Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokeilinpa sitten nettideittailua

Vierailija
03.07.2021 |

En ole tavannut (vielä) ketään, vain lukenut satoja naisten profiileja ja kirjoitellut muutaman kanssa. Jo nyt kuitenkin kokemus on ollut melkoinen.Hämmentävän paljon vastaan tulee toistuvia kliseitä.

1. "Mä en oo sitten mikään tyypillinen nainen."
Okei, mikä se on? Tähän usein liittyy "en käytä tekoripsiä, korkkareita ja pinkkejä mekkoja" tms. Aha, naiset sitten yleisesti ottaen käyttävät? Ja juuri sinä olet sitten erilainen? Aika vieraannuttava ego.

2. "Etsin kumppania mutta en hampaat irvessä."
"Hampaat irvessä" tuli vastaan kymmenissä profiileissa. Miksi pitää korostaa että ei ole jollain lailla pakkomielteisesti liikkeellä ja vielä noilla samoilla sanoilla? Tää nyt ei kerro mitään huolestuttavaa kirjoittajastaan eikä ole sinänsä paha, on vain hämmentävän toistuva sanavalinta ja koko lailla turha huomio. Ei oletusarvo ole se, että jos ihminen etsii seurustelukumppania netissä, hän on jotenkin epätoivoinen.

3. "En vastaa kuvattomille."
Jos on niin kyyninen ja vainoharhainen, että olettaa julkisen profiilikuvan puutteen tarkoittavan jotain salailua tai häpeilyä, niin onko maailmankuva muiltakin osin muiden ihmisten suhteen noin mustunut? Julkiset profiilikuvat ovat usein ihan mitä sattuu, 15 vuotta vanhoja sattumaonnistumisia 25 kiloa sitten tms. Kuvan saa todella helposti nähtäville kiinnostavalle henkilölle yksityisestikin, esim. linkkaamalla. Jokaisella on oikeus internet-anonyymiyteen julkisilla foorumeilla, nettideitissäkin. Ja se on jopa suositeltavaa, siskon työkaverikin joutui pahaan kuseen koska tietty henkilö tunnisti hänet kasvoista nettideitissä.

4. "Olen huumorintajuinen, toivottavasti saat mut nauramaan."
Älä selitä olevasi huumorintajuinen, osoita se jollain vekkulilla tavalla. Esim. itseironia toimii aina. "Naurata minua" on kohtuuton ennakkovaatimus ihmiselle, jonka kanssa et ole viettänyt vielä hetkeäkään aikaa.

5. "Toivottavasti edes joskus katsot mun kanssa romanttisen leffan sohvalla" tai joku muu monista variaatioista tuoda ilmi sukupuolisia stereotypioita. Älä oleta profiilitekstissäsi, että miehet ovat ominaisuuksiltaan samanlaisia; oluesta, toimintaelokuvista ja äijäsaunailloista tykkääviä mörryköitä, jotka inhoavat shoppailua eivätkä puhu tunteistaan. Puhu oikealle ihmiselle, älä Wagner-mieskuvalle.

6. Kaikenlaiset lapsettomuuteen liittyvät ennakkoluulot ovat erittäin julmia. Joo, on ihmisiä jotka eivät koskaan ole kasvaneet aikuiksi, miehissä ja naisissa, eivätkä ymmärrä lapsista mitään. Mutta jos aikuinen ihminen on lapseton, on todennäköisempää että asia on hänelle arka, jopa todella kipeä. Lapsettomuus ei useimmalle lapsettomalle ole ollut mikään valinta, eikä sen takana ole mikään halu elää huolettomasti vailla vastuita. Lapsettomuus ei kerro ihmisestä ja hänen kyvystään ymmärtää lapsiperheen vaatimuksia ja lasten kasvatuksen vastuullisuutta vielä yhtään mitään. Jotkut ovat täysin valmiita lapsiperhearkeen, vaikka eivät omia biologisia ole saaneetkaan. Jotkut saavat useita omia, mutta pakenevat kaikkia vastuita ja elävät vain itselleen, identifoitumatta vanhemmaksi koskaan. Joten vaikka tyypin profiilissa lukee "Ei lapsia", älä sorru oletuksiin.

Sävyni on aika saarnaava, joo, mutta en ole lainkaan pettynyt tai katkeroitunut nettideiteissä, päinvastoin. Upeita tapauksia löytynyt näiden kliseiden ja mustavalkoisuuksien ulkopuolelta.

