Tietokone lakkasi yhdistämästä oheislaitteisiin (hiiri, näyttö, näppäimistö)
Googlaamalla löysin jonkun keskustelun, jossa ehdotettiin irrottamaan CMOS paristo emolevystä hetkeksi ja laittamaan takaisin. Ennen kuin lähden purkamaan joka helvetin osaa tosta koneesta että pääsen emolevyn taakse käsiksi haluaisin kysyä, kuulostaako tää palstan nörteistä ihan hyvältä neuvolta? On meinaan aikamoinen työ yhdistellä noi johdot ja ruuvata irti ja takaisin kaikki.
Mä en tiedä mitään tietokoneista. Sen verran osasin Youtubea käyttää, että osasin koota ton uudestaan purettuani sen jo kertaalleen osiin ja putsattuani kaikki osat. Kone kyllä käynnistyy virtanapista ja kaikkiin osasiin tulee valot ja tuulettimet hyrrää. Eli luulisin koonneeni sen ihan oikein.
Koneen takana (ASUS emolevyn näkyvässä osassa) on myös nappula, jossa lukee CLEAR CMOS. Ja siinä on rinkulanuoli. Vastaako tämä samaa kuin sen CMOS pariston irtiottaminen? Kokeilin meinaan totakin nappulaa painaa (sekä lyhyesti että erittäin pitkään), eikä se tehnyt muuta kuin starttasi koneen uudestaan.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Koita ensin buutata ja sitten päivitä ajurit
Mitään ajureita ei kannata päivittää vanhaan koneeseen! Itse päivitin tabletista, kun kone itse sitä vaati ja sen jälkeen koko kone hajosi kokonaan eikä asiaa voitu korjata edes tietokonehuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha kone on kyseessä?
En tiedä. En ole itse ostanut tätä alunperin, vaan saanut tuttavalta. Kone on itse koottu ja osat voivat siis olla keskenään eri ikäisiä. Kokonaisuudessaan on ainakin 1,5 vuotta vanha.
Ap
Oletko kysynyt siltä tuttavalta, ja olisikohan mahdollista, että sillä tuttavalla ohjelmointitautaustaa? Kuten tuossa toisessa viestissä sanoin, vaikuttaa enemmän huonoisti koodatulta etähallintavirukselta, kuin miltään laitevialta. Asenna nyt ainakin virustorjunta ensimmäisenä, jos saat sen verran pelittämään.
En ole tämän tuttavan kanssa enää tekemisissä, joten en voi kysyä. Hän tietää todella paljon koneista, on näperrellyt niiden kanssa alakouluikäisestä asti. Silloin kun tunnettiin ja kone siirtyi mulle olimme todella hyvissä väleissä eikä hänellä olisi ollut mitään syytä asentaa koneeseen mitään epäilyttävää.
Ap
Miten tämä tuttava kuulostaa exältä tai muulta hoidolta? Asenna nyt se virustorjuta ainakin hyvänen aika, mutta paras kun asennat käyttiksen kokonaan uudelleen. Se on ihan simppeliä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha kone on kyseessä?
En tiedä. En ole itse ostanut tätä alunperin, vaan saanut tuttavalta. Kone on itse koottu ja osat voivat siis olla keskenään eri ikäisiä. Kokonaisuudessaan on ainakin 1,5 vuotta vanha.
Ap
Oletko kysynyt siltä tuttavalta, ja olisikohan mahdollista, että sillä tuttavalla ohjelmointitautaustaa? Kuten tuossa toisessa viestissä sanoin, vaikuttaa enemmän huonoisti koodatulta etähallintavirukselta, kuin miltään laitevialta. Asenna nyt ainakin virustorjunta ensimmäisenä, jos saat sen verran pelittämään.
En ole tämän tuttavan kanssa enää tekemisissä, joten en voi kysyä. Hän tietää todella paljon koneista, on näperrellyt niiden kanssa alakouluikäisestä asti. Silloin kun tunnettiin ja kone siirtyi mulle olimme todella hyvissä väleissä eikä hänellä olisi ollut mitään syytä asentaa koneeseen mitään epäilyttävää.
Ap
Miten tämä tuttava kuulostaa exältä tai muulta hoidolta? Asenna nyt se virustorjuta ainakin hyvänen aika, mutta paras kun asennat käyttiksen kokonaan uudelleen. Se on ihan simppeliä nykyään.
