Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei ole sosiaalisesti hyväksyttyä olla pitämättä kuumasta säästä?

Vierailija
04.07.2021 |

En pidä auringonpaisteesta ja kuumasta säästä. Ei huvita tehdä mitään, ei mennä ulos, ei urheilla. Aurinko häikäisee, hikoiluttaa, ruoka ei maistu ja olo on jotenkin hidas ja tylsistynyt. Kaikki on pysähtynyttä ja ummehtunutta. Sateesta ja pilvisestä ja viileästä säästä nautin. Olo on virkeä, energinen ja innostunut. Viihdyn ulkona ja harrastan liikuntaa, tuuli sade tuntuvat tuulettavan elimistöni ja kaikki on mahdollista. Mikään sää ei ole minulle liian ”huono”.

Tällaista mielipidettä ei kuitenkaan voi lausua ääneen ilman hirveää ja tuomitsevaa vastalauseiden myrskyä. ”Joo joo nyt nautitaan, kohta valitat taas kun synkkää ja pimeää”. Niinpä joudun kuuntelemaan ja taivastelemaan mukana kun töihin tulevat kollegat kiroavat syysmyrskyä tai sitten alkavat hehkuttaa minulle kolmeviikkoisen helleputken autuutta. Jos kehtaan siihen vastata, että minusta tämä on hirveää, niin toisen suu loksahtaa auki ja katseeseen hiipii ällistys ja lopulta aavistuksenomainen närkästys. Miten kehtaan olla tällainen tylsä ankeuttaja, joka yrittää pilata toisen ilon?

Miksi on sosiaalisesti hyväksyttyä valittaa jostakin säätilasta, mutta joistakin muista valittaminen vertautuu syntinä rintamakarkuruuteen?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus ei ole uhriutua vaan ainoastaan keskustella ja ehkäpä jopa ymmärtää toisenlaisia mielipiteitä. Koska niitähän riittää aiheesta kuin aiheesta. Tuntuu vain siltä, ettei kaltaisiani haluta ymmärtää. Ap

Miksi kuvittelet, että sinun pitäisi olla kaikille mieliksi yhtäaikaa? Joku pitää lämpimästä ja joku viileästä, mutta sää ei toivomalla muutu miksikään vaan on mikä on.

Vierailija
22/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei ole sosiaalisesti hyväksyttyä? Tietenkin aina tulee vastaan ihmisiä jotka eivät voi käsittää sitä että me olemme erilaisia ja tykkäämme eri asioista, mutta ei näiden ymmärtämättömien mielipiteitä mikä on "sosiaalisesti hyväksyttävää" kannata kuunnella syystäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap sinulla linkkiä tähän julistukseen että ei ole sopivaa olla pitämättä? Jossain tällainen sääntö säädetty? En muista että olisi ollut eduskunnassakaan käsittelyssä.

Vierailija
24/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä verrattiin nyt aurinkoa ja hellettä viileään ja sateiseen säähän. Jos ihminen laitetaan alastomana ja ilman vettä paahtavaan helteeseen tai pilviseen ja sateiseen säähän, niin villi veikkaukseni on, että hän säilyy pitempään hengissä ja hyvävointisena jälkimmäisessä vaihtoehdossa. Ap

Vierailija
25/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap sinulla linkkiä tähän julistukseen että ei ole sopivaa olla pitämättä? Jossain tällainen sääntö säädetty? En muista että olisi ollut eduskunnassakaan käsittelyssä.

No eipä ole, vaan sitä juuri itsekin tässä haeskelen. Kun ilmeisesti sellainen kuitenkin on, niin kiveen hakattu tämä helteen ihannointi on. Ap

Vierailija
26/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole, vaan sitä juuri itsekin tässä haeskelen. Kun ilmeisesti sellainen kuitenkin on, niin kiveen hakattu tämä helteen ihannointi on. Ap

Virallista linkkiä sääntöön tai en jaksa kuunnella.

Vierailija
27/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän on kyllä sosiaalisesti hyväksytympää valittaa kuumasta säästä.

Vierailija
28/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap eikä mitään "virallisia linkkejä" ole olemassa, mutta kommentoin silti.

Yksi "virallisista" helteenrakastajista ovat olleet sääennusteiden esittelijät, jotka pariin viime vuoteen asti jaksoivat jankunttaa siitä, että helle hellii, ja käytellä helteestä ja auringosta positiivisia ja pilvisyydestä ja sateesta negatiivisia ilmauksia. Tämä väheni pari kolme kesää sitten, ja nyt vain iltapäivälehdet sortuvat hellehuumaan - hetkeksi aikaa, ja helteen ihanuus vaihtuukin muutamassa päivässä viilennyskeinojen luettelemiseen ja kuolonuhreista uutisoimiseen. Asenne on muuttunut selvästi, ja mitä enemmän pitkiä tappohelleputkia koetaan, sitä nopeammin se muuttuu.

