Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein eilen purkkihernekeittoa. Voi he-l-vetti, mitä kuraa...

Vierailija
03.07.2021 |

Niinpä, vuosi sitten koronan puhjetessa ostelin minäkin kuivakaappiin täydennyksiä. Myös purkkihernekeittoa.
Eilen sitten myöhään illalla kotiuduttuani tarvitsi pikaisesti ruokaa ja mieleen tuli, että tekaisenpa hernaria. Taustaksi todettakoon, että viimeksi tuota syönyt jotain 35 vuotta sitten jossain mökillä. Hernekeittoa kyllä syönyt, mutta tehnyt sen aina itse alusta loppuun.
Voi hem-met-ti, mitä kuraa tuo oli. Ei auttanut, vaikka lisäsin reilusti sinappia ja meiramia. Paistoin vielä jääkaapista löytynyttä pekonia ja savupekonigrillimakkaraa.... Päälle vielä raakaa sipulia.
Kyllähän sillä nälkä lähti, mutta sai olla viimeinen prkhernari, mitä tässä yhden hengen taloudessa tehdään. Tuon kattilallisen syön kyllä, kun en periaatteesta heitä ruokaa roskiin, mutta tiukkaa tulee tekemään....
Varmaan mökillä hätävarana menettelisi, mutta onneksi ei ole sitä mökkiäkään....
F

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. Me tehtiin vasta isolla vaivalla hernekeittoa itse ja todettiin että aivan samanlaista saa purkista.

Mitä "isoa vaivaa" hernekeiton teossa on? Herneet likoaa itsekseen ja kiehuu itsekseen.

Sinä aikana olisit jo syönyt ja tehnyt lettuja.

Vierailija
22/34 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas että on vaikeaa. Itsekin joskus pettynyt valmisruuan makuun mutta kuitenkin päässyt siitä yli ilman tarvetta tulla jakamaan vaikeaa kokemustani keskustelupalstalle. En oikein tiedä mikä pointti näissä aloituksissa on (tällaisia kun täällä on jatkuvasti) kun ei edes kysytä esim mitään toisia vaihtoehtoja tai maustamisohjeita yms. vaan tullaan vaan kertomaan kun oli pahaa ruokaa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hernekeittoon on survottu sinapit, meiramit, pekonit, savumakkarat ja sipuli niin ... miten se enää voi maistua huonolta? Tuolla setillä savivellikin maistuisi hyvältä.

Tyhmä provo 0/5

Tuotahan minä itsekin aloituksessani ihmettelin, että ei edes noilla "lisäkkeillä" siitä saa hyvää.... Saati sitten millaista olisi ilman mitään lisäkkeitä. Suolaa myös lisäsin. 

Tapanani ei ole provoilla. Ei edes tällä kertaa....

ap

Vierailija
24/34 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hernekeittoon on survottu sinapit, meiramit, pekonit, savumakkarat ja sipuli niin ... miten se enää voi maistua huonolta? Tuolla setillä savivellikin maistuisi hyvältä.

Tyhmä provo 0/5

Tuotahan minä itsekin aloituksessani ihmettelin, että ei edes noilla "lisäkkeillä" siitä saa hyvää.... Saati sitten millaista olisi ilman mitään lisäkkeitä. Suolaa myös lisäsin. 

ap

Purkkihernekeitossa on keitettyjä herneitä.

Omatekemässä hernekeitossa on keitettyjä herneitä.

Millä taialla saat siitä kotitekoisesta jotenkin "parempaa".

Vierailija
25/34 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse AP pilasi hyvän hernekeiton , ei niissä ole ollut mitään vikaa kun tekee oikein.

Vierailija
26/34 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös purkkihernekeitto ole tehty ruokatehtaassa.

Joon on se tehtaassa tehtyä, ehkä sillä ylikypsentämisellä varmistetaan keiton turvallisuus ja pitkä säylyvyys.

Itse tehty hernekeitto on toki paremman makuista, aina ei viitsi tehdä 4 litraa keittoa mikä tulee siitä 500g hernepussista.

Vierailija
27/34 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan vain palviliha-hernekeittoa, selkeästi paras hernekeitoista.

Vierailija
28/34 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse AP pilasi hyvän hernekeiton , ei niissä ole ollut mitään vikaa kun tekee oikein.

Liialla maustamisella ja lisukkeiden lisäämisellä voi pilata hernekeitonkin.

Ap käytti jotain savustettuakin mukana, oliko se oikeasti savustettua vai savuaromilitkussa liotettua kuraa.

Vierailija
29/34 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan vain palviliha-hernekeittoa, selkeästi paras hernekeitoista.

Minä pilkon nakkia tai lenkkimakkaraa sekaa, lisään lihaliemikuution ja vähän suolaa.

Vierailija
30/34 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä nro1 kanssa. Oma tekemä on ihan saman makuista kun purkissakin. Hernerokka mikä hernerokka. Purkista saa vaan vähemmällä vaivalla.

Nyt on kyllä niin, että ainakin purkista lämmitetty kasvishernekeitto on sen laatuista kuraa, että yhden kerran pari lusikallista maistoin (kaksi lusikallista siksi, että en uskonut ensimmäisellä lusikallisella, että tälläistä voidaan myydä elintarvikkeena) ja en tule moista suuhuni laittamaan koskaan enää. Itse kuivatuista herneistä tehty kasvishernekeitto on taas maukasta, hyvääkin, vaikka hyvin palvattua lihaa maussa kaipaakin.

Vierailija
31/34 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä ohjeesi, miten tehdään hyvä purkkihernekeitto. Minä, kun tyhmänä toimin kyljessä olevan ohjeen mukaan: 1/2 prk vettä + purkin sisältö kattilaan kuumenemaan. Sekoitetaan tasaiseksi. Vasta tämän jälkeen aloin lisäilemään lisäkkeitä. Joita tuli reilusti, koska maistelin aina välillä ja lisäsin, jotta saisin siitä hyvää.... 

Missä kohtaa pilasin? Mielenkiinnosta kyselen, sillä en oikeasti tiedä, miten tuo "oikeaoppisesti" pitäisi tehdä?

ap

Vierailija
32/34 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut hyvä kertoa, mikä hernekeitto. Itse söin keväällä kasvishernekeittoa-en muista merkkiä, että voisin varoittaa. Maku oli aivan kammottava. Siis en vain tajua, miten hernekeitoista voi tehdä pahaa. Ostan yleensä sitä kylmässä, muovissa myytävää HK:n(?) hernekeittoa ja se on lempparini. Toisena ehdottomasti Jalostajan normihernekeitto. 

Vierailija
33/34 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä provo 0/5

ap

Ja kerro vielä, mikä hernari kyseessä? Tosiaan itse söin jotain kasvishernekeittoa ja olin todella harmissani mausta.

Vierailija
34/34 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kerrotko miten teet itse hyvän hernekeiton? Haluaisin ihan vilpittömästi kuulla hyvän omatekoisen ohjeen, kun mun mielestä mun omasta ei tule erityisen hyvää. 

Itse lisään porkkanan ja sipulin, pippuria ja hieman palvikinkkua. Mutta ei ei tuu hyvää, en tiedä miksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän