Suutuinko miehelle turhasta??
Mies on asettanut puhelimeensa, iPadiinsa ja tietokoneeseensa salasanat ettei niitä pysty kukaan muu käyttää. Tiesin että salasana oli tietokoneessa mutta nyt on hiljattain lisännyt salasanan kaikkeen elektroniikkaansa. Mä en voi ymmärtää miksi, tuntuu että sillä on jotain salattavaa kuten toinen nainen. Huomasin asian nyt kun illalla etsin omaa luuria ja ajattelin soittaa miehen puh omaani. Sillä on kuulemma ollut salasanat jo pari kk. Mä loukkaannuin kun tuntuu ettei noin salailla jos ei ole jotain mitä ei halua mun nähdä. Olenko ihan vainoharhainen?
Kommentit (56)
Itselläni on myös salasanalla suojattu luuri, ihan vaan omien pikku salaisuuksien vuoksi.
Mitä miehes antoi selitykseksi, kai kysyit. Onko käytös muuten muuttunut? Kyllä itsellänikin olis pieni epäilys alkanut kaivamaan ellei ole hyvä syy.
Mies oli jo alkamassa nukkumaan ja sanoi vain että miksi ei saisi olla, hänen puh/iPad/tietokone. Ei jaksa nyt riidellä vaan käy nukkumaan.. ap
Kyllä se on ihan normaalia ja järkevää pitää salasanaa. Mitä jos puhelin varastetaan ja joku ehtii tehdä kymppitonnin laskun ennen kuin omistaja huomaa katkaista liittymän?
Ne on henkilökohtasia kamoja. Siksi niissä on mahdollisuus käyttää salasanaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 02:51"]
Kyllä se on ihan normaalia ja järkevää pitää salasanaa. Mitä jos puhelin varastetaan ja joku ehtii tehdä kymppitonnin laskun ennen kuin omistaja huomaa katkaista liittymän?
[/quote]
AP, juuri näin. Lisäksi ihmiset pitävät puhelimilla nykyään kaikenlaista sellaista tietoa, jonka joutuminen vääriin käsiin voi olla vaarallista. Kyseessä ei edes oli hirveän epätodennäköinen tapahtuma, Suomessakin on nykyään ammattimaisia jengejä, jotka varastavat älypuhelimia ja padeja. Laitteiden suojaus pääsykoodilla ei tietystikkään täysin suojaa puhelimia niiden kadottua, koska ammattimaiset varkaat osaavat myös kräkätä puhelimen. Silti, se antaa puhelimen kadotessa aikaa mm. juurikin sulkea liittymän ja vaikka tyhjätä puhelimen niin, että tiedot jäävät pilvipalvelun.
Toisaalta, on kyllä vähän omituista, jos miehesi ole suoraan osannut sinulle selittää tätä turvallisuusaspektia, ja mahdollisesti siinä samalla ehdottanut, että laitetaan käyttämät laitteesi kuntoon.
Juu on mullakin salasanat, varkauden varalta - tosin mies tietää ne. Musta ois kyllä tosi outoa jos mies noin tekis niinku ap:n. Vaikka mies tietää ne niin en tietenkään oleta että se lukee esim viestejä. Ihme oletus että pitää olla luottoa suhteessa, että puhelimen salailu on ok. Eikös se vasta ole luottoa että tietää salasanat mutta ei käytä niitä hyväkseen.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 07:38"]Juu on mullakin salasanat, varkauden varalta - tosin mies tietää ne. Musta ois kyllä tosi outoa jos mies noin tekis niinku ap:n. Vaikka mies tietää ne niin en tietenkään oleta että se lukee esim viestejä. Ihme oletus että pitää olla luottoa suhteessa, että puhelimen salailu on ok. Eikös se vasta ole luottoa että tietää salasanat mutta ei käytä niitä hyväkseen.
[/quote]
Siis että tietää ja luottaa ettei se toinen käytä niitä hyväkseen.
