Keski arvoni on 6,5. Mitkä on mun mahikset pärjätä lukios jos yritän oikein kovast ?
En keksinyt amis puolestakaan mitään sopivaa linjaa.
Kommentit (32)
Minusta on, jotenkin tylsää, että ammattikoululinjat / alat-niputetaan tässä nyt yhdeksi kokonaisuudeksi ja otaksutaan, minkä tahansa ammattikouluutkinnon suorittaisi helpommin kuin lukion. Ei se lukio nyt ni-in kovin vaaitva ole. Ammattikoulusta en omaa henkilökohtaista kokemusta. Mutta huomauan, että jos suorittaa perusasteen ammattikoulututkinnon, niin ihan yhtä hyvin voi hakea ja päästä Suomessa korkeakouluun/ yliopistoon jatkamaan opintojaan.
Kyllä. totta on, että harvinaisempaa mutta ei ennen kuulumatonta ja poikkeuksellita.
AP:n omaan kysymykseen taas on vaikeampi vastata. Ensinnäkin olisi mukava tietää tarkempaa hänen taustaa. Onko huonon opintomenestyksen takana, jotain erityitä, kuten sie että ei häntä ei ole koskaan kiinnostanu koulunkäynti, koska lähipiiristäkään ei ole löytynyt tai ollut ketään, jota hänen tekemisensä kiinnostais, niin miksi vaivautua. - Vai onko hän yrittänyt kovasti aiemminkin mutta edistyminen ei ole ollut toivottua. - Se on vain niin, että osa meistä oppii ja omaksuu asioita hitaammin, eikä se yksisiään tee kenestäkään tyhmää
Mutta yht kaikki jostain hän on onnekkaasti havahtunut itse, siihen tosiasiaan, että "jottain tarttis tehdä" , jotta voisi edetä eteenpäin itseään miellyttävämpään paikkaan, kun oppivelvollisuusaikaakin pidennettiin...
Se vähän yksinkertaisempi mies
Minulla oli luokalla noin huonoja poikia. Silloin ei ollut lukion kynnystä ainakin kaikki jatkovat samassa koulussa lukioon. Monista 6. n oppilaista tuli dipl.insinöörejä ja niistä 15 vuotiaista tuli monta lääkärä HUS. iin. Ihan hyvin pärjäsivät lukiossa.. Olivat sinä vuona vaan pahassa murrosissäja aivot olivat kuumana kaikesta muutoksesta siinä iässä. Pojillla on silloin pahasti murrosikä vielä kesken. Opiskelussa yrittäminen palkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mulla oli peruskoulun päättötodistuksessa lukuaineiden keskiarvo 6,8. Pääsin kuitenkin paikalliseen lukioon ja kirjoitin neljä laudaturia ja yhden magnan - tämä oli tosin ennen kuin eximia oli arvosteluasteikossa joten pari noista laudatureista olisivat varmaan tänä päivänä olleet eximioita.
Lukion jälkeen sitten opiskelinkin vuodessa aivokirurgiksi sekä menin naimisiin nigerialaisen prinssin kanssa.
En, vaan lähdin yliopistoon opiskelemaan kielenkääntäjäksi. Vaikka lukionkin ka oli 7,4 niin pääsin sisään hyvän yo-todistuksen ja varsinkin pääsykokeen perusteella.
Jos tuolla keskiarvolla yksikään lukio sinut hyväksyy niin aika pienet on mahdollisuudet silti pärjätä. Amiksessakaan et välttämättä pärjää, suosittelen kymppiluokkaa, kohennat arvosanojasi opiskelemalla ja sit vasta mietit jatkoja.
Mene kertaamaan kymppiluokalle, niin sulla voi olla mahdollisuudet pärjätä paremmin. Ei huonoilla lukiopapereilla tee mitään.
Sehän riittää, jos saa lukiosta 5.0 keskiarvon: kaikki arvosanat viitosia, niin sehän on läpi.
10. luokka, jos sellainen löytyy vaikkapa naapuripaikkakunnasta. Joitain pikku lukioitakin on, jotka ottaa kaikki halukkaat. Omalla naapuripaikkakunnallani oli tällainen lukio, jossa tosin on vielä toimintaa. Tiedän toki itse erään kutosen oppilaan, jolla ei mikään oppimisen vaikeus tms. selittänyt asiaa, joka halusi kuitenkin lukioon, vaikka yläkoulun opettajat vastustivat koko ajatusta ajatellen, että älä edes yritä. Kuitenkin kävi niin, että motivaatio lukiossa alkoi ja arvosanatkin nousi ok:ksi.
Voit aloittaa uran Vihreiden puoluetoimistossa tai vaikkapa tämän palstan moderaattorina. Niissä ei vaadita kummoista aivotyötä.
Mulla oli ysiluokan keväällä 6 matikasta. Olisin halunnut ottaa pitkän oppimäärän mutta opo vastusti sitä ja suorastaan työnsi mut lyhyelle matikalle.
Eipä nuo keskiarvot mitään kerro, jos ne on saatu (sittemmin korjatulla) hällä väliä asenteella.
Ei ihan oikeasti kannata lähteä kiusaamaan itseään lukioon, jos opiskelu on jo yläkoulussa vaikeaa. Ovat aika surkeita tapauksia nämä, jotka niukin naukin saavat lukion läpi, mutta eivät kirjoituksia tai sitten nekin rimaa hipoen. Yksi tuntemani tällainen tapaus meni lukioon melkein kasin todistuksella.
Minusta on edesvastuutonta kannustaa nuorta väärään paikkaan. Parempi on muistuttaa siitä, että kun ikää ja kypsyyttä tulee ja oma ala löytyy, voi mennä vaikka yliopistoon, vaikkei ole lukiota käynyt. Tunnen monta maisteria, jotka eivät ole ylioppilaita. Suurin osa heistä ei olisi nuorena varmasti kuunaan lukiosta selvinnytkään.