Ruotsinkielinen järkyttyi - Ei saanut jäätelöä ruotsiksi Kaskisissa!
Kaskinen on kuitenkin enemmistöltään suomenkielinen kunta, joten miksi jotain sinne eksyvää närpiöläistä pitäisi ylipäätään palvella JÄÄTELÖKIOSKILLA ruotsiksi. Ihme porukkaa, varmaan tarvitaan parin vuoden terapia.
Kommentit (162)
Mikä pelle on taas ollut liikenteessä... Ja tuollaisten perseitä pitää vielä nuolla. Ruotsinkieliset suomalaiset todellakin järkyttävät tuolla käytöksellään. Eiköhän tässä ollut taas niin hyvä esimerkki siitä että kaksikielisyys on aikansa elänyt. Kukaanhan ei sitä osaa kuitenkaan puhua vaikka sitä kaikkien pitäisi osata. Täysin turhaa rahan tuhlaamista kun pakolla pidetään yllä moista järjettömyyttä kun kaksikielisyys!
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 16:19"]
Tätähän se täälläpäin on. Siitä nostetaan kyllä meteli, jos ei joltain pienyrittäjältä saa palvelua ruotsiksi, mutta sillä ei sitten olekaan niin väliä, että Närpiön terveyskeskuksen päivystyksestä ei aina saa palvelua suomeksi.
[/quote]
Vieläpä kun terveyskeskus on julkinen palvelu eli palvelua pitää saada molemmilla kotimaisilla, jäätelokioski tai mikä tahansa yksityinen palveluntarjoaja on eri asia.
Tuli tässä mieleen, että onko tässä ns. ruotsivihassa kyse vihasta suomenruotsalaisia kohtaan, vai pakkoruotsia/ruotsinkielen asemaa Suomessa?
Eikö tämä(kin) juttu käsitelty täällä jo monta päivää sitten?
Närpiö on nyt muutenkin ihan oma maailmansa, edes ruotsinkieliset kaverini eivät heidän kieltään ymmärrä.
Nimenomaan, hyvä esimerkki, ettei teennäinen kaksikielisyys toimi, jos ei suomalainen kykene noinyksinkertaista asiaa toimittamaan suomeksi. Pakollinen äidinkieli ja englanti kaikille, plus joku muu valinnainen kieli. Sitten olisi edes yksi yhteinen kieli.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:01"]
Ei ollut kyse nuoresta vaan tilanteessa oli yrittäjä itse. Yrittäjä oli ilmoittanut että hän ei myy kuin suomeksi tai englanniksi.
[/quote]
No eipä taida yrittää kovin kauan, kun kerran asuu kaksikielisessä kunnassa.
[/quote]
Niin no syyskuun jälkeen yleensä kaiken kieliset jäätelönmyyjät häviää katukuvasta.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:13"]
Tuli tässä mieleen, että onko tässä ns. ruotsivihassa kyse vihasta suomenruotsalaisia kohtaan, vai pakkoruotsia/ruotsinkielen asemaa Suomessa?
[/quote]
Mikä ihmeen "ruotsiviha"? En ole kuullutkaan sellaisesta. Mutta 2/3 suomalaisista sekä noin puolet nykyisistä kansanedustajista vastustaa pakkoruotsia.
Ei ole mitään vihaa, jos on sitä mieltä, ettei pikkiriikkisen kielialueen ihmisten kannata käyttää resursseja toisen pikkiriikkisen kielen opiskeluun, sen saman resurssin voisi käyttää maailmankielten ja todellisten sivistyskielten opiskeluun.
[/quote]
Nimenomaan jälkimmäistä. Toki osa suomenruotsalaisista on kyllä aikamoisia snobeja ja hienostelijoita, mutta kyllä niitä löytyy suomenkielistenkin puolelta.
[/quote]
pakkoruotsia ja rkp:tta, joka myy vaikka isoäitinsä pitääkseen kiinni kielipoliittisista saavutuksistaan (jotka maksavat Suomelle miljardeja).
RKP:läisiä pahempia ovat nämä käännynnäiset kuten Kimmo Sasi ja Paavo Lipponen. Alkuperältään täysin suomenkielisiä, mutta hengaavat suomenruotsalaisten äärijärjestöissä vaatimassa suomenkielisille lisää pakkoruotsia. Todella sairasta.
Korostan, että minulla ei ole yhtään mitään suomenruotsalaisia vastaan IHMISINÄ. Sen sijaan suomenruotsalaisuus ilmiönä tuntuu olevan jonkin sortin "bättre folk".
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:17"]
[/quote]
Mikä ihmeen "ruotsiviha"? En ole kuullutkaan sellaisesta. Mutta 2/3 suomalaisista sekä noin puolet nykyisistä kansanedustajista vastustaa pakkoruotsia.
[/quote]
Näin. Itse asun Ruotsissa ja puhun hyvin ruotsia, jonka pohjan toki loin koulussa, mutta vastustan pakkoruotsia.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:04"]
Mua on AINA ihmetyttäny että miksi suomea äidinkielenään puhuvien (valtaosa suomalaisista) on PAKKO opiskella ruotsia maassa jossa suomi on kuitenkin ykköskieli - MUTTA suomenruotsalaisten ei pidä opiskella kuitenkaan suomea.