Ja huom! En missään nimessä ajattele, että on olemassa jokin "massa" ja sitten siitä poikkeavia yksilöitä. Me kaikki, joka ikinen meistä, olemme poikkeavia yksilöitä. Jokainen on ainutlaatuinen, kukaan ei ole ansainnut stereotypiointia ja yleistyksiä, yksikään ei ole "tyypillinen sukupuolensa edustaja". Siksi olisi tärkeää, ettemme nettideittaillessakaan ehdoin tahdoin käyttäyisi viljellen yleistyksiä, kuluneita kliseitä, väsyneitä hokemia ja turhia myyttejä.

Kommentit (222)

Vierailija
1/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikoinaan lueskelin niitä haku päällä niin >90% naisten ilmoituksista kasvatti ulokkeen otsaan.

No, onneksi löytyi sellainen jonka teksti herätti heti mielenkiinnon eikä sisältänyt ainuttakaan noista latteuksista.

Vierailija
2/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen huumorintajuinen, toivottavasti saat mut nauramaan."

Nainen ei siis osaa itse naurattaa ketään, edes itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sama on miehillä. Juuri noi samat latteudet.

Vierailija
4/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiselle se nyt vaan tuntuu olevan erityisen noloa myöntää että on hakemassa miestä ja parisuhdetta. Nykyajan vahva nainenhan ei saa tarvia miestä mihinkään. Siitä nuo "en mä mitään hae/hampaat irvessä"-tuubat. Ikäänkuin vahingossa oltaisiin sinne deittisaiteille eksytty ja siellä vaan ihmetellään vailla toiveita miehestä tai parisuhteesta. Uskokoon ken tahtoo.

Joo, mahtaako tää liittyä laajemminkin naisten moderniin itsenäisyyteen. Eli ei olla enää miesten ikeessä, joten pitää sitten korostaa että kyllä tässä yksinkin pärjäillään ettei vaan kukaan luule muuta. Ja hyvin usein deittiprofiileissa myös naiset sanovat, että suuttuvat helposti, osaavat olla todella vaikeita ja hankalia tapauksia tai jotain vastaavaa. Vaikea kuvitella että miesten profiileissa olisi samanlaista juttua. "Kun mä suutun, on parempi mennä äkkiä piiloon" tms. Tuollaista sanovalle äijälle ei kirjoittaisi kukaan, silti nainen kokee sen räjähdysherkkyyden jotenkin kohentavan hänen kiinnostavuuttaan ja ainutlaatuisuuttaan. Pippurinen pikkumyy joka osaa välillä olla aivan mahdoton. Pöh. 

Vierailija
5/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-kohdasta tuli mieleen se lööpeissäkin esiintynyt tyrkky-yh joka suoraan sanoi että hylkää suoraan lapsettomat aikuiset miehet koska hänen mielestään nämä eivät ole täysin kypsiä eivätkä kykene ymmärtämään lapsiarkea. Ja kohderyhmä oli nyt kuitenkin kai jo päälle 40t miehet.

Olen itse 40+ velamies ja ärsyttää tuollaiset yleistykset. Ikäänkuin aikuinen ihminen ei kykenisi ymmärtämään ja arvostamaan sitä että jotkut muut ovat vanhempia, ja rationaalisesti järkeilemään mitä se vaatii ja miten se rajoittaa esim tapaamisia.

Vierailija
6/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olishan sellainen raatorehellinen profiili kyllä parempi. Jos yhtään vastausta tulisi, niin tietäisi ainakin, ettei toinen ihan pienistä hätkähdä.

Vierailija
7/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit käyttänyt tähän viestiin kuluttamasi ajan ja energian naisten lähestymiseen, voisit olla treffeillä jo illalla. No, kukin tavallaan.

Vierailija
8/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli musta oikeestaan aika hyvä lista ja hyviä huomioita. Monesti ihmiset osoittaa ennakkoluulonsa tolleen vahingossa vaikka eivät varsinaisesti tarkoita pahaa.

Vierailija
9/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sama miehillä. Hieman eri variaatioin. Kuten;

"Haetaan hauskaa ja nättiä naista"

- no kuka sitä nyt ilkeää ja rumaa tahtoisi?

"Avoimin mielin täällä katselmassa mitä vastaan tulee, miks ei jotain enemmänkin jos oikeen kolahtaa"

- toisinsanoen todennäköisesti en ole valmis sitoutumaan ellet ole rikas ja älykäs missi-instagramfitnessmalli, mutta pano kelpaa aina. 

