Millaisen summan opiskelija tarvitsee/kk elääkseen, siis vuokran jälkeen?
Kommentit (32)
Riippuu siitä, paljonko rahaa menee ruokaan ja muihin laskuihin. Jos on paljon lainaa, osamaksuja ja pikavippejä, niin rahaa tarvitaan enemmän. Tässä esimerkki omasta tilanteestani (pyöristettynä yläkanttiin), vaikka en ole opiskelija:
Vuokra + vesi: 510e/kk
Sähkölasku: 20e/kk
Laajakaistaliittymä: 10e/kk
Puhelinliittymä: 15e/kk
Bussiliput: 25e/kk
Osamaksusopimus: 6e/kk
Kotivakuutus: 10e/kk
Internetin suoratoistopalvelut, viihdepalvelut, yms: 20e/kk
Ruoka-, hygienia- ja lääkekulut: 250e/kk
Yhteensä n. 870e/kk
Sinun kannattaa tehdä lista kuukauden menoista, joista voit arvioida, paljonko tarvitset rahaa elämiseen. Onko mahdollista, että voi tulla yllätyskuluja? Jos pesukone hajoaa, niin onko pakko ostaa uutta vai voisitko käyttää taloyhtiön pesutupaa?
Kuljen paljon pyörällä/kävellen kun palvelut ja työpaikka lähellä. Harvemmin tulee liikuttua julkisilla, joskus menee 5e/kk matkustamiseen, joskus enemmän. Osamaksusopimus on melkein maksettu, mitään lainoja ei ole. Toki voisin kilpailuttaa kotivakuutuksen, sähkösopimuksen, tms. Elän melko yksinäistä elämää, joten mitään ravintolakuluja ei juuri koskaan tule. Lääkkeisiin menee jonkun verran rahaa sairauden takia (koko loppuelämän ajan). Työpaikalla on kuntosali, joten salikortteja en maksele.
Opiskelijana saa alennuksia erilaisista palveluista (salikortit, spotifysopimukset, yms) ja niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää.
Itse saan opintotuen ja asumistuen, käteen jää 90 euroa kuussa, eli 3 euroa / vrk, se riittää minulle ja kissalle. En juo enkä polta, käyn ilta-aleissa :) Opintolainaa en halua nostaa, tuolla pärjään hyvin.
Huhh. Ei ole kyllä ikävä opiskeluaikoja. Mitä kituuttamista se olikaan ja sitten aina sanotaan, että nuorten pitäisi nauttia elämästä ja elää täysillä. Kyllä sitä maha murisi useampana päivänä festareiden jälkeen, kun ei vaan ollut rahaa syödä, mutta halusi kokea festarit ekaa kertaa elämässään.
Tämän takia säästän ja sijoitan lapsilleni, jotta heillä olisi vähän kivemmat opiskeluajat kuin itselläni. Edes opintolaina ei riittänyt omaan elämiseen, kun oli kuitenkin 3 vuoden opiskelut kyseessä eikä lainaa saanut kuin tietyn määrän, joka ei ollut mikään päätä huimaava.
”Laita nuori töihin” tai ”etkö käynyt itse nuorena töissä”. Joo, olinkin kesätöissä huvipuistossa, jossa tuntipalkkani oli ekana kesänä 5,45 e ja toisena kesänä taisi olla jopa 5,80 e. Tämä vaikutti siten, etten saanut asumistukea ja taisin jäädä jopa tappiolle, mutta halusin työkokemusta…
Vuokra 380 euroa kaksiosta, sis. netin, sähkön ja veden. Käytän ilmaista pyykkitupaa. Yliopistolla mennyt 2 vuotta ilman, että olen ostanut yhtään ainutta kirjaa, kaikki lainannut kirjastosta. Vaattet ostan 90% UFFin tasarahapäiviltä ( 1-2 euroa / kpl ). Kuukaudessa kaikkiin kuluihin menee 80-150 euroa, riippuu kuukaudesta. Hyvin pienellä voi elää halutessaan, itse en koe, että mistään olisi koskaan pulaa.
Asumiskulujen päälle vakuutukset, liikkumisen ja mahdollisen työssäkäyisen kulut, hygienia, ruoka, mahdolliset lemmikit, terveydenhuolto mukaanlukien lääkitykset/hammaslääläri/muu lääkäri, puhelin + netti jne. Ravintolakäynteijä tai biletystä ei edes ole tässä mukana. Eikä koulukirjat yms. 500e kuluu todella äkkiä.
Kun olin töissä enkä opiskelija, laskin 1000e/kk riittävän. Eli hyvänä aikana tosta jää säästöön huonompia kuukausia varten. Ei siis tartte ottaa lainaa kun puhelin tai pesukone hajoaa tai täytyy viedä lemmikki eläinlääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 380 euroa kaksiosta, sis. netin, sähkön ja veden. Käytän ilmaista pyykkitupaa. Yliopistolla mennyt 2 vuotta ilman, että olen ostanut yhtään ainutta kirjaa, kaikki lainannut kirjastosta. Vaattet ostan 90% UFFin tasarahapäiviltä ( 1-2 euroa / kpl ). Kuukaudessa kaikkiin kuluihin menee 80-150 euroa, riippuu kuukaudesta. Hyvin pienellä voi elää halutessaan, itse en koe, että mistään olisi koskaan pulaa.
Ei tuo ole elämistä. Sinnittelet kuukaudesta toiseen etkä varmasti itsekään halua tosta pysyvää olotilaa. Toki ketjun aiheena on opiskelijat eli muutos on oletettavasti tiedossa tulevaisuudessa. Lisäksi nollabudjetin edellytys on, että on määrättömästi aikaa kävellä kilometrikaupalla penkomassa jotain Uffin haisevia kasoja.
Jännää, et kaikki jotka pärjäävät Max 200 eurolla kuukaudessa, eivät ikinä koe mistään pulaa 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole elämistä. Sinnittelet kuukaudesta toiseen etkä varmasti itsekään halua tosta pysyvää olotilaa. Toki ketjun aiheena on opiskelijat eli muutos on oletettavasti tiedossa tulevaisuudessa. Lisäksi nollabudjetin edellytys on, että on määrättömästi aikaa kävellä kilometrikaupalla penkomassa jotain Uffin haisevia kasoja.
Ihan täyspainoista elämistä on, olen introvertti, viihdyn kotona luonnon keskellä, en halua osallistua illanviettoihin. Alkoholia en käytä koskaan. Paikkakunnalla on 1 UFF, joten kilometritolkulla kävelyä ei todellakaan vaadi kun käy muutaman kerran vuodessa :) Jokainen eläköön tyylillään, jos on sitä mieltä, että vain ja ainoastaa rahaa kuluttamalla voi "elää" niin ok...
Joka päivä Woltin safkat, baarissa muutaman kerran viikossa, 3000 euroa menee helposti, mutta onneks vanhemmat maksaa!
Jos olet parikymppinen söpö tai komea ja hoikka poika, niin kannattaa hankkia sugardaddy tai vaikka kaksi.
Itse annan omalle sugarboylle 300-500€ joka kuukausi, eikä meillä ole seksiä edes joka kuukausi. 
Riippuu myös siitä paljonko joutuu ostamaan kirjoja. Mitä lapsesi opiskelee?