Suosittelen pystykorvia lämpimästi:)
Ota dobermanni
vahtii,haukkuu,suojelee ilman että edes pyydetään.
mulla on 4 dobermannia, yhdellä on suojelukoulutus:)
Suosittelen laumanvartijaa. Koulutus on tärkeintä,lopputulos on kiltti koira, paha koira kun omistajaa uhataan.ps. Mulla on elämäni aikana ollut pelkkiä laumanvartijoita.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:44"]
Suosittelen laumanvartijaa. Koulutus on tärkeintä,lopputulos on kiltti koira, paha koira kun omistajaa uhataan.ps. Mulla on elämäni aikana ollut pelkkiä laumanvartijoita.
[/quote]Mistä se tietää milloin uhataan?
Ota paimenkoira jos voit antaa sille aktiivista aikaa 1.5-3 päivässä.
esim bordercolliesta kasvaa mainion älykäs koira joka ymmärtää jos kaikki ei ole hyvin ja osaa toimia, katsoo lauman perään ja janoaa ohjeita ihmiseltä.
jos olet täysi aloittelija koirien kanssa ja haluat siitä jotain pelotetta ei lopputulos mitätodennäköisimmin ole hyvä.
koirat eivät ole tyhmiä, ne kyllä tunnistavat agressiivisen käytöksen ja osaavat lukea omistajansa reaktioita kyseisessä tilanteessa.
ollaksesi hyvä lauman johtaja sinun kuuluisi hoitaa uhkaavat tilanteet ja olla johtaja laumassa.
lauman jäsenet kyllä auttavat johtajaa mähinässä...
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:17"]Ota paimenkoira jos voit antaa sille aktiivista aikaa 1.5-3 päivässä.
esim bordercolliesta kasvaa mainion älykäs koira joka ymmärtää jos kaikki ei ole hyvin ja osaa toimia, katsoo lauman perään ja janoaa ohjeita ihmiseltä.
jos olet täysi aloittelija koirien kanssa ja haluat siitä jotain pelotetta ei lopputulos mitätodennäköisimmin ole hyvä.
koirat eivät ole tyhmiä, ne kyllä tunnistavat agressiivisen käytöksen ja osaavat lukea omistajansa reaktioita kyseisessä tilanteessa.
ollaksesi hyvä lauman johtaja sinun kuuluisi hoitaa uhkaavat tilanteet ja olla johtaja laumassa.
[/quote]
Niinkuin aloituksessa sanoin,olen elämäni elänyt koirien kanssa, eli en ole aloittelija. Mulla on ollut 3 paimenkoiraa, kaks belkkaria ja yks seefferi. Aikaa on paljon tarjottavana, mulla on yleensä n. 6 tunnin työpäivät ja pojalla 5 tunnin (hän on erityisluokalla). Ja mulla on kolmen päivän viikonloppu. Paimenkoiraa olen miettinyt että ottaisin taas, toisaalta pystykorva kiinnostaisi myös.
ap
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:17"]Ota paimenkoira jos voit antaa sille aktiivista aikaa 1.5-3 päivässä.
[/quote]
Niinkuin aloituksessa sanoin,olen elämäni elänyt koirien kanssa, eli en ole aloittelija. Mulla on ollut 3 paimenkoiraa, kaks belkkaria ja yks seefferi. Aikaa on paljon tarjottavana, mulla on yleensä n. 6 tunnin työpäivät ja pojalla 5 tunnin (hän on erityisluokalla). Ja mulla on kolmen päivän viikonloppu. Paimenkoiraa olen miettinyt että ottaisin taas, toisaalta pystykorva kiinnostaisi myös.
ap
[/quote] niin ja en tietenkään halua koirasta mitään pelotetta, mulla on sitä varten varashälytin ja valvontakamerat. En ole elämässäni käyttänyt ainuttakaan koiraa pelottimena, ei koira sitä varten tule meille:) vahtikoiraa haluaisin siksi,että koira voi toteuttaa itseään ja nauttia isosta tontista.
Kääpiöpinseri, pieni, rakastaa vahtimista, on vilkas, seuran kipeä, leikkisä, omistajaansa erittäin kiintyvä, yrittää napata oravat, linnut, rotat ja hiiret, meidän kpinseri myös röhkii, kuorsaa, kiehnuttaa, halaa ja kuulee jos jokin pienen pienikin muru tippuu keittön lattialle :)
Pumi on kova vahtimaan ja paimentamaan! :) tarvitsee liikuntaa ja sopii lapsiperheeseen juuri tuohon tilanteeseen, että lapsikin jaksaa käydä pitkiä lenkkejä eli ylittänyt pikkulapsi-iän. Tulee myös toimeen muiden eläinten kanssa. Esim. kissoista pitää.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:17"]Okei kertokaa vahtivia rotuja, kokemusta on belgianpaimenkoirista ja sakemannista, ja snautserista. Oon elämäni elänyt koko elämän koirien kanssa, lapsuudenkodissa äidillä oli 3 rottweileriä yhtä aikaa. Taloni on iso,koko piha aidattu 2 metrisellä aidalla jonka yli ei voi kiivetä. Perheeseen kuuluu 16 vuotias eläimiä rakastava poika, joka on myös erittäin hyvä eläinten kanssa ja tykkää kouluttaa ja lenkittää myös.
Kertokaa vahtivia rotuja, voi olla pieni ja keskikokoinen, koolla ei väliä. Siksi haluttais vahtiva , koska koira pystyy toteuttamaan itseään koska piha on aidattu.
Kertokaa kans vähän jos teillä on ko. rotu, et miten vahtii, onko ihmisrakas, käyttäytyminen yms.
[/quote] oho, tulipa paljon kirjoitusvirheitä, väsy iskee päälle, sori:) ap