"ei kuvaa koska työni on arkaluontoinen"

- olen täällä ilman puolison lupaa

"ei tekstiä"

-mätsiä ja p*llua pukkaa muutenkin niin ei tarvi vaivautua kirjottamaan tähän mitään

"en nyt oikein osaa kertoa itsestäni mitään enkä ottaa kuvia" "kysymällä selviää lisää"

- en arvosta itseäni juurikaan ja minulla on maailman surkein itseluottamus. pelasta minut säälistä?

"harrastan juoksua,uintia, lumilautailua, riippuliitoa, golfia, jääkiekkoa, savenvalantaa, haikulaulua, piereskelyä ja kolmiloikkaa"

- jätkäkaverit ja omat harrastukset on minulle kaikki kaikessa, sua voin pukkasta sillon tällön ja kutsua tyttikseksi jos suostut jäämään näille aina ja ikuisesti kakkoseksi. Peter Pan rulezzz! 

Vierailija
10/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tykkään veneilystä" = "pidän siitä että saan istuskella miehen veneessä"

Vierailija
11/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit käyttänyt tähän viestiin kuluttamasi ajan ja energian naisten lähestymiseen, voisit olla treffeillä jo illalla. No, kukin tavallaan.

Hahaa, minähän olen ekoilla nettitreffeilläni juuri tänä iltana. Alustavasti ensi viikolle sovittu kahdet muut. Ilmiöiden pohdiskelu ja ajatusten kirjoittaminen auki ei ole pois itse toiminnasta, päinvastoin. Ihan hyvä alentumisyritys silti. 

Vierailija
12/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen +40 lapseton nainen. Minut oletetaan velaksi, koska osaan käyttäytyä. Joskus mietin niistä vela- ja lapsikommenteista, että ehkä olisi parempi käyttäytyä niin että itkisin aina kun ihmiset kertovat lapsistaan ja saisin vaikka jotain romahduksia vaikka lastenlasten synttäreistä. Ehkä sitten minun lapsenhankinnadtani kiinnostuneet ihmiset ymmärtäisivät, että nykyinen käytökseni on kohteliaisuutta heitä kohtaan. En valinnut itse tätä tilannetta.

Vierailija
13/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahaa, minähän olen ekoilla nettitreffeilläni juuri tänä iltana. Alustavasti ensi viikolle sovittu kahdet muut. Ilmiöiden pohdiskelu ja ajatusten kirjoittaminen auki ei ole pois itse toiminnasta, päinvastoin. Ihan hyvä alentumisyritys silti. 

Arvaapa mitä? En usko.

Etkä sinä pohdiskele. Sinä saarnaat - tylsästi.

Vierailija
14/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksoin lukea alusta naisten-sanaan asti.

Varmaan jonkun ukon kitinää taas

Vierailija
15/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta onpas oikeasti jännää tuo suhtautuminen lapsettomiin. Itse olen vielä sen verran nuori, että on ennemminkin poikkeus, että tämän ikäisenä on lapsi, mutta olen aina tiennyt etten halua lapsia ja nyt sitten jännittää miten siihen suhtaudutaan 10+ vuoden päästä :'D

Vierailija
16/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

n32 kirjoitti:

"Avoimin mielin täällä katselmassa mitä vastaan tulee, miks ei jotain enemmänkin jos oikeen kolahtaa"

- toisinsanoen todennäköisesti en ole valmis sitoutumaan ellet ole rikas ja älykäs missi-instagramfitnessmalli, mutta pano kelpaa aina.

Tää liittyy tuohon "hampaat irvessä" -ilmiöön ja varmasti on joo molemmilla sukupuolilla esiintyvä juttu. Pitää jotenkin korostaa, että on vain rennosti ja huolettomasti, ehkä vähän läpälläkin nettideitissä, koska ei oikeasti tarvitse puolisoa mutta kokeillaan nyt sitäkin vähän kainalopierujen ohessa. 

No höpötihöö. Tuo tunkkainen yleistys on naurettava. Ajatteletko ihmisistä muutenkin noin mustavalkoisella tavalla lähtökohtaisesti pahinta? Miksi nettideitti, tuo kaikkien mahdollisten ihmisten ja kummallisuuksien sulatusuuni, olisi jotenkin yhtäkkiä täysin vapaa internetin lieveilmiöistä, sinne vaan tunnistettavaksi? Tästähän yksi opettaja kertoi aikoinaan iltiksessä tai jossain. Joutui sairaslomalle, koska oppilaat olivat nähneet hänen deittiprofiilinsa ja printanneet sitä pitkin koulua. Auktoriteetti meni sen siliän tien. Ihmiset ovat julmia. Nimen ja naaman kanssa kannattaa olla netissä HYVIN varovainen, niin naisten kuin miesten. 

