Teimme keittiön jossa ei ole yläkaappeja ja valitsimme kaikkia seiniä kiertävän kaapiston sijasta huoneen keskelle saarekkeen
Lisänä on paikalleen rakennettu ruokakomero. Yhdellä seinällä siis on alakaapisto jonka yhteydessä hella+apk. Kaapistossa ei ole sokkelia, kuten ei ole saarekkeessakaan, ovat keveämmän näköisiä. Mentiin ihan estetiikka edellä ja tingittiin mm. säilytystilasta jota olisi saanut varmaan kolme kertaa enemmän jättämällä saarekkeen pois. Ei ole kaduttanut, vaan yhä edelleen keittiömme on mielestäni ihan superkaunis ja toimiva vaikka varoiteltiin epäkäytännöllisyydestä. Kai haluan vaan sanoa että joskus kannattaa laittaa kotiin asioita jotka on enemmän kauniita kuin käytännöllisiä, jokainen valitsee tietty ne jutut itse jossa haluaa tätä toteuttaa.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä mitä kivaa on jättimöhkäleessä lattiantukkuna, mutta pääasia on tosiaan, että kotisi miellyttää sinua itseäsi :)
Meillä on nyt 2. keittiö jossa iso saareke enkä ikinä enää luopuisi! Tilaa on ympärillä 1,5m kanttiinsa joten ei tarvitse törmäillä vaikka olisi monta kokkia keittiössä. Onhan monilla ruokapöydätkin?? Mikä ero siihen?
Meidän saarekkeissa ei ole ollut allasta eikä liettä vaan ne on olleet puhtaasti työskentelytilaa ja nykyisessä myös aamiaistiskinä. Kaikki juhlat alkaa saarekkeen ääressä, siihen on kiva kattaa aperitivot, ottaa alkumaljat ja vaihtaa kuulumiset ennen varsinaista ateriaa. Isommissa juhlissa buffetit mahtuu hyvin saarekkeelle ja siitä on helppoa ottaa ruokaa.
Mutta toki kukin tyylillään, mulle tuo normi 60cm syvää työtasoa seinää vasten on liian kapea vaikka sivusuunnassa onkin lähes 7m
Kukin tarpeidensa mukaan. Minulla on työasentoon käännettävä piirtopöytä valoineen ja isompi pöytä harrastehuoneessa. Keittiössä en tee mitään sellaista, joka vaatisi isompaa tilaa. Kaappiin on asennettu nouseva ja takaisin kaappiin laskeutuva työtaso, jossa esim. kodinkoneet ovat. Ei tarvitse nostella. Puusepällä saa muuten teetettyä sen levyiset kaapistot ja tasot kuin tarvitsee. Sellaisen saarekkeen ääressä, joka on korkea ja jossa on kaapinovet edessä on hankala istua. Aperitiivien napsiminen ei nyt koko saareketta vaadi, mutta aperitivojen voi vaikka vaatiakin ;p
No aperitivoja on aina sen verran että tarvitaan tilaa, sen seitsrmää sorttia:) Juomat sitten erikseen;)
Meillä ei ole kaappeja siinä kohtaa missä istutaan vaan tyhjää tilaa joten helppo ja mukava istua. Leivon ja laitamme ruokaa joten laskutilaa ja työskentelytilaa pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä hyvin astioita voi säilyttää laatikostoissa ja vitriineissä, ei siihen yläkaappeja tarvita
Meillä on myös iso saareke keittiössä ja lisäksi mahtuu 6-10 hengen ruokapöytä. Olohuoneessa sitten toinen isompi ruokailutila. Varmasti mahtuu koko suku:)
Minä haluan pienen keittiön ja ahtaat tilat, niin ei tarvi passata ketään, kun voi sanoa, ettei meille mahdu.😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon AP uudesta keittiöstä ja rohkeudesta toteuttaa oma näkemys, mikä poikkeaa positiivisesti "totutusta" tylsyydestä.
Juu on todella rohkeaa ja omaa näkemystä jättää yläkaapit pois niin kuin käytännössä kaikissa sisustuslehdissä esiteltävissä keittiöissä on viime vuodet olleet.
En missään tapauksessa kritisoi valintaasi, se on varmasti kaunis tai selkeästi ainakin omaa silmäänne miellyttävä. Mitään omaa makua ja erilaista tuollaisessa ratkaisussa ei sen sijaan ole, kuten sanoin, lähes tulkoon kaikkiin trendikeittiöihin laitetaan tänä päivänä noin.
Siis en ole väittänytkään keksineeni mitään uutta ja mullistavaa, vaan pointtina se että kaiken ei välttämättä tarvitse aina olla niin kamalan käytännöllistä ja äärimmilleen hiottua toimivuuden kannalta. Joskus voi olla tyytyväinen vähän epäkäytännöllisempäänkin ratkaisuun. Ap
Onnittelen sinua hyvästä keittiöratkaisusta, mitä ilmeisimmin olette oikein tyytyväisiä. Sinänsä en kuitenkaan rohkaisisi pääsääntöisesti ihmisiä menemään estetiikka ykkösenä ja käytännöllisyys kakkosena näissä keittiöasioissa. Ihmisillä on muutoinkin taipumusta yliarvioida ensimmäisen ja aliarvioida jälkimmäisen merkitystä. Useimmat pitävät ensimmäiset pari vuotta kaunista keittiötään ihanana, mutta uutuudenviehätyksen mentyä ohi viisi vuotta siellä kokkailtua alkaa ne epäkäytännölliset seikat harmittaa. Palstallakin on ollut pitkiä "ei enää koskaan tällaista keittiötä" -ketjuja, siellä miltei jokaisessa viestissä on sama kaava, estetiikka edellä tehdyt ratkaisut kaduttavat muutaman vuoden kuluttua.
Tietysti poikkeuksia aina on, mutta pääsääntöisesti pitäisi harkita hyvin tarkkaan, jos tekee tietoisesti epäkäytännöllisiä ratkaisuja.
Aloitukseen laitoinkin että jokainen valitsee itse missä asioissa tällaista asiaa voi kokeilla. Tämä oli kolmas keittiö joka itse suunniteltiin joten aika hyvin oli kuitenkin kartalla mikä on ehdottoman tärkeää ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Huvilaa ja huussia on näköjään katseltu ahkerasti... Onko se hyvä vai paha...
Itse asiassa en ole katsonut yhtään jaksoa vuosikausiin, mutta olen huomannut että täällä on välillä ollut pitkiä ketjuja ko. ohjelmasta. Ilmeisesti siinä on nykyään jotain tunteita herättävää, pitää ehkä kurkata!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan kyllä yläkaapit ja kuivauskaapin. Ainahan tulee käsitiskiäkin, ne pitäisi sitten erikseen kuivata
aina pesun jälkeen.
Ja kaapit kattoon asti ettei jää sitä pölynkeräystasoa niitten päälle jonne ei ylety pyyhkimään.
Yläkaapeissa säilytän harvoin tarvitsemiani juttuja.
Yläkaapit on tarpeettomien tavaroiden varasto. Sinne ne unohtuu, useimmiten lopullisesti.
Tykkään kaikkein eniten yläkaapeista. On inhottavaa kumarrella ja kyykistellä alakaappeihin. Yläkaapeista saa kaiken kätevästi seisaaltaan.
Esim. tyhjät marjapurkit on sellaisia, joita harvoin tarvitsee: Vain pakastuskautena. Ovat lähellä yläkaapeissa, mutta eivät tiellä.
-eri
Yläkaapittomia keittiöitä teettää ja ihailee ihmiset, joilla ei VIELÄ ole ollut selkävaivoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan kyllä yläkaapit ja kuivauskaapin. Ainahan tulee käsitiskiäkin, ne pitäisi sitten erikseen kuivata
aina pesun jälkeen.
Ja kaapit kattoon asti ettei jää sitä pölynkeräystasoa niitten päälle jonne ei ylety pyyhkimään.
Yläkaapit on tarpeettomien tavaroiden varasto. Sinne ne unohtuu, useimmiten lopullisesti.
Tykkään kaikkein eniten yläkaapeista. On inhottavaa kumarrella ja kyykistellä alakaappeihin. Yläkaapeista saa kaiken kätevästi seisaaltaan.
Esim. tyhjät marjapurkit on sellaisia, joita harvoin tarvitsee: Vain pakastuskautena. Ovat lähellä yläkaapeissa, mutta eivät tiellä.
-eri
Yläkaapittomia keittiöitä teettää ja ihailee ihmiset, joilla ei VIELÄ ole ollut selkävaivoja...
No mulla ei enää toinen käsi nouse hartialinjasta ylemmäs, joten yläkaapit alkavat pikkuhiljaa tyhjentyä tavarasta kun on näppärämpi ottaa ne alalaatikoista kuin kaivaa keittiötikkaat joka kerran esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aina pesun jälkeen.
-eri
No mulla ei enää toinen käsi nouse hartialinjasta ylemmäs, joten yläkaapit alkavat pikkuhiljaa tyhjentyä tavarasta kun on näppärämpi ottaa ne alalaatikoista kuin kaivaa keittiötikkaat joka kerran esiin.
Samoin. Lisäksi olen lyhyt joten muutenkin vain 1 hylly olisi käytössä, toiselta hyllyltä joudun jo kurottelemaan pahasti. Joudun aina pyytämään miestäni apuun jos tarvitsen kaapista jotain. Selkäkipu ei rajoita laatikoiden käyttämistä kyllä yhtään ainakaan minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aina pesun jälkeen.
-eri
Samoin. Lisäksi olen lyhyt joten muutenkin vain 1 hylly olisi käytössä, toiselta hyllyltä joudun jo kurottelemaan pahasti. Joudun aina pyytämään miestäni apuun jos tarvitsen kaapista jotain. Selkäkipu ei rajoita laatikoiden käyttämistä kyllä yhtään ainakaan minulla.
Minä taas en pysty nostamaan mitään alaviistosta, kykene kumartumaan tai pääse kyykkyyn, kun selkä on ärtynyt. Esim. ostoskärryistä on mahdotonta saada ostokset kassahihnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aina pesun jälkeen.
-eri
Minä taas en pysty nostamaan mitään alaviistosta, kykene kumartumaan tai pääse kyykkyyn, kun selkä on ärtynyt. Esim. ostoskärryistä on mahdotonta saada ostokset kassahihnalle.
Näistä kokemuksista voimme päätellä, että ihmisillä on erilaisia syitä miksi valitsevat tiettyjä juttuja kotiinsa ja sisustukseensa. Ei voi suoralta kädeltä vieras sanoa että se ja se asia ei toimi tai on epäkäytännöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä hyvin astioita voi säilyttää laatikostoissa ja vitriineissä, ei siihen yläkaappeja tarvita
Meillä on myös iso saareke keittiössä ja lisäksi mahtuu 6-10 hengen ruokapöytä. Olohuoneessa sitten toinen isompi ruokailutila. Varmasti mahtuu koko suku:)
Minä haluan pienen keittiön ja ahtaat tilat, niin ei tarvi passata ketään, kun voi sanoa, ettei meille mahdu.😁
Itse kutsun muutaman kerran vuodessa ystäviä kotiini ja laitan erittäin mielelläni heille pitkän kaavan mukaan ruoat. Yllätysvieraat kahvittelen keittiön pöydässä. En ole koskaan vielä pitänyt vieraille ruoanlaittoa tai kahvinkeittoa passaamisena. Vuoroin vieraissa käydään on edelleen voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Lattia luukut olis kanssa kätevät. Osa roskille ja osa tavaroille. Ei tarviis kippeellä selällä kumarrella.
Miten sä ne tavarat sieltä lattialuukusta otat kumartumatta…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole enää ruokapöytää.
Se tuntui hankalalta, ja vei tilaa. Lattian peseminen on nyt helppoa, kun ei tarvitse väistellä pöydänjalkoja.
Syömme seisaallaan tiskipöydän vieressä.Samalla luovuimme liedestä. Se alkoi tuntua turhalta, koska luovuttuamme kaapeista meillä ei ole kattiloita, paistinpannuja eikä uunivuokia.
Nyt lieden paikalla on ihanasti avaraa tilaa.
Meillä on vedenkeitin ja ostamme Prismasta kolmioleipiä tai sushia.Ei kai kukaan enää vuonna 2021 kärytä kotiaan tekemällä itse ruokaa?
Me luovuimme talosta ja siirryimme laavuun.
Me päätimme luopua laavusta ja siirryimme koko perhe maakuoppaan asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten kiva, mutta se saarreke.... Ei ole ikinä minun juttuni esteettisesti ja onhan se haastava saada toimeentulotukea maan.
Mitä ihmettä tämä tarkoittaa?
Voisko olla läppä? Saarreke, saari.... Ei saa rahaa! Uloke asuinpaikkana?
Nykyisessä talossa saareke on myös aamiaispöytä ja varsinainen ruokailutila on oh:n yhteydessä.
Eikä saarekkeen tarvitse olla massiivinen möykky, meillä tämä on tosi kaunis umpitammesta tehty ja jaloilla seisova. Helppo siirtää tarvittaessa