Kyllä mekin tiedetään miehen kanssa salasanat toistemme sähköposteihinkin. Ainakin siis teoriassa eli ne on joskus sanottu "katso sieltä mun sähköpostista, salasana on ***********", mutta ei kumpikaan niitä sen enempää ole muistiin kirjoittanut eikä varmaan edes muista.
Emme siis käytä toistemme laitteita tai mitään tilejä, mutta aina joskus tulee vastaan tilanteita "soita sillä mun puhelimella sille" ja olisi jotenkin outoa, jos ei siinä kohtaa ihan luontaisesti kertoisi toiselle mahdollista pääsykoodia ja varsinkin, kun ne on aina kerrottu, niin kyllä meistäkin ihan molemmilla iskisi pieni epäilys päälle, jos toinen ei olisikaan enää avoin.
Meilläkin laitteet on suojattu salasanoin mutta tiedämme toistemme salasanat.
Miehelläni on myös salasana puhelimessa, jonka on kertonut minulle. Minulla ei ole salasanaa.
Kyllä minäkin ihmettelisin sinun tilanteessasi.
On kummallisia kyylääjiä, jos ihmisellä ei saa olla mitään henkilökohtaista. Ei tulisi mieleenikään kysyä toisen ihmisen salasanoja. Jos luottamus ei muuten riitä, niin parempi olla yksin.
Minä ja mies olemme kaksi eri ihmistä. En ymmärrä, miksi ihmeessä miehellä tai minulla ei olisi oikeutta ihan omiin asioihin. Luottamus on sitä, että luottaa, ettei toinen halua loukata, vaikka salasanoja käyttääkin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 08:13"]
On kummallisia kyylääjiä, jos ihmisellä ei saa olla mitään henkilökohtaista. Ei tulisi mieleenikään kysyä toisen ihmisen salasanoja. Jos luottamus ei muuten riitä, niin parempi olla yksin.
[/quote]
Vissiin vähän haasteellista ymmärtää lukemaansa?
Minulla sekä luuri että läppäri ovat työkaluja ja työnantaja kieltää että niitä ei saa muut käyttää ja että ne täytyy olla suojattu sivullisilta.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 07:38"]
Juu on mullakin salasanat, varkauden varalta - tosin mies tietää ne. Musta ois kyllä tosi outoa jos mies noin tekis niinku ap:n. Vaikka mies tietää ne niin en tietenkään oleta että se lukee esim viestejä. Ihme oletus että pitää olla luottoa suhteessa, että puhelimen salailu on ok. Eikös se vasta ole luottoa että tietää salasanat mutta ei käytä niitä hyväkseen.
[/quote]Miksi pitäisi tietää salasana jos ei ole tarkoitus urkkia mitään? Se on luottamusta että ei hadistu siitä vaikka toisella on jotain omaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 08:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 08:13"]
[/quote]
Vissiin vähän haasteellista ymmärtää lukemaansa?
[/quote]
Vai niin, voinko jotenkin auttaa?
Minulla on salasanojen takana kaikki laitteet puhelimet, iPad, pöytäkone ja läppäri. Koska myös avopuolisolla on omat laitteet, tunnuksien jakamiseen ei ole tarvetta.
Salanat on kahdesta syystä, laitteilla on luottamuksellista tietoa töistä - jotka eivät kuulu avopuolisolle. Toiseksi, niissä on henkilökohtaisia kuvia ja asiakirjoja jotka varkauden sattuessa eivät kuulu muille. Niin yksinkertaista.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 08:14"]
Minä ja mies olemme kaksi eri ihmistä. En ymmärrä, miksi ihmeessä miehellä tai minulla ei olisi oikeutta ihan omiin asioihin. Luottamus on sitä, että luottaa, ettei toinen halua loukata, vaikka salasanoja käyttääkin.
[/quote]tarkoitin alapeukuttaa!