Miksi ei ole sosiaalisesti hyväksyttyä olla pitämättä kuumasta säästä?
En pidä auringonpaisteesta ja kuumasta säästä. Ei huvita tehdä mitään, ei mennä ulos, ei urheilla. Aurinko häikäisee, hikoiluttaa, ruoka ei maistu ja olo on jotenkin hidas ja tylsistynyt. Kaikki on pysähtynyttä ja ummehtunutta. Sateesta ja pilvisestä ja viileästä säästä nautin. Olo on virkeä, energinen ja innostunut. Viihdyn ulkona ja harrastan liikuntaa, tuuli sade tuntuvat tuulettavan elimistöni ja kaikki on mahdollista. Mikään sää ei ole minulle liian ”huono”.
Tällaista mielipidettä ei kuitenkaan voi lausua ääneen ilman hirveää ja tuomitsevaa vastalauseiden myrskyä. ”Joo joo nyt nautitaan, kohta valitat taas kun synkkää ja pimeää”. Niinpä joudun kuuntelemaan ja taivastelemaan mukana kun töihin tulevat kollegat kiroavat syysmyrskyä tai sitten alkavat hehkuttaa minulle kolmeviikkoisen helleputken autuutta. Jos kehtaan siihen vastata, että minusta tämä on hirveää, niin toisen suu loksahtaa auki ja katseeseen hiipii ällistys ja lopulta aavistuksenomainen närkästys. Miten kehtaan olla tällainen tylsä ankeuttaja, joka yrittää pilata toisen ilon?
Miksi on sosiaalisesti hyväksyttyä valittaa jostakin säätilasta, mutta joistakin muista valittaminen vertautuu syntinä rintamakarkuruuteen?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä - jostain syystä ihmiset ymmärtävät mielipiteet ja makuasiat kaikkiin muihin aiheisiin liittyen, mutta ei säätilaan. Ei kukaan oleta että kaikki pitävät samoista ruoista, tyyleistä, musiikista tai mistä vaan, ja jos niistä halutaan keskustella niin kohteliaasti kysytään toisen mielipidettä jostakin asiasta. Sen sijaan auringosta ja helteestä kaikkien oletetaan tykkäävän, eikä kukaan koskaan kysy että ”tykkäätkö näin kuumasta kesästä” tai ”viihdytkö auringossa”. Ei, vaan totta kai tykkäät ja jos et tykkää, niin sinuun suhtaudutaan kuin siihen tyyppiin, jota paljastuneen murheellisen tapahtumaan jälkeen naapurit luonnehtivat iltapäivälehdissä: ”hän ei koskaan tervehtinyt”, ”viihtyi omissa oloissaan”, ”asunnossa oli aina verhot kiinni” tai ”jotain luotaantyöntävää hänessä oli”. Jokerina moderni versio ”ei ollut Facebookissa”. Ap
Olipa hyvä kirjoitus. Asia on juuri noin kuin kirjoitit; minua on katsottu jotenkin oudosti kun olen sanonut auringon paistaessa ja kuumuuden hohkaessa että "on kyllä huono ilma". :D
Ihan turhaa uhriutumista sekä sinulta että aapeelta. Voi yksinkertaisesti sanoa, että kuuma ilma ei sovi minulle, heippa. Mutta ei se käy kun pitää lypsää uhripisteet.
Minäkään en ole aiemmin pitänyt kesähelteistä ja niissä on edelleen oma tukaluutensa, varsinkin jos käy töissä. Mutta kesässä on se hyvä puoli että saa pukeutua kevyemmin, ei ole pimeää eikä tarvitse palella. Kaikessa on puolensa. Epäkypsät ihmiset (joita on tonneittain) ei kykene hyväksymään sitä, että kaikessa on puolensa eikä missään asiassa ole vain hyviä puolia. Henkinen epäkypsyys ja lapsellisuus on jotenkin tosi hyväksyttyä nykyään vaikka kukaan ei epäkypsän kanssa kyllä halua oikeasti aikaa viettää.
Kuumuudesta pitäminen on tavoiteltava ominaisuus, koska millaiset ihmiset pitävät kuumasta? Hoikat, nuoret, varakkaat. Kuumasta kärsivät eniten lihavat, vanhat, sairaat köyhät jotka asuvat ilmastoimattomissa kerrostaloasunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä - jostain syystä ihmiset ymmärtävät mielipiteet ja makuasiat kaikkiin muihin aiheisiin liittyen, mutta ei säätilaan. Ei kukaan oleta että kaikki pitävät samoista ruoista, tyyleistä, musiikista tai mistä vaan, ja jos niistä halutaan keskustella niin kohteliaasti kysytään toisen mielipidettä jostakin asiasta. Sen sijaan auringosta ja helteestä kaikkien oletetaan tykkäävän, eikä kukaan koskaan kysy että ”tykkäätkö näin kuumasta kesästä” tai ”viihdytkö auringossa”. Ei, vaan totta kai tykkäät ja jos et tykkää, niin sinuun suhtaudutaan kuin siihen tyyppiin, jota paljastuneen murheellisen tapahtumaan jälkeen naapurit luonnehtivat iltapäivälehdissä: ”hän ei koskaan tervehtinyt”, ”viihtyi omissa oloissaan”, ”asunnossa oli aina verhot kiinni” tai ”jotain luotaantyöntävää hänessä oli”. Jokerina moderni versio ”ei ollut Facebookissa”. Ap
Olipa hyvä kirjoitus. Asia on juuri noin kuin kirjoitit; minua on katsottu jotenkin oudosti kun olen sanonut auringon paistaessa ja kuumuuden hohkaessa että "on kyllä huono ilma". :D
Ihan turhaa uhriutumista sekä sinulta että aapeelta. Voi yksinkertaisesti sanoa, että kuuma ilma ei sovi minulle, heippa. Mutta ei se käy kun pitää lypsää uhripisteet.
Minäkään en ole aiemmin pitänyt kesähelteistä ja niissä on edelleen oma tukaluutensa, varsinkin jos käy töissä. Mutta kesässä on se hyvä puoli että saa pukeutua kevyemmin, ei ole pimeää eikä tarvitse palella. Kaikessa on puolensa. Epäkypsät ihmiset (joita on tonneittain) ei kykene hyväksymään sitä, että kaikessa on puolensa eikä missään asiassa ole vain hyviä puolia. Henkinen epäkypsyys ja lapsellisuus on jotenkin tosi hyväksyttyä nykyään vaikka kukaan ei epäkypsän kanssa kyllä halua oikeasti aikaa viettää.
Kiitos kun sivistät meitä, Tauno.
Menin kerran töissä sanomaan tämän ääneen kun juteltiin kaverin kanssa ja jostain toimiston toisesta nurkasta tuli nainen sanoen että mä tulin oikeen kattomaan että millanen ihminen ei tykkää kesästä.. öö just. Kesän rakastajat on todella raivostuttavia ja törkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Menin kerran töissä sanomaan tämän ääneen kun juteltiin kaverin kanssa ja jostain toimiston toisesta nurkasta tuli nainen sanoen että mä tulin oikeen kattomaan että millanen ihminen ei tykkää kesästä.. öö just. Kesän rakastajat on todella raivostuttavia ja törkeitä.
Ja lapsellisia. Jotkut ovat pahasti hermostuneet tajutessaan, ettei joku oikeasti pidä helteistä. Ensin epäuskoisuus, ei tajuta että sellaista oikeasti voi olla, ja sitten nousee kiukku.
Vierailija kirjoitti:
Kuumuudesta pitäminen on tavoiteltava ominaisuus, koska millaiset ihmiset pitävät kuumasta? Hoikat, nuoret, varakkaat. Kuumasta kärsivät eniten lihavat, vanhat, sairaat köyhät jotka asuvat ilmastoimattomissa kerrostaloasunnoissa.
Olen hoikka ja vähärasvainen ja en pidä kuumuudesta. Hikoilen talvellakin helposti ja minua ei yleensä palele, joten en tarvitse talvivaatteitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on muuttumassa. Aina, kun hellettä on kestänyt muutamaa päivää enemmän, ihmiset alkavat kyllästyä ja tuskastua. Uutuudenviehätys katoaa. Helteen asettamat rajoitteet kiukuttavat ja aurinko ei yhtäkkiä olekaan ihana ystävä.
Aina tulee olemaan hellehulluja, mutta heidän määränsä on jo nyt pienempi ja hyvin paljon hiljaisempi kuin esimerkiksi viime kesänä.
Hellehullu. Pitäskö "keskustella" jostain muusta kuin säästä, vaikkapa politiikasta, kun tämä aihe menee heti toisten haukkumiseksi.
On siis väärin pitää helteestä. Olen pahoillani, en pysty korjaamaan itseäni, pidän helteestä. Jos se helpottaa, voit täällä haukkua minua. Älä kuitenkaan ihmisten ilmoilla hauku kaikkia, joilla on erilainen maku kuin sinulla. Miten mahdat pärjätä vaikkapa kaupassa, kun siellä kuitenkin joku ostaa sellaista leipää, josta et itse pidä? Hajoaako pää, kun joku toinen tykkää eri asiasta kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka pitävät kylmyydestä, pimeydestä ja luonnon kuolemasta ovat psykopaatteja. Eivät normaaleja iloisia ihmisiä.
Kuule helteellähän se luonto kuolee. Nurmikot kellastuvat ja kukat kuolevat jos niitä ei keinotekoisesti kastella. Kyllähän se vähempikin lämpö riittäisi ja luonto kaipaa myös sadetta.
Pienten lasten on saatava iloita kesästä, toivottavasti pääsevät huvipuistoihinkin.
Helteestä täytyy pitää, koska silloin tehdään heinätyöt, eikä töissä saa olla vetämätön ja laiska.
Lukeminen ja muut perverssit toiminnot pitää jättää niihin iltoihin, jolloin ukostaa, eikä ole viisasta mennä ulos ja sähköt ovat poikki niin, ettei pysty valmistamaan seuraavan viikon ruokiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten on saatava iloita kesästä, toivottavasti pääsevät huvipuistoihinkin.
Pienet lapset iloitsevat jokaisesta päivästä, jota aikuiset eivät pilaa narinalla.
Miksi muualla ei muka ole sosiaalisesti hyväksyttyä olla pitämättä helteestä, mutta AV:lla ei saa mainita nauttivansa kesästä ja lämpimästä, jopa helteestä?
Niinpä. Asiat, tai suhtautuminen muuttuu. E. Saarisen esitelmiä saatettaisiin nykyään pitää vihapuheena. Ajat muuttuu.