Onko "pakko" varata labra- ja lääkäriaikaa?
Sain mitattua huimia lukuja 10 vuoden mittaamattomuuden jälkeen verenpaineestani rannemittarilla. Siis kotona. Hädissäni soitin terveyskeskukseen ja minulle määrättiin lääkärin konsultaation kautta heti verenpainelääkitys. Nyt tajusin mittauksistani sekä virheitä että tilanteen "reaktiivisuuden" (pulssinikin nousi välillä reilusti päälle sadan); nyt aamulla verenpaineet ovat suorastaan matalat, tosin olen jo eilen ottanut määrätyt lääkkeeni ja apteekissa farmaseutti meinasi, että saattaa laskea verenpaine aika nopeasti heti alkuun.
Nyt on vähän nolo olo - että tulinko vahingossa huijanneeksi? :) Kahden viikon päästä pitäisi varata aika niin labraan verikokeisiin kuin lääkäriinkin ja tehdä seurantamittaukset vajaan viikon ajan.
Onko ongelmallista jatkoa ajatellen, siis merkintöjen kannalta se, jos en teekään kuten sovittiin? Eli en varaisikaan aikoja labraan ja lääkäriin ja vähin äänin lopettaisin lääkityksen, jos se näyttääkin olevan turha? Seuraisin verenpainettani pitkään.
Kommentit (15)
Ei lääkäriin ole pakko mennä eikä tehdä muutakaan mitä se lääkäri sanoo, edes ottaa niitä lääkkeitä.
Mutta sinulla oli korkea verenpaine, sait ja otit siihen lääkettä ja nyt olet yllättynyt kun se onkin matalampi? Sillä lailla ne lääkkeet toimii.
Ei saa lopettaa verenpainelääkitystä omin päin! Meet sinne lääkäriin. Tottakai paineet on nyt matalammalla, koska otat nyt lääkettä. Vähän sama kun sanois et nyt lopetan sydänlääkkeen ku rintakipuha ei ei ole - no mut niitä tulis, jos et ottais lääkettä. :) Verenpaineasioiden kanssa ei kannata leikkiä. Toki jos paineet menee nyt ihan liian alas, olet yhteydessä lääkäriin, voisko esim. annosta pienentää. T: Hoitaja
Aika leväperäistä, jos rannemittarin perusteella lääkitään ja vielä etänä... Eikös sitä painetta seurata pari viikkoa ja tulosten perusteella lääkäri miettii lääkitystä, ei siis yhden mittauksen perusteella. Mutta nyt sitten vaan pelaat pelin loppuun, jonka itse aloitit. Jos paineet laskee liikaa, lääkäri kyllä laskee annosta tai harkitsee lopettamista. Itse en alkaisi veri- ja sydänsairauksien kanssa pelleilemään
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäriin ole pakko mennä eikä tehdä muutakaan mitä se lääkäri sanoo, edes ottaa niitä lääkkeitä.
Mutta sinulla oli korkea verenpaine, sait ja otit siihen lääkettä ja nyt olet yllättynyt kun se onkin matalampi? Sillä lailla ne lääkkeet toimii.
Verenpaine saattaa jännittävässä tilanteessa nousta huimiin lukuihin sellaisillakin ihmisillä, joilla on muutoin verenpaine ihan ol, ja jotenkin sekoilin stressaantuneena mm. niin, että osan mittauksistani tein ihan väärin eli mittari sydämeen nähden liian alhaalla; se antaa ihan hurjia lukuja. Nyt en sitten muista, mitkä saamistani luvuista olivat oikealla tavalla saatuja ja mitkä väärällä. Siis on sellainen olo, että hätäpäissäni olen mittaillut miten sattuu ja unohtanut pitää käden pöydällä sydämen tasalla ja sitten paniikissa soitin lääkäriin...
Toisaalta olisi hyvä käydä verikokeissa. En ole käynyt lääkärissä kuin kerran 10 vuoden aikana (korvatulehdus) eikä mitään verikokeita ole otettu "koskaan".
t. Ap, tottumaton lääkärissäkävijä
Rannemittareita ei pidetä kovin luotettavina. Laadukas olkavarsimittari käyttöön (Omron), koska sinulla on jo ollut epäilyksiä. Lääkäriin ja labroihin ensin. Sen jälkeen VAIN lääkärin kanssa sovitusti voisi mahdollisesti tehdä vielä mittauksia ilman lääkitystä, jotta lääkkeetön verenpainotaso selviää. Paineita on syytä seurailla jatkossakin, vaikka lääke jätettäisiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Rannemittareita ei pidetä kovin luotettavina. Laadukas olkavarsimittari käyttöön (Omron), koska sinulla on jo ollut epäilyksiä. Lääkäriin ja labroihin ensin. Sen jälkeen VAIN lääkärin kanssa sovitusti voisi mahdollisesti tehdä vielä mittauksia ilman lääkitystä, jotta lääkkeetön verenpainotaso selviää. Paineita on syytä seurailla jatkossakin, vaikka lääke jätettäisiin pois.
Kyllä, totta puhut. t. Ap
Menisin sinne lääkäriin ja verikokeisiin. Sillähän se selviäisi onko mitään vai ei.
Muuta merkintää tuosta ei tule kuin "peruutti ajan". Ja joo voihan sitä joutua myöhemmin selittelemään miksi noin. Itse kyllä menisin sinne lääkäriin ja kertoisin reilusti tilanteen ja sen että verenpaineet on lääkkeen jälkeen olleet matalia.
Ei ole pakko tehdä mitään , ei sitte mitään.
Mutta jos terveys askarruttaa ja ikää karttuu , ehkä jotain vaivaakin, niin miksi ei kävis tarkistuttaan? vaikka 10 vuoden välein edes.
Minä kävin 2 vuotta sitten, ei edes vaivaa,lääkärille pääsin samalla viikolla ja tehtiin normi tarkistukset ,ekg+labrat., eikä lääkärinkään mielestä turha käynti ollenkaan.
Edellisestä oliki jotain 20v ku tutkittiin samat.
NurseBetty kirjoitti:
Ei saa lopettaa verenpainelääkitystä omin päin! Meet sinne lääkäriin. Tottakai paineet on nyt matalammalla, koska otat nyt lääkettä. Vähän sama kun sanois et nyt lopetan sydänlääkkeen ku rintakipuha ei ei ole - no mut niitä tulis, jos et ottais lääkettä. :) Verenpaineasioiden kanssa ei kannata leikkiä. Toki jos paineet menee nyt ihan liian alas, olet yhteydessä lääkäriin, voisko esim. annosta pienentää. T: Hoitaja
Lääkkeet saa aivan varmasti lopettaa omin päin. Pakkohoitoa ei ole muuta kuin psykiatrisella puolella.
Kukaan ei pakota suo syömään mitään lääkkeitä eikä käymään lääkärissä jos niikseen tulee
No mulla oli verenpaine 195/125 vastaanotolla. Lääkäri oli sitä mieltä, että kannattaisi rentoutua, mutta 10v päästä voidaan aloittaa lääkitys, mutta nyt oon vielä liian nuori. Yritin selittää, että ku päätä särkee ja humisee, muttei autanut. Tän takia pidän säännöllisesti vesipaastoja, kun pitkällä paastolla on hyvä olo ja paineet laskee, mut ei sitäkään voi koko ajan tehdä.
NurseBetty kirjoitti:
Älä valehtele, lääkkeitä ei ole mikään pakko syödä ja ne voi lopettaa ihan itse.
Verenpainelääkityksen varsinaisen tehon näkee vasta viikkojen kuluessa. Ap, sinuna kävisin tarvittavat tutkimukset. Voit puhua tästä lääkärille ja antaa hänen arvioida, oliko kyseessä väärä hälytys. Ei siinä ole mitään väärää eikä nolottavaa, vaikka näin olisikin.
Jos kuitenkin lääkäri suosittelee sinulle lääkityksen jatkamista, niin huoli pois! Verenpainelääkkeet ovat erittäin siedettyjä sekä turvallisia ja lievästikin korkea verenpaine on aina suurempi riski, kuin verenpainelääkkeiden syöminen.
Mukavaa ja rentouttavaa kesää!
T. Farmaseutti
Vaihda rannemittari olkavarsimittariin. Ja älä nyt sentään peru. Hyvähän joku tsekkaus on tehdä säännöllisin väliajoin.