Rekrytointi on nykyään todella monimutkaista
Olen hakemassa uutta työpaikkaa. Rekrytoinnin hoitaa rekryfirma. Täytin lomakkeen, liitin hakemuksen ja cv:n. Sieltä tuli viesti, että olen päässyt ensimmäisen vaiheen haastatteluun. Se oli videohaastattelu (neljä kysymystä, jotka nauhoitettiin ja lähetettiin).
Perjantaina firmasta soitettiin, että olen päässyt seuraavaan vaiheeseen. Nyt asiaa hoitaa taas eri yritys. Taas tuli kahdeksan kysymystä videolla sekä 20min kestävä psykologinen testi ja 35 min kestävä soveltuvuustesti. Tuossa viimeisessä oli enimmäkseen matemaattisia tehtäviä vaikka olen hakemassa sihteerin paikkaa enkä taloushallinnon tehtäviä.
Jos läpäisen tuon, on edessä vielä toimitusjohtajan videohaastattelu.
Jo on monimutkaista! Sinähän olen hämmästynyt, että olen edennyt noin pitkälle, koska minulla on ikää 58v. Minulla on työpaikka, joten minulla ei ole menetettävää, vaikkei minua valittaisikaan.
Kommentit (5)
On kyllä ja johonkin tehtäviin voi olla soveltuvuusarviointi, jossa voi olla mukana jopa psykologi. Ihme touhua! Itse olen vaihtamassa alaa ja haen yliopistoon alalle jonne on suht vaikea päästä. Mutta todennäköisemmin mä sinne pääsen kun läpäisen nykyisen alan rekryprosessit. Meni ehkä ohi aiheen, mutta tuli mieleen.
Ja mitä bisnestä työnhaku on kaikkine valmennuksineen, joita löytyy joka lähtöön ja maksullisina. Ensin valmentaudutaan, että päästään korkeakouluun ja sitten vielä pitää valmentautua että tulee valituksi työpaikkaan!
Ihmettelin samaa keväällä. Pomo totesi, että sut me haluttiin heti, parhaat paperit ja verkostotkin suositteli, mutta piti käydä tämä firman prosessi läpi. Jopa kulkuluvat jne. oli olemassa jo 2 vko ennen lopullista valintaa.
Psykologin arvioinnit sihteerin paikkaan? Ei jessus.
T. masentunut, töitä etsivä sihteeri
Tässä on kyllä keksitty sellainen rahasampo! Yleensä rekryfirmat eivät edes tiedä työn vaatimuksia eivätkä osaa vastata mihinkään kysymyksiin. Mutta erilaisia arviointeja ja testejä pistetään tekemään tuntitolkulla. En ymmärrä myöskään hakemuslomakkeita, joihin kirjaudutaan LI-profiililla, niin miksi ihmeessä joudut sinne vielä lisäksi täyttämään koulutukset, työhistorian ja kurssit, kun kaikki selviää sieltä linkkarista?! Ja sitten toki vielä hakemus ja cv liitteeksi... aaargh!