"en nyt oikein osaa kertoa itsestäni mitään enkä ottaa kuvia" "kysymällä selviää lisää"

- en arvosta itseäni juurikaan ja minulla on maailman surkein itseluottamus. pelasta minut säälistä?

Tätä tulee naisillakin vastaan paljon. Kysymällä selviää lisää, en jaksa nähdä vaivaa joten ulkoistan vastuun tutustumisesta muille. 

Vierailija
17/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaapa mitä? En usko.

Saat ihan vapaasti olla uskomatta. :) Hengitä rauhallisesti, niin itsetuntoosi osunut kolaus helpottaa ajan myötä. Ehkä sitten huomaat myös oppineesi taas pikkuisen jotain. 

Vierailija
18/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6-kohdasta tuli mieleen se lööpeissäkin esiintynyt tyrkky-yh joka suoraan sanoi että hylkää suoraan lapsettomat aikuiset miehet koska hänen mielestään nämä eivät ole täysin kypsiä eivätkä kykene ymmärtämään lapsiarkea. Ja kohderyhmä oli nyt kuitenkin kai jo päälle 40t miehet.

Olen itse 40+ velamies ja ärsyttää tuollaiset yleistykset. Ikäänkuin aikuinen ihminen ei kykenisi ymmärtämään ja arvostamaan sitä että jotkut muut ovat vanhempia, ja rationaalisesti järkeilemään mitä se vaatii ja miten se rajoittaa esim tapaamisia.

Sivusta.. Pakko kommentoida myös tota. Mites sitten me miehet joiden exät eivät voineet saada omia! Harva alkaa vaihtamaan kumppania sen takia, jos asia selviää myöhemmässä vaiheessa.

Vierailija
19/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaapa mitä? En usko.

Saat ihan vapaasti olla uskomatta. :) Hengitä rauhallisesti, niin itsetuntoosi osunut kolaus helpottaa ajan myötä. Ehkä sitten huomaat myös oppineesi taas pikkuisen jotain. 

En kysynyt lupaasi :) Ilmoitin sinulle, että en usko. Ikävää että olet vätys joka ei jaksa muuta kuin valittaa ja kitistä.

Vierailija
20/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

n32 kirjoitti:

Tää liittyy tuohon "hampaat irvessä" -ilmiöön ja varmasti on joo molemmilla sukupuolilla esiintyvä juttu. Pitää jotenkin korostaa, että on vain rennosti ja huolettomasti, ehkä vähän läpälläkin nettideitissä, koska ei oikeasti tarvitse puolisoa mutta kokeillaan nyt sitäkin vähän kainalopierujen ohessa. 

No höpötihöö. Tuo tunkkainen yleistys on naurettava. Ajatteletko ihmisistä muutenkin noin mustavalkoisella tavalla lähtökohtaisesti pahinta? Miksi nettideitti, tuo kaikkien mahdollisten ihmisten ja kummallisuuksien sulatusuuni, olisi jotenkin yhtäkkiä täysin vapaa internetin lieveilmiöistä, sinne vaan tunnistettavaksi? Tästähän yksi opettaja kertoi aikoinaan iltiksessä tai jossain. Joutui sairaslomalle, koska oppilaat olivat nähneet hänen deittiprofiilinsa ja printanneet sitä pitkin koulua. Auktoriteetti meni sen siliän tien. Ihmiset ovat julmia. Nimen ja naaman kanssa kannattaa olla netissä HYVIN varovainen, niin naisten kuin miesten. 

Tätä tulee naisillakin vastaan paljon. Kysymällä selviää lisää, en jaksa nähdä vaivaa joten ulkoistan vastuun tutustumisesta muille. 

Nojoo, ehkä tossa kuvattomuudessa olisi voinut tarkentaa että tinderissä. Tinder perustuu sille että näkee kuvan ja sitten siinä on pieni teksti jossa kertoo pienen palan itsestään. Tinderiin ei mennä kuvattomana ja tekstittömänä, jos oikeasti kuvittelee jonkun löytävänsä. Olen itsekin tehnyt kuvattoman profiilin esim. suomi24:seen, mutta siinä olikin sitten A4:sen verran tekstiä. Nämä kuvattomat tinderissä on siellä joko tirkistelemässä muita, hakemassa seksiseuraa, tai sitten luvatta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä