Erityisopetus uudistuvassa lukiossa
https://www.utupub.fi/handle/10024/152060
Tutkimuksen tuloksissa saatiin selville, että lukion erityisopetuksen toteuttaminen on laajaa ja moninaista. Analyysin pohjalta muodostettiin neljä pääluokkaa, jotka havainnollistavat lukion erityisopetuksen toteutusta: ”opiskelijan kanssa toteutettava erityisopetus”, ”yhteistyötahojen kanssa toteutettava erityisopetus”, ”itsenäisesti toteutettava erityisopetus” ja ”opiskelijalähtöisyys”. Lukion erityisopettajat toteuttavat erityisopetusta erilaisissa konteksteissa, niin opiskelijoiden ja yhteistyötahojen kanssa, mutta myös itsenäisesti. Kontekstit eivät kuitenkaan ole irrallaan toisistaan. Opiskelijalähtöisyys taas sanelee tietynlaisen pohjan lukion erityisopetuksen käytännön toteuttamiselle.