Aliarvostettu amerikkalainen ruokakulttuuri
Maahan on uskomaton ruokaa rakastavan mekka. Monesta kulttuurista tulleet ovat tuoneet uskomattomia makupaletteja. Käsittämättömän hieno ja monipuolinen bbq kulttuuri jollaista ei muualta löydä, meksikolaisten ja muidenkin latinoiden tuomat vivahteet ja ruoat. Amerikkalaistettu italialainen keittiö. Ja mitähän kaikkea mahtavaa vielä jääkään luettelematta. Key lime pie, nam.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulinen meksikolainen jne ruoka ei ole jenkkiruokaa. Muualta tullutta. Eihän jenkeillä ole edes mitään historiaakaan, ainakaan omaa, paitsi ne inkkarit, jotka nekin suurin osa tapettiin tms
Kyllä texmex on ihan puhtaasti jenkkiläistä.
Ei ole. Se on lähtöisin USA: etelävaltioista.
Tiedoksi että Suomessa ei erotella Yhdysvaltoja sisällissodan aikaisiin puoliin, vaan puhutaan ihan yleisesti jenkkilästä. Kannattaa opetella suomea.
Yankee-nimitys ei ole lähtöisin sisällissodasta. Kannattaa perehtyä toisten maiden kulttuureihin ja tapoihin, jotta ei nimittele kaikkia amerikkailaisia jenkeiksi, Los Angelesia Losiksi tai USA:n demokraatteja demareiksi.
Jenkkilä on jenkkilä vaikka kuinka koetat canceloida.
Ei ole.
Kylläpä vain on.
Vaikuttaa monipuoliselta, löytyy ihan kaikille jotain. Toisin kun tossa vieressä Venäjällä. Asuin siellä pari vuotta ja se perusruoka oli kun söis jossain ankeassa vanhusten laitoksessa.
Jenkkiruoka on ihanaa! Missään en ole syönyt niin monipuolisesti kasviksia kuin siellä. Toki kalorimättöjäkin löytyy.
Minulle jäi ikuisesti mieleen New Orleansin cajunpöperöt. Hikinen tarjoilija kuumana kesäpäivänä tuomassa tulista taskurapukeittoa, alligaattoria ja puna-ahventa.
Jenkkiruoka on ihan hyvän makuista, mutta siitä poksahtaa sen verran kaloreita, että ei sitä kehtaa syödä, ellei jätä päivän muut ateriat pois..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ich bin ein Berliner.
ich bin ein hamburger
Substantiivin alkukirjain ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Tutustupa aitoon amerikkalaiseen alkuperäisväestön ruokakulttuuriin, siihen, mitä siitä on vielä jäljellä. Siinä sitä on sinulle amerikkalaista ruokakulttuuria.
Heidän ruokakulttuuriin kuuluvat maissi, pavut, kurpitsa, auringonkukat, villiriisi, bataatit, tomaatit, paprikat, maapähkinät, avokadot, papaijat, perunat ja kaakao.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustupa aitoon amerikkalaiseen alkuperäisväestön ruokakulttuuriin, siihen, mitä siitä on vielä jäljellä. Siinä sitä on sinulle amerikkalaista ruokakulttuuria.
Heidän ruokakulttuuriin kuuluvat maissi, pavut, kurpitsa, auringonkukat, villiriisi, bataatit, tomaatit, paprikat, maapähkinät, avokadot, papaijat, perunat ja kaakao.
Mihin unohtui liha? Biisonit olivat preeriaintiaanien tärkein ravinnonlähde ja muutkin intiaanit metsästivät koko ajan kaikkea mahdollista sorkkariistaa ja lintuja. Kalastusta harjoitettiin sisävesillä ja rannikoilla. Luuletko jonkun intiaanin syöneen mieluummin kasviksia kuin lihaa tai kalaa.
Varmasti löytyy vanhoista resepteistä hienoja ruokia. Mutta kun ne on pilattu.
Esim olen aina haaveillut pääseväni syömään Katz deliin pastramileipää mutta näin juuri ohjelman sieltä ja öksy nousi suuhun: lihaa on leivän välissä 400g!! Kuka hemmetti syö 3 päivän lihat yhden leivän välissä??????? Emme saisi miehen kanssa edes yhdessä alas tuota leipää:( Arvostamme sitä että ruoka maistuu, se on oikeassa suhteessa ja täyttää sopivasti. Emme halua jättää 2/3 ruuasta syömättä.
Rakastan eurooppalaisia menuita (vaikka nekin on jouduttu suurentamaan jenkkituristien takia!) joissa jaksaa 4-5 ruokalajia suht helposti.
Muutenkin amerikkalaisissa ruuissa käytetään tosi paljon sokeria, maissitärkkelystä ja -siirappia, rasvaa yms skeidaa mitä normaali ihminen ei halua. Bbq ohjelmissa liha näyttää kivan murealta mutta se sokerikuorrutus ei. Ikävää että ruokakulttuurista annetaan tällainen kuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan monet dissaa hampurilaisia (eurooppa) mutta siihen kuuluu myös ranskalaiset perunat (eurooppa).
Mitä tarkoitat? Kyllä kaikki hampurilaisen syntytarinateoriat menevät amerikkaan.
No siis hampurilainen tarkoittaa hampuria jossa se syntyi. Ehkä amerikkalaiset vähän tuunasivat sitä, mutta eivät todellakaan keksineet sitä.
Hampurissa syötiin Rundstück warmeja, ei hampurilaisia. Hampurilainen keksittiin vasta Amerikassa.
oot amerikka fani, mutta amerikkalaiset itsekin kutsuivat niitä hampurilaisiksi, eivät siis väittäneet keksineensä niitä.
Olet varmasti sitä mieltä, että koirat ovat keksineet hot dogin.
Hei mä olen joustava, ehkä amerikkalaiset keksi hot dogin. Ja mitä on italialaisen keittiön hittituote? pizza. Varmasti usassa on parempaa ruokaa kuin italiainen pizza, mutta ei siitä kukaan tiedä, koska kaikki tietää vain hampurilaisen, ranskalaiset ja hot dogit.
Pitsahan on pääsääntöisesti melkein kaikkialla muualla parempaa kuin Italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti löytyy vanhoista resepteistä hienoja ruokia. Mutta kun ne on pilattu.
Esim olen aina haaveillut pääseväni syömään Katz deliin pastramileipää mutta näin juuri ohjelman sieltä ja öksy nousi suuhun: lihaa on leivän välissä 400g!! Kuka hemmetti syö 3 päivän lihat yhden leivän välissä??????? Emme saisi miehen kanssa edes yhdessä alas tuota leipää:( Arvostamme sitä että ruoka maistuu, se on oikeassa suhteessa ja täyttää sopivasti. Emme halua jättää 2/3 ruuasta syömättä.
Rakastan eurooppalaisia menuita (vaikka nekin on jouduttu suurentamaan jenkkituristien takia!) joissa jaksaa 4-5 ruokalajia suht helposti.
Muutenkin amerikkalaisissa ruuissa käytetään tosi paljon sokeria, maissitärkkelystä ja -siirappia, rasvaa yms skeidaa mitä normaali ihminen ei halua. Bbq ohjelmissa liha näyttää kivan murealta mutta se sokerikuorrutus ei. Ikävää että ruokakulttuurista annetaan tällainen kuva
Ihan samaa ruokaa sieltä löytyy kuin täältäkin + hemmetisti muuta päälle. Eikä tuollainen 400 gramman liha-annos mikään normi siellä ole missään.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs siihen perus normi terveelliseen ruokavalioon kuuluu sitten amerikkalaisilla?? ainoo mistä oon kuullu on roskaruoka ja xxl koot.
XXL-koot ovat pitkälti myytti. Itse en juurikaan sellaisiin siellä törmännyt. Aamiaiset siellä voivat olla raskaita, tai yhtä hyvin olla olematta jos niin valitset.
Mulla on amerikkalainen reseptikirja. Siis sellaisia home made simppeleitä ruokia, klassikoita, missä käytetty paljon myös hedelmiä, vihanneksia ja juureksia. Tosi hyviä ruokia.
Ihan jotain muuta kuin cokis ja mäkki.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs siihen perus normi terveelliseen ruokavalioon kuuluu sitten amerikkalaisilla?? ainoo mistä oon kuullu on roskaruoka ja xxl koot.
Pikaruokakulttuuri on pilannut amerikkalaisen ruuan maineen.
Olen seurannut välillä "Maailman herkullisimmat ruoa"-ohjelmaa ja kyllähän nuo jenkkiruoat ovat olleet mielenkiintoisia ja erilaisia. Kyse siis ravintolaruoasta ja perusihminen varmaan syö sitten mihin on varaa.
Suomi -jakso oli prööts: karjalanpiirakoita, kalakukkoa ja paistettuja muikkuja tms.
Miten jenkkien ruokakulttuuri eroaa vaikka suomalaisesta? Pizzaa, pastaa, hampurilaisia, pihvejä, tortilloja, mac&cheese eli makaroonilaatikkoa. Mikään näistä ei ole autenttinen jenkkiruoka.
Itse tykkään soulfoodista, kreoli- ja cajunkeittiöistä sekä lounaisosan meksikolaisvaikutteisista ruoista.
Mikä on Vegasin buffetin ruotsinlaivan katkarapuun verrattava tuote?