Minä olen aina pitänyt viileästä kesästä, ja syyssateet ovat mielestäni ihania. Olen aina ollut pikkuruisessa vähemmistössä näine ajatuksineni. Joskus minut on sanallisesti suoraan tyrmätty, ja olen aika usein ollut kerettiläinen ja seuranpetturi. Tällaiseen käyttäytymiseen ap:kin varmaan viittaa.

Vierailija
29/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia on muuttumassa. Aina, kun hellettä on kestänyt muutamaa päivää enemmän, ihmiset alkavat kyllästyä ja tuskastua. Uutuudenviehätys katoaa. Helteen asettamat rajoitteet kiukuttavat ja aurinko ei yhtäkkiä olekaan ihana ystävä.

Aina tulee olemaan hellehulluja, mutta heidän määränsä on jo nyt pienempi ja hyvin paljon hiljaisempi kuin esimerkiksi viime kesänä.

Tämä on kyllä totta nykyään. Puhumattakaan jostain 90-luvusta; silloin oli täysin käsittämätöntä ja sosiaalinen itsemurha suorastaan, jos meni paljastamaan ETTEI PIDÄ helteestä! Helteenpalvonta oli silloin ihan tolkutonta.

Vierailija
30/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omassa tuttavapiirissä suurimmalla osalla on se ilmalämpöpumppu ja autossa helteellä ilmastointi käytössä, koska suurimmalle osalle helle on kivaa vain niin kauan että sitä pääsee halutessaan karkuunkin.

Vierailija
31/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap eikä mitään "virallisia linkkejä" ole olemassa, mutta kommentoin silti.

Yksi "virallisista" helteenrakastajista ovat olleet sääennusteiden esittelijät, jotka pariin viime vuoteen asti jaksoivat jankunttaa siitä, että helle hellii, ja käytellä helteestä ja auringosta positiivisia ja pilvisyydestä ja sateesta negatiivisia ilmauksia. Tämä väheni pari kolme kesää sitten, ja nyt vain iltapäivälehdet sortuvat hellehuumaan - hetkeksi aikaa, ja helteen ihanuus vaihtuukin muutamassa päivässä viilennyskeinojen luettelemiseen ja kuolonuhreista uutisoimiseen. Asenne on muuttunut selvästi, ja mitä enemmän pitkiä tappohelleputkia koetaan, sitä nopeammin se muuttuu.

Minä olen aina pitänyt viileästä kesästä, ja syyssateet ovat mielestäni ihania. Olen aina ollut pikkuruisessa vähemmistössä näine ajatuksineni. Joskus minut on sanallisesti suoraan tyrmätty, ja olen aika usein ollut kerettiläinen ja seuranpetturi. Tällaiseen käyttäytymiseen ap:kin varmaan viittaa.

... Et oikeasti voi ajatella noin? Että telkkarissa joku meteorologi tykkää helteestä niin sinut on ihmisenä mitätöity? Miten hatara sinun omanarvontuntosi oikein on? Näen päivittäin telkkarista tyyliin 105 prosenttia asiaa joita en allekirjoita, mutta jos ottaisin sen kaiken henkilökohtaisesti... Haloo!!

Vierailija
32/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia on muuttumassa. Aina, kun hellettä on kestänyt muutamaa päivää enemmän, ihmiset alkavat kyllästyä ja tuskastua. Uutuudenviehätys katoaa. Helteen asettamat rajoitteet kiukuttavat ja aurinko ei yhtäkkiä olekaan ihana ystävä.

Aina tulee olemaan hellehulluja, mutta heidän määränsä on jo nyt pienempi ja hyvin paljon hiljaisempi kuin esimerkiksi viime kesänä.

Tämä on kyllä totta nykyään. Puhumattakaan jostain 90-luvusta; silloin oli täysin käsittämätöntä ja sosiaalinen itsemurha suorastaan, jos meni paljastamaan ETTEI PIDÄ helteestä! Helteenpalvonta oli silloin ihan tolkutonta.

Kirjoitin epäselvästi. Siis aiemmin oli itsestäänselvyys että "kaikki" muka nauttivat helteestä, mutta nykyään tilanne on muuttumassa. Toinen mielipide sallitaan paremmin.

Vierailija
33/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... Et oikeasti voi ajatella noin? Että telkkarissa joku meteorologi tykkää helteestä niin sinut on ihmisenä mitätöity? Miten hatara sinun omanarvontuntosi oikein on? Näen päivittäin telkkarista tyyliin 105 prosenttia asiaa joita en allekirjoita, mutta jos ottaisin sen kaiken henkilökohtaisesti... Haloo!!

Ihastuttavasti provosoitu, mutta ei nyt kuitenkaan onnistu. :)

Vierailija
34/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kiellä olla pitämättä kuumasta säästä

Aivan, mutta avaukseni pointti olikin, että sitä ei kuitenkaan saisi sanoa ääneen. Olen jatkuvasti tilanteessa, jossa joku avaa keskustelun hehkuttamalla aurinkoista säätä ja haukkumalla ns. huonoa säätä ja olen hänen kanssaan eri mieltä. Voin joko teeskennellä tai aiheuttaa pahennusta ilmaisemalla rehellisen mielipiteeni. Ensimmäinen vaihtoehto ei toki kaada maailmaani, mutta toisaalta tuntuu falskilta ja ärsyttävältäkin pitemmän päälle. Siksi olen miettinyt, miksi asia on näin, ja siitä syntyi tämä keskustelunavaus. Ap

Sanot vain mielipiteesi. Minäkään en pidä kuumuudesta ja sanon sen jos tulee puhetta säästä. Minulle sää on huono jos aurinko paistaa ja on kuumaa. Syksystä nautiskelen ja silloin elämä tuntuu mukavalta.

Vierailija
35/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin omassa tuttavapiirissä suurimmalla osalla on se ilmalämpöpumppu ja autossa helteellä ilmastointi käytössä, koska suurimmalle osalle helle on kivaa vain niin kauan että sitä pääsee halutessaan karkuunkin.

Juuri näin.

Minulle homotkin on ihan ok, kunhan eivät tule minua panemaan.

Vierailija
36/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä kysymys. Tiedostan että omat mieltymykset säiden suhteen eivät ole sosiaalisesti hyväksyttyjä. En tykkää helteestä enkä lumesta ja pakkasesta. Ikuinen syyskuu kelpaisi mulle.

Vierailija
37/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihastuttavasti provosoitu, mutta ei nyt kuitenkaan onnistu. :)

Älä sinäkään sitten mene säätiedotteesta rullalle niin kuin olisi kovin henkilökohtainenkin asia.

Vierailija
38/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä - jostain syystä ihmiset ymmärtävät mielipiteet ja makuasiat kaikkiin muihin aiheisiin liittyen, mutta ei säätilaan. Ei kukaan oleta että kaikki pitävät samoista ruoista, tyyleistä, musiikista tai mistä vaan, ja jos niistä halutaan keskustella niin kohteliaasti kysytään toisen mielipidettä jostakin asiasta. Sen sijaan auringosta ja helteestä kaikkien oletetaan tykkäävän, eikä kukaan koskaan kysy että ”tykkäätkö näin kuumasta kesästä” tai ”viihdytkö auringossa”. Ei, vaan totta kai tykkäät ja jos et tykkää, niin sinuun suhtaudutaan kuin siihen tyyppiin, jota paljastuneen murheellisen tapahtumaan jälkeen naapurit luonnehtivat iltapäivälehdissä: ”hän ei koskaan tervehtinyt”, ”viihtyi omissa oloissaan”, ”asunnossa oli aina verhot kiinni” tai ”jotain luotaantyöntävää hänessä oli”. Jokerina moderni versio ”ei ollut Facebookissa”. Ap

Olipa hyvä kirjoitus. Asia on juuri noin kuin kirjoitit; minua on katsottu jotenkin oudosti kun olen sanonut auringon paistaessa ja kuumuuden hohkaessa että "on kyllä huono ilma". :D

Vierailija
39/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne eivät valita joilla on ilmastointi ja yhteiskunnan kustantama kesäloma.

Näin se sosiaalinen puoli asiassa menee.

Vierailija
40/53 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ennen vanhaan kun talvet oli Suomessa vielä pääosin pitkiä ja kesät lyhyitä eikä kovin kuumia, tuli suomalaisille pakkomielle lämpöön. Nyt kun talvet on sitten lyhyitä ja kesät pitkiä ja kuumia, porukka ei kuitenkaan ole päivittänyt näkökulmiaan ja se vanha lämmön ihannointi elää edelleen, vaikka suurin osa kärsii siitä. Kun tätä samaa jatkuu sen kymmenen vuotta, niin varmaan asiasta aletaaan puhua eri malliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi