Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsinkielinen järkyttyi - Ei saanut jäätelöä ruotsiksi Kaskisissa!

Vierailija
06.07.2014 |

Kaskinen on kuitenkin enemmistöltään suomenkielinen kunta, joten miksi jotain sinne eksyvää närpiöläistä pitäisi ylipäätään palvella JÄÄTELÖKIOSKILLA ruotsiksi. Ihme porukkaa, varmaan tarvitaan parin vuoden terapia.

http://www.suupohjansanomat.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/narpiolainen-jarkyttyi-kaskisissa-1.1640746

Kommentit (162)

Vierailija
81/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:41"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:33"]

Nyt menee off-topic, mutta hyvä on

Suomessa puhutaan paljon ulkomaalaisiin kohdistustavasta rasismista, romaneista, saamelaisista yms. Sen sijaan suomenruotsalaisiin kohdistuva rasismi tuntuu kuitenkin olevan täysin hyväksyttävää!

Olen itse suomenruotsalaistaustainen (en puhu ruotsia äidinkielenäni, mutta puhun sitä sujuvasti) ja haukkumista saa kuulla usein.

Tummaihoisen kutsuminen neekeriksi aiheuttaa pahennusta, mutta suomenruotsalaisia saa ilmeisesti haukkua porvareiksi, kapitalisteiksi, elitisteiksi ja itsekkäiksi juuri niin paljon kuin sielu sietää. Tästä ei tietenkään saa valittaa, koska olemmehan "bättre folk", jolle kaikki on vain yksinkertaisesti helpompaa från vaggan till graven

Olen lukiosssa ja toisinaan saa kuulla kuinka olen "porvari". Nämä ihmiset eivät edes tiedä, että ruotsin kieli ei ole äidinkieleni! Suomenruotsalainen tausta ja nimi nyt vain automaattisesti tuntuvat oikeuttavan haukkumiseen ja arvosteluun.

En nyt ota tämän kummemmin kantaa pakkoruotsikysymykseen, mutta jokainen suomenruotsalaisia haukkuva voisi vaihteeksi katsoa peiliin. Vaikka joku sattumanvarainen ruotsinkielinen aiheuttaa kohun, ei hän edusta kaikkia suomenruotsalaisia. 

[/quote]

Kato peiliin.

[/quote]

En voi ymmärtää tätä asennetta. Yhtä vähemmistöryhmää saa siis haukkua juuri niin paljon kuin haluaa?

[/quote]

Te vaikeutatte enemmistön elämää RKP:n kautta. Teidän vaatimuksenne on kohtuuttomia ja maksaa järjettömästi yhteiskunnalle. Aiheutatte itse sen että teitä katsotaan kieroon. Mikään muu vähemmistöryhmä ei vaadi samanlaista erityiskohtelua. Peilistä todellakin löytyy syy siihen ettei teistä pidetä.

[/quote]

Niin, esim. RKP:n vaatimuksesta pakkoruotsi aikaistuu ala-asteelle. Seuraus:

- maksaa paljon (yläasteiden opettajat kiertelevät taksilla kuntien kouluja + ala-asteen opettajat koulutetaan ruotsin opettajiksi)

- ruotsin osaaminen ei oikeasti parane (pedagogiikan asiantuntijoiden näkemys)

- muiden kielten opiskelu vähenee (A2-kielten valinta vähenee, koska joka tapauksessa tulee vähintään kaksi vierasta kieltä ala-asteella)

Siis RKP:ltä ihan puhdasta simputtamista ja vi**uilua suomenkielisille. Ei ihme, että inho RKP:tä kohtaan kasvaa.

Vierailija
82/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:42"]

"pakkoruotsin" ovat valinneet suomenkieliset itse. Asia ollut esillä eduskunnassa viimeksi keväällä ja suomenkieliset kansanedustajat ovat valinneet ruotsin kielen säilyttämisen kouluissa.

[/quote]

Niin, koska ryhmäkurilla kansanedustajat pakotetaan äänestämään RKP:n haluamalla tavalla. Esim. Katainenhan mitätöi puolueensa pakkoruotsin vastaisen äänestystuloksen, koska RKP niin vaati.

[/quote]

vähemmistö ei voi demokratiassa pakottaa enemmistöä. Kyllä eduskunnan kanta om selvä: kouluruotsi halutaan säilyttää.

[/quote]

Niin, kyllä ruotsin kieli valinnaisena aineena halutaan säilyttää, eli kouluruotsiin ei ollakaan koskemassa, mutta ruotsin kielen pakollisuutta vastustaa hieman yli puolet nykyisistä kansanedustajista.

[/quote]

silloinhan kouluruotsi tulee poistumaan. Ehkä jo kymmenen vuoden sisällä. En vaan usko, ettänäin käy, koska suurin osa kansanedustajista osaa ajatella tämän maan kokonaisetua. Tietty asema tuo enemmännäkemystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:04"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:42"]

"pakkoruotsin" ovat valinneet suomenkieliset itse. Asia ollut esillä eduskunnassa viimeksi keväällä ja suomenkieliset kansanedustajat ovat valinneet ruotsin kielen säilyttämisen kouluissa.

[/quote]

Niin, koska ryhmäkurilla kansanedustajat pakotetaan äänestämään RKP:n haluamalla tavalla. Esim. Katainenhan mitätöi puolueensa pakkoruotsin vastaisen äänestystuloksen, koska RKP niin vaati.

[/quote]

vähemmistö ei voi demokratiassa pakottaa enemmistöä. Kyllä eduskunnan kanta om selvä: kouluruotsi halutaan säilyttää.

[/quote]

Niin, kyllä ruotsin kieli valinnaisena aineena halutaan säilyttää, eli kouluruotsiin ei ollakaan koskemassa, mutta ruotsin kielen pakollisuutta vastustaa hieman yli puolet nykyisistä kansanedustajista.

[/quote]

silloinhan kouluruotsi tulee poistumaan. Ehkä jo kymmenen vuoden sisällä. En vaan usko, ettänäin käy, koska suurin osa kansanedustajista osaa ajatella tämän maan kokonaisetua. Tietty asema tuo enemmännäkemystä.

[/quote]

Ei kouluruotsia olla poistamassa. Se säilyy koulusaksan, kouluranskan jne rinnalla valinnaisena kouluaineena.

Vierailija
84/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Maan kokonaisetu vaatii kansalta kokonaisuutena monipuolista kielitaitoa, jonka esteenä pakkoruotsi tällä hetkellä on.

Vierailija
85/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:49"]

Voisin antaa muutaman esimerkin ns. mukavista suomenruotsalaisista; Robert Helenius, Marcus Grönholm ja Peter Nyman. He eivät todellakaan tee asiasta numeroa, vaikka ruotsinkielisiä ovatkin.

[/quote]

No Nyman ainakin kirjoitti jokunen vuosi sitten kirjan suomenruotsalaisuudesta, kaipa hän siitä ainakin hieman ylpeä on. Grönholmkin on käsittääkseni RKP:n kannattaja. Heleniuksesta täysin samaa mieltä, taisi joskus sanoa, että vastustaa pakkoruotsia.

[/quote]

Mitä pahaa siinä on, jos kirjoittaa kirjan juuristaan? Sitä paitsi, moni ruotsinkielinen äänestää RKP:tä vain tavan vuoksi, ei siksi että aidosti kannattaisi sen ideologiaa tai olisi sitoutunut puolueeseen tai sen tavoitteisiin.

Vierailija
86/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:46"]

Miksi on ihan ok, jos ruotsinkielinen ei osaa suomea, mutta jos suomenkielinen ei osaa ruotsia, niin heti nostetaan haloo?

[/quote]

Tätä minäkin ihmettelen. Ruotsinkielinen opiskelee pakkosuomea siinä kuin suomenkielinen pakkoruotsia. Kuitenkin ainoa, jolta sitä kielen käyttöä vaaditaan on suomenkielinen. Miksei ruotsinkielinen puhu oppimaansa suomea? Miksei hän vahvista osaamistaan aina tilaisuuden tullen ja kommunikoi suomeksi suomenkieliselle? Kai ne nyt edes suomen alkeet siellä koulussa oppii, edes sen miten jäätelöä ostetaan suomeksi? Jos eivät opi, niin sillon pitää pistää koko pakkosuomen opetus remonttiin.

Vierailija
87/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lisää RKP:läisten vi**uilua:

"Raaseporin suomenkielisiin kouluihin ajetaan RKP:n johdolla kieliohjelmaa, jossa kaikilla olisi ensimmäisellä luokalla pakollinen A1-ruotsi."

http://miikkasoivio-politiikka.blogspot.fi/

Vierailija
88/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Te vaikeutatte enemmistön elämää RKP:n kautta. Teidän vaatimuksenne on kohtuuttomia ja maksaa järjettömästi yhteiskunnalle. Aiheutatte itse sen että teitä katsotaan kieroon. Mikään muu vähemmistöryhmä ei vaadi samanlaista erityiskohtelua. Peilistä todellakin löytyy syy siihen ettei teistä pidetä.

[/quote]

Kaikkien suomenruotsalaisten puoluevalinta ei ole RKP.

Poliittisen puolueen valintaan liittyy myös muita asioita kuin kielivaatimukset. 

Vierailija
89/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:55"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin rahalla saa ja hevosella pääsee. Ruotsinkielisillä riittää rahaa. Siksihän Paavo Lipponenkin kannattaa pakkoruotsia, kun säätiöt syytää sille koko ajan rahaa. Katainen on samaa maata "det här är ju tvåspråkig country"

Myönnän, että jos minullekin alettaisiin maksaa esim. 1000€/kk siitä hyvästä, että puhun pakkoruotsin puolesta, alkaisin julistaa, ettei voi edes hengittää ellei osaa ruotsia. Nyt kun kukaan ei maksa, vastustan pakkoruotsia. Ja työssäni palvelen vain suomeksi ja englanniksi. Ei ole minun ongelmani, jos ruotsinkielinen ei saa asiaansa toimitettua ellei suostu puhumaan suomea. Lisäksi meidän asiakkaan on pakko hoitaa asiansa meillä. Alan palvella ruotsiksi sinä päivänä kun pakkoruotsi poistuu. Näillä näkymin minun ei tarvitse palvella ruotsiksi :-)

Vierailija
90/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:01"]Yrittäjä voi itse valita, millä kielellä hänen yrityksensä asiakkaita palvelee.

[/quote]

Tähän ko tapaukseen liittyy, että kaskisten kaupunki on kaksikielinen ja kaskisten kaupunki omistaa kyseisen kioskin. Ymmärtääkseni vuokrasopimukseen taisi kuulua, että palvelua saa molemmilla kielilllä. Ja tuo yrittäjä on nolannut itsensä ruotsinkielisten keskuudessa. Ja tuo aluehan on juuri sirä aluetta, jossa suuri osa potentiaalisista asiakkaista on ruotsinkielisiä.

Vierailija
91/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:41"]

Suomessa puhutaan paljon ulkomaalaisiin kohdistustavasta rasismista, romaneista, saamelaisista yms. Sen sijaan suomenruotsalaisiin kohdistuva rasismi tuntuu kuitenkin olevan täysin hyväksyttävää!

Olen itse suomenruotsalaistaustainen (en puhu ruotsia äidinkielenäni, mutta puhun sitä sujuvasti) ja haukkumista saa kuulla usein.

Tummaihoisen kutsuminen neekeriksi aiheuttaa pahennusta, mutta suomenruotsalaisia saa ilmeisesti haukkua porvareiksi, kapitalisteiksi, elitisteiksi ja itsekkäiksi juuri niin paljon kuin sielu sietää. Tästä ei tietenkään saa valittaa, koska olemmehan "bättre folk", jolle kaikki on vain yksinkertaisesti helpompaa från vaggan till graven

Olen lukiosssa ja toisinaan saa kuulla kuinka olen "porvari". Nämä ihmiset eivät edes tiedä, että ruotsin kieli ei ole äidinkieleni! Suomenruotsalainen tausta ja nimi nyt vain automaattisesti tuntuvat oikeuttavan haukkumiseen ja arvosteluun.

En nyt ota tämän kummemmin kantaa pakkoruotsikysymykseen, mutta jokainen suomenruotsalaisia haukkuva voisi vaihteeksi katsoa peiliin. Vaikka joku sattumanvarainen ruotsinkielinen aiheuttaa kohun, ei hän edusta kaikkia suomenruotsalaisia. 

[/quote]

Kato peiliin.

[/quote]

En voi ymmärtää tätä asennetta. Yhtä vähemmistöryhmää saa siis haukkua juuri niin paljon kuin haluaa?

[/quote]

Se haukkuminen loppuu täsmälleen sillä silmänräpäyksellä kun pakkoruotsi poistetaan.

[/quote]

Vaikea uskoa....kateus kun on niin voimakasta, vaikka esim pohjanmaalla ruotsinkieliset yhtä köyhiä kuin suomenkieliset

Vierailija
92/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:41"]

[/quote]

Kato peiliin.

[/quote]

[/quote]

Se haukkuminen loppuu täsmälleen sillä silmänräpäyksellä kun pakkoruotsi poistetaan.

[/quote]

Vaikea uskoa....kateus kun on niin voimakasta, vaikka esim pohjanmaalla ruotsinkieliset yhtä köyhiä kuin suomenkieliset

Vierailija
93/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:08"]

Tässä lisää RKP:läisten vi**uilua:

"Raaseporin suomenkielisiin kouluihin ajetaan RKP:n johdolla kieliohjelmaa, jossa kaikilla olisi ensimmäisellä luokalla pakollinen A1-ruotsi."

http://miikkasoivio-politiikka.blogspot.fi/

[/quote]

Suomenkielinen ja ruotsinkielinen koulu ovat organisaatioina täysin erilliset. Mitä helv*ettiä RKP:lle edes kuuluu suomenkielisen koulun asiat? Ihme porukkaa.

Vierailija
94/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn vain, miten erityisesti se jäätelö saadaan ruotsiksi? Siinä on ollut kaksi urpoa vastakkain, jos jäätelön myyjä ja ostaja eivät ole tuon vertaa pystyneet toimimaan. Yhden jäätelön nyt myy vaikka kuuromykälle kahdessa sekunnissa. Tai ostaa kuuromykältä. Kyseessä ei mikään hieno jäätelöbaari, jossa tarvitsisi muuta kuin osoittaa/ojentaa oikea jäätelö ja vakiomaksu vaihtaa omistajaa.

Vierailija
95/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun joku joskus laskisi ja kertoisi julkisesti kaksikielisyydestä aiheutuvat kustannukset. Monet kustannukset tuntuvat sitäpaitsi aivan turhilta, esim: kuntaliitoksen jälkeen täysin suomenkielisen paikkakunnan katukyltit pitää vaihtaa kaksikieliseksi. Mitä järkeä?!

Vierailija
96/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:13"]

Kysyn vain, miten erityisesti se jäätelö saadaan ruotsiksi? Siinä on ollut kaksi urpoa vastakkain, jos jäätelön myyjä ja ostaja eivät ole tuon vertaa pystyneet toimimaan. Yhden jäätelön nyt myy vaikka kuuromykälle kahdessa sekunnissa. Tai ostaa kuuromykältä. Kyseessä ei mikään hieno jäätelöbaari, jossa tarvitsisi muuta kuin osoittaa/ojentaa oikea jäätelö ja vakiomaksu vaihtaa omistajaa.

[/quote]

Niin mutta RKP:läisten elämäntehtävä on etsiä kaikkialta (siis ihan kaikkialta) kielellisiä epäkohtia ja raportoida niistä. Jonkinlainen kollektiivinen pakkomielle.

Normaali ihminen pystyy hoitamaan tällaiset tilanteet ilman yhteistä kieltäkin, mutta RKP:läinen haluaa tekemällä tehdä asiasta kuin asiasta kielipoliittisen ongelman.

Vierailija
97/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:13"]

[/quote]

Ymmärtääkseni kyseessä oli kioski, jossa oli myytävänä myös jäätelöä. Ei siis pelkkä jäätelökioski.

Vierailija
98/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:41"]

[/quote]

Kato peiliin.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Öö, kateus mistä?

Vierailija
99/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:14"]

Voi kun joku joskus laskisi ja kertoisi julkisesti kaksikielisyydestä aiheutuvat kustannukset. Monet kustannukset tuntuvat sitäpaitsi aivan turhilta, esim: kuntaliitoksen jälkeen täysin suomenkielisen paikkakunnan katukyltit pitää vaihtaa kaksikieliseksi. Mitä järkeä?!

[/quote]

Niitä kustannuksia ei Kataisen mukaan saa edes laskea, koska ruotsin kieli on perusoikeus. Kuitenkin esim. terveydenhoidon kustannukset lasketaan sentilleen ja säästetään jokainen sentti mikä pystytään. Kai oikeus terveydenhoitoon on myös jonkinlainen perusoikeus?

Vierailija
100/162 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:53"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:51"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:46"]Miksi on ihan ok, jos ruotsinkielinen ei osaa suomea, mutta jos suomenkielinen ei osaa ruotsia, niin heti nostetaan haloo?

[/quote]

Ap:n postauksessa on kyse palvelutilanteesta alueella, jossa asuu erittäin paljon ruotsinkielisiä. Jäätelökioski ei toki kuulu kielilain piiriin, mutta kielestä vittuileminen ei vaan edistä kyseisen yrittäjän liinetoimintaa tuolma alueella.

[/quote]

Monesti kaksikielisillä alueilla ei ole saanut suomenkielistäkään palvelua, vaikka suomi olisikin enemmistökieli. Miksei tämä ole ongelma?

[/quote]

No jos ei saa palvelua millään kielellä tuskin kyse on kieliongelmasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi