Kun teini tulee alkaa liikkua ulkona öisin
niin olisiko turvallisempaa kuskata häntä itse autolla vai luottaa johonkin kaveriporukan kuskiin?
Kommentit (12)
Meidän teini tulee kun se alkaa liikkua sisällä öisin. Onneksi käyttää kumia, on turvallisinta autossa ja kaveriporukassa.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:38"]
Meillä opetustoimi, poliisi ja nuorisoasiainkeskus suosittelevat kotiintuloaikoja, 9. lk ja vanhemmille on merkitty arki ja su klo. 21.00, pe ja la klo. 23.00, 7. ja 8-luokkalaisille ajat ovat 20.00 ja 21.00.
[/quote]
Meillä päin näköjään oltiin fiksuja kasvattajia jo 70-luvulla, kun nuo kotiintuloajat oli kaikilla ihan ilman sosiaalitoimen käskyäkin. Itse asiassa viikonloppuna se oli 22 eikä 23. Niin kauas ei tarvinnut mennä, mihin ei omin jaloin jaksanut kulkea. Samat säännöt aion omallekin lapselleni laittaa, jahka hän tuosta vähän vanhenee.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:50"]
Eikö ole julkisia? Asutte varmaan maalla...
[/quote]
Tarkoittaako "maalla" muuta kuin Helsingin keskustaa? Me asumme isohkon kaupungin keskustaa, ja täällä kulkee iltabussit yhdeksältä, puoli yhdeltätoista ja yhdeltä. Siitä sitten valitsemaan. Kotia lähin pysäkki on kilometrin päässä. Täällä ei rakennella veronmaksajien rahoilla metroja ja ratikoita sun muita, millä pääsisi kulkemaan milloin vain.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:38"]
Meillä opetustoimi, poliisi ja nuorisoasiainkeskus suosittelevat kotiintuloaikoja, 9. lk ja vanhemmille on merkitty arki ja su klo. 21.00, pe ja la klo. 23.00, 7. ja 8-luokkalaisille ajat ovat 20.00 ja 21.00.
[/quote]
Meillä päin näköjään oltiin fiksuja kasvattajia jo 70-luvulla, kun nuo kotiintuloajat oli kaikilla ihan ilman sosiaalitoimen käskyäkin. Itse asiassa viikonloppuna se oli 22 eikä 23. Niin kauas ei tarvinnut mennä, mihin ei omin jaloin jaksanut kulkea. Samat säännöt aion omallekin lapselleni laittaa, jahka hän tuosta vähän vanhenee.
[/quote]Ai siksikö av-mammat alapeukuttavat, koska viestihän on itsestäänselvyys ajatteleville vanhemmille?
Meillä joskus vanhemmat haki, oli ihanaa kun tiesi, että saa soittaa jos ei pääse muutoin helposti kotiin. Yleensä kuitenkin iso sisko haki ja kuskasi, ajeli nääs mieluusti poikaystävänsä kanssa .
Kun aloimme itse saamaan ajokortteja niin silloin ajeltiin kaveriporukalla, sitä ennen vanhemmat kuskasi, kun bussit meni harvakseen ja pakkanen paukkui.
Kotiintuloaika viimeistään klo 22 niin ei tarvitse huolehtia.
En mä ainakaan ala öisin teinin takia pysyttelemään hereillä kuin poikkeustapauksissa.
Kulkekoot miten haluaa, kunhan kotiin tulee hiljaa eikä herätä muita perheenjäseniä.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:23"]Kotiintuloaika viimeistään klo 22 niin ei tarvitse huolehtia.
[/quote]
Joku taaperoikäisen vanhempi tietää taas paremmin.
"Kotiintuloaikojen tarkoituksena on turvata lapselle riittävästi aikaa yhdessäoloon perheen kanssa, iltatoimiin sekä lepoon
Lapsen kotiintuloaikojen ja lapsen menemisten ja tulemisten valvominen ei ole kyttäämistä, vaan välittämistä, luottamista, neuvottelemista, sopimusten tekemistä ja sopimusten pitämistä."
Eikö ole julkisia? Asutte varmaan maalla...Tunnet varmaan teinin kavereita, siis niitä joilla jo ajokortti tai mopoauto. Koska osa nuorista hurjastelee tai valitettavasti ajaa humalassa on tärkeätä, että terotat nuorellesi 1. Vai tutun kuskin kyytiin jonka ajotyylin tuntee 2. Vain selvän kuskin kyytiin 3. Jos edelliset kohdat eivät toteudu niin sitten soitto vanhemmille turvallisen kyydin takaamiseksi.