Jos näyttö on pimeänä eikä hiiri ja näppäimistö toimi niin vaikea asentaa mitään.
varmaankin käyttöjärjestelmässä tai jossain ollut automaattipäivitys, minkä jälkeen vanhat oheislaitteet eivät enää yhdisty. En usko laitevikaan.
1. Kysyy vauva palstalla ohjeita koneen korjaamiseen.
2. Kertoo joka ohjeen kohdalla etten osaa tai ymmärrä.
3. Brain.exe is not responding
4. NO PROFIT!
Vie huoltoon se laatikkosi tai osta uusi kone. Perus konepaketti ei ole kallis.
Ap:n kysymys oli ihan asiallinen. Hän kysyi voiko patterin irroittaminen auttaa tässä tilanteessa. Se on ihan hyvä ja asiallinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kysymys oli ihan asiallinen. Hän kysyi voiko patterin irroittaminen auttaa tässä tilanteessa. Se on ihan hyvä ja asiallinen kysymys.
tekee bios resettiä väärään aikaaan, mut joo, ehkä voi kokeilla
No eikös tää palsta ole sitä varten, että voi kysellä asioita? :D Ihan hyviä vinkkejä täältä on tullut. Mun mielestä on parempi ainakin yrittää kehittää itseään ja oppia uusia taitoja kuin vain heti luovuttaa ja tuhlata moninkertainen summa rahaa sekä myös luonnonvaroja kokonaan uuden tietokoneen ostamiseen. Anteeksi kovasti mielensä pahoittajille, etten jo äidinmaidossa saanut pyhää tietokonetietoutta ja tiedä näitä asioita ihan vain automaattisesti! Ikävää, että joillain ihmisillä asenne on se, että mitään uutta ei saa oppia eikä apua saa kysyä, vaan pitäisi olla kaikkitietävä nero jo syntyessään.
Joka tapauksessa veikkaan, että ostan vain uuden emolevyn ja kovalevyn sekä asennan käyttiksen siihen. Sen nyt ainakin pitäisi toimia, eikä tule kovin kalliiksikaan. Jos ei toimi, niin silloinhan ongelma on jossain muussa osassa. Kiitos kaikille, jotka yrittivät auttaa ja antoivat asiallisia vastauksia!
Ap lähtee googlailemaan yhteensopivaa emolevyä. Hyvää viikonlopun jatkoa muille!
Ap
Vierailija kirjoitti:
No eikös tää palsta ole sitä varten, että voi kysellä asioita? :D Ihan hyviä vinkkejä täältä on tullut. Mun mielestä on parempi ainakin yrittää kehittää itseään ja oppia uusia taitoja kuin vain heti luovuttaa ja tuhlata moninkertainen summa rahaa sekä myös luonnonvaroja kokonaan uuden tietokoneen ostamiseen. Anteeksi kovasti mielensä pahoittajille, etten jo äidinmaidossa saanut pyhää tietokonetietoutta ja tiedä näitä asioita ihan vain automaattisesti! Ikävää, että joillain ihmisillä asenne on se, että mitään uutta ei saa oppia eikä apua saa kysyä, vaan pitäisi olla kaikkitietävä nero jo syntyessään.
Joka tapauksessa veikkaan, että ostan vain uuden emolevyn ja kovalevyn sekä asennan käyttiksen siihen. Sen nyt ainakin pitäisi toimia, eikä tule kovin kalliiksikaan. Jos ei toimi, niin silloinhan ongelma on jossain muussa osassa. Kiitos kaikille, jotka yrittivät auttaa ja antoivat asiallisia vastauksia!
Ap lähtee googlailemaan yhteensopivaa emolevyä. Hyvää viikonlopun jatkoa muille!
Ap
ajattelitko myös asentaa itse cpun? ja kustomoida väylän?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kukaan ole estämässä uusien asioiden opettelua mutta paremmat mahdollisuudet on etsiä tietoa Googlesta kuin kyselemällä vauva palstalta. Googlen kautta löytyy paljon oppaita koneen kasaukseen ja asetusten / ohjelmistojen käyttöön. Täältä ei löydy vastauksia aina joka kysymykseen. Mikä on RAM, mitä meinaa DIMM, miten BIOSsista valitaan kovojen buuttaus järjestys. Tai jos kysymyksiä tulee, ne kannattaa suunnata PC-foorumeille. Sieltä löytyy varmuudella tietotaitoista väkeä.
Ap