[/quote]
Kyllä ruotsinkielisissä kouluissa on pakko opiskella suomea, aloittavat jo ala-asteella.
Nyt menee off-topic, mutta hyvä on
Suomessa puhutaan paljon ulkomaalaisiin kohdistustavasta rasismista, romaneista, saamelaisista yms. Sen sijaan suomenruotsalaisiin kohdistuva rasismi tuntuu kuitenkin olevan täysin hyväksyttävää!
Olen itse suomenruotsalaistaustainen (en puhu ruotsia äidinkielenäni, mutta puhun sitä sujuvasti) ja haukkumista saa kuulla usein.
Tummaihoisen kutsuminen neekeriksi aiheuttaa pahennusta, mutta suomenruotsalaisia saa ilmeisesti haukkua porvareiksi, kapitalisteiksi, elitisteiksi ja itsekkäiksi juuri niin paljon kuin sielu sietää. Tästä ei tietenkään saa valittaa, koska olemmehan "bättre folk", jolle kaikki on vain yksinkertaisesti helpompaa från vaggan till graven
Olen lukiosssa ja toisinaan saa kuulla kuinka olen "porvari". Nämä ihmiset eivät edes tiedä, että ruotsin kieli ei ole äidinkieleni! Suomenruotsalainen tausta ja nimi nyt vain automaattisesti tuntuvat oikeuttavan haukkumiseen ja arvosteluun.
En nyt ota tämän kummemmin kantaa pakkoruotsikysymykseen, mutta jokainen suomenruotsalaisia haukkuva voisi vaihteeksi katsoa peiliin. Vaikka joku sattumanvarainen ruotsinkielinen aiheuttaa kohun, ei hän edusta kaikkia suomenruotsalaisia.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:04"]
Mua on AINA ihmetyttäny että miksi suomea äidinkielenään puhuvien (valtaosa suomalaisista) on PAKKO opiskella ruotsia maassa jossa suomi on kuitenkin ykköskieli - MUTTA suomenruotsalaisten ei pidä opiskella kuitenkaan suomea.
[/quote]
Kyllä ruotsinkielisissä kouluissa on pakko opiskella suomea, aloittavat jo ala-asteella.
[/quote]
No mikseivät he kaikki sitten puhu/osaa suomea? Onko kyse heikosta opetuksen tasosta vai negatiivisesta asenteesta?
Mene lukiolainen demiin märisemään ja jätä aikuiset hiekkalaatikolle
Heh, voin hyvin kuvitella jonkun YK:n vähemmistöjä koskevan seminaarin:
Kurdi: Minut heitettiin vankilaan syyttä ja jouduin pahoinpidellyksi päivittäin.
Uiguuri: Minulta vietiin maat ja taloni poltettiin.
Rabbe från Närpes: Minä en saanut ostettua vanhan ajan vaniljatuuttia ruotsin kielellä!
*kohahdus salissa*
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:33"]
Nyt menee off-topic, mutta hyvä on
Suomessa puhutaan paljon ulkomaalaisiin kohdistustavasta rasismista, romaneista, saamelaisista yms. Sen sijaan suomenruotsalaisiin kohdistuva rasismi tuntuu kuitenkin olevan täysin hyväksyttävää!
Olen itse suomenruotsalaistaustainen (en puhu ruotsia äidinkielenäni, mutta puhun sitä sujuvasti) ja haukkumista saa kuulla usein.
Tummaihoisen kutsuminen neekeriksi aiheuttaa pahennusta, mutta suomenruotsalaisia saa ilmeisesti haukkua porvareiksi, kapitalisteiksi, elitisteiksi ja itsekkäiksi juuri niin paljon kuin sielu sietää. Tästä ei tietenkään saa valittaa, koska olemmehan "bättre folk", jolle kaikki on vain yksinkertaisesti helpompaa från vaggan till graven
Olen lukiosssa ja toisinaan saa kuulla kuinka olen "porvari". Nämä ihmiset eivät edes tiedä, että ruotsin kieli ei ole äidinkieleni! Suomenruotsalainen tausta ja nimi nyt vain automaattisesti tuntuvat oikeuttavan haukkumiseen ja arvosteluun.
En nyt ota tämän kummemmin kantaa pakkoruotsikysymykseen, mutta jokainen suomenruotsalaisia haukkuva voisi vaihteeksi katsoa peiliin. Vaikka joku sattumanvarainen ruotsinkielinen aiheuttaa kohun, ei hän edusta kaikkia suomenruotsalaisia.
[/quote]
Kato peiliin.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:01"]
Ei ollut kyse nuoresta vaan tilanteessa oli yrittäjä itse. Yrittäjä oli ilmoittanut että hän ei myy kuin suomeksi tai englanniksi.
[/quote]
No eipä taida yrittää kovin kauan, kun kerran asuu kaksikielisessä kunnassa.