Voinko irtisanoutua työstä ennen irtisanomisaikaa?
Siinäpä se tuli otsikossa. Onko työntekijällä työvelvollisuus irtisanomisajan loppuun vai onko mahdollista lopettaa työt aiemmin?
Kommentit (34)
Ei kai sitä irtisanomisiakaa tule, jos ei ole jo irtisanoutunut/irtisanottu.
Jos olet ollut yli 5 vuotta töissä, niin irtisanonisaika sulla 1 kk. Et voi lähteä töistä tätä aikaisemmin. Näin sanoo laki.
Puurot ja vellit sekaisin, mitähän tarkoitat kysyä?
On mahdollista, jos niin sovitaan.
Työnantajan ei ole pakko sopia, mutta harvoinpa se työnantajalle on itselleen edullista, että töissä on joku, jota ei kiinnosta siellä olla.
Tötöile isolla kädellä, niin työsuhde puretaan ja olet heti vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ollut yli 5 vuotta töissä, niin irtisanonisaika sulla 1 kk. Et voi lähteä töistä tätä aikaisemmin. Näin sanoo laki.
Pitämättömät lomat voi tehdä sen, että töitä ei enää tarvitse tehdä.
Periaatteessa irtisanomisajan rikkomisesta voi saada korvausvaatimuksen työnantajalta, mutta taitaa olla aika harvinaista.
Käytännössä monella on pitämättömiä lomia, jotka voi laittaa siihen loppuun. Mutta muuten noudatetaan irtisanomisaikaa, ellei muuta noudateta. Voit joutua korvaamaan työnantajalle aiheutuvia kuluja jos lähdet ennen ajan loppua.
Irtisanoudut ja jäät sairaslomalle, niin ei tarvitse.
On. Jos et ilmesty töihin irtisanomisaikana, sinun palkasta lähtee isot rahat ja pahimmillaan tulee lasku perästä siitä että piti joku toinen maksaa tekemään sinun työt.
Työnantaja päättää
Sulla on velvollisuus olla töissä irtisanomisaika jos muuta ei sovita
Lähdin itse (muutama vuosi sitten) ilman irtisanoutumisaikaa, kysyin ensin liitolta onko se ok. Ei siinä ollut vaaraa, että työnantaja mitään korvauksia olisi voinut vaatia. En jäänyt vaille muuta kuin irtisanomisajan palkan, mutta se nyt oli selvä kun en tehnyt töitäkään.
Vierailija kirjoitti:
On. Jos et ilmesty töihin irtisanomisaikana, sinun palkasta lähtee isot rahat ja pahimmillaan tulee lasku perästä siitä että piti joku toinen maksaa tekemään sinun työt.
Mihin tällainen perustuisi? Linkkejä, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tällainen perustuisi? Linkkejä, kiitos.
Ok, löysin jo itsekin: "Jos työntekijä ei noudata irtisanomisaikaa, hän on velvollinen maksamaan työnantajalle irtisanomisajan palkkaa vastaavan summan vahingonkorvauksena."
Voit myös tehdä niin, ettet irtisanoudu itse.
Jos tarkoitat voitko lopettaa työt ennen kuin irtisanomisaika päättyy, niin omin päin et voi. Neuvottele työnantajan kanssa. Itse sain lopettaa pari päivää aikaisemmin, kun oli hyvä peruste ja meni päivät pitämättömien lomien piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Voit myös tehdä niin, ettet irtisanoudu itse.
Juu, mut sit pahimmillaan on kyseisessä työssä kiinni vielä 6kk.
Mene kännissä työpaikalle.Hauku pomo ja kaikki työtoverit.Saat lopputilin välittömästi.